Ministerstvo opravuje nesmysl: přednost na kruhových objezdech zůstává

  12:20aktualizováno  12:20
Ministerstvo dopravy napravuje nejistotu, kterou na kruhové objezdy vnesla novela vyhlášky upravující provoz na těchto křižovatkách. Na příslušné úřady teď míří metodický pokyn, který nařizuje označovat „kruháče“ tak, aby auta, která po něm jedou, měla přednost. Výjimky budou pod drobnohledem.

Kruhové objezdy mají i nadále mít na všech vjezdových cestách značku dej přednost v jízdě, nebo „stopku“. | foto: Michal Klíma, MAFRA

V dokumentu, který má redakce iDNES.cz k dispozici, obdržely všechny úřady obcí s rozšířenou působností instrukce, jak postupovat při umisťování dopravního značení na kruhové objezdy.

„Zákon o silničním provozu stanovuje podmínku, že značením nesmí být ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Při stanovování dopravního značení nejen na kruhovém objezdu musí příslušný úřad tuto zásadu respektovat.

Z instrukce proto vyplývá, že v naprosté většině případů je nezbytné umístit ke značce „Kruhový objezd“ také značky upravující přednost, tedy „Stůj, dej přednost v jízdě!“ nebo „Dej přednost v jízdě!“, aby nebyla plynulost provozu nijak narušena. „Je třeba vzít v potaz také skutečnost, že přednost vozidel nacházejících se na kruhovém objezdu je širokou veřejností vnímána jako standardní a samozřejmá, navíc by se při neumístění zmiňovaných značek mohl kruhový objezd při vyšším provozu ucpávat,“ uvádí ministerstvo.

VIDEO: Specialita z Pardubic

Místo kruhového objezdu změť čar na silnici

Kruháč? Řidiči ho v centru Pardubic ignorují

Kruháč? Řidiči ho v centru Pardubic ignorují

Vydáním metodického pokynu se upřesnila novela vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Ta totiž stanovila obcím možnost rozhodnout se, zda značky upravující přednost na kruhový objezd umístí, nebo zde zůstane přednost určena standardně pravidlem pravé ruky, jako na jiných neznačených křižovatkách. To by ovšem v extrémních případech mohlo vést k tomu, že na každém nájezdu na kruhový objezd může být jiný režim přednosti (více o problému čtěte zde). Metodický pokyn tuto nebezpečnou nelogičnost napravuje.

„Pokud by ve zcela výjimečných případech bylo zvažováno stanovení dopravní značky kruhový objezd samostatně, je třeba velmi podrobně odůvodnit, proč v daném případě nedochází k rozporu se zásadami podle § 78 zákona o silničním provozu a provést rovněž důkladnou konzultaci s Policií ČR coby dotčeným orgánem,“ píše v pokynu ministerstva dopravy.

„Mrzí mě, že k takovým nejasnostem vůbec došlo. Úředníci dávali do pořádku vyhlášku k silničnímu zákonu a bohužel u některých částí vznikly nejasnosti až po uvedení do praxe. Řidiči se proto nemusí bát, vydáním metodického pokynu zůstává potvrzena dosavadní praxe, na kterou jsou řidiči zvyklí,“ dodává Ťok. Na českých silnicích se tak řidiči budou i nadále moci setkat pouze s kruhovými objezdy, kde přijíždějící vozidlo na křižovatku bude dávat přednost autům, která po něm jedou.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz