Počet kruhových objezdů v Evropské unii už asi nejde ani spočítat. Od roku 1966, kdy se první moderní "kruháč" objevil v Anglii, jich narostly statisíce a i když je jejich přínos v dopravní bezpečnosti neoddiskutovatelný, objevují se i na místech, která provoz spíše komplikují. Přečtete si: Na poli i cyklostezce. Nesmyslné kruhové objezdy podle čtenářů iDNES.cz
Jeden nesmyslný kruhový objezd stojí ve Strakonicích:
Jen v České republice jich najdeme podle Centra dopravního výzkumu kolem 1 500. Jejich nárůst během posledních let je tak enormní, že se naopak objevují hlasy, které by kruhové objezdy raději rušily. Jako poslední přispěl k diskusi i ministr dopravy Zdeněk Žák. Přečtěte si: Kruhových objezdů je moc, říká nový ministr dopravy. Boom chce zarazit
Ve Spojených státech je však situace naprosto odlišná a "kruháč" je tam spíš rarita. V rozhlehlé zemi se jejich celkový počet odhaduje na necelé tři tisíce a za hlavní město kruhových křižovatek se dá považovat Carmel. Na místních silnicích jich lze napočítat sedm desítek. Nezvyklé prvenství oslovilo i prestižní magazín The Economist, který do města vyslal vlastního reportéra.
Obyvatelé Carmelu prý kruhové obezdy milují hlavně kvůli jejich efektivitě, ne každý však sdílí jejich radost. "Je to jen kruh, jak by to mohlo být těžké," rozhořčeně odvětil sluha v místním hotelu na dotaz novináře, jestli si turisté dokáží s kruhovými objezdy poradit. Nicméně jeden z návštěvníků města byl nezvyklými křižovatkami tak frustrován, že si nakonec na své projížďky objednal taxi.
První "kruháč" se v městě poprvé objevil v roce 1997 díky starostovi Jimovi Brainardovi, který je viděl při své návštěvě ve Velké Británii. Nezvyklá křižovatka ve městě zaznamenala úspěch a tak se jejich počet neustále zvětšoval. Starosta teď plánuje, že v brzké době přemění na kruhové objezdy i zbývajících 30 křižovatek se semafory.
"Jejich největší kouzlo je v bezpečnosti," říká starosta Brainard a The Economist jeho slova podporuje nezávislým výzkumem, podle kterého dokáží kruhové objezdy snížit počet nehod o 37 procent, počet zranění pak o 75 procent.
Zatímco na klasických křižovatkách bývají nejčastější nehody nárazy do boku vozidel, na kruhových objezdech se všechno děje v menších rychlostech a vozidla jedou ve stejném směru.
Obyvatelé Carmelu si pochvalují také rychlost, se kterou dokáží projet sérii kruhových objezdů na rozdíl od klasických křižovatek. A vskutku nejde jen o jejich pocit. Jedna z národních studií potvrdila, že na úseku silnice s deseti kruhovými objezdy se zpoždění vozidel snížilo o 62-74 procent.
Odhaduje se, že pro celé Spojené státy by to mohlo znamenat úsporu až čtvrt milionu galonů (946 tisíc litrů) benzinu za rok. Otázka je, jestli si Američané na kruhové objezdy zvyknou, nebo si raději budou objednávat taxi.