Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ANALÝZA: Krize autoprůmyslu v Evropě jede na plný plyn

Evropský automobilový sektor je nyní v krizi, která postihuje všechny jeho části: od dodavatelů součástek až po výrobce vozů. Podle Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA za poslední čtyři roky zaniklo v odvětví 86 tisíc pracovních míst a roční prodej aut v Evropě zůstává asi tři miliony pod úrovní z doby před pandemií covidu-19; loni se v EU prodalo 10,5 milionu nových osobních vozů.

Automobilky se podle analytiků potýkají s vyššími investicemi do technologií, nižšími maržemi u elektromobilů a zpomalením poptávky po elektrických vozech nebo větší konkurencí ze strany čínských rivalů, kteří expandují na zahraničí trhy.

29. října 2024, Osnabrück: Zaměstnanci Volkswagenu stojí s pochodněmi při varovné stávce před závodem VW v Osnabrücku. Německý svaz kovodělníků IG Metall vyzývá své členy v kovoprůmyslu a elektrotechnickém průmyslu, aby se od úterý účastnili celostátních varovných stávek.

Německá automobilka Volkswagen, která je největší v Evropě, plánuje poprvé v historii uzavřít v Německu nejméně tři závody, snížit mzdy a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Výrobní závody hodlá automobilka zavřít podle vyjádření předsedkyně závodní rady VW Daniely Cavallové ve všech zvažovaných scénářích. Automobilka podle ní překročila hned několik „červených linií“.

Konec blahobytu u VW v Německu. Platí královsky, ale Porsche manažerům seberou

Thorsten Gröger, který vede vyjednávání za odborovou centrálu IG Metall, podle agentury Reuters dodal, že zaměstnanci jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard Kč). Vedení v interní zprávě zaměstnancům návrh možných ústupků schválilo.

Zavírání fabrik se VW nevyhne. Odboráři zbrojí k velkému boji

Německá automobilka Audi, která je součástí skupiny Volkswagen, plánuje zrušit tisíce pracovních míst mimo výrobu. Firma se podle časopisu Manager Magazin chystá ve střednědobém výhledu celkově snížit pracovní sílu, v ohrožení jsou například místa ve vývoji, kde by mohlo být zrušeno kolem 2 tisíc míst.

Audi se chystá propouštět, chce rušit místa i ve vývoji

Americká automobilka Ford oznámila, že v Evropě zruší asi 4 tisíce pracovních míst, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence.

Automobilka Ford snižuje náklady. V Evropě zruší čtyři tisíce pracovních míst

Výrobce pneumatik Michelin počátkem listopadu oznámil, že uzavře do začátku roku 2026 ve Francii dva závody. O práci tak přijde 1254 lidí.

Německý výrobce automobilových součástek Schaeffler, který provozuje závody i v Česku, avizoval, že plánuje ve svých evropských podnicích propustit asi 4700 zaměstnanců. Propouštění se podle něj dotkne deseti továren v Německu a dalších pěti v Evropě.

Chiméra, zelené fabriky nevidím, odmítl Macinka šéfa zastánců elektromobility

Německý dodavatel technologií ZF Friedrichshafen plánuje do roku 2028 propustit v Německu až 14 tisíc zaměstnanců, tedy zhruba čtvrtinu z celkového počtu v zemi.

Dodavatel autodílů Bosch propustí 5500 lidí, v centrále zkrátí pracovní dobu i mzdy

Na změny v automobilovém průmyslu zareagoval například i český výrobce autosedaček Adient, který v září oznámil, že uzavře v souvislosti s restrukturalizací závody Trim v České Lípě a Stráži pod Ralskem, o práci přijde v nejbližších dvou letech postupně 1100 lidí. Konečné uzavření závodu v České Lípě je plánované ve druhé polovině příštího roku, závod ve Stráži pod Ralskem by měl výrobu ukončit počátkem roku 2026.

Krize autoprůmyslu už je i v Česku. Výrobce autosedadel zavře závody

Zpomalení poptávky po elektromobilech

Hlavních příčin současné krize automobilového průmyslu je několik, mají ovšem společného jmenovatele. Automobilky se potýkají se zpomalením poptávky po elektrických vozech a s větší konkurencí ze strany čínských rivalů, kteří expandují na zahraničí trhy, často právě s elektromobily.

KOMENTÁŘ: Hluboká krize autoprůmyslu v Evropě se přihnala za jediný rok

Situace vypadá velmi vážně zejména v Německu, kde místní automobilky desítky let vyráběly úspěšné modely se spalovacím motorem. Nyní však mají spolu se svými dodavateli potíže při přechodu na elektromobily. Jedním z důvodů je nedostatek cenově dostupnějších elektrických modelů či rostoucí poptávka po hybridních vozech.

Čína si stěžuje na cla pro elektromobily a Evropu ztrapňuje skládačkami

Čína ovlivnila evropský automobilový průmysl levnými elektromobily, což vyvolalo zavedení cel Evropskou unií, která mají zabránit, aby tyto vozy zaplavily evropský trh. Evropským výrobcům zatím chybí masově rozšířený levný elektromobil, chystá ho například Volkswagen, který se však zatím potýká s vysokými výrobními náklady.

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Některé automobilky také oznámily, že ustupují od plánu vyrábět v blízké době výhradně elektromobily. Například Volvo Cars (vlastněná čínskou společností Geely Holdings) začátkem září oznámila, že zrušila plán, v rámci kterého chtěla od roku 2030 nabízet zákazníkům pouze elektromobily. Stejně tak Mercedes-Benz ohlásil, že firma bude pravděpodobně nabízet modely se spalovacími motory i v příštím desetiletí.

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Emisní cíle

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Pro příští rok se emisní limit na jedno vyrobené vozidlo má snížit o 19 procent na průměr 93,6 gramu CO2 na kilometr, což v současnosti neplní téměř žádná automobilka. Výjimku tvoří pouze americký výrobce elektromobilů Tesla a čínská značka Geely. Pokuty za nedodržení limitů by se měly vypočítávat jako 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.

KOMENTÁŘ: Chceme levnější a ekologičtější auta? Trvejme na limitech

Výrobci automobilů již varovali, že unijní limity stanovené u emisí CO2 na příští rok nemohou splnit. Připravují se tak na pokuty v řádu miliard eur. Například šéf automobilky Renault Luca de Meo v září varoval, že kvůli zpomalení poptávky po elektromobilech většina výrobců nebude od příštího roku schopna přísnější pravidla splnit . Ke splnění limitů by Renault potřeboval, aby elektromobily měly zhruba 20procentní podíl na jeho celkových prodejích, zatím však činí zhruba 12 procent prodejů značky v Evropě.

Dopravní chudoba hrozí. Miliardy nepůjdou na benzin, ale do hromadné dopravy

Evropská komise počítá s revizí emisních požadavků v roce 2026, ale některé země chtějí přehodnocení emisních cílů uspíšit.

Eurokomisař pro klima: Zákaz spalováků od roku 2035 platí

Vysoké náklady na pracovní sílu

Evropské automobilky se potýkají s vyššími náklady na pracovní sílu, než má čínská konkurence. Podle analýzy agentury Reuters, vycházející z memoranda rady zaměstnanců, jsou například náklady Volkswagenu na pracovní sílu výrazně vyšší i ve srovnání s německou konkurencí VW.

Evropa s Čínou prohrála. Autoprůmysl si zadusila sama, říká ekonom

Podíl příjmů vynaložených na pracovní sílu ve Volkswagenu sice celosvětově klesl z 18,2 procenta v roce 2020 na 15,4 procenta v roce 2023, je to však stále relativně vysoké číslo. Značky BMW, Mercedes-Benz nebo Stellantis v roce 2023 na zaměstnance vynaložily 9,5 až 11 procent příjmů.

Naštvaný šéf Renaultu: Čína podporuje. Evropa nemá koncepci, zato má pokuty

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

Na elektromobilitě se Hertz chtěl podílet aktivně, rozvojem dobíjecí...

VIDEO „Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a...

Elektroauta parkují v Praze další půlrok zdarma. Hřibův plán má trhliny

Značka - elektroauto

Až do 30. června tohoto roku mohou elektromobily a plug-in hybridy parkovat v Praze na modrých a...

CES na kolech: Řízení je jako počítačová hra se zapojením umělé inteligence

BMW

VIDEO Na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas se v oblasti aut točilo vše okolo inovativního řešení...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Parkování zdarma pro elektroauta nekončí, Praha zpoplatnění znovu odložila

Modrá parkovací zóna v Ústí nad Labem - Klíše.

Řidiči elektromobilů budou zadarmo parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první...

Prodej nových aut v Česku loni stoupl, téměř každé dvacáté byl elektromobil

Výroba auta

Prodej nových aut loni vzrostl o 4,6 procenta na 231 600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a...

Továrny na baterie do elektromobilů stavějí v Evropě hlavně čínské firmy

V laboratořích v Salzgitteru probíhá testování, vývoj a pilotní výroba článků....

VIDEO Na evropském kontinentu bude v příštích deseti letech podle odhadů vybudováno téměř 250 továren na...

Nejčtenější

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

Do Bruselu dorazily krabice od bot, francouzská voňavka i symbol štěstí

V Belgii ostře startuje nový automobilový rok. Evropská komise tam s výrobci v nejbližších dnech zahájí „strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě“. Ještě předtím lednový...

Zrození a pád královny silnic. Zářnou kariéru Elišky Junkové utnula tragédie

Premium

Před 101 lety se poprvé postavila na start jako samostatná závodnice. A hned se svým vozem Bugatti pokořila ostatní závodníky, vesměs muže. Česká hvězda automobilových závodů Eliška Junková to poté...

25. ledna 2025

Konec velkých jmen. V roce 2024 dostala stopku celá řada známých aut

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale...

24. ledna 2025,  aktualizováno  15:05

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

24. ledna 2025,  aktualizováno  12:16

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...