Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ANALÝZA: Krize autoprůmyslu v Evropě jede na plný plyn

Evropský automobilový sektor je nyní v krizi, která postihuje všechny jeho části: od dodavatelů součástek až po výrobce vozů. Podle Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA za poslední čtyři roky zaniklo v odvětví 86 tisíc pracovních míst a roční prodej aut v Evropě zůstává asi tři miliony pod úrovní z doby před pandemií covidu-19; loni se v EU prodalo 10,5 milionu nových osobních vozů.

Automobilky se podle analytiků potýkají s vyššími investicemi do technologií, nižšími maržemi u elektromobilů a zpomalením poptávky po elektrických vozech nebo větší konkurencí ze strany čínských rivalů, kteří expandují na zahraničí trhy.

29. října 2024, Osnabrück: Zaměstnanci Volkswagenu stojí s pochodněmi při varovné stávce před závodem VW v Osnabrücku. Německý svaz kovodělníků IG Metall vyzývá své členy v kovoprůmyslu a elektrotechnickém průmyslu, aby se od úterý účastnili celostátních varovných stávek.

Německá automobilka Volkswagen, která je největší v Evropě, plánuje poprvé v historii uzavřít v Německu nejméně tři závody, snížit mzdy a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Výrobní závody hodlá automobilka zavřít podle vyjádření předsedkyně závodní rady VW Daniely Cavallové ve všech zvažovaných scénářích. Automobilka podle ní překročila hned několik „červených linií“.

Konec blahobytu u VW v Německu. Platí královsky, ale Porsche manažerům seberou

Thorsten Gröger, který vede vyjednávání za odborovou centrálu IG Metall, podle agentury Reuters dodal, že zaměstnanci jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard Kč). Vedení v interní zprávě zaměstnancům návrh možných ústupků schválilo.

Zavírání fabrik se VW nevyhne. Odboráři zbrojí k velkému boji

Německá automobilka Audi, která je součástí skupiny Volkswagen, plánuje zrušit tisíce pracovních míst mimo výrobu. Firma se podle časopisu Manager Magazin chystá ve střednědobém výhledu celkově snížit pracovní sílu, v ohrožení jsou například místa ve vývoji, kde by mohlo být zrušeno kolem 2 tisíc míst.

Audi se chystá propouštět, chce rušit místa i ve vývoji

Americká automobilka Ford oznámila, že v Evropě zruší asi 4 tisíce pracovních míst, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence.

Automobilka Ford snižuje náklady. V Evropě zruší čtyři tisíce pracovních míst

Výrobce pneumatik Michelin počátkem listopadu oznámil, že uzavře do začátku roku 2026 ve Francii dva závody. O práci tak přijde 1254 lidí.

Německý výrobce automobilových součástek Schaeffler, který provozuje závody i v Česku, avizoval, že plánuje ve svých evropských podnicích propustit asi 4700 zaměstnanců. Propouštění se podle něj dotkne deseti továren v Německu a dalších pěti v Evropě.

Chiméra, zelené fabriky nevidím, odmítl Macinka šéfa zastánců elektromobility

Německý dodavatel technologií ZF Friedrichshafen plánuje do roku 2028 propustit v Německu až 14 tisíc zaměstnanců, tedy zhruba čtvrtinu z celkového počtu v zemi.

Dodavatel autodílů Bosch propustí 5500 lidí, v centrále zkrátí pracovní dobu i mzdy

Na změny v automobilovém průmyslu zareagoval například i český výrobce autosedaček Adient, který v září oznámil, že uzavře v souvislosti s restrukturalizací závody Trim v České Lípě a Stráži pod Ralskem, o práci přijde v nejbližších dvou letech postupně 1100 lidí. Konečné uzavření závodu v České Lípě je plánované ve druhé polovině příštího roku, závod ve Stráži pod Ralskem by měl výrobu ukončit počátkem roku 2026.

Krize autoprůmyslu už je i v Česku. Výrobce autosedadel zavře závody

Zpomalení poptávky po elektromobilech

Hlavních příčin současné krize automobilového průmyslu je několik, mají ovšem společného jmenovatele. Automobilky se potýkají se zpomalením poptávky po elektrických vozech a s větší konkurencí ze strany čínských rivalů, kteří expandují na zahraničí trhy, často právě s elektromobily.

KOMENTÁŘ: Hluboká krize autoprůmyslu v Evropě se přihnala za jediný rok

Situace vypadá velmi vážně zejména v Německu, kde místní automobilky desítky let vyráběly úspěšné modely se spalovacím motorem. Nyní však mají spolu se svými dodavateli potíže při přechodu na elektromobily. Jedním z důvodů je nedostatek cenově dostupnějších elektrických modelů či rostoucí poptávka po hybridních vozech.

Čína si stěžuje na cla pro elektromobily a Evropu ztrapňuje skládačkami

Čína ovlivnila evropský automobilový průmysl levnými elektromobily, což vyvolalo zavedení cel Evropskou unií, která mají zabránit, aby tyto vozy zaplavily evropský trh. Evropským výrobcům zatím chybí masově rozšířený levný elektromobil, chystá ho například Volkswagen, který se však zatím potýká s vysokými výrobními náklady.

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Některé automobilky také oznámily, že ustupují od plánu vyrábět v blízké době výhradně elektromobily. Například Volvo Cars (vlastněná čínskou společností Geely Holdings) začátkem září oznámila, že zrušila plán, v rámci kterého chtěla od roku 2030 nabízet zákazníkům pouze elektromobily. Stejně tak Mercedes-Benz ohlásil, že firma bude pravděpodobně nabízet modely se spalovacími motory i v příštím desetiletí.

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Emisní cíle

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Pro příští rok se emisní limit na jedno vyrobené vozidlo má snížit o 19 procent na průměr 93,6 gramu CO2 na kilometr, což v současnosti neplní téměř žádná automobilka. Výjimku tvoří pouze americký výrobce elektromobilů Tesla a čínská značka Geely. Pokuty za nedodržení limitů by se měly vypočítávat jako 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.

KOMENTÁŘ: Chceme levnější a ekologičtější auta? Trvejme na limitech

Výrobci automobilů již varovali, že unijní limity stanovené u emisí CO2 na příští rok nemohou splnit. Připravují se tak na pokuty v řádu miliard eur. Například šéf automobilky Renault Luca de Meo v září varoval, že kvůli zpomalení poptávky po elektromobilech většina výrobců nebude od příštího roku schopna přísnější pravidla splnit . Ke splnění limitů by Renault potřeboval, aby elektromobily měly zhruba 20procentní podíl na jeho celkových prodejích, zatím však činí zhruba 12 procent prodejů značky v Evropě.

Dopravní chudoba hrozí. Miliardy nepůjdou na benzin, ale do hromadné dopravy

Evropská komise počítá s revizí emisních požadavků v roce 2026, ale některé země chtějí přehodnocení emisních cílů uspíšit.

Eurokomisař pro klima: Zákaz spalováků od roku 2035 platí

Vysoké náklady na pracovní sílu

Evropské automobilky se potýkají s vyššími náklady na pracovní sílu, než má čínská konkurence. Podle analýzy agentury Reuters, vycházející z memoranda rady zaměstnanců, jsou například náklady Volkswagenu na pracovní sílu výrazně vyšší i ve srovnání s německou konkurencí VW.

Evropa s Čínou prohrála. Autoprůmysl si zadusila sama, říká ekonom

Podíl příjmů vynaložených na pracovní sílu ve Volkswagenu sice celosvětově klesl z 18,2 procenta v roce 2020 na 15,4 procenta v roce 2023, je to však stále relativně vysoké číslo. Značky BMW, Mercedes-Benz nebo Stellantis v roce 2023 na zaměstnance vynaložily 9,5 až 11 procent příjmů.

Naštvaný šéf Renaultu: Čína podporuje. Evropa nemá koncepci, zato má pokuty

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Je nejrychlejší na Moravě. Stanice u D1 nabije elektroauto za 15 minut

U brněnského nákupního centra Futurum nově funguje nejrychlejší dobíjecí...

VIDEO V Brně ode dneška funguje pětice dobíjecích stojanů s takovým výkonem, že dobijí baterii z 10 na 80...

Kšeft za stamiliony. Toyota dodá státním úřadům v ČR přes pět set elektroaut

Čtenáři knihovny ve finském Turku se díky elektromobilu Toyota bZ4X nemusejí...

VIDEO Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů bZ4X za...

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Škoda Enyaq iV

VIDEO Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného...

Elektroauto za dva tisíce měsíčně. Nabídka Dacie je symbolem boje o emise

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobil Dacia Spring za 2 000 Kč měsíčně? Takovou možnost dostali letos třeba Němci nebo...

Pozdvižení v předsíni elektroaut. Dobíjecí hybridy ujedou přes 2 000 km

Plug-in hybrid

VIDEO Plug-in hybridy vznikly proto, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Představují způsob, jak...

Dohoda nevyšla. V EU začala platit vyrovnávací cla na elektroauta z Číny

Modely Tang, Atto 3 a Han „rozjely“ expanzi značky BYD v Evropě.

V zemích Evropské unie dnes začala platit vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových...

První policejní Teslu mají strážníci v Táboře, na jedno nabití ujede 530 km

Auto má prostorný zadní kufr, který může sloužit při převozu odchycených...

VIDEO Vozový park strážníků v Táboře se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y za zhruba za 1,3 milionu...

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Do dražby míří unikátní laurinka z roku 1911. Se simply clever detailem

Součástí jedenácti unikátních aut z muzea Indianapolis Motor Speedway, která se budou v únoru 2025 dražit prostřednictvím aukční síně RM Sotheby’s, je i Laurin & Klement Type S2 Sportswagen. Vůz z...

8. prosince 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...