Automobilky se podle analytiků potýkají s vyššími investicemi do technologií, nižšími maržemi u elektromobilů a zpomalením poptávky po elektrických vozech nebo větší konkurencí ze strany čínských rivalů, kteří expandují na zahraničí trhy.
Německá automobilka Volkswagen, která je největší v Evropě, plánuje poprvé v historii uzavřít v Německu nejméně tři závody, snížit mzdy a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Výrobní závody hodlá automobilka zavřít podle vyjádření předsedkyně závodní rady VW Daniely Cavallové ve všech zvažovaných scénářích. Automobilka podle ní překročila hned několik „červených linií“.
Konec blahobytu u VW v Německu. Platí královsky, ale Porsche manažerům seberou |
Thorsten Gröger, který vede vyjednávání za odborovou centrálu IG Metall, podle agentury Reuters dodal, že zaměstnanci jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard Kč). Vedení v interní zprávě zaměstnancům návrh možných ústupků schválilo.
Zavírání fabrik se VW nevyhne. Odboráři zbrojí k velkému boji |
Německá automobilka Audi, která je součástí skupiny Volkswagen, plánuje zrušit tisíce pracovních míst mimo výrobu. Firma se podle časopisu Manager Magazin chystá ve střednědobém výhledu celkově snížit pracovní sílu, v ohrožení jsou například místa ve vývoji, kde by mohlo být zrušeno kolem 2 tisíc míst.
Audi se chystá propouštět, chce rušit místa i ve vývoji |
Americká automobilka Ford oznámila, že v Evropě zruší asi 4 tisíce pracovních míst, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence.
Automobilka Ford snižuje náklady. V Evropě zruší čtyři tisíce pracovních míst |
Výrobce pneumatik Michelin počátkem listopadu oznámil, že uzavře do začátku roku 2026 ve Francii dva závody. O práci tak přijde 1254 lidí.
Německý výrobce automobilových součástek Schaeffler, který provozuje závody i v Česku, avizoval, že plánuje ve svých evropských podnicích propustit asi 4700 zaměstnanců. Propouštění se podle něj dotkne deseti továren v Německu a dalších pěti v Evropě.
Chiméra, zelené fabriky nevidím, odmítl Macinka šéfa zastánců elektromobility |
Německý dodavatel technologií ZF Friedrichshafen plánuje do roku 2028 propustit v Německu až 14 tisíc zaměstnanců, tedy zhruba čtvrtinu z celkového počtu v zemi.
Dodavatel autodílů Bosch propustí 5500 lidí, v centrále zkrátí pracovní dobu i mzdy |
Na změny v automobilovém průmyslu zareagoval například i český výrobce autosedaček Adient, který v září oznámil, že uzavře v souvislosti s restrukturalizací závody Trim v České Lípě a Stráži pod Ralskem, o práci přijde v nejbližších dvou letech postupně 1100 lidí. Konečné uzavření závodu v České Lípě je plánované ve druhé polovině příštího roku, závod ve Stráži pod Ralskem by měl výrobu ukončit počátkem roku 2026.
Krize autoprůmyslu už je i v Česku. Výrobce autosedadel zavře závody |
Zpomalení poptávky po elektromobilech
Hlavních příčin současné krize automobilového průmyslu je několik, mají ovšem společného jmenovatele. Automobilky se potýkají se zpomalením poptávky po elektrických vozech a s větší konkurencí ze strany čínských rivalů, kteří expandují na zahraničí trhy, často právě s elektromobily.
KOMENTÁŘ: Hluboká krize autoprůmyslu v Evropě se přihnala za jediný rok |
Situace vypadá velmi vážně zejména v Německu, kde místní automobilky desítky let vyráběly úspěšné modely se spalovacím motorem. Nyní však mají spolu se svými dodavateli potíže při přechodu na elektromobily. Jedním z důvodů je nedostatek cenově dostupnějších elektrických modelů či rostoucí poptávka po hybridních vozech.
Čína si stěžuje na cla pro elektromobily a Evropu ztrapňuje skládačkami |
Čína ovlivnila evropský automobilový průmysl levnými elektromobily, což vyvolalo zavedení cel Evropskou unií, která mají zabránit, aby tyto vozy zaplavily evropský trh. Evropským výrobcům zatím chybí masově rozšířený levný elektromobil, chystá ho například Volkswagen, který se však zatím potýká s vysokými výrobními náklady.
Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet |
Některé automobilky také oznámily, že ustupují od plánu vyrábět v blízké době výhradně elektromobily. Například Volvo Cars (vlastněná čínskou společností Geely Holdings) začátkem září oznámila, že zrušila plán, v rámci kterého chtěla od roku 2030 nabízet zákazníkům pouze elektromobily. Stejně tak Mercedes-Benz ohlásil, že firma bude pravděpodobně nabízet modely se spalovacími motory i v příštím desetiletí.
ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace |
Emisní cíle
Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Pro příští rok se emisní limit na jedno vyrobené vozidlo má snížit o 19 procent na průměr 93,6 gramu CO2 na kilometr, což v současnosti neplní téměř žádná automobilka. Výjimku tvoří pouze americký výrobce elektromobilů Tesla a čínská značka Geely. Pokuty za nedodržení limitů by se měly vypočítávat jako 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.
KOMENTÁŘ: Chceme levnější a ekologičtější auta? Trvejme na limitech |
Výrobci automobilů již varovali, že unijní limity stanovené u emisí CO2 na příští rok nemohou splnit. Připravují se tak na pokuty v řádu miliard eur. Například šéf automobilky Renault Luca de Meo v září varoval, že kvůli zpomalení poptávky po elektromobilech většina výrobců nebude od příštího roku schopna přísnější pravidla splnit . Ke splnění limitů by Renault potřeboval, aby elektromobily měly zhruba 20procentní podíl na jeho celkových prodejích, zatím však činí zhruba 12 procent prodejů značky v Evropě.
Dopravní chudoba hrozí. Miliardy nepůjdou na benzin, ale do hromadné dopravy |
Evropská komise počítá s revizí emisních požadavků v roce 2026, ale některé země chtějí přehodnocení emisních cílů uspíšit.
Eurokomisař pro klima: Zákaz spalováků od roku 2035 platí |
Vysoké náklady na pracovní sílu
Evropské automobilky se potýkají s vyššími náklady na pracovní sílu, než má čínská konkurence. Podle analýzy agentury Reuters, vycházející z memoranda rady zaměstnanců, jsou například náklady Volkswagenu na pracovní sílu výrazně vyšší i ve srovnání s německou konkurencí VW.
Evropa s Čínou prohrála. Autoprůmysl si zadusila sama, říká ekonom |
Podíl příjmů vynaložených na pracovní sílu ve Volkswagenu sice celosvětově klesl z 18,2 procenta v roce 2020 na 15,4 procenta v roce 2023, je to však stále relativně vysoké číslo. Značky BMW, Mercedes-Benz nebo Stellantis v roce 2023 na zaměstnance vynaložily 9,5 až 11 procent příjmů.
Naštvaný šéf Renaultu: Čína podporuje. Evropa nemá koncepci, zato má pokuty |