Zloději se zaměřují na starší auta, která pak rozprodávají na náhradní díly. Ilustrační foto

Zloději se zaměřují na starší auta, která pak rozprodávají na náhradní díly. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zloději mění kořist. Nejžádanější jsou starší auta na díly a xenony

  • 95
Pět let počet kradených vozů klesal, loni se trend otočil. Mizí zejména starší auta, zloději se na ně zaměřují kvůli poptávce po levných náhradních dílech. Policie najde pachatele jen každé páté krádeže.

Pokud máte doma deset let starou škodovku a myslíte si, že na parkovišti dají zloději aut raději přednost novému BMW či audi, jste na omylu.

Policejní statistiky za loňský rok ukazují novou "módu" mezi zloději aut: krádeže starších a levnějších aut na náhradní díly. Podle odhadů společnosti Cebia loni skončilo na náhradní díly až 40 procent všech ukradených vozů. "Ve větší míře dochází ke krádežím levnějších ojetých vozidel," řekla mluvčí policejního prezidia Eva Stulíková.

Rádio už nefrčí

Velký zájem je i o díly, které může zloděj odmontovat, aniž by s vozem musel odjet: například litá kola či dražší typy světel. Jen za loňský rok přibylo krádeží dílů z aut o dvanáct procent.

"Přibývá činů, kdy jsou z vozidel ukradeny části karoserií a prvky bezpečnostní a komfortní výbavy," potvrzuje mluvčí České pojišťovny Jan Marek. Podle něj se už namísto autorádií pozornost zaměřuje hlavně na náhradní díly, například airbagy, xenonová či diodová světla nebo litá kola.

Ilustrační snímek

Za růstem počtu krádeží autodílů je jak loňská amnestie, tak velká poptávka po kradených dílech. "Lidé patrně kvůli úspoře volí levnější variantu, proto nakupují náhradní díly po různých vrakovištích, místo aby zaplatili mnohonásobně víc peněz v autorizovaném servisu," vysvětluje mluvčí policejního prezidia Eva Stulíková.

Auta na díly kradou i organizované skupiny, které používají podobné finty: auto převezou na parkoviště u obchodního centra či na sídliště a čekají, zda ho někdo bude hledat. Pokud ne, vůz rychle mizí k novým majitelům, za hranice či je rozebrán na díly. Klienti autoservisů přitom nemají často možnost si ověřit, zda jim namontují v servisu originální, nebo kradený díl.

Oblíbené škodovky

Pět let počet ukradených vozů klesal, loni naopak zhruba o tři sta kusů stoupl. Lidé z oboru mluví i o častých krádežích na objednávku.

Zloději loni způsobili majitelům vozů škody za více než dvě miliardy korun, v této sumě jsou započítány například i osobní věci, které zloději z aut odcizí. Policie objasní jen zhruba pětinu případů.

Přestože celkový počet ukradených vozů mírně vzrostl, hodnota ukradených vozů poklesla a průměrná škoda se snížila téměř o pětinu, na 123 tisíc korun. Odklon k levnějším vozům ukazují i statistiky ukradených aut podle značek. Počet odcizených vozů BMW, Audi nebo Mercedes klesl o desítky procent.

V čele žebříčku nejkradenějších vozů jsou škodovky, tvoří více než třetinu všech ukradených vozů. Na odbyt jdou i desítky let staré modely. Například "stodvacítek" se loni u nás ukradlo tolik jako všech aut značky Hyundai, současné dvojky na domácím trhu v prodejích nových aut.

Počet ukradených aut v roce 2013

Mercedes - 180
Audi - 191
Škoda - 3 809
Seat - 165
BMW - 177
VW - 566
Ford - 414
Renault - 353
Peugeot - 258
Fiat - 150
Opel - 157
Citroën - 120
Hyundai - 38

Na kolik aut připadá jedno kradené v roce 2013
Mercedes - 284
Audi - 385
Škoda - 416
Seat - 451
BMW - 455
VW - 560
Ford - 857
Renault - 868
Peugeot - 1 053
Fiat - 1 230
Opel - 1 377

Pramen: Policie ČR, CRV, Autosap