Vývoj autoprůmyslu: Evropa ztrácí, prodejců aut ubude

aktualizováno 
Počet prodejců nových aut celosvětově do roku 2025 klesne o 30 až 50 procent. Končící dealeři se promění v servisy, autobazary nebo klientská centra. Vyplývá to z průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey mezi tisícovkou manažerů automobilek po celém světě.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Seat

„Dealerská síť bude řidší a rozdělená do dvou kategorií,“ uvádí v rozhovoru pro magazín Autonoviny.cz respektovaný český automobilový manažer Vít Pěkný. „Třeba deset subjektů bude prodávat 80 procent aut a pak bude stovka dalších, kteří se podělí o zbytek. V přeneseném významu se vrátí doba socialistické Mototechny, protože se vše bude kumulovat do velkých center,“ vysvětluje bývalý šéf tuzemského zastoupení Scanie nebo Kie, který je dnes ve vedení českého zastoupení koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Evropa oslabí

Podíl výroby automobilek ze západní Evropy na celosvětové produkci aut se podle očekávání dvou třetin manažerů do roku 2030 sníží ze stávajících 15 na pět procent.

„Zisky automobilek budou mít spíše klesající tendenci, globální trhy se ochlazují a podmínky na trhu budou stále těžší. Obzvláště pro ty, co nebudou rychle reagovat a připravovat se na technologické změny,“ uvedl automobilový expert české kanceláře KPMG Jan Linhart.

Představitelé automobilového průmyslu jsou přesvědčeni o tom, že nastane posun od tradičních prodejů k poskytování mobility jako služby. Lídrem se stane ten, kdo nabídne nejlepší zákaznickou zkušenost a podaří se mu skloubit potřebnou infrastrukturu a technologie. Ostatním zbude role subdodavatele.

Výrobci se musí pouštět do nových disciplín a nabízet publiku komplexní řešení mobility, ne jen vyrábět a prodávat auta. Doprava totiž neobnáší jen jízdu autem, ale také jízdu dalšími prostředky (hromadná doprava, sdílená vozidla, elektrická pohybovadla do města, bicykly, koloběžky...).

Podle Linharta bude pro tradiční hráče náročné soupeřit s technologickými giganty v oblasti softwaru. „V roce 2018 byla tržní kapitalizace 15 největších technologických společností pětkrát větší než u padesátky nejvýznamnějších hráčů automobilového trhu. Automobilky budou muset v budoucnu s IT společnostmi spolupracovat. Podle průzkumu v to věří i jejich šéfové - dva ze tří nechtějí soutěžit, ale jsou pro vzájemnou spolupráci. Ostatně již dnes jsme svědky soupeření o multimediální panely nových automobilů,“ podotkl.

Celkem 77 procent dotazovaných předvídá, že tradiční veřejná hromadná doprava během deseti let ustoupí individuálním formám přepravy. Šéfové automobilek mají obavy ze souběžného provozu autonomních aut s vozidly řízenými člověkem. Sedm z deseti se domnívá, že by autonomní vozy měly kvůli bezpečnostním rizikům jezdit jen v zónách jim určených.

Největší šance uspět v nových podmínkách na trhu má podle šéfů automobilek Toyota, podle 60 procent dotazovaných její podíl na světovém trhu v příštích pěti letech poroste. Následují ji BMW a Tesla, kterým se bude dařit podle 57 procent, respektive 52 procent respondentů.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Další z rubriky

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Na výstaviště v Holešovicích najíždějí Legendy za miliardu

15. ročník srazu US Cars

Letošní automobilová slavnost Legendy představí o nadcházejícím víkendu více než tisíc aut v hodnotě přes jednu...

Veleúspěšnou fabii pro rally vylepšili. Premiéra je v Českém Krumlově

Nová Škoda Fabia R5 v testovacích jízdách

Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových...

Najdete na iDNES.cz