Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

Autofotka týdne: Žhavá duše motoru z Mladé Boleslavi

aktualizováno 
Mladoboleslavská automobilka letos slaví padesáté jubileum své slévárny a kovárny. Provoz byl otevřen v dubnu 1963 kvůli přípravě výroby důležité Škody 1000 MB.

Kliková hřídel je základní komponentou pístového spalovacího motoru. Slouží k přeměně přímočarého vratného pohybu na rotační. "Klikovka" je jedním z výrobků provozů Škody Auto, které letos slaví padesátiny. | foto: Škoda Auto

Základní kámen slévárny a kovárny v dnešní podobě položila Škodovka na počátku šedesátých let dvacátého století v souvislosti s budováním válkou zničených výrobních závodů a také s náběhem výroby tehdy nové "tisícovky. Přečtěte si: Přelomové embéčko slaví padesátiny. Škodu 1000MB ukázal Čechům Brežněv

První tavicí pec uvedli do provozu 3. října 1963, v roce 1964 se pak rozběhla výroba motorů a převodovek pro Škodu 1000 MB. Nové díly se vyráběly v té době unikátním patentovaným procesem, který byl Evropě na samém počátku. "Do výroby motorů jsme zavedli tehdy revoluční proces tlakového odlévání hliníku," říká člen představenstva společnosti Škoda Auto Michael Oeljeklaus. 

Škoda tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby. Patent pak koupil Renault pro výrobu bloků motoru pro R16. 

Od převodovky po psací stroj

Škodovácká slévárna i kovárna se od té doby staly jedním ze symbolů českého strojařského průmyslu a o její služby se ucházely i jiné firmy. Mimo jiné se zde odlévaly i schody pro eskalátory jedné pražské stanice metra, kola z lehkých slitin nebo rámy psacích strojů.

Výroba vozu ŠKODA 1000 MB v 60. letech v novém závodě v Mladé Boleslavi

ŠKODA 1000 MB patřila mezi nejmodernější vozy své doby, když přišla s koncepcí s motorem vzadu a pohonem zadních kol, nezávislým zavěšením všech kol a samonosnou karoserií. Při výrobě bloku motoru vsadila Škoda jako první evropská automobilka na inovativní proces tlakového odlévání hliníku. Tento postup se uplatnil i při výrobě komponent čtyřstupňové převodovky.

Podle Oeljeklause se oba provozy výrazným způsobem podílí i na současném růstu celého koncernu Volkswagen. Slévárna a kovárna jsou součástí takzvaného "Center of Excellence" koncernu Volkswagen a zaměstnávají více než 650 pracovníků. Aktuálně se zde vyrábí tlakové odlitky a výkovky pro motory 1,2 TSI (EA211 a EA111), převodovky (MQ200 a MQ100), i pro automatické dvouspojkové převodovky (DQ200), které se vyrábí ve Vrchlabí.

Na vlastní nohy

Kořeny slévárny a kovárny lze vystopovat až do počátečních let výroby vozidel. Už v roce 1899 se přímo vedle továrny obou zakladatelů automobilky Václava Laurina a Václava Klementa nacházela slévárna, provozovaná firmou A. Dobrý, která firmě Laurin a Klement (L&K) dodávala odlitky.

V roce 1903 postavila firma L&K vlastní kovárnu. V souvislosti s rostoucí produkcí vozů značky L&K zřídili podnikatelé Karel Zahrádka a Bohuslav Svoboda v roce 1923 slévárnu barevných kovů a v roce 1926 slévárnu šedé litiny.

Autor:
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Mistr extrémů Jacky Ickx slaví 75, Porsche mu věnovalo limitovanou edici

Belgická závodní legenda Jacky Ickx slaví 75. narozeniny. Porsche mu k nim nadělilo vlastní limitovanou edici modelu...

Premium

Nejlepší modely aut z kostek lega. Skvělý dárek pro všechny generace

Kostičky Lego mohou být dobrý dárek. A to i pro vás. Bez ohledu na věk. Samozřejmě nechybí jednoduché sady pro malé...

Elektromobily předeženou spalovací motory v roce 2030 tvrdí studie

V roce 2030 by po světě mohlo jezdit poprvé více elektromobilů než vozů se spalovacími motory. Jejich poměr se ale bude...

TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet
TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet

Ročně je v České republice ošetřeno okolo 350 tisíc úrazů u dětí do 14 let. Mnohé z nich si do života odnášejí trvalé následky. Naučte své děti, jak nebezpečí předcházet.

Najdete na iDNES.cz