Koupě staršího motocyklu přináší značná rizika

  14:51aktualizováno  14:51
- Koupě staršího motocyklu je podle názoru motoristických odborníků náročnější než nákup automobilové ojetiny. Motorky totiž zpravidla mívají dramatičtější minulost, často bývají dražší a přitom o nich motoristická veřejnost obvykle ví mnohem méně než o automobilech. Václav Piroutek, který obchoduje se staršími motocykly v Praze,proto radí přizvat k prohlídce ojetého stroje odborníka, nebo lépe navštívit značkový servis.

A bude-li chtít potenciální kupec alespoň se základní motocyklistickou zkušeností přece jen udělat orientační test sám? »Na rovince zhruba v šedesátikilometrové rychlosti jezdec lehce pustí řídítka, a pokud zjistí, že motorka má sklon táhnout ke straně, je rizikový rám,« radí V áclav Piroutek.

Pavel Rys, servisman a obchodník s novými i staršími motocykly v Přešticích na Plzeňsku, doplnil, že zmíněnou nesnáz mohou působit také ohnuté vidlice a brýle. »Při brzdění nesmějí vibrovat řídítka, nemá být vůle v krku. Hodně napoví celkový pohled na nabízený kus.

Lze poznat, zda ho měl pečlivý člověk nebo lajdák. Pravověrný motorkář dá své lásce bezpochyby víc než ten, kdo k motorce nemá vztah.« Další zásada říká, že s prohlídkou nabízeného motocyklu nelze spěchat. Pozornost zaslouží každá část stroje.

DOKLADY : Lepší jsou originály než duplikáty. Sebemenší nesrovnalost, nejasnost, gumování či přepisování jsou pádným důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený exemplář. Totéž platí při nepřesnostech ve vyražení čísel motoru a rámu. V Česku totiž jezdí dost kradených či »omlazených« motocyklů. »Leccos lze ověřit podle čísel motoru a rámu v databázích dealerů jednotlivých značek,« řekl Rys a dodal, že preferenci určitě zaslouží motorka s přesvědčivě prokazatelnou minulostí. »Tedy s řádně datovanými doklady o původu a koupi, údržbě, opravách, technických prohlídkách a podobně.« Při sebemenší nejistotě se vyplatí ještě před uzavřením obchodu motocykl nechat prověřit u některé z firem, které se tím zabývají s působností v tuzemsku i v cizině. Orientačně také lze zajet na česko-německou hranici a požádat německé celníky či policisty o zjištění, zda stroj není v západní Evropě hledaný jako kradený. T ento způsob však není zcela prokazatelný: na hranici jsou k dispozici údaje jen asi rok staré. Už sama výzva k cestě a prověrce na hranici však původního majitele odradí či znejistí, nabízí-li problematický kus či nepravosti alespoň tuší. Vždyť při problémech Němci samozřejmě motorku zadrží a s ní minimálně na pár dnů i toho, kdo je v jejím sedle.

RÁM: Nesmí být po haváriích křivý či neodborně rovnaný a nebezpečně svařovaný. Praskliny bývají nečastěji v krku, ale také v podsedlové části. Čerstvé nátěry, tmelení a další kosmetické úpravy často maskují zásadní problém y. Rám je třeba zkontrolovat celý - od krku až po stupačky. Rovnost rámu lze orientačně ověřit pomocí tyče s pohyblivými bodly na koncích, jaká se dřív používala ke kontrole geometrie u aut: porovná se vzdálenost přední a zadní osy kola na pravé a levé straně. »Přesně ale rám proměří odborník v servisu,« prohlásil Pavel Rys. »Problémy samozřejmě lze odhalit i při jízdě,ale to už žádá jistou praxi.«

MOTOR: O velké peníze se hlásí chrastěním, klepáním a kouřením. »Šrámy na krytech a výfucích svědčí o pádech a nedbalé údržbě,« doplnil Rys. »U motoru platí dvojnásob: jednoznačný posudek může dát jen odborný servis.« Záludný může být také agregát relativně mladý a s malým počtem kilometrů na kontě. Stačí totiž, aby po pádu motor v chodu půl minuty ležel a už hrozí, že se přidře.

VIDLICE: Podle otisku brýlí na trubkách se pozná, že jsou naražené a později rovnané. Také otisky na kolenech výfuků svědčí, že vidlice byla notně ohnutá. V idlice nesmí téct, hladký chod je základním požadavkem. Stranové ani svislé vůle nesmí mít zadní vidlice.

RÁFKY: Někdy bývají rovnané, či dokonce svařované, což se s jistotou ukáže až po demontáži pneumatiky. »Svařovaný ráfek je u rychlého silničního motocyklu hotová katastrofa,« prohlásil Pavel Rys. Kola rovněž nesmějí házet.

PNEUMATIKY: Bez ohledu na dezén by na motocyklu neměly být pláště starší pěti let. Nebezpečné jsou praskliny na bocích i ve vzorku. Špatně ojeté a někdy nevyvážené pneumatiky a nekvalitní tlumiče se u rychlejších motorek projeví chvěním řídítek.

BRZDOVÉ KOTOUČE: Pozor na nerovnosti, rýhy a na hrany vybroušené od destiček. K otouč sice lze na soustruhu srovnat, ale pozor, aby se tak nedělo už poněkolikáté a za bezpečnou mez. Údaj o síle kotouče je v příručce ke konkrétnímu motocyklu.

KAPOTÁŽ: Svařované díly ubírají na hodnotě. Ideální je stroj s původním lakem a s originálními úchyty,nálepky často maskují neodborné opravy.

ŘETĚZ: Vytahaný se pozná tak, že pevně nesedí v rozetě, která může být stejně jako řetězové kolečko vymačkaná. Mění se celá sada všech zmíněných dílů.

!!!! Velké riziko při koupi představují sportovní motocykly !!!!

 

Desatero pro koupi staršího motocyklu

1. K posouzení skutečného technického stavu je vhodné přizvat odborníka nebo stroj dát k prohlídce do značkového servisu.

2. Při základní kontrole technického stavu je třeba sledovat ze jména praskliny či stopy po svařování a rovnání rámu, chrastění a klepání motoru, vlnění ráfků a rizikové sváry i vůle ve vidlicích a jejich hladký chod.

3. Zkušební jízda by měla sledovat, zda stroj netáhne ke straně a nevlní se. Při brzdění nesmí vibrovat řídítka.

4. Neoriginální lak rámu, kapotáže a stroje vůbec je důkazem hraničícím s jistotou, že motorka měla havárii. Lepší je, když prodávající může poskytnout doklad o tom, že bouraný kus opravoval odborný servis.

5. Doklady musí být v naprostém pořádku. Jakákoliv nesrovnalost, přepisování, gumování či úpravy jsou důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený stroj.

6. Totéž platí o nepřesnostech či úpravách v číslech motoru a rámu. Riziko koupě kradené motorky lze omezit také tím, že stroj zkontroluje odborník a v databázích značkových prodejců ověří jeho minulost.

7. Pozor na motocykly bez jednoznačně prokazatelné minulosti. K jejímu poznání mohou přispět také datované doklady o koupi, servisu či opravách.

8. U motorek se obvykle mnohem častěji než u aut mění majitelé, což nemusí být vždy známkou toho, že se jedná o stroj nějak poznamenaný či špatný. Zvlášť starší motocykly mívají i několik vlastníků během sezóny, což mnohdy komplikuje převod na dopravním inspektorátu.

9. I pro motocykly se - podobně jako pro automobily - zpřísnily k začátku letošního roku podmínky dovozu ze zahraničí, takže je lepší při koupi preferovat stroj s vyřízenými formalitami. Se schvalováním k provozu nemívají problémy motorky od roku výroby 1995.

10. Vážnější zájem kupujících si zaslouží hlavně motocykly od ročníku 1992. Naproti tomu starší stroje, zejména vyrobené před rokem 1989, se hůř prodávají, neboť je o ně malý zájem. Platí, že rok výroby je u motorky méně důležitý než její skutečný stav.



Velké riziko při koupi představují sportovní motocykly.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Témata: celníci

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Najdete na iDNES.cz