Koronavirus ochromil devadesát procent autoprůmyslu v Česku

  13:00aktualizováno  14:57
Kvůli epidemii covid-19 je nyní fakticky ochromeno téměř 90 procent automobilového průmyslu v České republice, z toho zhruba třetina firem byla nucena zastavit výrobu. Propouští se, dodavatele plastových dílů z uherskohradišťska koronavirus dorazil.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Současná situace ohrožuje až 150 000 přímých pracovních míst a až osm procent hrubého domácího produktu (HDP). Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

„Oceňujeme dosavadní vládní kroky, jako je například zavedení programu Antivirus na podporu zaměstnanosti (zavádí mimo jiné kurzarbeit - pozn. red.), považujeme ale za nezbytné, aby vláda v krátkém čase urychleně implementovala a rozšířila soubor opatření na podporu likvidity firem a zaměstnanosti a schválila dostatečně dlouhý harmonogram platnosti těchto opatření. Už nyní je také zapotřebí pracovat na dlouhodobém plánu směrujícího k uvolňování omezení chodu ekonomiky a podpoře nastartování výroby a trhu,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar, člen představenstva Škody Auto, který se také nakazil koronavirem.

Německo potřebuje k obnovení výroby Itálii

Český autoprůmysl je úzce navázán na Německo. Téměř třetina z celkového exportu z Česka směřuje do Německa. Zjednodušeně lze říci, že až 2 % tuzemského HDP závisí na exportu autoprůmyslu do Německa. V roce 2018 export autoprůmyslu do Německa dosáhl 290,4 mld. Kč. Z této částky přitom většinu představuje export dílů a příslušenství – 165,4 mld. Kč a 125 mld. Kč celá vozidla.

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer. Výroba automobilů a automobilových součástek v Německu nyní zaměstnává zhruba 830 000 lidí. Německý autoprůmysl tvoří 16 procent exportu, 20 procent průmyslové výroby a 12 procent HDP, Na německém automobilovém průmyslu je závislá i řada českých podniků. 

Výroba automobilů v Německu loni klesla na 4,7 milionu vozů z předloňských 5,1 milionu. V letošním roce by se podle Dudenhöffera v případě optimistického scénáře mohla propadnout na 3,8 milionu vozů, zatímco v případě pesimistického scénáře pouze 3,4 milionu vozů.

„Důvodem nejsou problémy v dodavatelském řetězci, ale zcela jasně chybějící poptávka,“ uvedl Dudenhöffer. Předpověděl, že prodej aut se letos v Německu sníží o 15 procent, v Číně o 20 procent, ve Francii a Spojených státech o 25 procent a v Itálii o 30 procent. Zkušenosti z vývoje po globální finanční krizi navíc podle něj naznačují, že bude trvat dlouhou dobu, než se automobilový trh plně zotaví.

Menším dodavatelům navíc podle magazínu Quattroruote začínají v Německu docházet peníze, kterým dosavadní odstávku sanovali. 

Bez Itálie to nepůjde

Německé automobilky navíc varují, že nebudou schopny výrobu rozjet bez Itálie. V jihoevropské zemi, která je v Evropě nejvíc zasažena koronavirem, je mnoho dodavatelů německých značek. Zástupci Volkswagenu, BMW a Daimleru v telekonferenci s německou kancléřkou Angelou Merkelovou uvedli, že nebudou schopny rozjet produkci, pokud zůstanou zavřené továrny dodavatelů v Itálii a Španělsku. 

Magazín Quattroruote uvádí, že u některých modelů vyšších kategorií je v Německu vyráběných vozech až pětina komponentů z Itálie, kromě kůže a látek jsou to také sofistikované mechanické a elektronické součástky. Magazín Motorbox uvádí, že v Itálii je v dodavatelském autoprůmyslu dva tisíce firem s 200 tisíci zaměstnanci.

„Momentálně dosahujeme nízkých tržeb, zatímco fixní náklady samozřejmě běží dál. To pro nás představuje enormní zátěž,“ uvedl v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz šéf Škody Auto Berhnard Maier (rozhovor čtěte zde).  Šéf celého koncernu Volkswagen Herbert Diess v uplynulých týdnech upozornil, že automobilka s výjimkou Číny neprodává „prakticky žádná“ auta, stále však musí pokrývat vysoké fixní náklady, které se pohybují kolem dvou miliard eur (zhruba 55 miliard Kč) týdně.  

České sdružení autoprůmyslu vládě navrhuje prodloužení platnosti programu Antivirus minimálně do 3. čtvrtletí letošního roku a zrychlení procesu vyměření a vrácení nadměrných odpočtů DPH, včetně možnosti poskytovat zálohy na nespornou část odpočtu DPH. Zejména exportéři dlouhodobě vykazují nadměrné odpočty DPH, což podle sdružení negativně ovlivňuje jejich likviditu. Vláda by také měla urychlit spuštění programu půjček a záruk za komerční účely také pro firmy nad 250 zaměstnanců.

Aby restart ekonomické činnosti, trhu a výroby byl co nejsnazší, navrhuje AutoSAP umožnit přeshraniční pohyb specializovaných expertů, dojíždějících zaměstnanců a zboží, a také zajistit možnost speciálního režimu pro pracovní cesty do ČR klíčových manažerů a vlastníků firem.

Také považuje za nutné koordinovat se sousedními členskými státy uvolnění pravidel pro tzv. pendlery.

Vláda by rovněž měla podle AutoSAPu připravit opatření pro nastartování domácího trhu a koordinovat rozjezd vnitřního trhu EU, protože kromě přijetí národních opatření bude klíčová koordinace otevírání národních trhů v EU.

„Dodavatelsko-odběratelské vztahy jsou zcela globalizované a prakticky všechny firmy jsou dotčeny omezením vstupů a poptávky. Jako náprava této situace jsou zapotřebí jak opatření na úrovni států, ale i koordinovaně, na úrovni Evropské unie,“ dodává Vojtěch Severýn, manažer komunikace sdružení autoprůmyslu.

V zájmu zajištění zdraví a bezpečnosti zaměstnanců při návratu do zaměstnání AutoSAP doporučuje stanovit celostátní hygienická doporučení a plány, jak by měly firmy postupovat při zajištění zdraví a bezpečnosti zaměstnanců a do budoucna zajistit dostatečné možnosti jejich testování.

Sdružení automobilového průmyslu reprezentuje 140 klíčových firem odvětví. Firmy automobilového průmyslu přímo zaměstnávají na 170 000 zaměstnanců a generují roční tržby přes 1,1 bilionu korun. Přispívají tak devíti procenty k českému HDP, podílejí se 23 procenty na exportu a 26 procenty na české průmyslové výrobě.

SKD Bojkovice propouští všech zhruba 350 zaměstnanců

Výpovědi rozdal podnik, který je v konkurzu, ke konci března. Na konci května skončí dvouměsíční výpovědní lhůta. Firma se zabývá výrobou vstřikovacích forem a plastových dílů pro automobilový průmysl. Nadále se však pokouší najít investora, uvedl její jednatel Pavel Babiš.

Od loňského října je podnik v insolvenci. Soud mu povolil reorganizaci, investora se však podniku zatím najít nepodařilo. Minulý měsíc proto krajský soud rozhodl o přeměně reorganizace v konkurz. Přihlášené pohledávky jsou přes 492,5 milionu korun. „Jednání o vstupu investora stále probíhají. Do dvou dnů bychom mohli mít informaci o tom, zdali se nám podařilo najít investora, který vstoupí do podniku. Tím pádem bychom se výpovědi pokusili stáhnout,“ uvedl Babiš.

Výpovědi se podle jednatele týkají zhruba 250 kmenových a asi 100 agenturních zaměstnanců. „Společnost je v konkurzu, což nám dává další možnosti, které v rámci reorganizace nebyly. Minimálně by proces hledání investora mohl být výrazně kratší. Není tam tolik schvalování, neprobíhá tam převzetí až za několik měsíců,“ řekl Babiš.

Podniku podle něj nepomáhá ani současná pandemie nového typu koronaviru. „U některých našich zákazníků se projevil pokles odběrů. Náš největší zákazník z automobilového průmyslu, který tvoří více než polovinu tržeb, ale stále výrobky odebírá,“ uvedl jednatel.

Insolvenční řízení spustil dodavatel softwaru AV Engineering s pohledávkou téměř 1,3 milionu korun. Největším zajištěným věřitelem je s téměř 261,1 miliony korun Česká spořitelna.

Ještě v roce 2017 vykázal podnik tržby za prodej vlastních výrobků a služeb téměř 810 milionů korun a zisk 22,8 milionu korun. Předloni mu tržby za prodej vlastních výrobků a služeb klesly na necelých 776 milionů korun a firma skončila ve ztrátě téměř 191,5 milionu korun, vyplývá z výroční zprávy společnosti. V roce 2018 zaměstnávala firma v průměru 467 lidí, pro rok 2019 předpokládala ztrátu 37 milionů korun. Čtěte více zde.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...