

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale některé zahubila i změněná strategie firem nebo jejich bankrot. Podívejte se společně s námi na ty nejvýznamnější.
Autor: Audi
Volkswagen Arteon po téměř 190 tisících vyrobených kusech koncem loňského roku odjel do historie. Liftback se vyráběl osm let a odvozené kombi Shooting Brake o tři méně. Tato řada totiž nepatřila objemově zrovna k nejsilnějším. Volkswagen musí šetřit a soustředit se na elektromobily. Kromě nového Passatu Variant má zákazníky této značky uspokojit nové velké elektrické kombi ID.7 Tourer.
Autor: Volkswagen
Audi A4 se stalo obětí změněné nomenklatury modelů. Do budoucna toto označení ponesou již jen elektromobily. Tuto řadu tak v roce 2024 v nabídce nahradila nová generace modelu A5, která je v prodeji jako liftback i kombi Avant, a to i ve sportovní verzi S5.
Autor: Audi
Porsche přestalo prodávat v EU svůj nejprodávanější model Macan se spalovacím motorem na jaře 2024, neboť aktualizace potřebné k tomu, aby toto SUV vyhovělo novým předpisům o kybernetické bezpečnosti, by byla na takto letitý model až příliš složité a nákladné. Ve Velké Británii či USA bude dále k mání. Nový macan je jen elektrický, ale kvůli slabým prodejům elektromobilů se prý Porsche rozhodlo nabídnout novou generaci tohoto modelu v Evropě i v benzinové verzi.
Autor: Porsche
Automobilka Volvo v únoru v belgickém Gentu vyrobila svůj poslední zákaznický vůz se vznětovým motorem. Jednalo se o model V60 Cross Country. Rozloučení s diesely je pouze posledním krokem na cestě, která začala v roce 2021 rozhodnutím prodávat od roku 2030 pouze elektromobily, a pokračovala zastavením vývoje nových spalovacích motorů a prodejem podílu ve společnosti Aurobay, společného podniku s mateřskou společností Geely v oblasti spalovacích motorů.
Autor: Volvo
Skoro jako kdyby bylo Volvu líto, že končí s dieselovými motory, tak nakonec ještě 26. března vyrobilo v závodě ve švédské Torslandě „opravdu poslední“ dieselové auto – model XC90 – pro firemní muzeum World of Volvo v Göteborgu.
Autor: Volvo Cars
V Evropě již letos nekoupíte Porsche 718 Boxster, a to kvůli evropskému předpisu o kybernetické bezpečnosti. V prodeji je již jen výkonná verze 718 Spyder RS. Nový elektrický model by se však měl objevit během několika příštích let.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Také normální verzi Porsche Cayman již letos nekoupíte, v prodeji je již jen provedení GT4 RS, které se vyrábí v malých objemech, a omezení se tak stejně jako model 718 Spyder RS vyhne.
Autor: Porsche
Součástí seznamu aut, které loni skončily, je také Chevrolet Camaro – jeden z nejslavnějších amerických muscle-cars a historický rival Fordu Mustang. Ten byl na trhu od roku 1966 a vznikl v šesti generacích (s intervalem mezi lety 2002 a 2010). Výhledově by prý z camara mohla být samostatná značka, podobně jak se to chystá v případě corvetty.
Autor: General Motors
Po 17 letech a více než třech milionech prodaných kusů skončila výroba třetí generace Fiatu 500. Nová hybridní verze pětistovky s karoserií elektrické verze se na trhu neobjeví dříve než v roce 2026.
Autor: Kateřina Horáková, pro iDNES.cz
Příchod Bugatti Tourbillon znamená konec pro Bugatti Chiron. Ten skončil modelovým rokem 2024 po osmi letech na trhu 500 vyrobenými kusy.
Autor: Bugatti
To však neznamená konec pro tento 8,0litrový motor W16 Bugatti se čtyřmi turbodmychadly. Ten přežije do roku 2025, neboť ještě pohání otevřený Mistral. Nicméně dny tohoto unikátního agregátu již jsou sečteny, o čemž svědčí nový plug-in hybridní motor V16 pro nový model Tourbillon.
Autor: Bugatti
Bugatti vyrobilo poslední exemplář modelu Chiron s příhodným názvem „L‘Ultime“ (poslední). Finální vůz Chiron vychází z provedení Super Sport, které v roce 2019 na testovacím oválu Ehra-Lessien dosáhl rekordních 490,484 km/h.
Autor: Toyota
S příchodem nového hypercaru F80 italské Ferrari ve druhém čtvrtletí roku 2024 ukončilo výrobu hybridního modelu SF90. Hardcore verze SF90 XX se to však prý netýká.
Autor: Ferrari
Ferrari ve druhém čtvrtletí roku 2024 ukončilo také výrobu kupé Roma, ale stále nabízí otevřenou verzi Roma Spider.
Autor: Ferrari
V březnu se uzavřela i historie Audi R8. Po oznámení záměru ukončení jeho výroby, ingolstadtskou značku zaplavila smršť objednávek a prodeje ikonického kupé loni překvapivě vzrostly o 49 procent. Poslední kus tak neopustil montážní linku továrny Böllinger Höfe v Neckarsulmu v roce 2023, ale až loňského 22. března. Tlak na elektromobilitu a nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost si vybraly svou daň i v tomto případě.
Autor: Audi
Peugeot se rozhodl zrušit myšlenku sportovně laděných verzí Peugeot Sport Engineered (PSE), kterou zatím uplatnil jen u modelu 508. I ten o ni však přijde. Místo toho se prý francouzská automobilka soustředí na plnou elektrifikaci.
Autor: Peugeot
Volkswagen loni v prosinci ukončil produkci vidlicově-řadového šestiválce VR6. Během 33 let ho bylo v různých verzích smontováno téměř 1,87 milionu exemplářů. Poslední kus byl vyroben 12. prosince 2024 pro čínský trh. Předtím se ještě tento agregát nabízel do roku 2023 v USA mj. v modelu VW Atlas, zatímco z Evropy ho vyhnaly přísné euronormy a jeho místo zastaly přeplňované čtyřválce menších objemů.
Autor: Volkswagen
Godzilla konečně odchází do důchodu – rok 2024 byl posledním modelovým rokem pro Nissan GT-R. Nissan se s ním v USA rozloučil dvojicí speciálních edic: Takumi a Skyline. „Západy slunce vždy přicházejí dříve, než se blíží nový úsvit,“ uvedl Nisan v tiskové zprávě.
Autor: Nissan
Po sedanech Ghibli a Quattroporte loni v březnu Maserati ukončilo i výrobu svého SUV Levante.
Autor: Michael Kudela, pro iDNES.cz
Mercedes-Benz po více než 25 letech ukončil výrobu Smartu Fortwo. Poslední model, plně elektrický Fortwo EQ, sjel z výrobní linky v závodě Hambach ve Francii, který již patří společnosti Ineos (vyrábí tam terénní model Grenadier), na konci března.
Autor: Daimler
Zatím poslední generace Smartu Fortwo se zrodila ze společného projektu s Renaultem, který ho využil jako základ pro třetí generaci twinga. Pro nástupce nejmenšího smartu se hledá strategický partner. S nejvyšší pravděpodobností bude vznikat v Číně.
Autor: Daimler
Malé anglické kombi Mini Clubman s dvoukřídlými dveřmi po více než půl milionu vyrobených kusů v letech 2007 až 2024 odešlo do důchodu.
Autor: Mini
Součástí produktového harakiri Jaguaru bylo i ukončení výroby Jaguaru F-Type, který měl premiéru v roce 2013, a byl mnohými definován jako duchovní dědic E-Typu. Za jeho kariéru se ho vyrobilo téměř devadesát tisíc kusů.
Autor: Jaguar
Součástí historie se loni stal kromě Jaguaru XE i větší model XF (na snímku). Velký luxusní sedan debutoval v roce 2007 a v roce 2020 prošel modernizací.
Autor: Jaguar
Jaguar se rozhodl zrušit celou svou modelovou řadu a konce se v prosinci 2024 dočkal i elektrický model I-Pace.
Autor: Jaguar Land Rover
Jaguar se nachází uprostřed krize identity a britská značka koncem loňského roku odstranila z nabídky také kompaktní SUV E-Pace.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Fisker Ocean je nešťastný příběh. Od počátku ho provázela pověst nedotaženého vozu. Na trh vstoupil se zpožděním a loňský bankrot firmy Henrika Fiskera znamenal definitivní konec i pro tento perspektivní model, jehož speciální verzí měl jezdit i papež.
Autor: Fisker Automotive
Britská automobilka Bentley vyrobila poslední motor W12, jehož produkce trvala přes 20 let, za kterých vzniklo více než 100 tisíc kusů. Jeho nástupcem pod kapotami těchto britských vozů je hybridní vidlicový osmiválec.
Autor: Bentley
V červenci skončila výroba i Volkswagenu California 6.1, a to kvůli emisím.
Autor: Volkswagen
Lamborghini Huracán s motorem V10 od Sant’Agata Bolognese také skončil. V nabídce ho nahradil model Temerario s plug-in hybridem V8.
Autor: Mobil.iDNES.cz
Nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti vystavil stopku i třetí generaci Renaultu Twingo.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Společnost Piaggio po 76 letech v Itálii ukončila výrobu ikonické tříkolky Ape (v překladu včela). Malé užitkové vozítko, které získalo velkou oblibu kvůli tomu, že hravě projede i velmi úzké uličky italských historických městeček, již přestalo plnit emisní normy.
Autor: Piaggio
Dvoutaktní Piaggio Ape plnilo jen normu Euro 4, úprava pro Euro 5 by si vyžádala až příliš mnoho změn. Včela tak bude bzučet již jen v Indii, kde ji budou dále vyrábět pro tamní, ale i africký trh.
Autor: Piaggio
Po dlouhých čtrnácti letech kariéry odešla do důchodu třetí generace modelu Lancia Ypsilon, jehož zásluhou se již téměř mrtvou značku podařilo kontinuálně převést do budoucnosti.
Autor: Lancia
Porsche sice chtělo nabízet současný Macan se spalovacím motorem společně s novou elektrickou verzí po několik dalších let, v Evropské unii to ale nebude možné. Důvodem jsou nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost, která vstoupila v platnost 1. července 2024. Úprava by prý byla neúměrně nákladná, a tak si benzinovou verzi již koupí jen zákaznici mimo Evropu.
Autor: Porsche