Konec škrabkám na led, volkswagenům nebudou namrzat okna

aktualizováno 
Vývojáři Volkswagenu společně s vědci z Fraunhofer Institute for Surface Technology připravili vylepšení, které potěší řidiče v zimě. Nová technologie má totiž zajistit, aby skla automobilu nezamrzala.

Volkswagen připravuje nezamrzající skla pro automobily | foto: Volkswagen

Skla, ze kterých už nebudou muset řidiči seškrabovat jinovatku nebo vrstvu ledu, jsou pár let od sériové výroby. Nová technologie potřebuje jenom trochu doladit, v současné podobě totiž například skla se speciální povrchovou vrstvou hůře propouštějí třeba signál mobilních telefonů.

Nezamrzajících skel dosáhli vývojáři aplikací tenoučké vrstvy materiálu ITO na jeho vnější povrch. ITO (Indium Tin Oxide) je pevným roztokem oxidu India In2O3 (typicky 90 %) a oxidu cínu SnO2 (10 %). Tento v tenkých vrstvách průhledný materiál se využívá k vytvoření vodivé vrstvy u LCD, plazmových nebo dotykových displejů.

Materiál má ale i jinou vlastnost než vodivost. Dovede totiž odrážet teplo. Tenká vrstva na vnějšku skla pak zabraňuje, aby teplo vyzařovalo z automobilu směrem ven. Díky tomu se povrch skla neochlazuje a tak na něm nekondenzuje voda a netvoří se led. Sklo se jednoduše neochladí pod teplotu rosného bodu. Spolehlivě by měla technologie sklo ochránit od ledové vrstvy do vnějších teplot zhruba minus 18 °C.

Konkrétní funkci samozřejmě ovlivňují další atmosférické podmínky, jako je oblačnost, relativní vlhkost nebo síla větru. Vrstva ITO tak nedovede tvorbě ledu zabránit vždy a za všech podmínek, ale výrazně ji omezuje. V sériové výrobě můžeme podobný komfortní prvek očekávat do několika málo let.

Témata: zima, aplikace, Volkswagen

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Najdete na iDNES.cz