Konec legendy: dnes vyrobili poslední Škodu Octavii první generace

  18:56aktualizováno  18:56
První generace Škody Octavia je definitivně minulostí. Po dlouhých 14 letech končí její výroba. "Modelová řada Octavia je pilířem úspěchu značky Škoda," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Není to vůbec nadnesené. Už za svého života si octavia zadělala na legendu a je to jeden z nejdůležitějších modelů značky vůbec.

Škoda Octavia | foto: Škoda

Nebyla nejlepší, ale byla to první opravdu dobrá škodovka. Navíc přišla v polovině 90. let minulého století s designem, který dodneška nezestárl. Maloval ji belgický designér Dirk van Braeckel, který dnes maluje luxusní, drahé a rychlé bentleye. "Jedničková" octavia se v roce svého uvedení umístila na čtvrtém místě v prestižní soutěži o Evropské auto roku, nikdy nebyl úspěch tak blízko.

Škoda Octavia Tour

První vyrobili roku 1996, poslední vůz s pořadovým číslem 1 442 126 vyrobili ve Vrchlabí dnes. Hlavním důvodem ukončení výroby je nová ekologická norma Euro 5, která začíná platit od příštího roku. Automobilce už se nevyplatilo auto podle nových emisních požadavků upravovat. Tento týden dostala Octavia Tour náhradu, od pondělka se vyrábí nová generace, vycházející z aktuální octavie.

"Plánování modelu začalo již v roce 1992, a octavia se tak stala prvním automobilem vyvinutým ve vlastní režii značky poté, co se Škoda Auto stala součástí koncernu Volkswagen," vypráví historii úspěšné octavie Krauskopf. V roce 1998 přišla varianta kombi a později také pohon všech kol. V roce 2000 prošel model modernizací. V roce 2004 ji na pozici pilíře nabídky automobilky nahradila druhá generace. První se ale dodnes prodávala jako laciná alternativa v podobě Octavie Tour a nebýt Eura 5, prodávala by se dobře klidně ještě nějaký rok.

Poslední Škoda Octavia první generace

"Octavia je srdcem značky Škoda," říká šéf automobilky Winfried Vahland. Octavia přinesla nové motory i technologie," dodává Krauskopf.

Octavia měla jako první novodobá škodovka automatickou převodovku, pohon všech kol, šestistupňovou převodovku, kotoučové brzdy na zadní nápravě, ale třeba i ESP. Octavia také představila v historii značky první pohonné agregáty s turbodmychadlem, a to jak benzinové, tak naftové.

Čtěte ve středeční MF DNES

První test nástupce Octavie Tour. Nová generace vychází z předfaceliftové verze stávající Škody Octavie.

.
Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz