Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hledá se Ferda Mravenec. Plat půl miliardy, tryskáč a plná garáž služebáků

Hledáme supermana, který rozumí kapitálu a má i technické znalosti. Nabízíme zázemí silné mezinárodní společnosti, přátelský kolektiv, výbornou firemní kantýnu, služební auta patnácti značek, plat půl miliardy, firemní tryskáč. Tak nějak by mohl znít inzerát koncernu Stellantis na post generálního ředitele, pro který hledá zájemce.
stellantis

stellantis | foto: Newspress

Čtvrtý největší výrobce automobilů na světě hledá svého spasitele, kterému je připraven snést modré z nebe. Poté, co v loni prosinci předčasně odstoupil z pozice generálního ředitele Stellantisu Carlos Tavares, ho momentálně řídí John Elkann, předseda představenstva Stellantisu.

„Výběr nového generálního ředitele je na dobré cestě: máme vynikající interní a externí kandidáty a vedeme povzbudivé rozhovory, které nás dovedou k tomu, abychom měli nejlepšího možného generálního ředitele,“ svěřil se Elkann při příležitosti oznámení finančních výsledků za rok 2024. Tavaresova nástupce prý chce oznámit do 30. června a společně s ním i nový plán, jak skupinu dostat opět na vzestupnou trajektorii.

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Loni totiž koncern Stellantis zaznamenal 70% pokles zisků ve srovnání s rokem 2023. Obrat skupiny meziročně klesl o 17 % a zisk se dokonce propadl o 70 %. Provozní marže se loni snížila z předloňských 12,8 % na 5,5 %. Dobrou zprávou ale je, že Stellantis stále vydělává (5,5 miliardy eur v čistém zisku) a bude dokonce rozdělovat dividendy svým akcionářům. Mezi ty hlavní patří rodina Agnelli s podílem 14,20 % (prostřednictvím holdingu Exor), rodina Peugeotových (Peugeot Invest) se 7,08 %, a dále to je investiční banka Bpifrance (6,09 %) a americká investiční korporace BlackRock (3,54 %).

Nová situace stála za předčasným odchodem Tavarese, jehož pětiletá smlouva měla vypršet až počátkem roku 2026, ale již loni v prosinci náhle odešel z pozice generálního ředitele Stellantisu poté, co se po prudkém zhoršení výkonnosti automobilky, klesajícím tržbám a maržím ocitl v nesouladu s celým představenstvem.

Kouzlo pominulo. Šéfa Stellantisu čeká před důchodem těžký poslední rok

Tavares stál v čele Stellantisu od roku 2021, kdy došlo k fúzi koncernů Fiat-Chrysler a PSA, a dosáhl mimořádných úspěchů. Kupříkladu značku Opel přivedl pomocí úspor z rozsahu rychle k zisku, což se americkému koncernu GM, jeho předchozímu majiteli, za celá desetiletí nepodařilo. Cenou za konsolidaci, ale bylo sdílením společné techniky i mnohých komponentů v interiérech aut, což bohužel vedlo k potlačení identity jednotlivých značek. Do jednotné kaše se přimíchalo buď více italských nebo francouzských ingrediencí.

Hledá se automobilový Ferda Mravenec

Hledá se tedy Ferda Mravenec, práce všeho druhu, ideálně kříženec Elona Muska, Ferdinanda Piëcha a Luky de Mea. Zájemce o tento post může čekat královskou finanční odměnu, musí se ale připravit na to, že bude honit až příliš zajíců najednou.

Portfolio Stellantisu je totiž opravdu hodně rozsáhlé. Zatímco mnozí konkurenti se zaměřují na jednu nebo dvě značky, v Nizozemsku sídlící mezinárodní koncern Stellantis, který v roce 2021 vznikl sloučením koncernů Fiat-Chrysler a PSA, má nyní v portfoliu čtrnáct značek (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot Ram Trucks a Vauxhall) s velmi specifickými požadavky, a navíc si ještě vytvořil s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor společný podnik, který si loni vzal na starost jeho celosvětové exportní aktivity a dokonce výrobu jeho vozů v Evropě.

Století vládce Fiatu. Nekorunovaný král Itálie miloval moc a ženy

Jak požaduje John Elkann, tak nový boss bude muset rozumět technologii i kapitálu, ale současně se očekává, že bude i zdatným diplomatem. Tavares se totiž rozhádal s americkými odbory, ale i italskou vládou, a všechny tyto požáry bude nutné uhasit. A protože Stellantis před několika lety demonstrativně opustil evropskou asociaci automobilových výrobců ACEA, nemá ani moc parťáků mezi ostatními autoprůmyslníky, se kterými by mohl bojovat proti bruselským dogmatikům.

Trampoty Stellantisu: kromě kupců aut nahání fantoma smradlavých toalet

Součástí výběrového procesu je podle Johna Elkanna nastavení správné strategie koncernu do budoucnosti. Významnou prioritou bude rozhodování o tom, kolik ze všech těch 14 značek automobilky má životaschopnou budoucnost. Každá, od bestsellerů jako Jeep, Ram a Peugeot, až po problematické jako DS, Lancia a Alfa Romeo, totiž má své fanoušky, takže je těžké se rozhodnout pro nějaké radikální kroky. I k nim ale nejspíš dojde. Aktuálně Stellantis škrtá 1,5 miliardy eur (37,6 miliardy korun) investic do Maserati. To znamená, že budoucnost této italské luxusní značky je ve hvězdách.

Již bývalý generální ředitel Carlos Tavares totiž často říkal, že tradiční výrobci automobilů čelí „darwinovské éře“, kdy ti nejslabší musí skončit. Přitom však současně trval na tom, že všechny značky Stellantis mají budoucnost.

Znalec hudby s ostrými lokty: šéf Fiatu Marchionne si nikdy nebral servítky

Situace opravdu není nijak růžová. Například v Evropě, kde je Stellantis po Volkswagenu druhým největším výrobcem automobilů, měla jeho nejprodávanější značka Peugeot loni tržní podíl pouhých 4,9 %, což představuje celkově až osmé místo. Konkurenční Renault je od dvě pozice lepší. Nízké spotřebitelské povědomí o korporátním jménu Stellantis, na rozdíl od konkurentů jako VW nebo Toyota, je dalším handicapem.

Předčasný konec Velkého šéfa Fiatu a Ferrari. V Curychu bojuje o život

Zdroj obeznámený s Elkannovým myšlením agentuře Reuters řekl, že jakýkoli uchazeč o místo výkonného ředitele bez představy o budoucnosti jednotlivých značek „není tím správným kandidátem“.

Tavares vydělal pohádkovou sumu peněz

Nový zájemce o post generálního ředitele by také neměl být „troškař“. Na jeho rozhodnutích totiž bude záviset přibližně 250 000 zaměstnanců Stellantisu po celém světě. Jeho předchůdce, dnes šestašedesátiletý Tavares patřil k nejlépe placeným šéfům automobilek na světě, a i jeho nástupce nepochybně dostane velmi nadstandardní smlouvu, opět samozřejmě závislou na hospodářských výsledcích.

Za ty čtyři roky ve vedení Stellantisu si tento Portugalec vydělal pohádkovou sumu peněz. Podle údajů z výročních zpráv si v roce 2021 přišel na 19,1 milionu eur (479 mil. Kč), a o rok později jeho roční příjem vzrostl na 23,4 milionu eur (587 mil. Kč). Největší žeň ho následovala v roce 2023, kdy si přispal na účet dokonce téměř 36,5 milionu eur (916 mil. Kč). Kvůli poklesu ziskovosti již ale loni nedosáhl na některé variabilní složky mzdy založené na výkonnosti podniku. Ani tak nestrádal, když si přišel na 23 milionů eur (577 mil. Kč).

Během čtyř let ve funkci generálního ředitele společnosti Stellantis si Tavares vydělal přesně 102 192 256 eur tedy v přepočtu 2,56 miliardy korun.

Bohémský Američan se rozloučí s Evropou. Ani plug-in hybrid ho nezachrání

Jeho roční základní plat ale byl „jen“ 2 miliony eur. Ten obří rozdíl tedy pramenil z krátkodobých a dlouhodobých pobídek, nákladů na požitky po odchodu do důchodu a dalších výhod. Tavares podle agentury Reuters dostal v souvislostí s odchodem i jednorázové odstupné 12 milionů eur (asi 301 mil. Kč).

Jeho příjem budil ve Francii vášně. V roce 2022 se do této diskuze zapojil dokonce i francouzský prezident Emmanuel Macron, který bonusy za předchozí rok ve výši 17 milionů eur (426 mil. Kč) označil za „šokující a přehnané“.

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Možná to Tavaresovi zase tolik nepřišlo, neboť do konce roku 2022 působil navíc také jako člen představenstva Airbusu. Vždyť v porovnání se špičkovými sportovci bylo to, co Tavares bral, v souvislosti s jeho obrovskou odpovědností, v podstatě almužna.

Podle zdrojů RacingNews365 si Lewis Hamilton hvězda formule 1 po přestupu ke stáji Ferrari údajně vydělá základní mzdu kolem 60 milionů dolarů (přes 1,5 miliardy korun), a včetně různých bonusů a sponzorských smluv by se jeho roční příjem mohl vyšplhat na 100 milionů dolarů (přes 2,5 miliardy korun). A to v podstatě jen točí volantem.

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

Nejlépe placený sportovec světa, fotbalista Cristiano Ronaldo, zase za těch 200 mil. eur (přes 5 miliard korun), zjednodušeně řečeno jen čutá do balónu. A nejlépe placený český sportovec, hokejista David Pastrňák, který (ano, opravdu skvěle) honí kus gumy po ledě, si letos vydělá celkem 310 milionů korun.

Tak jsme zvědavi, koho nakonec John Elkann do křesla generálního ředitele Stellantisu vybere.

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

Loučení se čtyřlístkovým stelviem. Alfasaurus s dotykem ferrari se řítí do cíle

Alfa Romeo v případě modelu Stelvio naučila mohutné SUV mravům nízkých kupé, a zejména u verze Quadrifoglio je to vstupenka do světa velkých zážitků. Nyní ovšem tato alfa dojíždí do cíle a její nové...

26. března 2025

Prodloužený Tiguan půjde na dračku. VW Tayron je bratranec Kodiaqu

Ve Volkswagenu to neslyší rádi, ale jeho nový model Tayron, který se osamostatnil od Tiguanu, se Čechům nejjednodušeji popíše jako Kodiaq s logem VW na čelní masce. Nejde ani tak o použitou techniku,...

26. března 2025

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025