Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

POLEMIKA: Je motorismus hřích?

Nebuzerujme řidiče labyrintem značek, volá reportér MF DNES Jakub Pokorný a ve svém komentáři navrhuje, co by policie měla udělat, aby bylo na silnicích bezpečněji. Jeho názor, že „jízda autem má být pro řidiče pohodlná a příjemná“, vyvolal ostrou reakci čtenáře, který si myslí, že řidič má být „plísněn a považován za hříšného“.
Část 1/2
Fiat 500

Auto bylo symbolem pokroku a konjunktury, dnes je z něj spotřební věc každodenní potřeby.

Nebuzerujme řidiče labyrintem značek

Pět tipů reportéra MF DNES Jakuba Pokorného, jak zlepšit situaci na silnicích.

Ke konci každého roku patří neodmyslitelně i statistika toho, kolik lidí zase zemřelo na českých silnicích. V posledních letech toto číslo pořád klesá. Od ledna až do listopadu při nehodách zahynulo 486 lidí, o třicet méně než za stejné období roku 2016. Důvody jsou známé – bodový systém (loni oslavil 10 let od spuštění), lepší silnice, lepší auta, prevence. Na druhou stranu, stále jde skoro o 500 tragédií a je otázka, jestli v dalších letech počet usmrcených na silnicích bude dál klesat. V uplynulých deseti letech se policie hodně zaměřila na dodržování rychlosti v obci a lidí, které tam srazilo auto, ubylo. Pomohla i povinnost nosit reflexní prvky za tmy.

Jenže když se podíváte na letošní smrtelné nehody, je jasné, že stejná taktika už nebude zabírat, když budeme chtít, aby na silnicích umíralo méně než čtyři sta lidí ročně.

Stačí se podívat na výběr z prosincových havárií: dva mladí muži zemřeli po smyku při nárazu do stromu u Českých Budějovic (23. 12.). Řidič se převrátil s autem do rybníka a zemřel (21. 12.). Řidič u Sebranic nedal přednost kamionu a zemřel (11. 12.), maďarský řidič vjel na rozestavěný úsek D1 a zemřel (22. 12.).

Většina vážných nehod se dnes stane mimo obec a mnohé paradoxně nejsou ani důsledkem přestupku. Zabít se můžete na sněhu po smyku i při „povolené rychlosti“. A navíc šlápnout na plyn v obci na padesátce se většina z nás bojí, ale na devadesátce mezi poli už je to jiné.

Co by tedy policie měla udělat, aby počet mrtvých i v dalších letech klesal? Zaprvé opustit města a zaměřit se na dodržování rychlosti mimo ně včetně dálnic, i když je to vzhledem k délce komunikací těžší. Není možné, aby si řidič jedoucí 130 km/h připadal na dálnici jako šnek, a není možné, aby byl na českých silnicích pořád běžně k vidění tak „sebevražedný“ přestupek, jakým je přejíždění plné bílé čáry.

Zadruhé, stát by se měl začít po letech represe starat i o to, aby jízda autem byla pro řidiče pohodlná a příjemná. Na to nikdo celé roky nedbal, motorismus se bere jako hřích, za který je člověk loven, buzerován a trestán.

Pro začátek by stačilo trochu probrat dopravní značení. Značek stojí příliš mnoho za sebou a na krajích Prahy člověk dost často pořádně neví, jakou rychlostí zrovna jet. Mám dokonce podezření, že policie toho při měření někdy i využívá. Vystresovaní řidiči pak mají tendenci dohnat to jinde, a to často na nebezpečných místech. Zatřetí, ač nejsem příznivcem „řidičáků na zkoušku“, mladým by měl asi někdo říct, že auto na sněhu může dostat smyk, ať už to bude autoškola, nebo BESIP. V autoškole mě kdysi učili, jak se jezdí s přívěsem, ale chování auta při smyku mi nikdo pořádně nevysvětlil.

Začtvrté bych upozornil na jeden detail, který už zabil několik lidí: Češi jezdí na ledu, na vodě a na sněhu úplně stejně jako na suché silnici. Opět je to vidět třeba v zimě na D1 na Vysočině. Zapáté, Miloš Zeman měl ve vánočním projevu pravdu, když říkal, že je ostuda, že nejsou hotové některé silnice. Je jistě ušlechtilé, že Děti Země zastaví modernizaci D1, protože silničáři naplánovali za svodidly výsadbu špatného druhu stromku, jenže by si měly uvědomit, že na dálnici je bezpečněji než na běžné silnici.

Po každém podobném komentáři o dopravě mi sebevědomí čtenáři obvykle píší, že pokud neumím jezdit (rychle), tak mám vyklidit silnici. Děkuji a přeji všem, kteří mi to píší, aby dojeli bezpečně.

Reakci čtenáře čtěte v další kapitole.

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: První elektrický supermercedes přistižen v Česku

Exkluzivně Čtenář iDNES.cz při procházce za focením přistihl první exemplář luxusního elektromobilu od značky Mercedes-EQ v Česku....

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Ojetiny zdražily na průměrných 245 tisíc a silně rostou. Na slevy zapomeňte

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o téměř 16 procent na 245 000 Kč. Zatímco...

Hybridní ferrari bez zpátečky. Prohnali jsme tisíckoňové monstrum

Exkluzivně Plug-in hybridy jsou pevnou součástí automobilismu dneška. Jejich hlavním úkolem je dostát tlaku na snižování emisí. A...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...