Pondělí 6. února 2023, svátek má Vanda
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. února 2023 Vanda

POLEMIKA: Je motorismus hřích?

Nebuzerujme řidiče labyrintem značek, volá reportér MF DNES Jakub Pokorný a ve svém komentáři navrhuje, co by policie měla udělat, aby bylo na silnicích bezpečněji. Jeho názor, že „jízda autem má být pro řidiče pohodlná a příjemná“, vyvolal ostrou reakci čtenáře, který si myslí, že řidič má být „plísněn a považován za hříšného“.
Část 1/2
Fiat 500

Auto bylo symbolem pokroku a konjunktury, dnes je z něj spotřební věc každodenní potřeby.

Nebuzerujme řidiče labyrintem značek

Pět tipů reportéra MF DNES Jakuba Pokorného, jak zlepšit situaci na silnicích.

Ke konci každého roku patří neodmyslitelně i statistika toho, kolik lidí zase zemřelo na českých silnicích. V posledních letech toto číslo pořád klesá. Od ledna až do listopadu při nehodách zahynulo 486 lidí, o třicet méně než za stejné období roku 2016. Důvody jsou známé – bodový systém (loni oslavil 10 let od spuštění), lepší silnice, lepší auta, prevence. Na druhou stranu, stále jde skoro o 500 tragédií a je otázka, jestli v dalších letech počet usmrcených na silnicích bude dál klesat. V uplynulých deseti letech se policie hodně zaměřila na dodržování rychlosti v obci a lidí, které tam srazilo auto, ubylo. Pomohla i povinnost nosit reflexní prvky za tmy.

Jenže když se podíváte na letošní smrtelné nehody, je jasné, že stejná taktika už nebude zabírat, když budeme chtít, aby na silnicích umíralo méně než čtyři sta lidí ročně.

Stačí se podívat na výběr z prosincových havárií: dva mladí muži zemřeli po smyku při nárazu do stromu u Českých Budějovic (23. 12.). Řidič se převrátil s autem do rybníka a zemřel (21. 12.). Řidič u Sebranic nedal přednost kamionu a zemřel (11. 12.), maďarský řidič vjel na rozestavěný úsek D1 a zemřel (22. 12.).

Většina vážných nehod se dnes stane mimo obec a mnohé paradoxně nejsou ani důsledkem přestupku. Zabít se můžete na sněhu po smyku i při „povolené rychlosti“. A navíc šlápnout na plyn v obci na padesátce se většina z nás bojí, ale na devadesátce mezi poli už je to jiné.

Co by tedy policie měla udělat, aby počet mrtvých i v dalších letech klesal? Zaprvé opustit města a zaměřit se na dodržování rychlosti mimo ně včetně dálnic, i když je to vzhledem k délce komunikací těžší. Není možné, aby si řidič jedoucí 130 km/h připadal na dálnici jako šnek, a není možné, aby byl na českých silnicích pořád běžně k vidění tak „sebevražedný“ přestupek, jakým je přejíždění plné bílé čáry.

Zadruhé, stát by se měl začít po letech represe starat i o to, aby jízda autem byla pro řidiče pohodlná a příjemná. Na to nikdo celé roky nedbal, motorismus se bere jako hřích, za který je člověk loven, buzerován a trestán.

Pro začátek by stačilo trochu probrat dopravní značení. Značek stojí příliš mnoho za sebou a na krajích Prahy člověk dost často pořádně neví, jakou rychlostí zrovna jet. Mám dokonce podezření, že policie toho při měření někdy i využívá. Vystresovaní řidiči pak mají tendenci dohnat to jinde, a to často na nebezpečných místech. Zatřetí, ač nejsem příznivcem „řidičáků na zkoušku“, mladým by měl asi někdo říct, že auto na sněhu může dostat smyk, ať už to bude autoškola, nebo BESIP. V autoškole mě kdysi učili, jak se jezdí s přívěsem, ale chování auta při smyku mi nikdo pořádně nevysvětlil.

Začtvrté bych upozornil na jeden detail, který už zabil několik lidí: Češi jezdí na ledu, na vodě a na sněhu úplně stejně jako na suché silnici. Opět je to vidět třeba v zimě na D1 na Vysočině. Zapáté, Miloš Zeman měl ve vánočním projevu pravdu, když říkal, že je ostuda, že nejsou hotové některé silnice. Je jistě ušlechtilé, že Děti Země zastaví modernizaci D1, protože silničáři naplánovali za svodidly výsadbu špatného druhu stromku, jenže by si měly uvědomit, že na dálnici je bezpečněji než na běžné silnici.

Po každém podobném komentáři o dopravě mi sebevědomí čtenáři obvykle píší, že pokud neumím jezdit (rychle), tak mám vyklidit silnici. Děkuji a přeji všem, kteří mi to píší, aby dojeli bezpečně.

Reakci čtenáře čtěte v další kapitole.

  • Nejčtenější

Špatný leden autoprůmyslu Evropy. Krachují už i protežované elektroprojekty

Konec roku a počátek nového je obdobím bilancování a přehodnocování. A bohužel v tom momentálně není příliš optimismu....

Slováci mohou na červenou doprava. Čechům to sliboval ministr před pěti lety

V Americe je to běžné, v Evropě jen někde. Nově i na Slovensku. Tamní úřady zavádějí do provozu novou dopravní značku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dva roky s Toyotou Proace. Japonská eurododávka si rekordní prodeje zaslouží

Premium Nejprodávanější „rodinná dodávka“ v Česku je Toyota Proace Verso. Převlečený francouzský „multivan“ láká zákazníky...

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Sněžný pluh nemusí být obrovský, nemusí být ani oranžový. V některých zemích běžně používají i osobní auta, zvlášť tam,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínská anexe ruského autoprůmyslu běží. Výroba odstartovala v Kaliningradu

Ruská automobilka Avtotor v Kaliningradu zahájila výrobu vozů čínské značky Kaiyi. Čínské značky se staly důležitými...

Kriminalista Karel Tichý: Jestli se Radovan Krejčíř vrátí, budu první mrtvý

Premium Podle Karla Tichého už dříve Radovan Krejčíř vyslal signál, že chce zpátky do Česka. A byl za to ochotný vysvětlit...

Trable s láskou v posteli. Když chce jeden z partnerů víc než ten druhý

Premium „Ty už mě nemiluješ! Vůbec tě nevzrušuju!“ protne noční ticho výčitka ostrá jako břitva a následuje vzlykot, nad nímž...

Závislost na alkoholu? Při odvykání můžete vidět bílé myši, vysvětluje odbornice

Premium Dvě skleničky vína ještě neznamenají závislost na alkoholu. „Aby člověk mohl být označen za závislého, musí splnit...

Tesla má nový průšvih. Spanilou jízdu autopilota zfalšovala

Skandálů má Tesla za sebou tolik, že každou standardní automobilku by už dávno stáhly ke dnu. Jenže Teslu drží zvláštní...

Pařížský festival veteránů ukazuje i největší skvosty světa aut

Evropa pomalu přichází o velké motoristické svátky, autosalony, které byly neodmyslitelnou součástí života minimálně od...

Autofotka týdne: Umělá inteligence vs. šílenci a karikaturisté designu BMW

Už druhou dekádu si někteří tradicionalističtí milovníci BMW myslí, že auta jejich milované značky navrhují šílenci....

Za pár písmen miliony. Německý pošťák ze zapadlé vsi vymýšlí jména aut

Premium Jmenuje se Manfred Gotta a takřka nikdo ho nezná. Všichni ale naopak znají jména aut, která vymyslel: Twingo, Mégane,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Každý má nějakou erotickou slabůstku či fetiš. Které patří mezi nejčastější?

Mít v sexuálních hrátkách nějakou více či méně podivnou „úchylku“, která nám dělá dobře, rozhodně není hřích. Je to...

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....

Zemřela zpěvačka Naďa Urbánková. Proslavila se hity Závidím či Drahý můj

Ve věku 83 let zemřela v pátek zpěvačka a herečka Naďa Urbánková, držitelka pěti Zlatých slavíků, interpretka hitů...