Diskuse k článku

Pouštění sanitky v koloně jinak: do Sněmovny jde návrh na změnu

Už na podzim by si měli čeští řidiči zopakovat pravidla silničního provozu. Ministerstvo dopravy posílá do Sněmovny pozměňovací návrh k záchranářské uličce, kterou tvoří auta v koloně na víceproudých silnicích. Česko je v tomto ohledu výjimkou, auta se u nás řadí doleva. Nově se však budou řadit na druhou stranu jako v okolních zemích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D47a22n28i98e62l 55B21l16a72ž22e12k 3868569891

Jak bude vypadat reálná situace v koloně na tříproudové komunikaci? V levém, prostředním a pravém budou poslušně stát auta, v pruhu pro vozidla s právem přednostní jízdy budou stát BMW a Audi, které se nemůžou procpat dál. Ani náhodou si nedělám iluze o funkčnosti tohoto systému. Radši uvolním pruh až když uvidím v zrcátku majáčky a uslyším sirénu, vzhledem k uhýbací disciplíně budu stejně mít na uvolnění místa několik desítek vteřin.

0/−1
3.5.2018 14:13

M17i92r24o85s13l63a88v 73K58u88c17e56r61a 4777320297861

Neni vaše starost se starat o to BMW a audi. Také není vaše starost, zdali to bude, či nebude fungovat. Vy prostě uhnetě jak máte a neřešte zbytek.

+1/0
20.6.2018 20:31

L46a58d74i15s93l91a16v 17P17í12s95a88ř39í74k 9253571623616

QA proč to kur-a musí u nás být zase jinak než v okolních zemích?

0/0
14.4.2018 18:42

V32a81c63l45a26v 32B72u63r39e90š 3163938432839

Ještě jsme nezvládnli zip, a Vy už nás chcete učit uličku......kolik 10 let?za jak dlouho to dáme?:-):-):-)

+3/0
10.4.2018 13:40

M53o35j64m37i80r 83P23e10ř17i77n95a 6618920846

Česká řidič - špatná řidič.

0/0
13.4.2018 13:26

J29i23ř91í 97S98c26h10w46a33c11h 8428514418406

"česká ulička" je pojem známý snad 100 let ;-)

+1/0
4.5.2018 13:13
Foto

P62a25v11e23l 67S21t44r14a20k86o75š 6777471310745

Spíš by se měli někteří naučit jak neblokovat záchranářům ty mini kruháče co pořád někteří ignoranti ve městech nechávají stavět. Nedávno jsem zažil jak sanitka v Prostějově na takovém miniobjezdu ztratila zbytečně 3 minuty.

0/0
8.4.2018 20:55

M84o48j63m39i87r 43P25e97ř17i93n27a 6838170126

Nepřehánějte - kde ten kruhák vlastně je a co to bylo za sanitku? Tank!

0/0
13.4.2018 13:26

M62i94r39o52s82l47a91v 75K82a92š80p49a24r 3132157321301

Je pravdou že když jsme v té jůnii měly by se pravidla sjednotit. A že Češi tu záchranou uličku neumí, drtivá většina je schopná ji utvořit ale bohužel se najdou takoví kteří vidí volný prostor a snaží se v koloně posunout co nejvýš.:-P

0/0
8.4.2018 12:22

P77e77t71r 47B62á78č21a 8535956475265

V praxi to bude stejne vypadat porad stejne, lidi se neumi zipovat, natoz aby zvadali tohle. Az zkratka pojede sirena, tak se to tam nejak porovna do te doby se nic nedeje ani dit nebude.

0/0
6.4.2018 17:21

P93a28v50e37l 37J12e56ř91á46b35e64k 7831812194657

Umím odzipovávat.

Zipuji především po úprku oknem či balkonovými dveřmi.

0/−1
6.4.2018 19:47

K69a58r47e28l 21V92a83c73h48u15t 9453642109263

No konečně - že to ale TRVALO! ... ;-) R^

0/0
6.4.2018 15:22

R27o97b86e98r74t 81M63a51t52u22l22a 8567229856935

Jak často je u nás potřeba, aby se záchranáři prodíraly zácpou tam, kde jsou 3 pruhy? Nehledě na to, že se tam vždycky všichni nějak porovnají, protože je tam dost místa. No a když je v zúžení na jedné straně beton, aby jste nemohli najet do protisměru a na druhé svodidla tak mají záchranáři prostě smůlu...

+2/−1
6.4.2018 12:03

J23o92s88e37f 95D18o62l15e76ž35a32l 1196547121

Tak třeba v Praze na magistrále to jednotky IZS musí řešit nesčetněkrát denně.

+5/0
6.4.2018 12:57
Foto

I32v90a47n 55V75e29s37e77l83ý 4166378124277

Jen malý dodatek - vytváření tohoto pruhu platí pouze na dálnici a rychlostní silnici čili většinou mimo obec (paragraf 41 odst. 8 zákona 361/2000).

0/0
6.4.2018 15:21
Foto

D15a34l15i64b80o97r 78B35a21r56t36o14š 5174630917199

pokud člověk automobilista nevystrčí hlavu ani své auto z domoviny může mu být změna ukradená, je ovšem velmi nepříjemné se při dovolené učit předpisy několika zemí, kterými chce člověk projet a je tristní, že jsou ta pravidla natolik rozdílná.....svoboda pohybu občanů EU znamená i pohodlnou orientaci při jízdě automobilem tedy pokud možno stejné či téměř stejné předpisy pro automobilisty.........a to po celé EU..........

je také nesmyslné mít na okně vylepenou silniční známku..protože když budu chtít projet všechny státy EU tak potřebuji mít vylepeno 28 těchto dálničních známek...a pak už nevidím ven........a když k tomu ještě připočítám ony zelené známky pro vjezd do měst....tak je dílo dokonáno.......

Tam kde mají lidé možnost se volně pohybovat je nutné jim dát velice stejná pravidla....a ne odlišná........a tedy ona Klausova česká cesta je cestou do pekel....a tím trpíme dodnes,,,,,,,,,,

+2/0
6.4.2018 11:36

J73i52n71d18ř49i30c31h 74Š11k46o66p66e44k 4185811100935

jasně, my jsme špatní. Jinde mají jednotné podmínky, co. Např. v Rakousku musí být vest jako lidí v autě, ve Francii hasičák a náhradní brýle atd.

Opravdu jsou předpisy v dopravě až na nás jednotné ;-D

+1/0
6.4.2018 12:07
Foto

D89a56l80i70b70o51r 21B75a75r20t44o20š 5514670647449

ono je to tak, že Klaus nedělal politiku v Rakousku ale u nás a skutečně tomu říkal česká cesta....a podobní mudrcové jako Klaus jsou v každém národě..bohužel.....a podle toho to také v EU vypadá.......

+1/0
6.4.2018 12:13

J67i20n63d64ř92i76c84h 13Š40k63o43p41e21k 4895121730355

takže ve chvíli, kdy státy ignorují Vídeňskou úmluvu (o výbavě auta), tak bych se na nějaké přizpůsobování vykašlal dvojnásob.

0/0
6.4.2018 13:47

M19i26r17o21s48l12a10v 60K42u73c20e85r63a 4587780117321

"je také nesmyslné mít na okně vylepenou silniční známku..protože když budu chtít projet všechny státy EU tak potřebuji mít vylepeno 28 těchto dálničních známek..."

Ano, států EU je 28. Ale to je asi tak vše, co jste trefil. Na Slovensku znamky nelepite, Německo je nemá, ve Francii se platí mýtné... Mám pokračovat? Prosím, dovzdělejte se.

+1/0
6.4.2018 13:26
Foto

D76a97l28i45b11o23r 70B76a40r17t18o78š 5634840177699

to sice máte pravdu...ale i v Německu se již dlouhou dobu hovoří o mýtném a pro cizince bude nejspíše se známkou a a je jen otázkou než na to budou muset přistoupit všichni...........

naopak viděno, jestliže v některých státech je možné jezdit bez známky, měl by se někdo u nás chytit za nos a udělat to také tak.........

A nyní můžete pokračovat......

0/0
6.4.2018 14:08

M84i41r50o56s32l28a18v 62K14u59c13e74r26a 4757140647391

Ano, Němci budou v roce 2019 zavadet středověký system s nalepovacími znamkami (misto pro smajlik klepajici si na hlavu). Samozrejme, ze budou elektronicke, člověče.

0/0
6.4.2018 14:11
Foto

D88a23l14i55b89o18r 13B45a44r18t94o91š 5804770877129

děkuji za ocenění české cesty..přesně tak to je ..je to středověké a proto to děláme my.........člověče

0/0
6.4.2018 14:15

M25a78r27e37k 53H98r57u89b64y 6417502191958

Hadate se o cislo a nepochopil jste princip. Principem je neexistujici jednotna dopravni politika, prestoze by zrovna tohle mela byt jedna z prvnich veci, do ktere ma v EU davno fungovat.

Ne prejmenovat pomazankove maslo.

0/0
8.4.2018 22:48

M59i64c13h52a48l 73K71r12č24á94l 6338478216872

Podle té ukázky je vidět, že zákon neznají ani řidiči IZS. Co si asi tak má myslet řidič, který udělá uličku podle zákona a potom mu za zadkem začne houkat siréna a nutí ho zákon porušit.

+1/−4
6.4.2018 11:34

M20i22c69h32a81l 24K71r10č95á85l 6368848886642

Hlavně by měli lidem říct, jestli se na dálnici kde je odstavný pruh má přejet až do toho odstavného, nebo jenom ke kraji toho svého. I v tom článku mají že se má jednou přejet ke krajnici vozovky, čili až do odstavného a potom co nejvíc ke kraji pruhu ve kterém jedu. Tím by ale odstavný zůstal volný.

0/0
6.4.2018 11:24

G24e90o57r66g 92K49o83m52b91e48r41e13c 9254101116821

asi takhle https://www.bundesregierung.de/Content/DE/Artikel/2017/10/Bilder/2017-10-19-rettungsgasse.jpg?__blob=bpaTopmeldung&v=3

0/0
6.4.2018 13:28

M93i89c42h21a46l 76K93r19č68á93l 6338598676262

Takže tak nějak napůl?

0/0
6.4.2018 13:31

J26i62r84i 17V86a33l46e65k 4533707134673

Přestaň se za každou cenu snažit se "sjednocovat" s Německem a říkat, že jinak jsme výjímka. Spíše to zmate ještě více lidí a skutečný přínos nevidím, navíc to komplikuje výjezd z dálnice.

1) Video je poměrně manipulující, protože dvouproudových dálnic se změny týkat nemají

2) na zmatené a bezohledné řidiče změna zákona nic nezmůže

3) skutečnost, že někdo pobíhá po dálnici při průjezdu sanitky (kterou musí slyšet) se nemá řešit změnou zákona

4) podle údaje na konci článku se to hemží v Evropě "vyjímkami" a všichni fungují

5) údaj OAMTC je platný pro návrh v ČR? Koridor přeci již vytváříme a samotný přesun z jedné strany na druhou sotva něco zmůže na dojezdovém čase...

0/−3
6.4.2018 11:18

M30i31r89o77s98l71a98v 22K91u45c52e77r27a 4477950487971

My se nesjednocujeme s Nemeckem, ale s Německem, Polskem, Rakouskem, Slovenskem...

+3/0
6.4.2018 11:20

J97o25s34e83f 74D32o78l28e18ž22a77l 1466377461

Logická úprava, často ani řidiči IZS neví, že u nás by se podle zákona mělo řadit jinak než ve zbytku Evropy (u tří a více souběžných pruhů) a přiznám se, že i já jsem to ještě relativně nedávno nevěděl, ostatně i v autoškole (10 let zpátky) nás to učili podle pravidel platných v ČR špatně.

0/0
6.4.2018 11:16

F70i17l78i55p 72J28i90r94s61á59k 5556330790205

Řidiči IZS to vědí, ale co mají dělat, když je před nimi ulička na špatné straně? Mají si prorážet uličku tam, kde jsou auta naopak u sebe, a mít dojezdový čas delší, než kdyby tam žádná ulička nebyla?

+1/0
6.4.2018 21:01

E16v89ž49e36n 96G66l54a55t78z82e55l 2981211586896

To je prave velky omyl. Ale tady to tak delame. Spatne. Nemas koukat do zrcatek ale pred sebe. Ulicku mame tvorit jiz pri zastavovani. Potom je jiz pozde.

+2/−1
6.4.2018 11:15

M59i30c75h63a98l 80P69a47u90l33í29č17e13k 2633735385505

Proč je pozdě? Stačí zastavit s menší mezerou před sebou a když uslyším houkačku, vjedu do strany během chvilky a udělám uličku. Co je za problém?

+3/−1
6.4.2018 11:17

M51i67r22o28s71l51a48v 70K90u25c37e95r10a 4737170417141

Problém je v tom, že to nefunguje. Protože to, co zacneš dělat ty, začnou dělat i ostatní auta, ovšem v ruzný okamžik. Výsledek je chaos.

+6/−2
6.4.2018 11:21

M12i39c78h68a80l 38P45a51u58l13í77č58e51k 2903155535145

Mně přijde, že to celkem funguje. Začne se blížit sanitka a kolonou se začne šířit vlna uhýbání do strany. Neřekl bych, že je přitom nějaký chaos, ten maximálně nastává v případě, že je komunikace úzká a některá auta nemají kam uhnout. Potom se to zasekne, ale tam stejně zmiňované pravidlo uplatňovat nelze a sanitka musí holt počkat, taková místa bohužel existují...

+4/0
6.4.2018 11:26

J56o52s45e71f 86D78o37l92e17ž65a42l 1516907591

A proč by tu uličku nemohli udělat rovnou? Často vidím jak mají záchranky (a jiná vozidla IZS) problém prosoukat se kolonou, přitom pro jejich práci může být každá vteřina rozhodující.

+3/−1
6.4.2018 11:23

M22i74c97h61a44l 58P81a70u38l75í75č23e47k 2703215495335

Třeba protože v 99% případů tou kolonou nikdo projíždět nebude? (spousta kolon se tvoří jen kvůli nějakému zúžení nebo práci na silnici, případně kvůli nějaké drobnosti). Zbytečně jen roste riziko, že se ty auta různě o sebe odřou nebo si ulámou zrcátka.

+2/−1
6.4.2018 11:31

J32o51s95e26f 63D94o42l24e59ž51a75l 1726727131

To ale vubec neni argument, že před Vámi není bouračka, ještě neznamená, že nějaká sanitka tou kolonou nebude prijíždět a pokud řidič není schopen udělat uličku, bez toho, aby si odřel auto, tak by měl vrátit řidičák.

+5/−2
6.4.2018 11:39

P98e66t53r 64V82a53r38g70a 3945323840230

Pane Doležale, chcete mi říct, že kdykoli se na silnici zastavíte, tak zastavujete tak, že vytváříte uličku? v méně než 1% případů je to zastavení kvůli nějaké nehodě a průjezdu IZS - na běžné silnici. Pokud Váš komentář je k situaci na dálnici, tak to procento může být tak 2 - drtivá většina zastavení na dálnici vzniká kvůli práci na silnici, kde se nestalo vůbec nic, nebo kvůli přeplnění odbočení z dálnice (např. typicky na pražského okruhu a sjezd na D5). Vy jen o tom zúžení prostě nevíte, než k němu dojedete

+1/−1
6.4.2018 14:44

J69o94s73e40f 65D81o66l41e19ž10a93l 1426577781

Ano pane Varga, chci Vám říci, že se vždy v koloně, ať je její příčina jakákoliv, snažím dopředu stavět ke kraji tak, abych vytvořil mezi mnou a automobily stojícími vedle mne co největší prostor, co mi komunikace umožňuje. Vy prostě asi nechcete pochopit, že i když kolona nestojí kvůli bouračce, tak tou kolonou může vozidlo IZS potřebovat projet. A možná Vás to překvapí, ale často to nedělám jen kvůli vozidlům IZS, ale také například kvůli motocyklistům.

+1/0
6.4.2018 15:04

P64e47t83r 17V16a97r65g72a 3755553930150

Tak to jezdíte po jiných silnicích v ČR než já. Neb jakmile uhnete více doprava, tak vás (tedy mne) začne objíždět/předjíždět auto, co bylo za mnou a postaví se vedle mne - neb si asi myslí já nevím co - třeba že chci všechny podjet odstavným pruhem nebo po chodníku nebo možná vzlítnout - nevím.

Stalo se mi to x-krát , takže dokud nevidím či neslyším řítící se Tatru nemám proč uhybat

+1/−1
6.4.2018 15:17

J37o95s93e61f 56D73o40l50e35ž46a50l 1296847921

Tak to asi opravdu jezdíme na jiných komunikacích, protože s podobnou situací jsem se já ještě nesetkal. Co se týče odstavného pruhu, tak s osobním autem by mělo na dálnici stačit uhnout na kraj svého pruhu, neb jsou dostatečně široké, ostatné k tomuto účelu odstavné pruhy ani nejsou určeny a na většině tříproudých úseků českých dálnic odstavný pruh ani není, protože ho zabíra ten třetí pruh, který primárné určený pro nákladní a jinou pomalou dopravu (ale smozřejmě ho může využil jakýkoliv účastník silničního provozu).

0/0
6.4.2018 15:28

P15e40t92r 98V71a20r17g13a 3875903850870

přesně - "Třeba protože v 99% případů tou kolonou nikdo projíždět nebude?"

+1/−1
6.4.2018 14:45

J25o86s56e96f 28D27o45l60e53ž70a46l 1576527301

A Vy tedy předpokládám vozíte na sedačce spolujezdce křišťálovou kouli, která Vám řekne kdy kolonou někdo bude potřebovat projet a kdy ne.

0/−1
6.4.2018 15:10

P11e16t53r 28V95a64r31g22a 3915353780750

Ne, křišťálovou kouli ne - buď spolujezdce nebo tašku :-)

Ale sleduji provoz za sebou i před sebou. A i když stojím v koloně sleduji i zpětná zrcátka. A protože mám ve zvyku při evidentně se nepohybující se koloně (stejně jako u žel.přejezdu) vypínat motor - tak bych houkačku slyšel na kilometr daleko

+1/−1
6.4.2018 15:21

M82i83c96h33a18l 13K74r68č57á53l 6928388276322

Jenomže ta sanitka by kolem tebe měla profrčet klidně stovkou a víc. A za tak krátkou dobu se ulička nestihne udělat.

+1/−3
6.4.2018 11:27

M82i34c49h44a93l 45P56a51u18l10í59č69e93k 2313655135945

Sanitka nemůže jet v koloně stovkou ani ve vytvořené uličce, to zase nepřehánějte. Toho místa se tam tolik vytvořit nemůže, kromě toho může někdo sanitce nečekaně vejít do cesty nebo otevřít dveře, i ten saniťák musí jet opatrně...

+5/0
6.4.2018 11:34

M31i28c52h43a61l 62K29r62č43á81l 6838728576232

Pokud na dvouproudé dálnici s odstavným pruhem, kterých je u nás naprostá většina, zajede levý pruh ke krajnici doleva a pravý ke krajnici doprava, tak vznikne ulička o šířce minimálně 5 metrů. Což je dostatečné i pro rychlost 100 km/h pro sanitku. Saniťák samozřejmě musí být opatrný ale zároveň nemůže předpokládat že mu tam jen tak někdo skočí. To by nikdy nikam nedojel. Proto má taky výstražná světla a houkačku

0/0
6.4.2018 13:21

P10e73t81r 95V71a57r40g42a 3295413740960

Tohle je nesmysl. Světelná a zvuková signalizace (výstraha) slouží jen k upozornění na právo přednosti jízdy. Nikoli absolutní přednosti jízdy (ta byly zrušena). A i tak řidič musí dodržovat pravidla silničního provozu a musí se pohybovat se zvýšenou opatrností. (doslova se v Zákoně píše "je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost silničního provozu na pozemních komunikacích.")

Použití výstrah ho nijak neopravňuje k porušování předpisů (vyjma přesně vyjmenovaných výjimek) anebo ohrožování ostatních účastníků provozu .

+1/0
6.4.2018 14:56

Najdete na iDNES.cz