Video vyvolalo vlnu nevole a řada lidí se oprávněně ptala, jak je vůbec něco takového možné. Někteří si byli jisti, že to musí být nezákonné a jde o ukázku papalášství.
Málokdo si ovšem uvědomuje, že jedno dopravní značení má různou přednost před jiným. A dopravním značením je i policista, který řídí dopravu. A ten je pánem nad každou značkou nebo semaforem.
Maďarská policie zastavila sanitku na křižovatce. Přednost dostal Ficův vůz![]() |
Může se to stát i u nás
Policejní prezidium jsme požádali o vysvětlení, zda se něco takového může stát i u nás. „Ano, možné to je. Pokyny policistů jsou nadřazeny,“ odpověděl stručně vedoucí oddělení tisku Ondřej Moravčík.
Jana Poštová, tisková mluvčí pražské záchranky problematiku vysvětluje obšírněji:
„Obecně se dá říci, že vozů, které využívají právo přednosti v jízdě (s modrými majáky), se v provozu pohybuje velké množství a jejich vzájemné potkávání je celkem běžná situace. Vždy má v takové situaci prioritu bezpečnost provozu a princip defenzivní jízdy, i kdyby to mělo být za cenu malého zdržení. Stejná situace, jako je ta popsaná v článku, se tedy může stát i u nás, pokud by řidič sanitky vyhodnotil, že je v dané situaci bezpečnější počkat na projetí kolony. K tomu je ale potřeba poznamenat, drtivé většině případů jízdy vozidel ZZS nejde o jednotlivé sekundy, zejména ne tam, kde je již pacient na palubě a jeho stav je zajištěný.“
„Vysoká časová naléhavost, kdy by se zdržení v řádu desítek sekund dalo označit jako významné, se v praxi týká jen malého zlomku případů, k nimž obvykle vyjíždí i několik zásahových vozidel z různých směrů. Riziko významného zdržení poskytnutí pomoci kvůli případné koloně vládních vozidel (ale daleko častěji třeba z důvodu dopravních opatření, bránících sanitkám v předjetí kolon apod.) se tím proto z praktického hlediska eliminuje. O marginálnosti tohoto problému svědčí i to, že za posledních několik desítek let nevíme o žádné situaci, kdy by z důvodu průjezdu kolony oficiálních vozidel došlo k významnému zdržení s důsledkem pro pacienta,“ uvedla Poštová.
Opravdu totiž platí, že dopravní značení má mezi sebou přednost. Hierarchii určuje § 76 zákona č. 361/2000 Sb. A v něm se dozvíme, jak to s těmi značkami je.
Platí tedy, že svislé stálé dopravní značky jsou nadřazeny vodorovným dopravním značkám. Ovšem přenosné svislé dopravní značky jsou nadřazeny všem dopravním značkám. Pak tu máme také přechodné vodorovné dopravní značky, které jsou nadřazeny stálým vodorovným dopravním značkám.
A pozor na místní úpravu provozu na pozemních komunikacích, ta je totiž nadřazená obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích. Přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích je pak nadřazena místní i obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích.
Přesnost, rozhodnost i odvaha. V Ostravě soutěžili regulovčíci dopravy![]() |
Ještě nám však zbývají dva druhy dopravního značení. Prvním jsou semafory, jejichž signály jsou nadřazeny svislým dopravním značkám upravujícím přednost. A druhým právě policisté, kteří řídí dopravu. U těch je to snadné, ti prostě mají absolutní moc nad všemi značkami i semafory. Jakmile tedy na křižovatce uvidíte policistu, který řídí dopravu, pak jsou jeho pokyny nadřazeny všemu ostatnímu.
A tím se dostáváme k videu z Maďarska. Bylo minimálně na pozvednuté obočí, pro někoho dokonce nemorální? Možná ano. Ale faktem je, že i v Česku mají policisté k takovému kroku naprosté právo.