Diskuse k článku

Miniauta nedávají smysl. Toyota a PSA dumají, co s fabrikou v Kolíně

Poloviční auto se za poloviční peníze vyrobit nedá. Nejmenší modely vozů tedy nejsou v Evropě rozhodně prodejními trháky, se stále přísnějšími ekonormami přestávají dávat automobilkám ekonomický smysl. Toyota a PSA si proto teď lámou hlavu, co s projektem TPCA.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D75a80v82i13d 60H76o85l15m96a98n 2608427407739

Tak to, že Toyota "zabíjí" jinak kvalitní auta nehezkým designem je známá věc, ale že by to odporné iksovité AYGO přitahovalo mladé, tak to slyším prvně.

0/0
1.11.2018 14:44

K98a50r51e45l 82K65o32š80ť48á13l 8947601910275

Kdyby lidi kupovali auta podle svých reálných potřeb, podle toho, kolik jich v autě jezdí, kolik nákladu vozí, na jakou vzdálenost jezdí a podle parkovacích možností našich měst, prodávalo by se jich určitě daleko víc. Jenže naše společnost se ještě nevyrovnala s dosaženým blahobytem a auto je vnímáno jako statusová záležitost. Jako by mělo být pro někoho bohatého trapné, jezdit přiměřeně malým autem. Současná rostoucí obliba SUV resp. pseudo SUV je prostě k smíchu.

+5/0
27.10.2018 17:28

P62a86v19e69l 47T13e62s39a83ř13í17k 6660483150715

Když ono v SUV je přeci jenom dost bezpečněji než v nějakém miniautě.

0/0
28.10.2018 20:12
Foto

M75a50r47t70i10n 43P64i74š15t51o51r13a 8198588116639

Jen sobecky pro svou posádku. Pro posádku miniauta naproti je naopak smrtící zbraní.

0/0
30.10.2018 22:45

Z56d81e35n22ě78k 46B73o32u69d35a 3950864229617

A člověk je od přirození sobec.

0/0
31.10.2018 0:42

J79i58ř64í 42S43c41h28w19a54c56h 8618524548946

proč potom nějaká kritika politiků, že jedou hlavně na sebe, je to tak přirozené.....

0/0
31.10.2018 1:00

P42e61t20r 35M73a54l15i13š90k32a 6461625711103

Male auto je tak akorát ideální jako druhé auto do rodiny, ne rodinné na výlety a nákupy. Většina rodin má jedno auto na vše, proč by měly mít zrovna na vše nějaké miniauto které nic neuveze a nestojí o mnoho míň něž nějaký slušný kombík případně pseudo SUV levnějších značek. Tihle prcci by měly stát tak max 100 000Kč coš za ty peníze možná ani nejde vyrobit.

0/0
3.11.2018 10:50

M96a77r73t38i77n 27V38y89s32k60o92c68i29l 3252628255670

Ano, pro mé potřeby mi vychází klidně třídveřový, ale minimálně 4 sedadlový kombík.

0/0
5.11.2018 12:46

J32a83n 30C76h73o92b43o76t 5853868359527

> cenový odstup ... je jen velmi malá

To už to po sobě fakt už vůbec nečtete?

0/0
25.10.2018 7:32

M61i50c21h93a65l 47K53r59č83á78l 6258268246332

Naopak. Dávají smysl. Ale jako městská elektrovozítka s dojezdem třeba 50 km a solárním panelem na střeše. 50 km. by mohlo většině lidí na cestu do práce a z práce stačit. Potom by těch baterek stačilo míň a cenově by se možná vyrovnala vozítkům se spalovacím motorem. A ten solární panel na střeše by využil střešní prázdnou plochu a při jejich dnešních cenách by o žádné výrazné zvýšení ceny auta nešlo.

+1/−4
24.10.2018 11:50

M30i13r23o60s45l82a74v 68K30u94c48e25r75a 4107980447441

Rekneme, že na střeše elektrovozítka je k dispozici plocha 3x1 m, tedy 3 metry ctverecních, které jsou pokryty solárním panelem. Panel 1m2 dokáže vyrobit dejme tomu 0,15 Wh (150 W), takže to máme 0,45 Wh. Elektroauta spotřebuji asi 15 kWh na 100 km, takže 1 km = 0.15 Wh. Jinak řečeno, těmi panely budete nabíjet hodinu na ujetí cca 3 km. Dává vám to smysl osazovat auta panely?

+4/0
24.10.2018 12:15

M50i52c13h96a17l 41K28r18č30á96l 6778238726982

Dává, i když tam ta plocha tak velká není. Panel by nebyl primárně určen k celému nabíjení. Minimálně by pokryl ztráty při samovybíjení akumulátorů. A když to vozítko necháte stát 8 hodin venku než se vrátíte z práce, tak něco málo taky dá. A při jejich dnešní ceně pár tisíc by se možná i vyplatily. Aspoň by se nemusela lakovat střecha. A jak počítáte 1 hod nabíjení = 3 km jízdy, tak za 8 hodin se vrátím z práce dom.

0/−2
24.10.2018 13:30

E50m60i57l 78N20o55v82á72k 1735163780754

1) Trochu drahý nátěr střechy, nesmyslíte?

2) Všiml jste si, že většina střešních krytin se vůbec nelakuje?

3) Zaregistroval jste, že v prosinci dodávají panely cca 8× méně elektřiny než v červnu? Tedy téměř nic?

4) Uvědomujete si, že nabíjet potřebujete většinou v noci, zatímco panel dodává energii výhradně ve dne? To budete tu energii mezitím skladovat ještě v dalších bateriích? To už asi ta cena nebude jen pár tisíc, že?

Samozřejmě, nikdo Vám nebrání si ty panely za své pořídit a provozovat, pak se možná o ekonomické (ne)návratnosti investice přesvědčíte sám.

+3/−1
24.10.2018 13:39

J51a73r69o97s38l82a83v 79H79o81r72á80k 8272154165299

Zkusím odpovědět za pana Michala, protože si myslím, že to smysl dává.

ad 1) Nemyslím si, že je to až tak drahé.

ad 2) Nevšiml jsem si, že by na střechách aut byla střešní krytina.

ad 3) No a?

ad 4) Panely budou nabíjet, kdykoliv bude svítit slunce, je celkem jedno, kdy to potřebujeme. Přes noc se auto zapojí na klasickou nabíječku.

0/0
25.10.2018 19:34

E27m73i53l 71N52o80v75á26k 1355483510654

Aha, tak to se přiznám, že jsem myšlenku pana Krčála nepochopil. Měl jsem za to, že má na mysli střechu domu, nikoliv střechu vozidla.

Toto řešení už ovšem existuje, má ho např. hybridní Prius. Zda to dává ekonomický smysl, posuďte sám. Příplatková cena paketu solar, jak se panel na střeše u Priusu nazývá, je 50.000 Kč. Parametry tohoto panelu jsem sice nenašel, ale pokud počítám plochu střechy 2m²(víc to nebude), vyrobí takový panel ročně u nás cca 200kWh, tj. cenová úspora ani ne 1000 Kč ročně. A to za předpokladu, že bude auto celý den na nezastíněném povrchu a bude mít stále v baterii volnou kapacitu. Návratnost investice i tak několikrát přesahuje nejen cenu panelu, ale i cenu vozidla. A to je asi právě ten důvod, proč se to téměř nedělá.

0/0
25.10.2018 20:48

J34a93r68o39s33l11a62v 51H65o56r36á78k 8842894255709

Vycházet z ceny příplatkové výbavy nejde. Podívejte se, kolik stojí obyčejné rádio nebo třeba navigace a porovnejte to s jejich reálnou cenou. Automobilky mají tyto prvky cenově přestřelené, to je známá věc.

0/0
26.10.2018 11:12

E79m74i15l 39N38o77v66á54k 1875143310794

To je možné, ale to nic nemění na tom, že to stejně zaplatíte. Samozřejmě můžeme spekulovat, na kolik to řešení v budoucnu zlevní, ale to nikdo z nás nemůže vědět. Já jen uvádím výpočet pro současnost, kdy to, jak sám zajisté uznáte, ekonomický smysl absolutně nedává. Ostatně nedávalo by ho to ani v případě, že by to stálo polovinu.

Jak vidíte na příkladu toho rádia, které rozhodně není nějaký přelomový vynález, přesto si to stále automobilky nechávají zaplatit. Z toho usuzuji, že si stejně tak nechají zaplatit i ty panely na střeše, a to i třeba za 30 let. Stejně jako to rádio.

Na rozdíl od rádia si ale asi těžko doděláte panely na střechu auta sám doma.

0/0
26.10.2018 11:19

J31a87r32o22s57l45a38v 24H56o77r21á86k 8802144665749

Úplně stejně ale přece můžete argumentovat o miliónu dalších součástek. Jaký má ekonomický smysl filtr pevných částic? Jaký má ekonomický smysl mít zrcátka v barvě karosérie?

0/0
26.10.2018 15:23

E17m96i44l 72N95o84v11á63k 1675753590944

U filtru pevných částic nemáte vůbec na výběr, to není příplatková výbava. Zrcátka jsou čistě designová záležitost, tam se pochopitelně o ekonomické návratnosti rovněž hovořit nedá.

Střecha z panelů ale není designová záležitost (minimálně tak nebyla zamýšlena), a můžete s ní o něco málo zvětšit dojezd vozidla, ale odhadem to bude v nejlepším případě 20-30km, když to auto bude stát celý den na slunci. Spoléhat se na to ale většinou nedá. No a druhá stránka, na kterou jsem narážel já, že Vám může ušetřit část peněz za dobíjení baterií. A v tomto ohledu to evidentně ekonomický smysl nedává.

Samozřejmě, pokud Vám dává smysl dát 50.000 Kč za to, že se Vám v některé letní dny o něco málo zvýší dojezd, tak prosím, já Vám bránit nebudu.

+1/0
26.10.2018 17:06

J65a90r72o78s23l57a30v 85H35o47r55á71k 8422784425659

To, že nemám na výběr, je ale dané pouze legislativou. Podobně to může být u těch článků, ne? Jinak ty články budou mít také velký vliv na design auta, nemyslíte?

0/0
26.10.2018 19:27

E28m37i27l 50N95o61v86á22k 1955343450574

1) Neřekl bych "pouze" legislativou. Ale pokud na tom "pouze" trváte, vymlouvat Vám to nebudu.

2) To jako čekáte, že někdo uzákoní povinnost osadit každé vyrobené auto fotovoltaickým panelem? Vymýšlejí se různé hovadiny, ne že ne, ale s touhle jste možná přišel první:-)

3) Za 50.000 si já osobně dovedu představit větší změny v designu, než jen jinou barvu střechy, takže velkým vlivem na design bych to tedy rozhodně nenazval.

0/0
26.10.2018 19:37

J91a46k21u92b 76K62ř64e61č22e30k 9242129906189

Bude-li pod mrakem a ještě v zimním období tak pojedu z práce půl dne. A před panelákem si to dobiju prodlužovačkou. Jasně.

0/0
25.10.2018 15:55

J54i31ř71í 95S26e33h52n31a31l 6125578322766

Zrovna ten Prosek je prave priklad kde se nabijet neda. V par novejch bytech mozna, 90% sidliste je ale klasicka kralikarna kde se ani nezaparkuje, natoz aby se nabilo. Leda 50m prodluzovackou spustenou z balkonu v desatym patre. Tam se parkuje tak, ze ve dvou radach a nechavaj se odbrzdeny auta, aby kdyz chce nekdo vyjet pres nekoho jinyho, tak si ho mohl kus odtlacit. Tam nepujde nabijet nikdy, dokud se to nezboura a nepostavi nejak jinak.

+3/0
23.10.2018 23:23

J24i94ř20í 90S10e60h95n50a76l 6555188602486

To patrilo do nejakyho vlakna o tchyni na Proseku :-)

0/0
23.10.2018 23:24

A11n79t11o65n24í96n 36S92v70o78b67o74d62a 3484403679932

pod jedním novějším barákem je cca 250 garážových stání

0/0
23.10.2018 23:57

P88e71t74r 14B41l84á97h34a 6140217899563

Odkaz pro všechny, kdo chtějí pochopit situaci, která nastává v USA, Tesla snižuje prodeje zavedených značek:-)

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-short-seller-long-q3-earnings-call-citron-research-andrew-left/

0/0
23.10.2018 20:29

M57i80r93o50s17l72a14v 29K50u11c90e18r78a 4877110487221

To musí být bezva zjištění, že když na trh, kde se prodá každý rok plus minus stejné množství vozu určité kategorie, vleze nový výrobce, a že tím ukousne část podílu stávajícím výrobcům ;-D;-D;-D

+4/0
24.10.2018 12:20

E42m85i43l 12N45o87v24á70k 1765363740684

R^;-D

0/0
24.10.2018 13:48

M80a25r71t31i81n 79K31a19r93á67s97e32k 9948883698308

Ale na to, ze to jsou "nepouzitelne krapy, ktere si nikdo pry smyslech nekoupi" je to zvlastni ne?

0/0
27.10.2018 13:00

P73e23t33r 15M20a33r64e97č57e70k 1243771579618

Ona by dávala smysl nebýt ekopatů v Bruselu! EU jednoho den totálně zničí svůj automobilový průmysl. A auta budou zase pouze pro pár vyvolených.

+5/−1
23.10.2018 19:18

M92a11r37t92i75n 42K20a91r16á65s29e68k 9908323918748

Jak znici autoprumysl? Te muze znici mozna tak levna konkurence z ciny, pokud projde pres EU legislativu....

0/−1
24.10.2018 9:31

E14m22i92l 35N11o55v61á60k 1445743150484

Nezničí ho konkurence, zničí ho regulace. Tak je to evidentně myšleno.

+3/0
24.10.2018 13:50

M66a82r31t59i94n 25K19a45r39á93s61e76k 9548413138418

Jakože v EU přestaneme kupovat auta? Tomu opravdu věříte?

0/0
24.10.2018 14:47

E97m53i13l 94N17o35v77á48k 1735443680674

Ne, tomu nevěřím, ani to nikde nepíšu. Já vám píšu, jak byl myšlen příspěvek, na který jste reagoval.

Jinak všechno směřuje k tomu, že sice nepřestaneme kupovat auta, ale výrazně omezíme nákup nových aut.

0/0
24.10.2018 14:52

J98a80r40o24s96l44a85v 67H98o46r46á40k 8372764655679

Ta tabulka ale trochu zkresluje. Není miniauto jako miniauto - typicky třeba Fiat Panda je snad ve všech rozměrech větší než ostatní auta. A hlavní rozdíl vidím ve výšce, kde se navíc dělá i zvýšená varianta, která je super na nastupování a vystupování (+ zvýšený posez řidiče). To žádné z ostatních aut v tabulce nemá.

Aktuálně sháním optimální "městské" auto a po důkladném výběru mi zůstávají už jen dva kandidáti - Fiat Panda nebo Suzuki Ignis.

0/0
23.10.2018 17:51

L82a97d72i34s11l30a57v 12K75a61l44o70u74s 7955816561500

Jednou mě svezli v Toyotě Aygo. Jeli jsme v tom 4. A nešlo se pomalu ani nadechnout, jak jsme v tom byli nacpaní. V Evropě to nemá moc smysl prodávat.Kdyby prodávali něco jako MR2, dvousedadlové kupé, dávalo by to větší smysl.

0/0
23.10.2018 17:01

J74a75k71u93b 79S45e39k43e67r54a 6406540666575

Ve velkých městech se takové auto hodí.

+1/−1
23.10.2018 18:32

M76a97r11t82i16n 61K69a93r74á79s20e65k 9938673348338

Tak ono je to auto určené k tomu, aby tím jezdil převážně 1 či 2 lidí. Nicméně většina lidí ocení možnost občas odvézt kousek lidí i v zadu...

0/0
23.10.2018 21:45

V37l71a50d57i79m36í89r 91F20i14b91i87g70e85r 5894571451164

Tak ona je to taová nákupní taška pro paničky. Max 2 dospělí a občas odvézt děcka.

0/0
24.10.2018 7:16

T77o22m96á97š 80Z73e43m23a15n 3765298104355

Škoda jistě ocení jednu továrnu navíc v ČR.

A k malým autům: Jako cokoliv úzce specializovaného a nepoužitelného mimo tuto malou obálku potřeb to nemá šanci se rozšířit bez a) zchudnutí populace b) drastických zásahů státu.

Srovnejte s normálním autem - např. Chrochrávkou nebo obdobným SUV - provozní náklady a spotřeba je skoro stejná, (hlavně díky módě cpát i na malá auta velká kola), ale normální auto je daleko lepší na delší cesty, na převážení čehokoliv většího než kabelka a i to parkovaní je spíše binární záležitost - buď místo je a zaparkuji i fullsize SUV a nebo není a ani Smart už nepomůže. Takže leda jako 2. auto do rodiny pro lidi, kteří si to mohou dovolit.

Pro většinu populace je zbytečné vydržovat 2. auto jen na ježdění po městě.

+1/0
23.10.2018 16:54

J72a49r98o30s17l26a94v 17H28o27r73á91k 8232504655129

Já nevím, kde žijete, ale v mém okolí je celkem normální mít dvě auta v rodině. A právě teď zvažuji, co koupit jako to druhé. Tedy tu nákupní tašku, se kterou prakticky neopouštíme "okres" a po dálnici se prakticky nesveze (kromě krátkých úseků pražského okruhu).

+1/0
23.10.2018 17:57

M86i18r33o74s46l32a27v 54K24u73c52e76r16a 4917760857421

Je rodina a rodina. Naše rodina ma např. 3 auta, protože dvě děti si koupily vlastní ;-D

0/0
24.10.2018 11:34

J84a90r61o96s46l90a36v 38H89o81r15á78k 8792164805299

No vidíte - tím spíš to dává smysl.

0/0
24.10.2018 12:04

M71a49r74e41k 91H12r96u12b76y 6137612111318

Coz prakticky vylucuje bydleni ve mestech, kvuli parkovani.

0/0
25.10.2018 16:04

J64a50r21o81s24l37a17v 80H20o35r20á86k 8832204925379

I ve městě je možné mít vlastní dům, nebo alespoň garáž.

0/0
25.10.2018 19:27

J71o19z93e71f 70H34r71i15c46i67š52i98n 4583980430246

Zrovna teď je ideální doba na zavření TPCA, které zase až tak extra neplatí. Velký vývoj tam nedělá, jediné co je že spotřebuje lidskou sílu za pár peněz.

Lidi z okolí Kolína si práci najdou, automotive dodavatelů je tam hodně a nežijí jenom z TPCA, přinejhorším pomůže Praha a gastarbeitři jsou flexibilní a okamžitě se absorbují kdekoliv jinde v ČR.

Nebudeme muset tahat další lidi ze zahraničí.

+3/−4
23.10.2018 16:28

M33i76c87h60a50e37l 68R33a65d91a 4630677648166

Rád bych upozornil, že většina zmiňovaných dodavatelů, dodává do TPCA Kolín

+4/0
23.10.2018 18:05

L25e23o91p82o74l88d 91H36o91r79á85k 4202198909492

A zatímco zbytek světa bez regulací a šikan bude vesele růst, Evropa se díky přebujelé byrokracii a regulaci propadne do hyperkorektní a superekologické bídy...

+20/−6
23.10.2018 14:18

A38n20t75o20n52í68n 85S25v49o21b68o66d12a 3464673789502

Čína má obrovský zájem na elektromobilech, je to největší trh s elektromobily

+1/−1
23.10.2018 14:20

K77a12r45e28l 43K85u51č40e57r87a 7945341573570

Protože je to největší trh skoro se vším a má ohromné problémy se smogem ve velkých městech.

Není žádný důvod aby byl obyvatel třeba Fryšavy nucený kupovat si předražený elektromobil když o smogu zná jenom z televize. :-/

+7/0
23.10.2018 16:49

Najdete na iDNES.cz