Kolik vydělávají šéfové automobilek. Krize nekrize, konta se plní

  14:36aktualizováno  14:36
Šéfové světových automobilek přežili těžké časy a opět se mohou těšit na královské platy. Třeba šéf VW si vloni vydělal téměř 230 milionů korun. Šéf Daimleru vydělal jen asi o 15 milionů korun méně. Ani ostatní velcí bossové na tom nejsou špatně.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne si ročně vydělá 87 milionů korun. | foto: Chrysler LLC

Plat Martina Winterkorna, šéfa skupiny Volkswagen, vzrostl vloni oproti roku 2009 o 41 % na 9,33 milionu eur, tedy téměř 230 milionů korun. Rekordní nárůst jeho platu ho dostal do čela žebříčku nejlépe vydělávajících kapitánů německého průmyslu vůbec.

Částka obsahuje fixní plat, bonusy a další odměny. Právě bonusy a odměny Winterkornův plat výrazně zvedly, Volkswagen totiž začal koncem roku vykazovat rekordní růst. Osmičlenný management vedení automobilky si přišel dohromady na 36,7 milionů eur, tedy víc než dvojnásobek oproti roku 2009.

Špatně se nemá ani Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler. Vloni vydělal ve své pozici 8,69 milionů eur, tedy asi 213 milionů korun. Allan Mulally, šéf Ford Motor Company, si zase přišel na pořádný balík v akciích. Získal v nich 56,5 milionů dolarů, firma ale rovnou některé z akcií kvůli zdanění zadržela. Po odečtení daní tak Mulallymu zbylo 33,4 milionu dolarů, tedy asi 584 milionů korun. O něco méně, asi 440 milionů korun po zdanění, získal v akciích výkonný ředitel automobilky, Bill Ford. Oba pánové navíc získali opci na akcie za cenu 14,76 dolaru za kus, a to až do roku 2021. Mulally jich může koupit 884 433, Ford 412 735. Pokud tedy třeba do roku 2020 cena akcií Fordu výrazně vzroste, mohou pánové na koupi za garantovanou cenu hodně vydělat.

Sergio Marchionne, šéf Fiatu a Chrysleru, si vloni přišel na v roli šéfa Fiatu na 3,47 milionu eur, tedy asi 85 milionů korun. V roce 2009 ale získal asi o třetinu více. V pozici šéfa Chrysleru nedostal Marchionne žádný plat. Má jen přislíbeno 600 000 dolarů v akciích (něco přes 10 milionů korun), které ale bude firma teprve vydávat. Plat Dana Akersona, šéfa GM, za loňský rok zatím přesně známý není, měl by ale získat asi 9 milionů dolarů, tedy asi 157 milionů korun.

Carlos Ghoshn, šéf aliance Renault-Nissan by si měl za loňský rok přijít asi na 9,2 milionů eur, tedy něco přes 225 milionů korun. Platy šéfů ostatních japonských automobilek jsou podstatně nižší. Údaje za loňský rok zatím nejsou k dispozici, v roce 2009 ale průměrně šéfové Toyoty a Hondy vydělávali "jen" desítky milionů korun. Průměrný plat šéfů Volkswagenu, Daimleru, Fordu a Fiatu přitom v roce 2009 činil téměř 200 milionů korun.

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Amerika, kde vznikla Dieselgate, přišla na chuť naftě. Nízká spotřeba láká

Chevrolet Colorado může mít pod kapotou čtyřválcový turbodiesel 2,8 litru

Dieselgate, aféra, která otřásla světem aut a urychlila jeho směřování k elektromobilitě, odstartovala v Americe. Mnoho...

Nejlevnější vůz světa byl propadák, Nano Indům rikšu nenahradilo

Tata Nano Europa

Indie patří k největším automobilovým trhům světa. V lidnaté zemi se masový automobilismus překotně rozvíjí, Indové...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Najdete na iDNES.cz