Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

aktualizováno 
Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na opravy v kolářské dílně v Nyklovicích na Žďársku čeká také panský lovecký kočár nebo loukoťová kola pro parní stříkačku vážící přes dvě tuny, která patří hasičům z Jilemnice.

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní. | foto: ČTK

Na opravy v kolářské dílně v Nyklovicích na Žďársku čeká také panský lovecký kočár, mezi další letošní zakázky jednoho z posledních představitelů tradičního kolářského řemesla v Česku patří i loukoťová kola pro parní stříkačku vážící přes dvě tuny, která patří hasičům z Jilemnice.

Fotogalerie

„Koláře potřebují majitelé různých bryček a kočárů i hasiči, kteří mají staré stříkačky a chtějí je provozovat,“ říká Uherka.

Původní profesí truhlář se začal kolářství věnovat v roce 2012. Vrátil se tím k řemeslu, které ve stejném stavení provozovaly předchozí tři generace Uherků.

„Nelituju toho. Je to zajímavá práce, i díky tomu, že mohu kombinovat dřevo s kovem,“ uvedl. Třiačtyřicetiletý Aleš Uherka patří mezi držitele titulu Nositel tradice lidových řemesel udělovaného ministrem kultury.

„Děláme hlavně kola,“ přiblížil Uherka činnost své dílny a dodal, že se rovněž zabývá opravami dřevěných karoserií. Kolář potřebuje jilmové, jasanové, případně i akátové dřevo, ale méně vysušené, než se běžně prodává, aby neztratilo svou pružnost. Materiál musí zrát několik let.

Aleš Uherka ukazuje loukoťová kola pro parní stříkačku vážící přes dvě tuny,...

Aleš Uherka ukazuje loukoťová kola pro parní stříkačku vážící přes dvě tuny, která patří hasičům z Jilemnice a v dílně čekají na opravu.

Samotná výroba jednoho dřevěného kola představuje zhruba pět dní práce. Na závěr je na loukotě potřeba nasadit ocelový ráfek, který kvůli tomu musí být ohřátý asi na 300 stupňů. Správně udělané kolo se pozná tak, že při nárazu na zem zazvoní. „Když je staré nebo špatně udělané, má zvuk, jako když spadne vajíčko,“ podotkl Uherka.

Zakázky dostává kolářská dílna doma, kde spolupracuje i s Muzeem kočárů v Čechách pod Kosířem, našli si ji také zákazníci ze zahraničí. V minulých třech letech Uherka udělal několik věcí pro soukromé muzeum kuriozit v Nizozemsku, které vzniklo ve městě Sluis.

„První věc byl kočár na psí pohon, podle obrázku, který údajně pochází z patentového spisu z Vídně,“ řekl kolář. Dva psi měli běhat v bubnu o průměru 1,5 metru umístěném v přední části kočáru. Pro stejné muzeum Uherka pracoval kupříkladu i na létacím stroji vytvořeném na základě skic Leonarda da Vinciho.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz