Klid... Zkuste za volantem třeba angličtinu, nebo vtipy

aktualizováno 
Kolony aut k životu ve velkoměstě patří, ne každý se s nimi dokáže vyrovnat. Časté čekání v zácpě může způsobit vážné zdravotní potíže. Namětí se lze bránit poslechem hudby nebo hovorem se spolujezdcem.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Vzteklé bušení do volantu, nervózní troubení, zbytečné přejíždění z pruhu do pruhu i hlasité nadávky jsou součástí běžného dne mnoha pražských řidičů. Stačí uvíznout v koloně - to má pak řidič co dělat, aby udržel nervy na uzdě.

Jenže právě klid je jediným předpokladem pro to, aby se stres z provozu nepodepsal na zdravotním stavu řidiče i jeho spolujezdců.

Dopravní zácpy nemusí znamenat jen pokažený den - dopravní kolaps může řidičům způsobit i vážnou újmu na zdraví.

"Záleží na tom, v jakém stavu člověk je. Kolony mohou jeho stav zhoršit. Když se to opakuje, důsledky mohou být vážné," potvrdila dopravní psycholožka Daniela Čajánková. Podle ní je nejlepší radou problémy předvídat, zachovat "chladnou hlavu" a čekat.

Psychologové doporučují zkrátit si pomalu ubíhající čas nějakou smysluplnou činností. "Spousta zákazníků telefonuje, čte si noviny nebo pracuje na notebooku," popisuje chování klientů řidič taxislužby Miroslav Žežulka.

"Proto kupujeme noviny, které necháváme na zadním sedadle. Důležité je také se zákazníkem mluvit. V zácpě ho uklidnit," dodal Žežulka.

"Dobré je pohovořit si na neutrální téma. Hovor by měl odvést pozornost od vzniklé situace," poradila Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.

Se stresem a psychickými zátěžemi musí řidiči v Praze podle psychologů počítat.

"Lidé by si měli uvědomit, že si rozčilováním nepomůžou. Zácpy jsou běžnou denní realitou a nemá smysl se rozčilovat. Situaci to jenom zhorší. Když události nemůžete ovlivnit, musíte je přijmout," tvrdí dopravní psycholožka Daniela Čajánková.
 
Motorista prožívá při jízdě sérii psychických zátěží. Jsou-li silné nebo trvalého charakteru, mohou se nepříznivě podepsat na zdravotním stavu.

"Stres se projevuje v dýchacích a srdečních potížích, v problematické látkové výměně, ve snížené imunitě. Vztek se může odrazit také v bolestech hlavy. Hrozí i poruchy trávení," píše Karel Havlík v knize Publikace pro řidiče.

Ne každá hudba přinese uvolnění. "Techno asi není to nejlepší. Vhodnější je něco, co sníží tep. Třeba vtipy na cédéčku,“ doporučuje Vlasta Rehnová.

Mnozí Pražané, kteří se po městě pohybují autem, si ze svého vozu vytvořili improvizovanou pojízdnou kancelář.

Potenciální zdravotní riziko prý číhá na každého. Záleží však na tom, jak je kdo schopen se mu bránit.

"Když se člověk rozhodne, že bude žít ve velkoměstě nebo bude často jezdit autem, musí s touto zátěží počítat. Stres z dopravních kolapsů prostě mít bude," uvažuje psychiatr Josef Flek.

Vztek a nervozita se přenášejí na ostatní řidiče Pro někoho je příčinou stresu už pouhý výjezd z garáže, dalšímu se rozbuší srdce při předjíždění, jinému stoupne tlak až v koloně.

"Řidiči musí se zácpami počítat. Člověk, kterého tato situace překvapí, je hodně naivní," uvažuje Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.

Ta doporučuje, aby se lidé o situaci na silnicích informovali před jízdou na internetu nebo z rádia. Poučený a připravený řidič by měl totiž situaci lépe zvládnout. 

Stres je také častou příčinou dopravních nehod. "Člověk začne nesmyslně předjíždět, troubí, křičí, jede někomu na kufru. Nic tím neřeší, nepomůže si, jen vynervuje další motoristy a ohrožuje je svým chováním," míní Rehnová.

To už je jen krůček k dopravní nehodě. "U řidičů pak zafunguje davová psychóza. Když vidí, že jim někdo chce vjet do cesty, nebo se objeví někde místo, přidávají plyn, aby místo doslova urvali," doplňuje psycholožka Pavla Rymešová.

Nejhůře prý snášejí čekání v zácpě dynamické typy a workoholici. Vytížení manažeři si pak chvíle ve voze krátí různě.

"Jezdím autem často a cestu využívám k poslouchání zpráv nebo si pustím BBC a procvičuji si angličtinu,“ popisuje své chvíle za volantem generální ředitel Hypoteční banky Jan Sadil.

Jak přežít v zácpě

Počítejte se zdržením předem

Sledujte aktuální dopr. informace
Povídejte si se spolujezdcem
Poslouchejte klidnou hudbu
Pusťte si rádio nebo vtipy na CD
Procvičujte si cizí jazyky
Telefonujte (s handsfree sadou)
Včas se omluvte za možné zpoždění
Mějte v autě mapu Prahy

Autoři: , ,

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz