Klid... Zkuste za volantem třeba angličtinu, nebo vtipy

aktualizováno 
Kolony aut k životu ve velkoměstě patří, ne každý se s nimi dokáže vyrovnat. Časté čekání v zácpě může způsobit vážné zdravotní potíže. Namětí se lze bránit poslechem hudby nebo hovorem se spolujezdcem.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Vzteklé bušení do volantu, nervózní troubení, zbytečné přejíždění z pruhu do pruhu i hlasité nadávky jsou součástí běžného dne mnoha pražských řidičů. Stačí uvíznout v koloně - to má pak řidič co dělat, aby udržel nervy na uzdě.

Jenže právě klid je jediným předpokladem pro to, aby se stres z provozu nepodepsal na zdravotním stavu řidiče i jeho spolujezdců.

Dopravní zácpy nemusí znamenat jen pokažený den - dopravní kolaps může řidičům způsobit i vážnou újmu na zdraví.

"Záleží na tom, v jakém stavu člověk je. Kolony mohou jeho stav zhoršit. Když se to opakuje, důsledky mohou být vážné," potvrdila dopravní psycholožka Daniela Čajánková. Podle ní je nejlepší radou problémy předvídat, zachovat "chladnou hlavu" a čekat.

Psychologové doporučují zkrátit si pomalu ubíhající čas nějakou smysluplnou činností. "Spousta zákazníků telefonuje, čte si noviny nebo pracuje na notebooku," popisuje chování klientů řidič taxislužby Miroslav Žežulka.

"Proto kupujeme noviny, které necháváme na zadním sedadle. Důležité je také se zákazníkem mluvit. V zácpě ho uklidnit," dodal Žežulka.

"Dobré je pohovořit si na neutrální téma. Hovor by měl odvést pozornost od vzniklé situace," poradila Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.

Se stresem a psychickými zátěžemi musí řidiči v Praze podle psychologů počítat.

"Lidé by si měli uvědomit, že si rozčilováním nepomůžou. Zácpy jsou běžnou denní realitou a nemá smysl se rozčilovat. Situaci to jenom zhorší. Když události nemůžete ovlivnit, musíte je přijmout," tvrdí dopravní psycholožka Daniela Čajánková.
 
Motorista prožívá při jízdě sérii psychických zátěží. Jsou-li silné nebo trvalého charakteru, mohou se nepříznivě podepsat na zdravotním stavu.

"Stres se projevuje v dýchacích a srdečních potížích, v problematické látkové výměně, ve snížené imunitě. Vztek se může odrazit také v bolestech hlavy. Hrozí i poruchy trávení," píše Karel Havlík v knize Publikace pro řidiče.

Ne každá hudba přinese uvolnění. "Techno asi není to nejlepší. Vhodnější je něco, co sníží tep. Třeba vtipy na cédéčku,“ doporučuje Vlasta Rehnová.

Mnozí Pražané, kteří se po městě pohybují autem, si ze svého vozu vytvořili improvizovanou pojízdnou kancelář.

Potenciální zdravotní riziko prý číhá na každého. Záleží však na tom, jak je kdo schopen se mu bránit.

"Když se člověk rozhodne, že bude žít ve velkoměstě nebo bude často jezdit autem, musí s touto zátěží počítat. Stres z dopravních kolapsů prostě mít bude," uvažuje psychiatr Josef Flek.

Vztek a nervozita se přenášejí na ostatní řidiče Pro někoho je příčinou stresu už pouhý výjezd z garáže, dalšímu se rozbuší srdce při předjíždění, jinému stoupne tlak až v koloně.

"Řidiči musí se zácpami počítat. Člověk, kterého tato situace překvapí, je hodně naivní," uvažuje Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.

Ta doporučuje, aby se lidé o situaci na silnicích informovali před jízdou na internetu nebo z rádia. Poučený a připravený řidič by měl totiž situaci lépe zvládnout. 

Stres je také častou příčinou dopravních nehod. "Člověk začne nesmyslně předjíždět, troubí, křičí, jede někomu na kufru. Nic tím neřeší, nepomůže si, jen vynervuje další motoristy a ohrožuje je svým chováním," míní Rehnová.

To už je jen krůček k dopravní nehodě. "U řidičů pak zafunguje davová psychóza. Když vidí, že jim někdo chce vjet do cesty, nebo se objeví někde místo, přidávají plyn, aby místo doslova urvali," doplňuje psycholožka Pavla Rymešová.

Nejhůře prý snášejí čekání v zácpě dynamické typy a workoholici. Vytížení manažeři si pak chvíle ve voze krátí různě.

"Jezdím autem často a cestu využívám k poslouchání zpráv nebo si pustím BBC a procvičuji si angličtinu,“ popisuje své chvíle za volantem generální ředitel Hypoteční banky Jan Sadil.

Jak přežít v zácpě

Počítejte se zdržením předem

Sledujte aktuální dopr. informace
Povídejte si se spolujezdcem
Poslouchejte klidnou hudbu
Pusťte si rádio nebo vtipy na CD
Procvičujte si cizí jazyky
Telefonujte (s handsfree sadou)
Včas se omluvte za možné zpoždění
Mějte v autě mapu Prahy

Autoři: , ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, deset z nich bude mít čistě elektrický nebo hybridní...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Daimler a BMW ohlásily spolupráci na mobilitě budoucnosti

BMW Concept X7 iPerformance

Německé automobilky Daimler a BMW prohloubí spolupráci ve službách v oblasti mobility. Do sdílených služeb, parkování,...

Najdete na iDNES.cz