Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

  12:00
Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že vývojáři značky vyvinuli spalovací motor pro elektrické offroadové americké drsňáky.

„Stále si myslíme, že budoucnost je elektrická, jen nevíme, kdy nastane. Bude záležet na zákaznících, pro jaký typ pohonu se rozhodnou, my jim chceme dát vybrat,“ uvedl Zellmer s tím, že Škoda bude vedle elektrického pohonu rozvíjet hybridní pohon i spalovací motory, kde zkoumá možnosti využití syntetických paliv. „Náš nepřítel není spalovací motor, ale emise oxidu uhličitého (CO2),“ dodal.

Rozšířením nabídky hybridních a elektrických vozů chce Škoda čelit zpřísněným pravidlům pro průměrné emise vyráběných vozů. Za jejich nesplnění hrozí od EU vysoké sankce. Zellmer připomněl, že i přes návrh na rozložení sankčního období na tři nebo více let stále platí, že sankce hrozí už letos. To ovlivní letošní hospodaření automobilky, zejména výši jejího zisku. Bez vlivu sankcí by Škoda podle Zellmera mohla letos navázat na rekordní výsledky z loňského roku.

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Návrh Evropské komise na rozložení pokut za emise z jednoho roku do tří let podle šéfa škodováckých odborů Jaroslava Povšíka zřejmě stačit nebude. „Ještě jsme to nedopočítali. Zlepší se to, ale nestačí to. Pro nás, pro masového výrobce, který vyrábí milion aut a více, to prostě nestačí,“ uvedl Povšík pro SeznamZprávy.

Hybridy pro malé škodovky

Škoda dostala od mateřského koncernu větší roli ve vývoji spalovacích motorů včetně jejich hybridních verzí. Hybridy by měly dostat Fabia, Scala a Kamiq na konci působení jejich současných generací.

„Budeme dále optimalizovat naše spalovací motory. V tom hrajeme v rámci koncernu Volkswagen významnou roli. Zejména v objemovém segmentu u motorů 1,0 a 1,5 litru, které jsou pod správou a odpovědností Škody Auto za koncern. Ty budeme dále optimalizovat tak, jak jsme to dělali vždycky. A novinkou je, že k těmto motorům budeme dále přidávat hybridní řešení. U Fabie, Karmiqu a Scaly nyní hybridní pohon nemáme. A právě teď se tím zabýváme. Protože jsme se také rozhodli prodloužit jejich životní cyklus do konce desetiletí,“ vysvětluje šéf automobilky Klaus Zellmer. Hybridizace těchto malých motorů by se podle předběžných rámcových odhadů mohla stihnout do dvou let.

Škoda slaví další rekordní rok, je čtvrtá v Evropě

„Budeme se držet i plug-in hybridů a budeme dělat mix. Pokud to půjde, tak až do roku 2035, kdy mají skončit spalovací motory. My půjdeme dál a najdeme řešení,“ řekl Povšík. Rozšíření portfolia o hybridní verze dalších modelů podle něj bude vyžadovat oživení v dodavatelském sektoru. „Jak jsme věřili na e-mobilitu, už jsme jim nedali šanci a oni některé věci přestali vyrábět. Teď se k tomu musí zase vrátit, vyvíjet a vyrábět,“ doplnil Povšík.

Elektrická auta Škoda Auto vyrábět chce, lepším prodejům však podle Povšíka brání drahé baterie. Změny v automobilovém průmyslu podle něj vyžadují víc času a prostoru. „Odsuňte pokuty za gramy oxidu uhličitého a podmiňte vše tím, že chcete vidět investice. My vám to předvedeme, vzchopíme se, začneme úplně jinou mobilitu,“ řekl Povšík pro SeznamZprávy.

Škoda v současnosti nabízí elektrická SUV Elroq a Enyaq a řady se spalovacími motory Fabia, Scala, Kamiq, Karoq, Octavia, Superb a Kodiaq, z toho poslední tři rovněž v hybridní verzi. V Indii pak vyrábí modely Kushaq, Kylaq a Slavia.

„Chceme nabídnout možnost volby. Chceme nabízet mild hybrid, plug-in hybrid, dieselový motor, pohon všech kol, různé karoserie – kombíky, malá auta, velká auta. Proto máme vůbec největší portfolio. Stále jsme si však také jisti a přesvědčeni, že budoucnost je elektrická. Otázkou je, kdy bude tato budoucnost plně elektrická. Bude to v roce 2035, protože někdo říká, že to tak musí být? Nebo to bude později? Odpověď je velmi jednoduchá. Rozhodnou o tom spotřebitelé,“ říká šéf Škody Auto Klaus Zellmer.

„Naším nepřítelem není spalovací motor. Naším nepřítelem jsou emise a my máme odpovědnost za to, že snížíme svou stopu CO2. Ale ne tím, že řekneme, že nepřítelem je spalovací motor. Musíme mít technologická řešení pro boj s emisemi CO2. To může zahrnovat spalovací motory poháněné jinými palivy, biopalivy, syntetickými palivy,“ vyjmenovává šéf Škody Auto.

„V roce 2035 (kdy má podle plánu Evropské unie být zakázán prodej aut produkujících emise CO2, pozn. red.) budeme mít v evropském autoparku 290 milionů vozidel, třetinu budou tvořit elektromobily na baterie. Takže dvě třetiny budou stále jezdit na technologii spalovacích motorů. Pokud tyto motory nebudeme krmit palivy s omezeným nebo neutrálním obsahem CO2, propásneme šanci snížit naši CO2 stopu,“ dodává Zellmer.

„Limity CO2 byly stanoveny v roce 2019, kdy byl svět úplně jiný. Všichni byli naprosto ambiciózní a optimističtí ohledně transformace, bodu zvratu, konce spalovacích motorů. Myslím, že jsme od té doby trochu vystřízlivěli. A ne proto, že by výrobci nevyvíjeli elektromobily, ale proto, že se zákaznický sentiment nepřizpůsobil bateriovým elektromobilům do té míry, aby bylo možné splnit kritéria CO2. A to právě teď vidíme na velkých trzích, jako je Německo, ale zejména také v jižní části Evropy a zde ve střední a východní části Evropy. Adaptace bateriových elektromobilů se dramaticky zpomalila,“ vysvětluje šéf mladoboleslavské značky.

Spalovací motor pro americké elektromobily

Klaus Zellmer je také velkým zastáncem konstrukčního řešení elektromobilů s takzvaným „range extenderem“ – prodlužovačem dojezdu. „Range extender je skvělý. Jsem toho velkým fanouškem,“ potvrzuje.

V této architektuře je spalovací motor ve voze v roli generátoru elektrické energie, kterou pak využívá auto s bateriovým pohonem k samotné jízdě. Výhodou tohoto řešení je to, že se výrazně prodlouží dojezd vozu, případné tankování paliva zabere méně času než doplňování elektrické energie do trakčního akumulátoru, samotná baterie – která je velmi drahá – může být menší, a tedy i levnější, spalovací motor v roli generátoru také pracuje v ideálním režimu s nízkou spotřebou a emisemi a může spalovat různá paliva.

Toto řešení v minulosti používaly některé automobilky (Opel, BMW, Mazda), ovšem bez většího ohlasu. Nyní ovšem podle Zellmera může dojít k renesanci této konstrukce.

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila předobrazy svých nových modelů. Traveler a Terra. SUV a pick-up, elektrický nebo s prodlužovačem dojezdu, mají být uvedeny na americký trh do roku 2027. Již teď se však prodejcům Volkswagenu v USA příliš nelíbí slib automobilky, že bude auta prodávat sama přímo zákazníkům a je z celého procesu vyloučí.

„Koncern Volkswagen oživil ve Spojených státech značku Scout (zaměřenou na elektrické offroady, pozn. red.). Také v USA se transformace a rychlost přechodu směrem k elektromobilům změnila, asi před rokem jsme se tedy rozhodli, že Scout musí přijít s technologií range extender. Drtivá většina objednávek na Scout je s prodlužovačem dojezdu. A range extender pro Scout vyvíjíme my ve Škodě. Jsme vlastně dodavatelem znalostí a technologií,“ chlubí se šéf značky.

A prozrazuje, že uvedení range extenderu v Evropě pro některou ze značek VW se aktuálně v koncernu diskutuje. „I když baterii zmenšíte na polovinu, s range extenderem můžete stále dosáhnout dojezdu tisíc kilometrů,“ dodává Zellmer.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis zastavil výrobu čínských elektromobilů v Polsku. Je to msta za cla?

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Evropsko-americká automobilová skupina Stellantis zastavila výrobu malých elektromobilů T03 svého...

Zákaznici stále častěji objednávají přes internet vozy ze zahraničí


Čím konkrétnější představa o autě, tím menší šance najít jej v Česku. Při koupi nového vozu si...

Vtipná korejská kaše. Funky hatchback s lůžkovou úpravou cílí na mladé

Hyundai Inster

VIDEO Hyundai posílá k nabíječkám svůj nový malý model Inster. Funky hatchback v malém balení přiváží...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

BYD Sealion 7

VIDEO Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje...

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Jak vyjádřit soulad s Teslou a nesouhlas s postoji generálního ředitele Tesly?...

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Od mobilů k elektromobilům. Xiaomi chystá expanzi do Evropy, loví experty BMW

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Před čtyřmi lety Lei Jun, šéfmanažer společnosti Xiaomi, přišel s nápadem, že by mohl své portfolio...

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

Zetor má nový traktor s 54 rychlostmi. Vyrábět se bude od léta v Brně

Slavná česká značka Zetor bude od léta vyrábět v Brně zcela nový traktor. Stroj s označením Řada 6 už několik měsíců znají odborníci a prochází testováním přímo u zemědělců. Oficiální česká premiéra...

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Stovka za 2,8 sekundy a cena 10 milionů. Zkoumali jsme nové Ferrari 296 Speciale

Premium

V Maranellu říkají, že to bude nejvíc fun-to-drive Ferrari všech dob. To říkají vždycky, napadne vás. Ale tentokrát to podle všeho nebude jen vrozená italská velkohubost. Ferrari 296 Speciale, jak...

29. dubna 2025  14:30

Zetor má nový traktor s 54 rychlostmi. Vyrábět se bude od léta v Brně

Slavná česká značka Zetor bude od léta vyrábět v Brně zcela nový traktor. Stroj s označením Řada 6 už několik měsíců znají odborníci a prochází testováním přímo u zemědělců. Oficiální česká premiéra...

29. dubna 2025

Automobilovou přehlídku naprosto ovládl pan Auťák. Unikát za sto milionů

Jakou může mít cenu? Ptáme se Karla Kupky, předsedy odborné poroty nóbl přehlídky těch nejblyštivějších automobilových klenotů v Česku. „Sto milionů?“ krčí rameny. A společně si fascinovaně...

28. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

V Číně se nedovoláte, na maily nereagují. Čech domluvil dovoz aut díky čínštině

Premium

Jak se zdá, letošní rok bude v českém automobilovém světě rokem čínských aut. Zahájení prodeje oznámily třeba značky BYD, XPENG, Omoda, Jaecoo či Farizon. Jednou z nich, která už svoje auta prodává v...

28. dubna 2025

Prozkoumali jsme čínské monstrum. Elektrický offroad posádku hýčká

Elektromobilita se zpravidla skloňuje v souvislosti s ekologií a udržitelností. V případě Dongfeng MHero jsou to vedlejší pojmy. Prim tu hraje obří výkon 1 088 koní, točící moment 1 400 Nm dostupný...

28. dubna 2025

Egyptský šikula staví plovoucí sporťáky, slaví s nimi úspěchy po celém světě

Co začalo před několika lety jako malý projekt lodi ve tvaru auta se nyní proměnilo ve velký počin, píše Reuters. Společnost „Jetcar Kromh“ založil egyptský podnikatel. Jeho plovoucí auta se...

27. dubna 2025

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

27. dubna 2025

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kupujete auto? Raději běžte tam, kde to umí, radí autoři testu autosalonů

Rozstřel

Třetím rokem testují redaktoři iDNES.cz české prodejce automobilů. „Prodávají druhou nejdražší věc hned po bydlení. Oba předchozí roky nás udivilo, s jakým amatérismem jsme se místy setkali,“...

25. dubna 2025

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

25. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.