Úterý 26. ledna 2021, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. ledna 2021 Zora

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého koncernu budoucnost svou i celé firmy. U BMW se teď právě kvůli autům do zásuvky chystají změny, stávající šéf prý dostatečně neprosadil elektroauta; ta ovšem lidé nechtějí, říká jeho možný nástupce.

U BMW se chystá výměna na postu generálního ředitele. V dubnu 2020 vyprší smlouva Haraldu Krügerovi, který už dál ve vedení automobilky pokračovat nebude. Židli pod ním rozkymácely horší hospodářské výsledky a elektromobily. Z aut do zásuvky má už dnes těžkou hlavu jeden z jeho možných nástupců.

Harald Krüger za rok opustí pozici generálního ředitele BMW.

Harald Krüger za rok opustí pozici generálního ředitele BMW.

Krüger odstoupí a o další funkční období se ucházet nebude, uvedla německá automobilka. Podle listu Handelsblatt byla pozice třiapadesátiletého manažera v čele automobilky, která vlastní také značky Mini a Rolls-Royce, v poslední době nejistá. 

Firma vykazovala horší hospodářské výsledky a zaostávala za konkurencí v elektromobilitě. Podle týdeníku Der Spiegel se Krüger, který je u BMW 27 let a vede ho do května 2015, rozhodl neusilovat o znovuzvolení, aby předešel hrozícímu odvolání.

Čistý zisk firmy v prvním čtvrtletí meziročně klesl téměř o tři čtvrtiny na 588 milionů eur (15 miliard Kč). Pod Krügerovým vedením přišla společnost v roce 2016 o titul nejprodávanější značky luxusních automobilů, předehnal ji Mercedes-Benz. Obě automobilky ovšem v posledních letech začínají spolupracovat právě na pohonech a technologiích budoucnosti. Letos oznámily spolupráci ve službách v oblasti mobility. Do sdílených služeb, parkování, nabíjecích stanic pro elektromobily a multimodální přepravy investují dohromady jednu miliardu eur, to je 25,6 miliardy korun.

Jako o Krügerových možných nástupcích se hovoří o Oliveru Zipsovi, který má na starosti výrobu, a Klausi Fröhlichovi. Právě šéf rozvoje BMW k aktuální přefouknuté bublině elektromobilů přestupuje střízlivě.

V Evropě jsou automobilky v názoru na následující vývoj trhu s elektromobily rozdělené. Fanatickým propagátorem aut na elektrický pohon se stal koncern Volkswagen, který na ně vsadil doslova vše (zde čtěte více). Na cestu elektrifikace své nabídky se pouští většina značek, alespoň navenek v ní vidí příležitost Ford nebo Opel (čtěte zde a zde). Spíše skeptický je k elektrovozům Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, který kromě Peugeotu s Citroënem (také chystají, nebo už rovnou nabízejí elektromobily a hybridy) vlastní právě také Opel. Bizarní roli na sebe vzal koncern FCA, který sice tvrdí, že elektromobily připravuje a nabídne, zatím ovšem k celé věci přistupuje hlavně pragmaticky (o kupování odpustků od Tesly čtěte více zde). Mercedes se snaží nabízet elektrické verze svých vybraných modelů delší dobu, s aktivitou to dosud nepřeháněl; loni ovšem představil nový čistě elektrický model, kterým chce začít na tomto poli ofenzívu (o modelu EQC čtěte zde).

Volvo se do role posla elektromobility pasuje už dlouho. Nově jde v jeho stopách Jaguar, který se právě s BMW čerstvě paktuje v otázce elektromobilty. Prvním úkolem je vyvinout novou platformu aut na baterky pro mnichovskou značku (čtěte podrobnosti).

Není o ně zájem

Fröhlich prohlašuje, že BMW má pětiletý náskok před ostatními evropskými značkami ve vývoji elektromobility. On sám stál u zahájení jejího strategického výzkumu. „Spousta firem zahájila vývoj elektromobility v roce 2015 a nyní o tom hodně mluví. My jsme začali již v říjnu roku 2004,“ cituje Fröhlicha magazín Motoring. Ovšem k samotnému rozšíření aut poháněných elektřinou se šéfinženýr minimálně v Evropě staví skepticky. „Zákazníci nemají o elektromobily zájem,“ řekl koncem června šokovanému publiku u kulatého stolu v Mnichově.

Klaus Fröhlich
Klaus Fröhlich
Klaus Fröhlich

Klaus Fröhlich

 „Mohli bychom zaplavit Evropu a prodávat miliony aut, ale Evropané tyhle věci nebudou kupovat,“ uvedl v reakci na prohlášení zástupců lobbistické skupiny Transport and Environment (doprava a životní prostředí), kteří obvinili výrobce automobilů, že vyrábějí méně elektromobilů na úkor SUV, z nichž mají větší profit. Podle Fröhlicha je po elektromobilech poptávka na straně regulátorů, ovšem už ne u zákazníků.

„Evropští zákazníci nejsou připraveni vzít na sebe riziko elektromobilu, protože tu není vybudovaná infrastruktura. Zákazníci v Evropě nekupují elektromobily. Tlačili jsme tato auta na trh, ale nikdo o ně nestojí,“ cituje Fröhlicha magazín Motoring.

Hlavní překážkou je nedostatečná podpora vlád pro elektromobily napříč celou Evropou. „Další nevýhodou jsou vysoké ceny za elektřinu v některých zemích, což nahlodalo dosavadní vnímání cenové výhodnosti elektromobilů,“ píše Motoring.

„Pomocí subvencí změníte zákazníky, ale nezměníte auta. V Mnichově stojí 1 kWh 50 centů. Jízda čtyřválcovým dieselem je levnější než jízda elektromobilem. Ve Francii je cena pod 20 centů za 1 kWh.

Klaus Fröhlich

Klaus Fröhlich

Fröhlich se rovněž ohradil proti obviněním, že automobilky nereagují dostatečně rychle na vývoj elektromobility v Evropě. „Myslím, že přicházíme ve správný čas, protože nemáme dostatek zákazníků, kteří by kupovali tato vozidla. Potřebujeme 70–100 tisíc eur, a toto není segment, kde můžeme dělat velké objemy.“

„Musíte platit za dojezd, což, jak se zdá, lidé nechápou,“ vysvětluje a ilustruje to na příkladu klasického modelu se spalovacím motorem, u kterého rozdíl ve výkonu představuje i rozdíl v ceně. U elektromobilu ovšem tvoří rozdíl v ceně výkon a dojezd. „Rozdíl mezi cenou za dojezd 350 km a 600 km bude 10 tisíc eur. Nabídněte obě varianty a uvidíte, kolik zákazníků se rozhodne pro dojezd 600 km,“ přemítá.

„Bateriová auta nebudou nikdy stejně využitelná jako ta tradiční. Je třeba změnit návyky,“ cituje šéfa vývojářů BMW magazín Quattroruote, „nabíjení rychlonabíječkami je třeba využívat s rozvahou, protože v dlouhodobém horizontu poškozuje akumulátory.“

Plug-in hybridy pro Evropu

BMW chce do roku 2023 nabízet 25 modelů elektroaut, chce nabídnout bateriovou verzi v každé modelové řadě. Podíl elektricky poháněných vozů chce zvýšit od roku 2021 o 30 procent ročně a zaměřit pozornost čím dál více na plug-in hybridy, tedy vozy s pomocným pohonem, elektromotorem živeným akumulátorem, který je možné dobíjet ze zásuvky. „To ale také znamená, že alespoň 80 procent našich aut bude mít spalovací motor,“ upozorňuje Fröhlich.

„Plug-in hybridy nejsou dražší než elektromobily. Ale jsou o tisíce dražší než auta se spalovacími motory. My ovšem rozdíl v ceně nemůžeme chtít po našich zákaznících. Víme, že nemůžeme mít ze všech aut stejný zisk. Zisk z prodeje aut se spalovacím motorem je o polovinu vyšší,“ uvádí manažer BMW.

„Evropané nejsou ochotni kupovat elektromobily, Evropský zákazník má v garáži méně aut než zákazník BMW v USA, kde jsou lidé zvyklí mít různá auta na různé účely. Pickup, SUV, menší auto, ovšem většina domácností v Evropě má pouze jedno auto a Evropané se zdráhají sázet pouze na elektromobily. Plug-in hybridy jim dávají plnou svobodu a dojezd na elektrický pohon.“

Fotogalerie

Automobilka před několika týdny představila koncept plug-in hybridního vozu Vision M NEXT. Futuristicky tvarované kupé s vzhůru otevíranými křídly dveří pohání benzinový čtyřválec spárovaný se dvěma elektromotory. Systémový výkon soustrojí je 600 koní, který dokáže auto vystřelit na stovku pod tři sekundy a dohnat ho až ke třísetkilometrové maximálce.

Fröhlich aktuálně pro australský magazín Carsales potvrdil, že Vision M NEXT dorazí do tří let do výroby, zároveň ovšem také oznámil, že se nedočkají přímých nástupců modely i3 a i8, kterými vlastně éra sériové elektromobility u BMW začala, a s nimiž také vznikla značka „i“, určená právě pro bateriové vozy.

Na oba modely si automobilka postavila speciální fabriku v Lipsku, i3 je čistý městský elektromobil, i8 je hybridní sportovní model, na něj má nový vůz technicky navazovat.

Frohlich zároveň na workshopu nových technologií v půlce června předpověděl ještě dlouhý život spalovacím motorům. Diesely podle něj přežijí ještě alespoň dvacet let, benziňáky tak o deset let déle. „Svět je rozmanitý, s různými druhy klientů a infrastruktury,“ vysvětluje. V Číně se předpokládá velký úspěch elektromobilů, v Evropě ve střednědobém horizontu budou vládnout právě plug-in hybridy. Ve Spojených státech – s výjimkou Kalifornie a velkých měst na břehu Atlantiku – se elektřina podle Fröhlicha neuchytí. „Nízká cena paliva a pevná tradice udrží klienty u benzinových motorů protože nabídnou výkon a zábavu.“

„Vidíme místa, která budou bez nabíjecí infrastruktury, jako je Rusko, Střední východ a západní, vnitřní část Číny. Tam se budou orientovat na benzinové motory ještě dalších deset, patnáct let,“ dodal.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

EU a Čína uzavřely investiční dohodu, vyjednávaly téměř sedm let

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová

Evropská unie a Čína dnes dojednaly úvodní dohodu o investicích, která usnadní investorům z obou...

Infrastruktura se zlepšuje, podpora elektromobilů je však v Česku slabá

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Infrastruktura pro provoz elektromobilů se v Česku zlepšuje a jízda elektromobilem už není tak...

Fiat Chrysler investuje miliardy do továrny na elektromobily v Polsku

Fiat Chrysler Automobiles (logo)

Automobilka Fiat Chrysler investuje v Polsku 755 milionů zlotých (4,4 miliardy korun), uvedl polský...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

ilustrační snímek

Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Austrálie má plán na výpadek spotřební daně. Speciální taxu pro elektrovozy

BMW iX

Zatímco se v médiích i na úrovni Evropské unie a jednotlivých států vede diskuse, jak víc dotovat...

Přechod k elektromobilům pomůže Číně ukončit ropnou éru, tvrdí studie

Ilustrační snímek

Agresivní přechod k elektromobilům vedený Čínou sníží do roku 2030 globální poptávku po ropě o 70...

  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Záhadná silueta na virtuálním veletrhu

S klasickými autosalony to šlo v posledních letech od desíti k pěti, covidová pohroma je tak pro organizátory skoro...

Elektroauta nám usnadní život, říká ten, co zná mercedesy do šroubku

Petr Dvořák je matadorem českého zastoupení značky Mercedes-Benz. Auta ikonické německé značky proslavená nejmodernější...

Volkswagen loni nesplnil emisní cíle EU, hrozí mu pokuta přes 2,5 miliardy

Německé automobilové skupině Volkswagen hrozí pokuta více než 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč) za to, že u své flotily...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně
PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně

Šestiletý Honzík Hanuš se narodil s vrozenou vývojovou vadou pravé ruky. Když bylo malému půl roku, lékaři mu diagnostikovali opoždění...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Jsem řidičem autobusu pražské MHD, lidé mě nepoznávají, říká Václav Kopta

Václav Kopta se v době šíření koronaviru stal řidičem autobusu v pražské MHD. Herec tvrdí, že si tím splnil dávný...