Středa 17. srpna 2022, svátek má Petra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 17. srpna 2022 Petra

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého koncernu budoucnost svou i celé firmy. U BMW se teď právě kvůli autům do zásuvky chystají změny, stávající šéf prý dostatečně neprosadil elektroauta; ta ovšem lidé nechtějí, říká jeho možný nástupce.

U BMW se chystá výměna na postu generálního ředitele. V dubnu 2020 vyprší smlouva Haraldu Krügerovi, který už dál ve vedení automobilky pokračovat nebude. Židli pod ním rozkymácely horší hospodářské výsledky a elektromobily. Z aut do zásuvky má už dnes těžkou hlavu jeden z jeho možných nástupců.

Harald Krüger za rok opustí pozici generálního ředitele BMW.

Krüger odstoupí a o další funkční období se ucházet nebude, uvedla německá automobilka. Podle listu Handelsblatt byla pozice třiapadesátiletého manažera v čele automobilky, která vlastní také značky Mini a Rolls-Royce, v poslední době nejistá. 

Firma vykazovala horší hospodářské výsledky a zaostávala za konkurencí v elektromobilitě. Podle týdeníku Der Spiegel se Krüger, který je u BMW 27 let a vede ho do května 2015, rozhodl neusilovat o znovuzvolení, aby předešel hrozícímu odvolání.

Čistý zisk firmy v prvním čtvrtletí meziročně klesl téměř o tři čtvrtiny na 588 milionů eur (15 miliard Kč). Pod Krügerovým vedením přišla společnost v roce 2016 o titul nejprodávanější značky luxusních automobilů, předehnal ji Mercedes-Benz. Obě automobilky ovšem v posledních letech začínají spolupracovat právě na pohonech a technologiích budoucnosti. Letos oznámily spolupráci ve službách v oblasti mobility. Do sdílených služeb, parkování, nabíjecích stanic pro elektromobily a multimodální přepravy investují dohromady jednu miliardu eur, to je 25,6 miliardy korun.

Jako o Krügerových možných nástupcích se hovoří o Oliveru Zipsovi, který má na starosti výrobu, a Klausi Fröhlichovi. Právě šéf rozvoje BMW k aktuální přefouknuté bublině elektromobilů přestupuje střízlivě.

V Evropě jsou automobilky v názoru na následující vývoj trhu s elektromobily rozdělené. Fanatickým propagátorem aut na elektrický pohon se stal koncern Volkswagen, který na ně vsadil doslova vše (zde čtěte více). Na cestu elektrifikace své nabídky se pouští většina značek, alespoň navenek v ní vidí příležitost Ford nebo Opel (čtěte zde a zde). Spíše skeptický je k elektrovozům Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, který kromě Peugeotu s Citroënem (také chystají, nebo už rovnou nabízejí elektromobily a hybridy) vlastní právě také Opel. Bizarní roli na sebe vzal koncern FCA, který sice tvrdí, že elektromobily připravuje a nabídne, zatím ovšem k celé věci přistupuje hlavně pragmaticky (o kupování odpustků od Tesly čtěte více zde). Mercedes se snaží nabízet elektrické verze svých vybraných modelů delší dobu, s aktivitou to dosud nepřeháněl; loni ovšem představil nový čistě elektrický model, kterým chce začít na tomto poli ofenzívu (o modelu EQC čtěte zde).

Volvo se do role posla elektromobility pasuje už dlouho. Nově jde v jeho stopách Jaguar, který se právě s BMW čerstvě paktuje v otázce elektromobilty. Prvním úkolem je vyvinout novou platformu aut na baterky pro mnichovskou značku (čtěte podrobnosti).

Není o ně zájem

Fröhlich prohlašuje, že BMW má pětiletý náskok před ostatními evropskými značkami ve vývoji elektromobility. On sám stál u zahájení jejího strategického výzkumu. „Spousta firem zahájila vývoj elektromobility v roce 2015 a nyní o tom hodně mluví. My jsme začali již v říjnu roku 2004,“ cituje Fröhlicha magazín Motoring. Ovšem k samotnému rozšíření aut poháněných elektřinou se šéfinženýr minimálně v Evropě staví skepticky. „Zákazníci nemají o elektromobily zájem,“ řekl koncem června šokovanému publiku u kulatého stolu v Mnichově.

Klaus Fröhlich
Klaus Fröhlich
Klaus Fröhlich

Klaus Fröhlich

 „Mohli bychom zaplavit Evropu a prodávat miliony aut, ale Evropané tyhle věci nebudou kupovat,“ uvedl v reakci na prohlášení zástupců lobbistické skupiny Transport and Environment (doprava a životní prostředí), kteří obvinili výrobce automobilů, že vyrábějí méně elektromobilů na úkor SUV, z nichž mají větší profit. Podle Fröhlicha je po elektromobilech poptávka na straně regulátorů, ovšem už ne u zákazníků.

„Evropští zákazníci nejsou připraveni vzít na sebe riziko elektromobilu, protože tu není vybudovaná infrastruktura. Zákazníci v Evropě nekupují elektromobily. Tlačili jsme tato auta na trh, ale nikdo o ně nestojí,“ cituje Fröhlicha magazín Motoring.

Hlavní překážkou je nedostatečná podpora vlád pro elektromobily napříč celou Evropou. „Další nevýhodou jsou vysoké ceny za elektřinu v některých zemích, což nahlodalo dosavadní vnímání cenové výhodnosti elektromobilů,“ píše Motoring.

„Pomocí subvencí změníte zákazníky, ale nezměníte auta. V Mnichově stojí 1 kWh 50 centů. Jízda čtyřválcovým dieselem je levnější než jízda elektromobilem. Ve Francii je cena pod 20 centů za 1 kWh.

Klaus Fröhlich

Fröhlich se rovněž ohradil proti obviněním, že automobilky nereagují dostatečně rychle na vývoj elektromobility v Evropě. „Myslím, že přicházíme ve správný čas, protože nemáme dostatek zákazníků, kteří by kupovali tato vozidla. Potřebujeme 70–100 tisíc eur, a toto není segment, kde můžeme dělat velké objemy.“

„Musíte platit za dojezd, což, jak se zdá, lidé nechápou,“ vysvětluje a ilustruje to na příkladu klasického modelu se spalovacím motorem, u kterého rozdíl ve výkonu představuje i rozdíl v ceně. U elektromobilu ovšem tvoří rozdíl v ceně výkon a dojezd. „Rozdíl mezi cenou za dojezd 350 km a 600 km bude 10 tisíc eur. Nabídněte obě varianty a uvidíte, kolik zákazníků se rozhodne pro dojezd 600 km,“ přemítá.

„Bateriová auta nebudou nikdy stejně využitelná jako ta tradiční. Je třeba změnit návyky,“ cituje šéfa vývojářů BMW magazín Quattroruote, „nabíjení rychlonabíječkami je třeba využívat s rozvahou, protože v dlouhodobém horizontu poškozuje akumulátory.“

Plug-in hybridy pro Evropu

BMW chce do roku 2023 nabízet 25 modelů elektroaut, chce nabídnout bateriovou verzi v každé modelové řadě. Podíl elektricky poháněných vozů chce zvýšit od roku 2021 o 30 procent ročně a zaměřit pozornost čím dál více na plug-in hybridy, tedy vozy s pomocným pohonem, elektromotorem živeným akumulátorem, který je možné dobíjet ze zásuvky. „To ale také znamená, že alespoň 80 procent našich aut bude mít spalovací motor,“ upozorňuje Fröhlich.

„Plug-in hybridy nejsou dražší než elektromobily. Ale jsou o tisíce dražší než auta se spalovacími motory. My ovšem rozdíl v ceně nemůžeme chtít po našich zákaznících. Víme, že nemůžeme mít ze všech aut stejný zisk. Zisk z prodeje aut se spalovacím motorem je o polovinu vyšší,“ uvádí manažer BMW.

„Evropané nejsou ochotni kupovat elektromobily, Evropský zákazník má v garáži méně aut než zákazník BMW v USA, kde jsou lidé zvyklí mít různá auta na různé účely. Pickup, SUV, menší auto, ovšem většina domácností v Evropě má pouze jedno auto a Evropané se zdráhají sázet pouze na elektromobily. Plug-in hybridy jim dávají plnou svobodu a dojezd na elektrický pohon.“

Automobilka před několika týdny představila koncept plug-in hybridního vozu Vision M NEXT. Futuristicky tvarované kupé s vzhůru otevíranými křídly dveří pohání benzinový čtyřválec spárovaný se dvěma elektromotory. Systémový výkon soustrojí je 600 koní, který dokáže auto vystřelit na stovku pod tři sekundy a dohnat ho až ke třísetkilometrové maximálce.

Fröhlich aktuálně pro australský magazín Carsales potvrdil, že Vision M NEXT dorazí do tří let do výroby, zároveň ovšem také oznámil, že se nedočkají přímých nástupců modely i3 a i8, kterými vlastně éra sériové elektromobility u BMW začala, a s nimiž také vznikla značka „i“, určená právě pro bateriové vozy.

Na oba modely si automobilka postavila speciální fabriku v Lipsku, i3 je čistý městský elektromobil, i8 je hybridní sportovní model, na něj má nový vůz technicky navazovat.

Frohlich zároveň na workshopu nových technologií v půlce června předpověděl ještě dlouhý život spalovacím motorům. Diesely podle něj přežijí ještě alespoň dvacet let, benziňáky tak o deset let déle. „Svět je rozmanitý, s různými druhy klientů a infrastruktury,“ vysvětluje. V Číně se předpokládá velký úspěch elektromobilů, v Evropě ve střednědobém horizontu budou vládnout právě plug-in hybridy. Ve Spojených státech – s výjimkou Kalifornie a velkých měst na břehu Atlantiku – se elektřina podle Fröhlicha neuchytí. „Nízká cena paliva a pevná tradice udrží klienty u benzinových motorů protože nabídnou výkon a zábavu.“

„Vidíme místa, která budou bez nabíjecí infrastruktury, jako je Rusko, Střední východ a západní, vnitřní část Číny. Tam se budou orientovat na benzinové motory ještě dalších deset, patnáct let,“ dodal.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Dobíjecích stanic Supercharger je aktuálně celosvětově v provozu již téměř 3...

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých...

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Kompletace trakčních baterií pro elektromobily koncernu VW v Mladé Boleslavi

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Hyundai Ioniq 5

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL....

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

ilustrační snímek

VIDEO Evropský parlament schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a...

Soudný den automobilek. Brusel rozhoduje, zda zakáže spalovací motory

V USA vymysleli „elektrický galon“ MPGe, má hodnotu 33,7 kilowatthodin.

V úterý 7. června 2022 začíná v Bruselu debata europoslanců, která by měla ve středu odpoledne...

Autofotka týdne: Elektrická kia zachránila český národní poklad

Český hokejista Jaromír Jágr ve středu havaroval v Plzeňské ulici v Praze. Se...

VIDEO Automobilovou událostí nejvyšší důležitosti nejsou tento týden automobilové výstavy či snad doprava...

Nová elektrická škoda se bude jmenovat Elroq, potvrdili odboráři

Rozostřená fotografie, kterou Škoda Auto oznámila uvedení nového designového...

Škoda chystá tři nové elektromobily. Jeden z nich se bude vyrábět v Mladé Boleslavi, kde už...

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Koruna i tři padesát za kilometr. Elektroauto už za hubičku nenabijete

Premium Zdražování elektrické energie se promítlo i do cen nabíjení elektromobilů ve veřejných nabíječkách. Někde povyrostlo...

Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Německu vyšetřují smrtelnou nehodu, v podezření je autonomně řízený vůz

Při nehodě, kterou zřejmě způsobil automobil s autonomním způsobem řízení, zemřel v Německu jeden člověk a dalších...

VIDEO: V křižovatce řízené policistou chybovali i profesionální řidiči

Několik posledních dní suplují kvůli výměně semaforů na rušné křižovatce u hlavního nádraží v Brně práci světelné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krysy ničí Newyorčanům auta, covid hlodavcům změnil život

Newyorčanka Libby Denaultová jezdí už osm let se svou Toyotu Prius do stejného servisu v Brooklynu na seřízení a další...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

V Německu vyšetřují smrtelnou nehodu, v podezření je autonomně řízený vůz

Při nehodě, kterou zřejmě způsobil automobil s autonomním způsobem řízení, zemřel v Německu jeden člověk a dalších...

Autofotka týdne: Projekt Colorado a SUVcabrio, to je 20 let Porsche Cayenne

Před dvaceti lety z toho byl poprask. Porsche, značka zbožštěná pro svá sportovní kupátka představila auto vysoké jak...

Bez únavy, otlaků a spařených zad. Trůn od Bentleye řídí supermozek

Výška a posuv sedačky, náklon opěradla, opěrka hlavy. O moc víc věcí se u sedadla v běžném autě nastavit nedá. Bentayga...

Řvoucí býk na amfetaminu. Lamborghini Urus je okreskový wrestler

A víte co, nejdřív si poslechněte ten zvuk… To je esence Lamborghini. O tom fialovém monstru říká všechno. Rambo-lambo...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...