Kia Rio: Velké auto za malé peníze

  13:29aktualizováno  13:29
Kráska z Ria sice nese jméno korejské automobilky Kia, je ale postavena podle gusta evropského zákazníka. Předchůdkyně, nosící na dveřích kufru stejné jméno, hrála na strunu kombíkové prostornosti. Nová mladá krev v modelové řadě na to jde z jiného konce. Rio je nové od volantu ke klikám dveří.

Pětidveřový hatchback budeme na silnicích potkávat od konce jara. Dá se předpokládat, že atraktivitu auta znásobí zajímavá cena a stejně jako u předchůdce dostane zákazník velké auto (golf třídy) za cenu auta malého (třídy fabie).

Hatchback ortodoxních proporcí ale netradičních tvarů osvěžuje řešení některých detailů. Na auto, které má uspět na více kontinentech, působí nečekaně málo usedlým dojmem.

V Americe už se projíždějí první sedany, Evropa asi raději sáhne po praktičtějším hatchbacku. Právě ten si odbyl v Ženevě svou premiéru.

Auto působí veselým a neagresivním dojmem, je samá oblina, samý úsměv. Při pohledu na předek je každému jasné, že se dívá na auto z  Korejského poloostrova: velké oči světel a mezi nimi výrazný oblouk objímající mřížku chladiče. O poznání zajímavější je pohled na bok ria.

Designérům se zalíbily oblouky. Ty malé vykrajují výrazné lemy kol (ráfky by ale mohly být větší než čtrnáctipalcové, které dostanete "v  základu"). Velký oblouk, který tvaruje střechu a horní hranu oken se rozeběhne u paty prvního (A) sloupku a skončí křivkou tvarující mandlové zadní svítilny.

Na jedničku stylisté vyřešili také prolínání ploch za druhým párem dveří. Procházka kolem ria končí u zadních dveří, ty opakují motiv výrazného oblouku, který jsme viděli na jejím začátku.

Předchůdce s kombíkovým vzhledem nové rio kupodivu nepřerostlo. Narozdíl od zažitého trendu, kdy děti rodiče přerůstají, je druhá generace  kratší o 250 milimetrů. Co do ostatních rozměrů je už vše jak má být. Kromě šířky a výšky narostl také rozvor. Konečných 2,5 metru od jedné nápravy k druhé slibuje hodně prostoru pro posádku.

Do 3,99 metru dlouhého, 1,7 metru širokého a 1,47 metru vysokého auta automobilka nabídne tři motory. Common-railový turbodiesel o  objemu 1,5 litru poskytne 110 koní výkonu (81 kW), přední kola s rozměrem 175/70 si budou muset poradit se 216 newtonmetry maximálního  kroutícího momentu. Turbodiesel CRDi rozjede rio na maximálních 176 kilometrů v hodině, z nuly na stovku to trvá 11,5 sekundy.

Řidičům, kterým nafta nevoní, nabídne Kia dva zážehové čtyřválce. Slabší "jedna-čtyřka" s 97 koňmi výkonu (71 kW) a 125 Nm maximálního  kroutícího momentu bude jezdit se spotřebou 6,3 litru na 100 kilometrů. Po 12,3 sekundách od startu dosáhne stokilometrové rychlosti, ručička tachometru se zastaví na 177 kilometrech v hodině. 

Kdo zatouží po sportovnější jízdě, sáhne po šestnáctistovce s proměnným časováním ventilů. 112 koňový motor (81 kW) se 146 newtonmetry umí auto rozdovádět až na 190 km/h. Z nuly na stovku se rozjede za 10,2 sekundy. Motor by  měl vystačit s 6,5 litry paliva na 100 kilometrů kombinované jízdy.

Všechny motory budou spolupracovat s pětistupňovou manuální převodovkou. V případě benzinových motorů ji bude, za příslušný příplatek, možné nahradit čtyřstupňovým automatem.

Autoři: ,
Témata: Ženeva, Kia, Kia Rio

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Najdete na iDNES.cz