Kia Pro_cee´d: Útok na golf pokračuje dřív, než začal

,
Mezi nejzajímavější novinky Pařížského autosalonu, bude patřit vůz Kia Cee´d. Začíná se vyrábět v novém závodě u slovenské Žiliny. Do města na Seině se ale chystají ještě další dvě odvozené varianty: sportovní kombík a ještě sportovnější třídveřová verze Pro_cee´d.
Oficiální premiéru si korejská novinka ze Žiliny odbude na pódiu před kamerami při vyhlašování ankety Český slavík

Oficiální premiéru si korejská novinka ze Žiliny odbude na pódiu před kamerami při vyhlašování ankety Český slavík | foto: Kia

Nová Kia Cee´d přijde na evropské trhy v závěru letošního roku. Již dnes jsou však k vidění na silnicích kolem Žiliny první prototypy. Zatím ještě zahalené do oblaků prachu či obalené bahnem, podle toho, jaké je v Žilině právě počasí. Staví se tam totiž dálnice a silnice připomínají spíše polní cesty.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O ZNAČCE KIA 

Zajímavostí je, že objednávky začnou přijímat zástupci této jihokorejské značky v Česku už v listopadu, i když oficiálně se představí veřejnosti v plné kráse až v půlce prosince.

A to hned originálně - při vyhlášení populární ankety Český slavík jej před objektivy kamer převezme vylosovaný účastník čtenářské soutěže.

"Náš postoj byl od počátku prvních skic veden snahou vytvořit tímto modelem nástup pro zcela nové vozy Kia navržené celé v Evropě,“ vysvětluje Gregory Guillaume z evropského střediska designu Kia a dodává: "Chtěli jsme udělat CEE’D tak krásný, tak do detailu provedený a co nejprecizněji vypracovaný, aby se stal výchozím bodem pro novou designérskou DNA pro všechny další modely Kia.“

Co nabídne
Auto se nejprve představí ve verzi pětidvéřového hatchbacku. "V příštím roce v srpnu bude následovat kombi a v listopadu se zvlášť těšíme na třídveřové kupé,“ říká generální ředitel českého zastoupení této značky Vít Pěkný.

"Bude to vůz poněkud jiného střihu, nebude to jen pětidveřové auto bez páru dveří. Bude mít velmi sympatický sportovní střih.“ Základní nabídkou budou tři benzinové motory 1,4 l, 1,6 l, a 2,0 l a jeden turbodiesel 1,6 l.

Díky velkému rozvoru (mimo jiné největšímu z konkurence) má auto velký vnitřní prostor, bohatá má být podle prvních informací i bezpečnostní výbava a nabídka komfortu.

Když jsme požádali o příklad vybavení vozu, odpověděl nám prezident evropského zastoupení Kia Jin-Haeng Chung: "Takovým příkladem může být USB port pro připojení MP3 přehrávačů, což ocení především nejmladší generace našich uživatelů.“

Z jiných zdrojů jsme se pak dozvěděli, že cee´d by měl být renomovaným značkám silnou konkurencí například i velmi moderní konstrukcí zadní nápravy.

Co se ještě o voze ví? Firma až do pařížské premiéry bedlivě tají podrobnosti. Pronikly jen informace, že model, celý vyvíjený v evropském designovém centru v Německu, má jediný úkol - výrazně posílit pozice značky na evropských trzích v nižší střední třídě.

Ambiciózní konkurent
Vůz ze Žiliny je zajímavý i tím, že závod, ve kterém bude vyráběn, je vůbec první evropskou automobilkou této značky. A bude se prodávat výhradně jen na evropských trzích.

Nejen délkou 4,2 metru, ale i rozvorem 2,65 m je prototypem pro třídu, kde kralují v Evropě vozy, jako je VW Golf (se kterým je například navlas stejně dlouhý), Opel Astra, Ford Focus, Renault Megane i Peugeot 307.

Ostatně přesně tak vyjmenoval největší konkurenty pro přicházející novinku Jin-Haeng Chung, prezident Kia Motors Europe, na otázku, s kým si chce nová kia změřit síly. Již výčet nejbližších konkurentů napovídá, že ambice má firma se svou novinkou v této třídě velké.

Když automobilka Kia nedávno zveřejnila oficiální jméno svého nového modelu nižší střední třídy ceed (čte se síd), definitivně tím opustila zatím obvyklé zdroje názvů, které se využívaly pro auta.

Odhalená záhada jména
Kdepak odkaz na zeměpisné či antické výrazy, zvolené jméno je ještě krkolomnější; prý symbolizuje zaměření modelu na starý evropský kontinent, když písmena CE (Community European) odkazují na evropské trhy a písmena ED (European Design) na koncepci a design vozu dle vkusu a potřeb evropských zákazníků.

Říkalo se, že výroba nového modelu CEE’D začne na Slovensku letos v prosinci. Platí stále tento termín? "Podle posledních zpráv by to mělo být ještě dříve,“ říká Marek Vodička, marketingový manažer Kia Motors Czech. "Testovací provoz linky bude dokončen v předstihu, ostrá sériová výroba začne již v polovině listopadu.“

A vámi předpokládaný začátek prodeje v Česku?
Abychom stačili vše připravit, dovézt předváděcí vozy a udělat vše nezbytné pro uvedení na trh, předpokládáme faktické zahájení prodejů 12. prosince 2006.

S rozměry 4,2 metru míří vůz do třídy, ve které kraluje Škoda Octavia. Ta však má výhodu většího kufru. Proto bude velmi podstatná cena, s jakou CEE´D přijde...
Důraz na cenu je v této třídě naprosto klíčový. Nechci teď bezprostředně srovnávat CEE’D s octavií, ale jsem přesvědčen, že naše cena bude výrazně nižší.

Jaká je cílová výroba automobilky v Žilině? Jaké modely se tam budou vyrábět?
Pro rok 2007 se počítá s kapacitou 150 000 vozů CEE’D, a ta se bude postupně zvyšovat až na maximálních 300 000 v roce 2009. Na konci příštího roku se bude vyrábět celá modelová řada, ale již nyní probíhá příprava na montáž a následnou výrobu i SUV Sportage, která začne letos na podzim. S dalším novým přírůstkem se pro Žilinu počítá až od konce roku 2009.

A jaké budou další novinky Kia?
Plán úplné obnovy modelové nabídky do roku 2007 je již splněn, nejstarším vozem byl Carens, který teď právě přichází na trh v nové podobě. Příští rok přijde facelift picanta a možná velmi drobné vylepšení sportage, ale jinak bude vše plně podřízeno novému vozu CEE’D.


Pařížský nášup
Kromě sériového pětidveřového hatchbacku se do Paříže chystají také dvě další varianty kie vytvořené v pro Evropu v Evropě, přesněji v Německu. Prozatím jen jako koncepty se představí verze kombi a sportovní třídveřák jménem Pro_cee´d.

Útok na golf pokračuje na všech frontách, slovenská kia si dokonce "pokračování" dala do názvu (proceed = pokračovat anglicky). Třídveřová varianta má oslovit mladé, sportovně založené Evropany. K zemi je přilepena obřími devatenáctipalcovými koly s pneumatikami rozměru 265/30. Je také o 25 mm nižší než pětidveřová verze, má tedy 1433 mm. Na délku zabírá pro_cee´d 4291 a do šířky 1800 milimetrů.

Designéři se rozhodli třídveřovou variantu výrazně odlišit od pětidveřové, pro_cee´d tak není pouze cee´dem chudším o jeden pár dveří. Na autosalonovou přehlídku si vzal nezbytné šperky v podobě sportovních nárazníků, prahů a nepostradatelných chromových detailů (orámování oken, koncovka výfuku...). Zajímavý design a dvoubarevné provedení dostala kola.

Chrom nechybí ani v přísně čtyřmístném vnitřku. Agresivně pojatá přístrojová deska okoukala od rychlých volkswagenů dole sploštělý volant, aby se za něj nasoukali i pupkáči. Spodní část přístrojovky pokrývá hnědočerná kůže s patinou "opoužívané letecké bundy".

Sporty wagon
Vedle sportovce bude na pařížském stánku kie stát také pohledný 447 centimetrů dlouhý kombík, který ovšem vyrazí do prodejen až příští září. Oproti ostatním (pro_)cee´dům je o něco vyšší, má bez jednoho centimetru jeden a půl metru výšky. Rozvor je stejný jako u ostatních - 2650 mm. Nejzajímavější jsou zadní partie, kde Gregory Guillaume, šéfdesignér evropského centra Kie, vykreslil místo posledního sloupku výrazné "Z". Kufr neznámého objemu dostal dvojitou podlahu.

Až vyrazí kombík za zákazníky, bude podle prohlášení automobilky k mání s pěti motory, což je o jeden víc, než s kolika startuje nyní pětidveřový hatchback.

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03

Překvapivého vítěze ankety Ojeté auto roku 2025 doplnili „obvyklí podezřelí“

Ojetým autem roku se v prvním ročníku ankety, vyhlášené skupinou Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily, stal překvapivě elektromobil Škoda Enyaq. Dostalo se i na další...

18. června 2025  16:18

Chrysler oslavil 100 let. Na dobu své největší slávy už jen vzpomíná

Americká značka Chrysler oslavila 100 let existence. Dnes je to již jen slabý odvar toho, co kdysi, ale na rozdíl od takových jmen jako Oldsmobile, Plymouth, Pontiac či Mercury, stále existuje....

18. června 2025

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

18. června 2025

Národní technické muzeum nakoupilo nové pragovky, stroje vystavuje

Národní technické muzeum (NTM) v Praze otevřelo výstavu historických automobilů nazvanou Život věnovaný pragovkám. Pocta Emilu Příhodovi. Do 1. března příštího roku si tam zájemci mohou prohlédnout...

17. června 2025  15:36

Levné tankování se může prodražit. Co zvažovat při výběru paliva?

Advertorial

Jistě jste takové dilema už zažili. Přijedete k čerpací stanici a na stojanu si můžete vybrat ze základních paliv a těch prémiových. Ta jsou logicky dražší, takže šetřílci je hned zavrhnou. Jenže v...

17. června 2025

Po 40 letech definitivní konec. Vyrobili poslední slavný motor Fiat FIRE

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale...

17. června 2025

Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic
Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic

Nepohodlí v intimní oblasti dokáže pořádně znepříjemnit každodenní život. Her Biotic je přírodní doplněk stravy, který pečuje o ženské zdraví...

Test českých autoškol odhalil významné nedostatky, některé vás řídit nenaučí

Premium

Chtěli mít svobodu, a tak se pustili do boje o řidičák. Získali ho, i když třeba ne hned. „Ještě nás však čeká hodně pilování,“ přiznávají čerství řidiči, že se v autoškole nenaučili vše, co na...

17. června 2025

Vosy měly rojení. Spanilá jízda majitelů italských skútrů probzučela Prahou

V Praze se o víkendu konal již třináctý ročník srazu příznivců legendárních italských skútrů značky Vespa, přezdívaných vosy. Do akce PragoVespa se zapojilo na čtyři sta strojů z tuzemska i...

17. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.