Picanto je matchbox 1:1. Nejmenší čtyřdveřák se pokouší o kvadraturu kruhu

Je to nejmenší a nejdostupnější nové čtyřdveřové auto na trhu, ale hned tak ho na silnici nepotkáte. Proč Kia Picanto nestojí na každém rohu? Za volantem nejnovější verze jsme přemítali o tom, proč se tato zdánlivě logická volba míjí se zákazníky.

Větší, těžší, dražší. Pamatujete si, když byla auta ještě malá a lehká? Ta doba je, zdá se, pryč. Zásluhou aut jako Kia Picanto ovšem ne tak docela.

Nároky na auta v průběhu let stoupají, na jejich velikost, pohodlí i výkon. A úměrně tomu u nás dlouhodobě klesá poptávka po miniautomobilech. Loni se jich u nás prodalo jen 3 095 kusů, tedy 6,5krát méně než malých aut velikosti fabie. A picant se prodalo jen 246 kusů.

Kia Picanto 1.0 Comfort

Ti bohatší si kupují velká auta a zbytek si pořizuje ojetiny, a to také spíše větší, které splní roli rodinného auta. Jsme totiž také národem chatařů a chalupářů, takže toho s sebou stále hodně vozíme. V létě navíc vyrážíme k moři a v Praze a v Brně lze stále tak nějak zaparkovat i s velkým autem.

Legislativa tyto městské vozy navíc stále zdražuje, a výrobci z této kategorie couvají. Například značka Smart nově uvádí na evropský trh svůj dosud největší model #5 s délkou 4,7 metru, zatímco pokračovatel ideového zakladatele značky – dvoumístný minimodel – je zatím ve hvězdách.

První jízda: nová Kia Picanto je povedený mrňous

S 350 000 korunami v kapse toho dnes mezi novými vozy s klimatizací na palubě moc nekoupíte. Dokonce ani Dacii Sandero. Pokud ještě přihodíte dalších 5 000 Kč, tak dostanete klíčky od nejmenšího čtyřdveřového auta na trhu – Kie Picanto, a to ve střední výbavě Comfort.

Jako sorento po drcení v lisu

Nové Picanto, které je prezentováno jako čtvrtá generace, je ve skutečnosti jen rozsáhlým faceliftem s novou vizáží přídě a novou palubní deskou. Malý vůz ze staré školy se dočkal již druhé aktualizace od svého uvedení na trh v roce 2017. Nejmenší zástupce rodiny značky Kia nyní nese rodinnou tvář s charakteristickými světlomety ve tvaru T a vypadá tak trochu jako karikatura obřího sorenta.

Mikro hot-hatch. Stokoňová Kia Picanto je zábavný mrňous

V novém provedení sice přesáhlo délku 3,5 metru, což dříve bývala hranice pro vozy segmentu A, ale přesto patří s délkou 3 605 mm a šířkou pouhých 1 595 mm k nejmenším v této třídě. Ve společnosti, kde dominují mohutná esúvéčka působí jako zjevení. Navzdory příbuznosti s Hyundaiem i10, je kia kratší a užší, ale má také kratší rozvor (2 400 mm). Picanto je nepatrně delší než již nevyráběná Škoda Citigo a Volkswagen Up!i, zatímco sesterský Hyundai i10 má mezi nárazníky o 7 cm více a Toyota Aygo X dokonce celých 10 centimetrů. Je to tedy nejmenší čtyřdveřové auto na trhu, menší je jen Fiat 500, ale ten může mít nejvýše tři dveře.

Pro čtyři lidi a dvě basy piva

Interiér prokoukl a dostal novou palubní desku se standardní 8palcovou dotykovou obrazovkou, kterou doplňuje digitální přístrojový panel se 4,2palcovým displejem. Samozřejmostí jsou Apple CarPlay a Android Auto (s připojením drátem), stejně tři různé zásuvky – jedna 12V, jedna USB a jedna USB C, což potěší ty, kdo si mobil mění až poté, co se jim rozbije.

Růžová pikantérie pro dámy a slečny. Zalíbí se i chlapům

Plasty jsou samozřejmě tvrdé, ale celkově kabina působí poměrně kvalitně a bytelně. Zapalování se ovládá pomocí klíčku a volant s dospělými rozměry lze nastavit jen na výšku. Skutečnost, že je picanto auto ze staré školy, je z uživatelského hlediska výhodou. Tam, kde je chcete, jsou knoflíky a tlačítka. Displej infotainmentu je dobře na očích a obsahuje vše potřebné.

Klimatizace je u verze Comfort analogová, ale ve vyšších výbavě GT-Line má již digitální ovládání. Některé detaily by se samozřejmě daly vylepšit, ale všechny jsou vzhledem k segmentu a tomu, co nabízí přímá konkurence, málo důležité.

Kia Picanto: Spořivá miniatura do města

Sedadla jsou na svou třídu opravdu dobrá a vzadu se relativně pohodlně usadí i pasažéři s výškou 178 cm. Pro kolena mají místa jen tak tak, v oblasti hlavy ale dostatek. A bez problémů mohou zasunout chodidla pod přední sedadla. Picanto je homologováno jako pětimístné, reálně ale odveze jen čtyři pasažéry.

Na nějaké delší cestování to samozřejmě není. Kufr s nastavitelnou podlahou je malý a s vysokou vstupní hranou, ale vzhledem k poměrům v této kategorii je štědrý. V základu je v této kategorii nadprůměrných 255 litrů, ale při větším nákupu musíte sklopit asymetricky dělená opěradla zadních sedadel, kdy je rázem k dispozici až kubík prostoru. Víkendový výlet pro dva a možnost přepravit v případě potřeby o něco objemnější věci tak picanto zvládne se ctí. Opěradlo je asymetricky dělené a podlahu lze nastavit do dvou úrovní.

Tříválec v plném nasazení

Litrový přeplňovaný motor z nabídky bohužel vypadl a zůstaly v ní tak pouze atmosférické motory o objemu 1,0 a 1,2 litru, a oba navíc v rámci emisních restrikcí s modernizací přišly o pár koní.

Jak na sex v autě: čím menší, tím lepší

Dvojice základních výbav, tedy včetně testované Comfort, je dostupná výhradně s litrovým tříválcem o nejvyšším výkonu 46 kW (63 k) a s točivým momentem 93 Nm. Potěší toho, kdo rád a hodně řadí. Elasticita totiž není silnou stránkou picanta a na předjíždění musíte skoro pořád podřazovat.

Spojka je ale lehká a řadicí páka pětistupňového manuálu, se kterou jste v častém kontaktu, abyste udrželi potřebnou rychlost, má hezky velkou hlavici a poměrně krátké dráhy řazení. V kombinaci s lehkostí a obratností picanta je ale jízda s ním docela zábavná. Kdo by chtěl více komfortu, může za příplatek ve výši 25 000 Kč zvolit automat, ale za cenu ještě dýchavičnějšího zrychlení (18,6 vs 15,6 s).

Parketou je město

Parketou picanta je samozřejmě město, ale i mimo něj má překvapivě dospělý zážitek z jízdy. Na dálnici ale již hluk stoupá, ani ne tak ten valivý či aerodynamický, ale spíše ten od motoru, což není divu, neboť na úrovni tuzemského dálničního limitu tříválec točí cca 3 700 otáček a dost o sobě dává vědět. Na dálnici dost stoupá i spotřeba na 7 litrů, zatímco na volné okresce lze dosáhnout odběru okolo pěti litrů a ve městě cca 6,5 l. V průměru jsme jezdili za 6,2 litru na 100 km, což s ohledem na velikost vozu i motoru zrovna není nějaký zázrak.

Nová kapesní kia je pikantnější a ohromí interiérem

Řízení je lehké, ale nijak zvlášť přesné. Picanto není auto pro řezání zatáček, vhledem k nastavení tlumičů se ale chová stabilně. Musíte se ale vyhnout výmolům, v nichž by malá čtrnáctipalcová kola zapadla a tlumiče by to nepobraly. Nerovnosti na vozovce pak většinou způsobují drobné vibrace.

Kia Picanto 1.0 Comfort v číslech

• délka/šířka/výška/rozvor (mm): 3 605 / 1 595/1 485 / 2 400

• motor: zážehový tříválec 998 ccm, 46 kW (63 koní), 93 Nm

• převodovka: manuální, 5 rychlostí

• pohotovostní/celková hmotnost: 1 009 / 1 400 kg

• objem kufru: 255 /1 010 l

• objem paliv. nádrže: 35 l

• max. rychlost: 145 km/h

• zrychlení 0-100 km/h: 15,6 s

• spotřeba: 5,5 l

• cena: 354 980 Kč s DPH

Kdo hledá ultrakompaktní vůz pro použití ve městě, je na správné adrese. Má parkovací senzory a dokonce i zadní kameru, takže parkování a manévrování je opravdu hračka. Picanto se otočí na pětníku, je z něj dobrý výhled i šikmo vzad, a má dobře přehlednou karoserii.

To, co by se tedy zdálo jako logická volba, se vlastně míjí s realitou. Jen málokdo se chce soukat do prťavého auta, ve kterém navíc pánové tvorstva nepůsobí příliš mužně, a pro ženy je to méně lákavá představa než esúvéčka. Malé rozměry je činí atraktivní jen pro doručovací služby a služby ambulantní péče, které dokážou ocenit malé nároky na velikost parkovacího místa.

Motivace ke koupi malého auta je tedy u nás jen minimální, a tomu odpovídají prodeje. Legislativa navíc upřednostňuje 2,5 tunová monstra na elektřinu a takového malé autíčko, které zabírá málo místa, pro jeho výrobu je potřeba méně oceli, plastu a skla, a během celého životního cyklu má nižší ekologickou stopu, je v podstatě takovým otloukánkem. Není tady něco špatně? Neměla by mít takováto auta ve městech nějaké úlevy?

Nejčtenější

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

20. června 2025

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

20. června 2025

Češi poprvé na slavném závodě ultraúsporných aut. Tříkolku postavili za rok

Vysokoškolští studenti z týmu Green Gliders Fakulty dopravní ČVUT v Praze se poprvé zúčastnili prestižní mezinárodní soutěže Shell Eco-marathon – závodů zaměřených na úspornou jízdu. Se svým vozidlem...

20. června 2025

Čínští dravci jdou po krku škodovkám. Omoda a Jaecoo chystají novinky

Čínský exportní tygr Chery Automobile v Evropě zapouští kořeny se svými novými značkami. Modely Omoda 5, 5 EV a Jaecoo J7 a J7 PHEV bude i na českém trhu následovat další várka novinek. UFO do města...

20. června 2025

Ministr dopravy: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro auta bez řidiče

Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která umožní provoz vozidel zcela bez řidiče. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké...

19. června 2025

Defekt na dálnici. Oprava se může změnit v boj o přežití

Taková banalita jako výměna prázdného kola by neměla být pro většinu řidičů problém. Na rušných dálnicích se však do řešení problému raději nepouštějte a spolehněte na asistenci pojišťovny nebo ŘSD....

19. června 2025

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Překvapivého vítěze ankety Ojeté auto roku 2025 doplnili „obvyklí podezřelí“

Ojetým autem roku se v prvním ročníku ankety, vyhlášené skupinou Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily, stal překvapivě elektromobil Škoda Enyaq. Dostalo se i na další...

18. června 2025  16:18

Chrysler oslavil 100 let. Na dobu své největší slávy už jen vzpomíná

Americká značka Chrysler oslavila 100 let existence. Dnes je to již jen slabý odvar toho, co kdysi, ale na rozdíl od takových jmen jako Oldsmobile, Plymouth, Pontiac či Mercury, stále existuje....

18. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.