Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Konec trápení se spojkou. Její chytrou verzi dostávají nové kie

aktualizováno 
Automobilka Kia přichází se zajímavou technickou novinkou. Je jí manuální převodovka se spojkou bez mechanické vazby, tedy systémem clutch-by-wire. Novinka má ukončit trápení mnohých řidičů se spojkovým pedálem. Vůz ho sice stále má, ale při zacházení s ním není třeba ten správný cit, o vše se postará elektronika.

Elektronicky ovládaná spojka Kia iMT | foto: Kia

Takzvané ovládání auta po drátě (systémy drive-by-wire) začínají být stále běžnější. U Infiniti to v nedávné době (zatím relativně neúspěšně) zkoušeli třeba i bez mechanické vazby volantu a kol (byť s bezpečnostní zálohou), elektronický plynový pedál (tedy bez lanka mezi plynem a škrtící klapkou) pak měla už první generace Škody Fabie.

Elektronické ovládání brzdy si pak vyžádal zejména příchod všemožných hybridních vozů, to aby elektronika mohla určovat, jak moc se do brzdění má zapojit rekuperace a jak moc mechanická brzda (má ho třeba nová octavia - čtěte zde). A teď je na řadě třetí pedál, který přitom řidiče trápí asi ze všech nejvíc. Ano, dlouhodobě jsou řešením automatické převodovky, ale manuální řazení je stále oblíbené a mnohými řidiči preferované. A také nadále výrazně levnější než automat.

S plně elektronickým ovládáním spojky (systém clutch-by-wire) teď přichází automobilka Kia. Jako první dostala převodovku s elektronickým ovládáním spojky označovanou jako iMT mild-hybridní Kia XCeed, záhy se stejné řešení objeví i v modelu Rio, který právě prošel faceliftem. V jeho rámci si mohou zákazníci objednat 48V mild-hybrid, který právě dostává převodovku iMT. Ústrojí je ale určeno i pro vozy s dieselovým motorem a v budoucnu se s ním tedy můžeme setkat šířeji.

„Elektronický systém ‚clutch-by-wire‘ (spojka bez mechanické vazby) napomáhá snižovat spotřebu paliva i emise CO2 ústrojí MHEV při zachování zažitého způsobu ovládání klasické manuální převodovky,“ píše Kia v popisu nového modelu Rio EcoDynamics+.

V zásadě to znamená, že řidič skutečně ovládá auto tak, jak je zvyklý, za pomocí tří pedálů. U spojky se ale nemusí soustředit na správné zacházení s ní, pedál v podstatě slouží pouze jako „tlačítko“. Jeho sešlápnutím se spojka rozpojí nikoli pomocí síly vyvinuté nohou řidiče, ale za pomoci elektrického akčního členu. Při povolení spojky pak nemusí řidič hledat správnou pozici záběru a s pedálem pracovat citlivě, o správný prokluz a sepnutí spojky se opět postará elektronika.

Rozdíl oproti takzvaným robotizovaným manuálním převodovkám, kde lze řadit bez sešlapávání spojky je v tom, že celý systém iMT je provázán s dalšími systémy vozu a spojka je od počátku konstruována na plně elektronické fungování.

Díky tomu, že se o správné spínání spojky stará chytrá elektronika a mechanika, umožňuje nové řešení pár jízdních triků, které s běžnou manuální převodovkou obvyklé nejsou. Auto s takto řešenou spojkou umí především plachtit rychlostí až 125 km/h s vypnutým motorem, aniž by musel řidič vyřazovat rychlostní stupeň. Elektronika jednoduše ve chvíli, kdy řidič uvolní plynový pedál, vyhodnotí, zda je situace vhodná pro plachtění, a pokud tomu tak je, rozpojí spojku a vypne motor bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň.

Ve chvíli, kdy rychlost auta klesá k hodnotě, která je pro daný rychlostní stupeň minimem, elektronika motor nastartuje, pro sladění otáček přitom využije pomoc mild-hybridního startér-generátoru a spojku sepne. Tím je celé pohonné ústrojí chráněno před podtáčením a řidič je takto zároveň upozorňován na nutnost ručního řazení. Stejně elektronika celou soustavu spíná ve chvíli, kdy řidič při plachtění sešlápne plynový pedál.

Systém elektronické obsluhy spojky pak znamená, že při rozjezdu už nikdy i nezkušenému řidiči motor „nechcípne“, o hladký rozjezd se postará právě elektronika. Řešení tak nejspíš nebude vyhovovat řidičům, kteří mají rádi zpětnou vazbu a těsné propojení se svým vozem, ale pro běžnou jízdu by mělo být naopak nadstandardně komfortní. A také úsporné, Kia tvrdí, že v reálném provozu dovede novinka ušetřit asi 3 % paliva.

Automobilka uvádí, že si novinku vyvinula ve svém německém Technickém centru v Offenbachu. „Neustále hledáme nové způsoby zvyšování hospodárnosti i schopností hnacích ústrojí, přičemž jednou z takových inovací je právě iMT. Automatická nebo dvouspojková převodovka vyhovuje mnoha řidičům, ale zejména evropští motoristé si stále rádi řadí sami. Vedle rostoucí poptávky po elektrifikovaných modelech je iMT výsledkem hledání způsobů elektrifikace ‚klasické‘ manuální převodovky,“ popisuje řešení Michael Winkler, ředitel úseku vývoje hnacích ústrojí.

Elektronicky ovládanou spojku vyvíjí už celou řadu let dodavatel autoprůmyslu Bosch. Řešení, které firma nazvala e-Clutch, jsme vyzkoušeli již před sedmi lety v prototypu jeho testovacího automobilu. Zda Kia využívá řešení od Bosche, nebo si vyvinula vlastní, není zatím jasné. Bosch se tehdy chlubil mimo jiné tím, že řidič nemusí se spojkou pracovat třeba při poskakování v koloně: první nebo druhý převodový stupeň mohl zůstat zařazený a řidič jen šlapal na brzdu a plyn, podle toho se spojka spínala či rozpínala. Tuto funkcionalitu Kia u svého řešení iMT neuvádí.

  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetina do sta tisíc. Fachmani doporučují toyotu, ruce pryč od thalie

Druhé auto do rodiny, nebo levná varianta na cesty do práce. Které auto do sta tisíc korun byste doporučili svým...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Elektrická Škoda Enyaq se poodhaluje. Natočili jsme kupé

Enyaq iV se představí prvního září ve světové premiéře v Praze. Škoda zveřejnila další skici novinky. Redaktor iDNES.cz...

Rudý ďábel a jeho prokleté Brno. Co zabránilo Létajícímu Mantovanovi vyhrát

Premium Novináři po celé Evropě mu obdivně říkali Létající Mantovan nebo Rudý ďábel. Ti brněnští Smolař. Italský závodník Tazio...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu. Oproti loňsku o 24...

Továrna na tesly u Berlína už roste, za rok má vyrábět

V Grünheide, na jihovýchodním okraji Berlína, už se staví. Elektroautomobilka Tesla tam buduje svou evropskou...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Jiné světlo, úhel nebo póza. Ženy odkrývají iluzi Instagramu

Často jsou to milovnice cvičení a zdravého životního stylu, které se snaží bořit mýty o tom, jak jejich těla ve...