Kia totiž zavětřila příležitost na trhu užitkových vozidel. Na své zcela nové bateriové dodávky staví doma v Koreji extra továrnu. Už příští rok přiveze první sériový model nové řady dodávek Kia PBV. Evropská premiéra Kií PV5 a PV7 prozatím v podobě konceptů se odehrává na veletrhu v Hannoveru.
Kategorii lehkých užitkových vozidel má v Evropě rozděleno několik zásadních hráčů, Kia se mezi ně chce vecpat do prozatím málo obsazené kategorie čistě elektrických dodávek, tedy aut pro městskou a příměstskou logistiku poslední míle, dále taxíků a řemeslnických užitkáčů.
Celá nová modelová řada kie bude stát na nové plně elektrické platformě PBV (Platform Beyond Vehicle), která nabídne kromě variability pokročilá softwarová řešení, aktualizace přes internet a další moderní vychytávky včetně umělé inteligence nebo chytrého plánovače tras a systému pro správu vozového parku. Kia už slíbila, že na všechny bateriové dodávky nabídne sedmiletou záruku s omezením na 150 000 km.
Celá řada konceptů v Hannoveru ukázala, jak rozmanitá bude nabídka korejské značky. Menší z dodávek, která dorazí v sériové podobě v příštím roce, se jmenuje PV5, kromě klasické zaplechované verze se prezentuje také v osobní variantě a také v provedení se zvýšenou střechou. Následně má přibýt větší užitkáč PV7. Na fotkách figuruje ještě malá PV1, o ní zatím Kia víc neprozrazuje.
Nová platforma
Kia pro své akumulátorové elektromobily vyvinula speciální platformu, která umožňuje nabídnout auta s různými délkami rozvoru. V podlaze bude ukrytý pohon i baterie, to je standard pro „skateboardové“ platformy elektromobilů. „Pyšní se v dané třídě nejlepším jízdním chováním a manévrovatelností, k čemuž přispívá poloměr otáčení usnadňující parkování na úzkých místech i pohyb v centrech měst,“ naparuje se Kia.
Technické detaily automobilka prozatím nezveřejňuje, uvádí jen, že platforma umožní rychlé DC dobíjení o výkonu až 150 kW.
Ostatní výrobci vesměs staví své bateriové užitkáče na kompromisních platformách, využívají technické základy dodávek s tradičním pohonem se spalovacími motory. „PBV maximalizuje benefity dedikované platformy,“ komentuje Hedrich.
Automobilce se bohužel zatím nepodařilo dotáhnout do sériové podoby nápad, který automobilka prezentovala na začátku roku na lasvegaském veletrhu CES, v podobě technologie výměny modulů Easy Swap, která měla umožnit na podvozku s kabinou střídat podle momentálních potřeb provedení zadní části. Za pomoci soustavy elektromagnetických a mechanických zámků, které mají zajistit potřebnou tuhost, má být možné v řádu minut měnit moduly. Automobilka se této myšlenky nevzdává, vývojáře čeká ovšem ještě spousta práce. A následně bude třeba vymyslet, jak takovou skládačku, která umožní měnit zaměření auta, zhomologovat pro provoz.
Kia chce změnit svět dodávek. Budou se přestavovat jako autíčka z lega |
Auta budou podporovat technologii V2L, která umožní využít energii v trakčním akumulátoru k napájení různých zařízení, nástrojů, chladicích jednotek. Kia počítá s tím, že auto bude schopné prostřednictvím ekosystému V2G zapojit do sítě a přepouštět energii oběma směry a využívat akumulátor vozu jako bateriové úložiště pro dílnu či domácnost.
„Vozidla PBV jsou mimořádně přizpůsobitelná díky nabídce nejrůznějších variant, uspořádání sedadel, rozměrů a přestaveb. V dané třídě nabídnou největší objem pro náklad a nejnižší práh nákladového prostoru ve prospěch maximální produktivity bez zbytečných prostojů,“ slibuje Pierre-Martin Bos, ředitel PBV ve společnosti Kia Europe.
Kia podle něj již spolupracuje s řadou partnerů včetně specialistů na přestavby po celé Evropě ať již se jedná o systémy regálů, chladírenské nástavby pro přepravu potravin, úpravy pro volnočasové aktivity nebo mobilitu osob upoutaných na vozík. „Kia již spolupracuje se značkami, jako je Uber, a uzavřela první dohody se společnostmi v oblasti doručování zásilek či spolujízdy,“ dodává Bos.
Novinkou je také zřízení sítě specializovaných prodejních míst, které budou určené právě jen pro užitkové kie.
Kia loni zahájila výstavbu speciálního výrobního závodu v korejském Hwaseongu, který je součástí celkové investice v objemu přes 3 mld. eur. „Počáteční výrobní kapacita bude činit 150 tisíc vozidel PBV ročně, ale postupně naroste až na 300 tisíc vozidel v celosvětovém měřítku,“ uvádí Pierre-Martin Bos. Do roku 2030 chce Kia prodat 550 tisíc PV5.