Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

aktualizováno 
Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové vrcholového managementu dodnes čekají na soud. Na druhou stranu je kondice německého koncernu možná nejlepší v historii. A tak se najde i čas na řešení hloupostí. Třeba chuť kečupu v závodní kantýně.

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu. | foto: Profimedia.cz

Jsou věci, které mají zaměstnanci wolfsburgské automobilky natolik rádi, že by se na nich nemělo nic měnit. Patří mezi ně i kečup, který se podává k párku v kantýnách Volkswagenu. Jenže k této změně právě teď došlo. O aféře „kečupgate“ se nyní vzrušeně diskutuje nejen ve firemní jídelně, ale i na internetových fórech a kauze se věnují i přední německé deníky. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že jde o další skandál, jejichž nedostatkem koncern rozhodně netrpí (vše o dieselgate čtěte zde).

Volkswagen totiž vyrábí nejen auta, ve vlastním řeznictví firmy ročně vzniknou i miliony párků. Ty se v kantýnách ve Wolfsburgu, Kasselu, Emdenu, Cvikově a Bratislavě podávají zásadně s jedinečným VW-curry-kečupem. Což je stejný prodejní hit jako párek, který se tu vyrábí už 45 let – v uplynulém roce se ho prodalo 550 tisíc půllitrových lahví a 27 tisíc kbelíků. Více o nejprodávanějším produktu automobilky Volkswagen čtěte zde.

Méně cukru, tuku i chuti

A firma nyní změnila dodavatele této důležité komodity. Problém spočívá v tom, že nové ochucovadlo chutná maličko jinak. A obsahuje méně tuku a cukru, zato o třináct procent vyšší podíl rajského protlaku. Což se stalo příčinou spekulací, že katastrofa možná ještě není u konce: pokud to tak půjde dál, začnou se nakonec i párky vyrábět z tofu, obávají se někteří.

Fotogalerie

Dobrovolně Volkswagen dodavatele kečupu nezměnil. Příčinou jsou podle informací deníku Wolfsburger Allgemeine strukturální změny u potravinářského koncernu Mondelez (dříve Kraft foods). Staré smlouvy s dceřinou společností musely být k únoru 2017 vypovězeny.

„Museli jsme zkrátka zvolit jiného dodavatele, který bude splňovat naše nároky na kvalitu,“ vysvětluje Martin Cordes, šéf oddělení gastronomie u koncernu VW. Podle něj musel nově zvolený výrobce uzpůsobit recepturu tak, aby výsledný produkt odpovídal kvalitě typické pro VW a aby se chutí co nejvíce blížil původnímu výrobku.

Hledání původní chuti, která pálí jinde

Podle deníku Wolfsburger Allgemeine šlo o zdlouhavý proces, kdy automobilka navázala kontakt s dvanácti dodavateli a v souvislosti s tím proběhl téměř stejný počet degustací. Jak popsal Martin Cordes, nešlo v žádném případě o snadný úkol: „Byl to nepředstavitelně složitý proces. Není totiž chilli jako chilli a rajče jako rajče. Trvali jsme na svém požadavku, že nový kečup musí být původnímu chuťově co nejvíc podobný.“ Ve finále se Volkswagen rozhodl pro firmu Develey, sídlící nedaleko Mnichova. S novým dodavatelem musel být upraven i design skleněné lahve, v níž se kečup dodává.

Degustace probíhaly v průběhu roku 2017. Zaměstnanci Volkswagenu testovali různé druhy kečupu, jejichž chuť se následně vyhodnocovala. A tento proces evidentně ještě není u konce. Neboť kečup, který byl vybrán, podle Cordese „ostře pálí na špičce jazyka“, zatímco, jak uvádí deník Süddeutsche Zeitung, „starý“ kečup pálil až v hrdle. Chutná jinak a tím pádem chutná jinak i oblíbený párek. Přestože si prý někteří zaměstnanci novou chuť pochvalují, na receptuře se určitě bude ještě pracovat.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Najdete na iDNES.cz