Kdo chce zabít logana? Tajemství převrácené dacie

  17:15aktualizováno  17:15
Losí test vstoupil výrazněji do povědomí veřejnosti v roce 1998. Tehdy se převrátil Mercedes třídy A a byla z toho velká ostuda, od té doby i laici tuší, k čemu je v autě stabilizační systém a chápou, proč je dobré jej v autě mít. Tentokrát jsou terčem dohadů jízdní schopnosti superlevného trháku z Rumunska. Prošla Dacia Logan losím testem nebo ne?

Technici německého autoklubu ADAC podrobili laciný rodinný sedan losímu testu a do světa putovaly fotky loganu, vznášejícího se vzduchem a končícím na střeše.
 
O několik dní později ale bylo vše jinak.

ADAC své prohlášení o nebezpečnosti loganu stáhnul.

Také fotky se z jejich stránek vypařily jak pára nad hrncem.

A Renault vydal prohlášení, ve kterém se píše, že ADAC při testování nedodržel předepsané podmínky.

V zahraničních motoristických magazínech se spekuluje o záměru levnou dacii poškodit  v očích veřejnosti.

Reakce Renaultu na Dacii Logan převrácenou při losím testu
 
„ADAC nejprve provedl dva losí testy při rychlosti 100 km/h, tedy při rychlosti odpovídající běžné proceduře ADACu. Během těchto testů nedošlo k žádným problémům. Organizace ADAC následně uskutečnila další losí testy za účelem pořízení fotodokumentace. Tyto testy byly prováděny za nestandardních, libovolně definovaných, podmínek, což bez pochyby zapříčinilo převrácení vozu.
 
Již dříve byly na Loganu provedeny hloubkové losí testy, a to jak odbornými automobilovými časopisy, tak porotou, která rozhodovala o volbě „Auto roku“. Ani během těchto testů nebyl zjištěn nejmenší problém. Bezchybné chování vozu bylo též dokázáno během četných testů ve zkušebnách společnosti Renault. Společnost Renault je za účelem analýzy výsledků losích testů vozu Logan s organizací ADAC v těsném kontaktu.“

Redaktoři slovenského deníku SME a týdeníkem Autožurnál namísto planých řečí nelenili, usedli do loganu a losí test sami provedli.
 
Podle všeho je za celým problémem jiná pneumatika obutá na kole, které je při losím testu nejvíce zatěžováno. Svůj díl viny možná nesou i ostatní tři pneumatiky notně zmožené extrémním zatěžováním vyhýbacími manévry.

Redaktorům SME se podařilo získat rozměry šikany, kterou používá ADAC. Našli volnou plochu, rozestavěli kužely, na hlavu si navlékli helmu a vyrazili se vyhýbat losům.

***

Proč losí test?
 
Losí test - vyhýbací manévr, který prověřuje schopnost auta vyhnout se náhlé překážce v co nejvyšší rychlosti
 
Při náhlé změně směru jízdy se projeví charakteristika podvozku, schopnost udržet zvolený směr a také schopnost podvozku pohlcovat obrovské kmity karoserie.

Až při losím testu je dobře vidět účinek stabilizačního systému (ESP), který dokáže auto udržet ve zvolené stopě a zabrání vzniku přetáčivého, případně nedotáčivého smyku či převrácení celého vozidla.

S rozšiřujícím se systémem ABS, který v omezené míře umožňuje současně brzdit a objíždět překážku, význam losího testu neustále vzrůstá.

***

Původní fotografie z losího testu ADACu

Zdroj: OmniAuto

Zdroj: OmniAuto

Zdroj: Autorevue

Zdroj: OmniAuto

Postřehy SME + Autožurnál:

ADAC považuje deformaci A sloupku za silnou a nebezpečnou.
* Fotografie, která by to dokazovala však není k dispozici.
 
Svět motorů píše: "Navíc se při silném náklonu svlékla pneumatika a ráfek zaražený do asfaltu dílo dokonal."
* Na žádné z fotografií není vidět, že by pneumatika loganu byla svlečená z ráfku.
 
Na výřezech z velké fotografie převráceného loganu je vidět, že levé přední je jiné, než ostatní tři. Na zadním levém kole je vidět světlý materiál litého kola. Levý přední ráfek je ovšem černý.
 
Loganu ADACU už na počátku vyhýbacího manévru chybí levá mlhovka.
 
Redaktoři SME si to vysvětlují tím, že technici ADACU měli s vozem drobnou kolizi, při které poškodili hliníkový ráfek a vyměnili ho za plechové rezervní kolo.

...VÍCE

SME: Logan na střechu nešel
 
S cílem vnést více světla do celého problému s loganem se redaktoři deníku SME a týdeníku Autožurnál rozhodli uskutečnit vlastní losí test podle metodiky ADAC a spojili se s jeho techniky. Dacia Logan se při jejich testech naklonila ale nepřevrátila.
 
"Kontaktovali jsme ADAC"
Německý autoklub po vlně kritiky, otázek a dohadů kolem převrácení Dacie Logan stáhnul ze svých internetových stránek fotografie a výsledky losího testu. Důvodem byla skutečnost, že auto testovací procedůrou prošlo a převrátilo se až při dodatečném fotografování.

Technici ADACu telefonicky potvrdili teorii o použití rezervního kola. V momentě převrácení měla dacia tři hliníkové disky a jeden plechový s jiným typem pneumatiky (rezervou). Technici zkontrolovali tlak v rezervě, ale při fotografování si počínali tak, že se automobil převrátil právě na straně rezervního kola.

První test se nezdařil
Než redaktoři postavili trať z kuželů podle specifikace ADAC, spustil se hustý déšť. A tak logan vyzkoušeli napoprvé spíše ze zvědavosti.

Losí test na mokrém asfaltu dacia zvládla do rychlosti 60 km/h. Ve vyšších rychlostech už pneumatiky ztrácely přilnavost a auto šlo do smyku. Na mokrém povrchu se karoserie extrémně nenakláněla, ale při jednom pokusu se nadzvihlo pravé zadní kolo.

Napodruhé prošla
Počasí se umoudřilo, a tak mohl proběhnout nefalšovaný losí test. Bylo jasné, že na suchém drsném asfaltu se bude auto výrazněji naklánět, proto proběhl první test v padesátikilometrové rychlosti.
 
Při pětašedesátce (na tachometru cca 68 km/h) se dacia nakláněla výrazněji a náklon přecházel do přetáčivého smyku, ale stále se ještě řidiči dařilo vměstnat se do vymezené dráhy. Vyšší karoserie a měkčí odpružení jsou citlivé na prudké pohyby volantu, ale i přesto se auto nepodařilo dostat do kritického náklonu.

Za volantem loganu se střídali dva řidiči. Nádrž byla naplněna asi z 1/3 a teplota vzduchu dosahovala 16 stupňů. Testovaný model měl pneumatiky Barum 165/80 R14.

Se zvyšující se rychlostí padalo stále více kuželů, protože losí ulička je poměrně úzká (2,4 m). Postupně se řidič dostal až k nájezdům v osmdesátikilometrové rychlosti.

Tehdy ovšem reflexivně přibrzdil a test bylo nutné opakovat. Vyhýbací manévr probíhá při losím testu tak, že auto jede bez zařazeného rychlostního stupně, řidič nesmí brzdit ani přidávat nebo ubírat plyn.
 
Nejkritičtější byla pro logan rychlost 75 km/h. Tehdy se auto dostalo na dvě kola a v zápětí šlo do přetáčivého smyku. Testem ale logan prošel bez toho, aby se převrátil na střechu stejně jako na fotkách ADACu.

Resumé
Dacii Logan se redaktorům SMÉ a Autožurnálu při prudkém vyhýbacím manévru převrátit nepodařilo. Na nerovném povrchu, na kterém by se mohla kola zaseknout o překážku, to však pravděpodobně možné je.
 
Pod výrazné boční náklony a horší směrovou stabilitu se významnou měrou podepisují sériově dodávané pneumatiky s vysokým bočním profilem. Případným kupcům loganu lze proto doporučit, aby si připlatili za hliníková kola s druhým povoleným rozměrem pneumatiky 185/65 R15.

Rychlost do 65 km/h (zvládnutý test)

     
                 

Rychlost 65 - 75 km/h (mezní situace)
 
     

Rychlost nad 75km/h (kritické momenty)
   

***

ADAC a Renault spolu hledají důvod.

11/8/2005 - Renault nezjistil technickou závadu na voze. Důvodem by mohly být pneumatiky, jejichž pláště byly po předchozích testech silně opotřebeny. Automobilka je poslala na přezkoumání.

***

Německá média versus Dacia Logan

Německá média mají na logan tak trochu spadeno.

Německý magazín Auto, motor und Sport ve svém posledním čísle mimo jiné napsal:
Logan produkovaný rumunskou Dacií, sesterskou firmou Renaultu, není žádaný jen ve Francii - tam se právě vyprodalo 5000 aut, původně plánovaných pro celý rok 2005. V Německu našlo během prvních čtrnácti dnů prodeje svého majitele 500 aut. Kvůli špatným výsledkům crashtestů a následné ztrátě image počítá Renault už jen s odbytem 3000 aut ročně.

Na jiném místě v AMS: Bezpečnost má svou cenu, jak ukazují výsledky Euro NCAP. Nová levná auta od citroënu a dacie dosahují jen sotva tří, respektive čtyřhvězdičkového ocenění. Zato dražší Mercedes A a Peugeot 1007 naproti tomu dostaly pět hvězdiček...

AutoBild uspořádal v dubnu letošního roku vlastní crashtest loganu. Německý automagazín označil jeho výsledky za hrozivé. Když pak EuroNCAP (renomovaná organizace specializující se na crashtesty) udělala oficiální test loganu, nedopadlo rumunské auto nijak oslnivě, ovšem hysterie kolem výsledků bylo o poznání méně.

Autobild říká, že dělal crashtesty podle stejné metodiky jako EuroNCAP, je tedy s podivem, že se v některých parametrech diametrálně liší (ochrana hlavy řidiče i spolujezdce).

AutoBild

hodnocení

EuroNCAP

dobré

dostatečné

mezní

slabé

nedosatečné

 

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz