Karoserie není jen pro parádu

  23:41
V minulém článku o vozech kategorie WRC jsme si řekli něco o technických předpisech stanovujících limity pro tuto třídu soutěžních automobilů. Nyní se blíže podíváme na to, jak jsou výše uvedené předpisy převáděny do praxe. Začneme karoserií "wércéčka".

Základem každého vozidla je samozřejmě karosérie, která zvenku připomíná svůj původ v sériové výrobě. Ve skutečnosti je však na ní provedeno mnoho změn. Holá karosérie z výrobní linky je zpevněna přídavnými sváry a dovnitř je vevařen trubkový rám. Ten zvyšuje bezpečnost posádky při případné havárii a několikanásobně zvyšuje tuhost karosérie, čímž výrazně zlepšuje ovladatelnost vozu při extrémní zátěži.

Pro sportovní nasazení je samozřejmě důležitá i nízká hmotnost, jejíž minimální hodnota je stanovena předpisy na 1230 kg. Snahou konstruktérů je dostat se s hmotností vozu co nejníž a kompletní auto nakonec dovážit na limit přídavnými zátěžemi. Ty je možno vhodně rozmístit a ovlivnit tak rozložení hmotnosti mezi obě nápravy. Při vývoji karosérie soutěžního vozu proti sobě stojí dvě důležité hodnoty - tuhost a hmotnost. S přidáváním výztuží roste sice tuhost karosérie, ale zároveň roste hmotnost. Tento zapeklitý problém dnes konstruktérům pomáhá řešit výpočetní technika. S jejím využitím je hledání optimálního kompromisu mnohem rychlejší, ale až ostré nasazení umožňuje skutečně "vychytat mouchy".


Soutěžní jezdec Jan Kopecký o chování Fabie WRC s vyztuženou karoserií:
K vysoké torzní tuhosti karoserie Fabie WRC velkou měrou přispívá povinný bezpečnostní rám, jehož primární úlohou však zůstává ochránit posádku před následky případné havárie. Karoserie Fabie WRC je dále vyztužena především v místech, která jsou při jízdě vystavena největším zkrutným silám. Zesílené jsou závěsy tlumičů a pérování, stejně jako uchycení náprav a stabilizátorů. Karoserie musí být maximálně tuhá, aby odolávala kroucení při jízdě, jinak by se provedené změny nastavení podvozkových skupin adekvátně nepromítly do změn jízdních vlastností auta. Řízení speciálu s takto tuhou karoserií je snadnější a přesnější. Při vlastní soutěži jde o desetiny sekundy a každý technický detail může v konečném účtování sehrát rozhodující úlohu.

Důležitou oblastí při vývoji karoserie je aerodynamika. Konstruktéři se snaží maximálně omezit vztlak působící na karoserii, či ještě lépe, vyvodit přítlak pro zlepšení trakce. Při soutěžích jako je třeba finská rallye dosahují vozy často rychlostí přes 200 km/h a v těchto rychlostech se též významně projevuje aerodynamický odpor a důležitá je také směrová stabilita vozu. Naopak při nižších rychlostech konstruktéry trápí nedostatečný odvod tepla od chladičů, brzd a z motorového prostoru. Správné umístění sacích a odtokových otvorů je mnohdy nejtvrdším oříškem co se týká aerodynamiky. Nepřekvapuje proto, že nejen týmy formule jedna, ale i týmy z mistrovství světa v rallye, stále častěji využívají aerodynamických tunelů a výpočetní techniky modelující proudění vzduchu.

Karosérie je prosta jakýchkoliv zbytečností, jako jsou zadní výplně dveří, zadní sedadla, koberečky, tlumící a izolační hmoty. Šetří se i na hmotnosti laku a karosérie je nastříkána jen v jedné či dvou vrstvách. Kde je to možné, jsou klasické materiály interiéru a exteriéru nahrazeny lehkým kevlarem. Z kevlaru jsou například sedačky posádky a části palubní desky. Palubní deska nese jen nezbytné přístroje. Před jezdcem dnes nejčastěji nalezneme pouze jeden displej sdružující všechny podstatné informace. Například údaje o teplotách provozních náplní se zobrazují pouze při překročení nastavených limitů, což šetří pilotovu pozornost. Spolujezdec má k dispozici přístroj na měření ujeté vzdálenosti a sledování časů v průběhu soutěže.

Jezdec má před sebou kůží obšitý volant, dnes často kombinovaný s ovládáním poloautomatické převodovky. Pokud je automobil vybaven klasickou řadicí pákou, dosahuje co nejblíže k jezdci a pohybuje se pouze dopředu a dozadu, protože všechny dnešní soutěžní převodovky jsou řazeny sekvenčně. Mezi sedadly nalezneme další nepostradatelný prvek ovládání soutěžního vozu – páku ruční brzdy. Ta působí na zadní kola hydraulicky prostřednictvím odděleného brzdového válce. Když už jsme u ovládání brzd, řidič má možnost ovládat do určité míry rozdělení brzdných sil mezi přední a zadní nápravu. Některé vozy jsou navíc vybaveny ovládáním příčných zkrutných stabilizátorů z místa řidiče.

Už vám z toho jde hlava kolem? Tak vězte, že těch ovladačů jsou ještě mraky. Pilot má možnost ovládat nastavení aktivních diferenciálů a přepínat mezi jednotlivými režimy motoru. Elektronická jednotka motoru totiž umožňuje například snížit výkon motoru pro přejezdy mezi rychlostními zkouškami. Pokud by jste zrovna seděli v Subaru Impreza, hlavu vám dál zamotá ovládání aktivního podvozku. Jak je vidět, dnešní soutěžní jezdec by měl být poměrně zdatný technik, aby byl schopen všechny ovladače správně používat.


Od "dvoukolky" k WRC
WRC pod lupou: zrod WRC

Povinnou výbavu představují vícebodové bezpečnostní pásy a hasicí zařízení. Hasicí přístroje se spouští v případě požáru vozu buďto posádkou z kabiny, nebo zvnějšku vozu záchranným týmem a trysky hasicích přístrojů míří jak do kokpitu, tak do motorového prostoru. Používá se i odpojování akumulátoru opět zevnitř i z vnějšku karosérie, na které nesmí chybět vlečná oka pro vyprošťování či vlečení nepojízdného vozu. Nesmíme zapomínat, že soutěžní vozidla se mezi rychlostními zkouškami pohybují v běžném silničním provozu, proto nesmějí chybět takové věci jako blikače či zrcátka.

Řvoucí motor, kameny bušící do podlahy vozu, tvrdé pérovaní, chybějící tlumící hmoty, to všechno způsobuje neuvěřitelný rámus uvnitř soutěžního automobilu. Posádka spolu může komunikovat pouze prostřednictvím interní komunikace zabudované do přileb. A pro spojení s týmem používá radiostanici. Jen tak je možné včas připravit správné pneumatiky či náhradní díly a zvolit správnou taktiku pro další pokračování soutěže.

Někdy dojde na nejhorší a posádka musí sama odstranit drobnou závadu, či vyměnit kolo s defektem. Proto v prostoru za sedadlem nalezneme rezervu, zvedák a základní nářadí.

Všechno v interiéru je samozřejmě maximálně účelné a s minimem komfortu. Ostatně do kokpitu soutěžního vozu patří trénovaní sportovci. Ale alespoň jednu úlevu ze strany aerodynamiků na vozech nalezneme: klapky na střeše přivádějící chladnější vzduch do kokpitu. Nejenom, že je posádka vystavena značnému hluku a vibracím, ale též nesnesitelnému vedru když se teplota uvnitř vozu dokáže vyšplhat přes 80 stupňů!

Karosérii vozu WRC máme připravenou, příště do ní vsadíme srdce vozu – motor.

Accent WRC se na dílně připravuje pro další soutěž.

Zadní části "wércéčka" dominuje velké křídlo.

V interiéru Accentu WRC nalezneme například kůží potažený volant.

Interiér vozu WRC je plný nejrůznějších ovladačů.

Na střeše "wércéčka" je umístěna kaplička pro přívod vzduchu do interiéru vozu.

Přiváděný vzduch lze regulovat pomocí klapek ventilace.

Klec (bezpečnostní rám) v interiéru chrání posádku při případné havárii a zároveň zvyšuje tuhost karoserie.

Detail bezpečnostního rámu v zadní části Accentu WRC.

Detail uchycení bezpečnostního rámu.

Důležitou oblastí při vývoji karoserie je aerodynamika. Konstruktéři se snaží maximálně omezit vztlak působící na karoserii, či ještě lépe, vyvodit přítlak pro zlepšení trakce.

Při soutěžích jako je třeba finská rallye dosahují vozy často rychlostí přes 200 km/h a v těchto rychlostech se též významně projevuje aerodynamický odpor a důležitá je také směrová stabilita vozu.

Základem každého vozidla je samozřejmě karosérie, která zvenku připomíná svůj původ v sériové výrobě. Ve skutečnosti je však na ní provedeno mnoho změn.

I v interiéru Octavie WRC nalezneme kůží obšitý volant.

Mezi sedadly nalezneme další nepostradatelný prvek ovládání soutěžního vozu – páku ruční brzdy. Ta působí na zadní kola hydraulicky prostřednictvím odděleného brzdového válce.

Pilot má možnost ovládat nastavení aktivních diferenciálů a přepínat mezi jednotlivými režimy motoru. Elektronická jednotka motoru totiž umožňuje například snížit výkon motoru pro přejezdy mezi rychlostními zkouškami.

Pohled do Octavie WRC.

Klapky na střeše přivádějí chladnější vzduch do kokpitu.

Nejenom, že je posádka vystavena značnému hluku a vibracím, ale též nesnesitelnému vedru když se teplota uvnitř vozu dokáže vyšplhat přes 80 stupňů! Pohled na přívod chladnějšího vzduchu kapličkou na střeše vozu.

Autoři:

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut,...

22. dubna 2025

Čínské tříválce v naháči i supersportu válí. Protáhli jsme je na okruhu

CFMOTO zažívá v poslední době obrovský boom a v počtu v ČR prodaných strojů poměrně zdatně válcuje veškerou konkurenci. Zatímco dřív se snažil upoutat především cenou, v poslední době přichází s...

22. dubna 2025

Polovina dotázaných řidičů přiznává, že vědomě překračuje rychlost

Odborníci na bezpečnost dopravy, ale i policisté s železnou pravidelností upozorňují na to, že příliš vysoká rychlost je extrémně nebezpečné a každoročně má na svědomí řadu životů. Přesto však v...

22. dubna 2025

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

Zápisy do prvních tříd bez stresu: Rezervujte si přesný čas a
Zápisy do prvních tříd bez stresu: Rezervujte si přesný čas a

Zápisy do prvních tříd se nezadržitelně blíží. Víte, že na některých školách si rodiče mohou dopředu zarezervovat konkrétní čas, kdy se s budoucím...

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025