Pondělí 25. září 2023, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. září 2023 Zlata

Autofotka týdne: Kapesní karavany jsou hit. Vyrábí je na Ukrajině

Ubytování na kolech nemusí mít jen podobu obytného vozu nebo karavanu s komfortem hotelového pokoje. Trendem posledních let jsou mimo jiné minikaravany, tedy malé karavany s jednou nápravou s rozměry přídavného vozíku.
Minipřívěs Life styl Camper.

Minipřívěs Life styl Camper. | foto: ČTK

„Jejich výhodou je malá velikost i nižší cena,“ řekl Lukáš Běhal z firmy Lifestyle Camper, která minikaravany prezentovala na výstavě Caravaning Brno.

„Minikaravany nedisponují sprchou a záchodem, jsou určené pro lidi, kteří chtějí být v pohybu, ale zároveň chtějí mít víc pohodlí než jen stan,“ podotkl Běhal. Typickými zájemci o minikaravany jsou rybáři, lovci, ale také sportovci, kteří tráví hodně času v přírodě.

Výhodou těchto obytných zařízení je i jejich cena. Zatímco ceny karavanů začínají na půl milionu korun, Lifestyle Camper nabízí nejjednodušší model od 220 000 bez DPH. „Tam je ale pouze postel a kuchyňka není vybavená. Pak samozřejmě záleží na tom, jak si chce kupující karavan vyšperkovat. Nabízíme třeba nezávislé topení, televizi a možností je i solární panel k dobíjení baterie. Pak se dostáváme na úroveň 600 000 bez DPH,“ dodal Běhal.

Firma kromě prodeje provozuje na čtyřech místech v Česku také půjčovnu minikaravanů a většině zájemců doporučuje, aby si před nákupem minikaravan půjčili a vyzkoušeli si, jaké vybavení by jim vyhovovalo. „To, že naše minikaravany z půjčovny jezdí po Česku, je pro nás nejlepší reklama. A je to vidět na zájmu o rezervace, už teď rezervujeme na prázdniny příštího roku,“ dodal Běhal.

Minikaravany firma dováží od výrobce z Ukrajiny, nový karavan dodává v současnosti do dvou až tří měsíců. To je ovšem dnes u „domů na kolečkách“ spíš výjimečně krátká doba.

Dodací lhůty obytňáků se prodlužují, ceny porostou

Obrovská poptávka po obytných vozech a karavanech, která začala s pandemií covidu loni v létě, pokračuje i v letošním roce. Vzhledem k tomu, že roste v celé Evropě, výrobci nestíhají dodávat, a čeští zákazníci tak čekají na obytná auta nejméně rok. Oboru se navíc dotýkají i potíže s nedostatkem komponentů, výrobci tak oznámili zvyšování cen,

„Poptávka loni raketově vzrostla v celé Evropě, takže se čekací lhůty velmi prodloužily. Zatímco dřív se nejpopulárnější 3,5tunové vozy dodávaly už za půl roku až za rok, dnes dodací lhůta na 12 měsících začíná. Rostou všechny segmenty, od obytných dodávek až po luxusní vozy,“ řekl zakladatel Asociace kempování a karavaningu ČR Jan Bordovský. Podle něj je momentálně v Česku registrováno a v provozu 60 000 obytných aut a karavanů, jde ale pouze o přibližný počet.

Prodejci obytných vozů musí v současnosti řešit nejen nedostatek aut na trhu, ale také nejistotu ohledně ceny. „Situace se mění právě v těchto dnech zejména kvůli výpadku výroby automobilky Fiat, která vyrábí nejpoužívanější podvozky obytných vozů. Výrobci se snaží sehnat náhrady, ale podvozky od konkurenčních výrobců by mohly cenu obytných aut zvednout o 20 až 30 procent. Zatím čekáme. Počítáme s razantnějším růstem ceny u obytných vozů, ceny karavanů porostou nejspíš pouze o jednotlivá procenta,“ předpokládá ředitel společnosti Hykro Petr Havlíček.

Za staré ceny výrobci dodají už objednaná auta, všechny nové kontrakty ale budou zohledňovat novou cenu. To potvrzuje i Filip Guryča ze společnosti Blue Rent. „Máme na stánku vytištěné ceníky, které ale už v tento moment neplatí. Všechny podepsané smlouvy mají dovětek, že konečná cena se bude řídit ceníkem v době dodání. Předpokládám, že v příštím čtvrtletí poroste cena u luxusních obytných vozů o čtyři procenta, u nejpopulárnější kategorie 3,5 tuny to bude nejspíš sedm procent,“ dodal Guryča.

Důvodem pro zdražení je kromě výpadku výroby v některých automobilkách také dražší doprava. Výrobci obytných aut nyní větší zakázky odmítají.

Z dodávky na karavan jen na víkend

Příležitost jak nocovat v přírodě pohodlně ve svém, a přitom nekupovat karavan za statisíce nabízejí takzvané kempingové boxy nebo kempingové vestavby. Zařízení, která promění jakékoliv auto od velikosti combi po dodávku v pojízdné obydlí s postelí a kuchyňkou vyrábí například společnost Egoe z Bílovic u Uherského Hradiště. Většinu součástek přitom odebírá od českých výrobců vzdálených do 50 kilometrů od centrály.

"Naše portfolio zahrnuje sedm modelů, naše nestboxy lze použít v autech od rozměru combi do běžných dodávek. Jejich výhodou je, že neomezují počet míst k sezení. Pokud kempingový box, který se promění na dvoulůžko, doplníte střešním stanem, může takto vybaveným autem cestovat až pět lidí, ideálně ale čtyři," popisuje zástupce firmy Martin Pavelec.

Vestavba je dočasná, jednotlivé díly váží maximálně 35 kilogramů, takže namontovat je do auta zvládnou dva lidé za čtvrt hodiny. Po výletě pak lze vestavbu zase vyjmout a používat auto k původnímu účelu.

Výrobce Egoe nabízí vestavby šest let, jejich cena se podle vybavení pohybuje od 66 000 až po 200 000 za největší a nejlépe vybavený model. Kuchyňka obytné vestavby obsahuje vařič, kanystr s pitnou vodou a skládací dřez a může mít i lednici. Skládací dřezy jsou jediným komponentem, který firma dováží z Asie, domácího dodavatele zatím nenašla.

"Záleží nám na kvalitě materiálů. Naše matrace jsou sice tenké, ale velmi pohodlné s mají na spodní straně protiskluzovou úpravu. Vestavba má kovovou konstrukci a průmyslové pojezdy s nosností až 150 kilo," řekl Pavelec.

Firma ze Zlínského kraje se svým nestboxem rychle expanduje, prodává v evropských i asijských zemích a rozšiřuje se i do USA a Kanady. "Takováto vestavba je řešením pro kohokoliv, kdo nechce mít někde zaparkovaný drahý karavan, a přitom rád spí v přírodě ve vlastním a v pohodlí," dodal.

Jedna z firem spadajících pod bílovické mmcité je úspěšná i s kempingovými...
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Pomocník vinaře, co maká za polovic, bez přestávek. Robot ovládaný telefonem

Sezona burčáku je v plném proudu. Od vinice po posezení u sklenky vína je ovšem dlouhá cesta. Dřinu ve vinohradu umí...

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

Autovzpomínka: Rozloučení s panem auťákem a jeho kouzelnou veteší

V tomto týdnu proběhlo rozloučení s Petrem Uhrem. Veteránistou, kamarádem, úžasným člověkem, automobilovým nadšencem...

Bazarové Audi TT je prima sporťák pro každý den. Pětiválec žere gumy a spojku

Premium Když se řekne „kompaktní sportovní auto“, lidé si pod tím představí různé věci. Leckoho napadne třeba Mazda MX-5, BMW...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...