Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Obytné auto dává volnost, ale moc neušetříte. Omezení je spousta

Spaní v autě v posledních desetiletích dostalo díky obytným vozům nový rozměr a už dávno neznamená nouzové levné řešení s omezeným pohodlím. Jaké jsou hlavní výhody „obytňáků“ a na co si dát pozor?
Karavany

Karavany | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Dovolená v obytném voze přináší nádhernou volnost pohybu při cestování bez nutnosti řešit ubytování, ale také příležitost poznávat krajinu a lidi trochu jinak. Asi nejlépe to popsal americký spisovatel John Steinbeck, který si v roce 1960 nechal na podvozku velkého pick-upu postavit malý obytný vůz a vyrazil poznávat Ameriku.

Po vydání knihy Toulky s Charleym se zvedla velká vlna zájmu o obytné vozy, které okamžitě začaly konkurovat obytným přívěsům. Ty se kvůli pomalejší jízdě, složitému řízení, otáčení či couvání hodí spíše na delší pobyty na jednom místě. Obytné vozy (obvykle stojí na základech dodávky) jsou proti nim podstatně rychlejší a hlavně obratnější, což přijde vhod při dovolenkovém bloudění s častým couváním a otáčením.

Karavany
Karavany

Obytňáky jsou ovšem podstatně dražší než obytné přívěsy, týdenní dovolená po rozpočítání nákladů vyjde na srovnatelné peníze s levnějšími hotely. Zatímco obytné přívěsy začínají kolem 300 tisíc korun, cena nových obytných vozů začíná zhruba na hranici 1,2 milionu, ceny pronájmů se pak pohybují v rozmezí 2 až 4 tisíc korun za den podle typu vozu, sezony a délky výpůjčky.

Naprostá většina výrobců i půjčoven se soustředí na obytné přestavby a speciální obytné vozy s celkovou hmotností do 3 500 kg. Předpisy na ně nahlíží jako na běžný osobní automobil, a k řízení proto stačí běžné řidičské oprávnění skupiny B. Na trhu se sice najde i pár větších a luxusnějších obytných hradů nad 3 500 kg, ty ale vyžadují řidičák skupiny C na nákladní automobily. Kromě toto se na ně v provozu nahlíží jako na náklaďáky, musí platit drahé mýtné či dálniční známky a vztahují se na ně všechny povinnosti a omezení jako pro nákladní dopravu.

Dnešní moderní obytné vozy obvykle dokážou do celkové hmotnosti 3 500 kg vtěsnat dokonalý cestovní komfort. Po doplnění o solární panely na střeše a dostatek baterií pak není problém mít vnitřek po celou dovolenou plně klimatizovaný i mimo kempy. Výbava ale něco váží a po naložení vícečlenné posádky, všech zavazadel, zásob a sportovních potřeb může celková hmotnost překročit povolených 3 500 kg. Proto se při výběru vozu ke koupi nebo zapůjčení zajímejte o „doložitelnost“, tedy o váhu, kterou můžete do obytňáku ještě naložit.

Karavany

Překročení celkové hmotnosti může přijít draho hlavně v Německu a Rakousku, kde na dálnicích poměrně často probíhají kontrolní akce s vážením kamionů a policisté na vážení stahují i obytné vozy. Pokuty začínají na jednom euru za každý kilogram přes váhu a navíc budete řešit, co nechat na místě, abyste mohli pokračovat v dovolené. Ještě větší problémy s překročením povolené hmotnosti by vás ale mohly čekat v případě dopravní nehody, kdy se může posuzovat, zda k nehodě nepřispělo právě překročení povolené hmotnosti.

Nadměrné hmotnosti můžete předejít tím, že budete cestovat s prázdnou nádrží na vodu (obvykle 100-150 litrů) a vodu si doplníte až v cílovém kempu či parkovišti. To samé platí pro odpadní nádrž, která má podobný objem jako nádrž na vodu, a před cestou se proto vyplatí ji před odjezdem z kempu vyprázdnit.

Můžete jen někam

S rostoucím počtem obytných automobilů bohužel roste i regulace ze strany úřadů a ve většině evropských zemí je zakázáno kempování mimo vyhrazená místa. Na druhou stranu samotné parkování a spánek v autě v situaci, kdy je řidič unavený, většinou zakázáno není.

Zkušenosti většiny cestovatelů z diskuzních fór potvrzují, že přespat jednu noc bez vybalování křesílek a ráno pokračovat v cestě není problém ani na odpočívadlech. Výjimkou mohou být turisticky exponovaná místa nebo třeba Chorvatsko, kde je spaní mimo turistické objekty tvrdě pokutováno.

V rakouských a italských Alpách na většině parkovišť čekají u vjezdu závory ve dvoumetrové výšce, aby sem obytné vozy vůbec nemohly zajet. V centrech vyhledávaných měst zase u velké části parkovišť najdete buď značku se zákazem obytných vozů, nebo rovnou s bránou omezující výšku vozidel ve vjezdu. O různých zónách, emisních omezeních, vinětách a plaketách ani nemluvě.

Karavany
Karavany

V dnešní době je proto nejjednodušším řešením pořídit si GPS navigaci ve verzi pro obytné vozy, která kromě hlídání průjezdné výšky na trase obsahuje databázi kempů a stání pro karavany (německy Stellplatz), kde je možné přenocovat, vyprázdnit odpadní nádrže, načerpat vodu nebo se připojit k elektrice.

Tato stání jsou v blízkosti většiny turistických atrakcí a obvykle jsou levnější než kempy, někdy i zdarma. Oficiálně tu ale můžete zůstat jen 1-2 noci. Pokud jste si vyhlédli kemp u moře nebo třeba národního parku, je dobré si místo předem přes internet pojistit rezervací, o prázdninách mívá řada vyhledávanějších kempů beznadějně plno.

Na cestách může být nejlepším řešením se navečer odchýlit od hlavní trasy, poodjet kousek na odlehlejší venkov a na nějakém pěkném místě vzít do ruky balíček českých pivních plechovek a zajít se slušně zeptat, zda byste nemohli u místního sedláka na louce jednu noc přespat. Většinou uspějete a ještě poznáte nové lidi a cizí zemi z jiné než turistické stránky.

Karavany

Naopak se vyhněte nocování na parkovištích pro kamiony či u nákupních center na krajích velkoměst. Obytné vozy jsou kvůli úspoře hmotnosti stavěné nalehko a zlodějům nedá moc práce se plastovými okny či dveřmi dostat dovnitř. Novější modely proto mají v nabídce i kvalitní alarmy, které dokážou varovat dokonce i před pokusy o uspání posádky narkotizačním plynem, což prý hrozí zvláště ve Španělsku. Jinak platí stejná obecná pravidla jako pro parkování s běžným autem v turistických oblastech. Nenechávat cenné věci na očích a foťáky, peníze a doklady nosit stále s sebou.

Opatrnost za volantem

Na zvýšené nároky na bezpečnost nezapomeňte ani za jízdy. Obytný vůz se při řízení chová jako plně naložená dodávka a má podstatně větší rozměry než osobní auto, na které je většina z nás zvyklá. Je hodně citlivý na boční vítr a má také podstatně delší brzdnou dráhu, zvláště v horách je dobré hodně využívat brzdění motorem. S délkou 6 až 7 metrů je také nutné hodně myslet i na přesah zádi vozu, která při zatáčení vybočí do opačné strany. Řidič se musí naučit vnímat všechny rozměry vozidla a zvláště u vozů s horní alkovnou (zvýšenou částí nad kabinou vozu s prostorem pro spaní) nezapomenout na výšku přes 3 metry a dát pozor na větve stromů, okapy nebo stříšky u silnice.

Přestože obytná auta se dokážou na dálnici rozjet i na 140 až 150 km/h, doporučuje se na delších trasách držet na tachometru rychlost kolem 110 km/h, kdy jízdu tolik neohrozí výkyvy bočního větru a spotřeba se pohybuje na přijatelné úrovni kolem 10 až 12 L/100 km. Na německé dálnici v hustém provozu pak může být nejjednodušší se zařadit mezi kamiony a držet si jejich devadesátku, než se snažit denní trasu zkrátit neustálými výpady do levého pruhu mezi rychlé osobáky. Na okreskách pak nezapomeňte na vyšší těžiště a do zatáček najíždějte opatrně. Obecně platí, že s obytným vozem se nesmí pospíchat a zkoušet šetřit čas, užívejte si i samotnou cestu a krásný výhled z vyvýšené pozice a jezděte „na pohodu“.

Samostatnou kapitolou týkající se bezpečnosti je pak důraz na bezpečnost uvnitř vozu. Například při nočních přejezdech může být těžké udržet rodinu a děti připoutané vsedě na předepsaných sedačkách (většinou umístěných u jídelního stolku), když vzadu láká pohodlná postel. Ale myslete na rizika, v případě nehody mají obytňáky podstatně nižší konstrukční bezpečnost než osobní auta (čtěte zde).

Také zajištění a upevnění nákladu je hodně důležité, například volně pohyblivé těžké kufry mohou v případě nouzového manévru přispět k převrácení vozu. Je třeba myslet na řadu věcí jako zajištění schůdků a všech oken před jízdou, připoutání zavazadel, sklopení satelitní antény a další úkony. I proto se vyplatí mít kromě povinného ručení i havarijní pojištění. V půjčovnách jsou obvykle nabízeny pojištěné vozy se spoluúčastí 10 až 20 tisíc korun. Na obytné vozy mají pojišťovny speciální sazby a roční havarijní pojištění začíná na úrovni kolem 25 tisíc ročně včetně povinného ručení.

Obytný vůz, to není jen cestovní prostředek, je to spíš životní styl a krásné dobrodružství. Přináší naprostou nezávislost a možnost bydlet na místech, kde to jinak není možné. Znamená příjemnou jistotu ubytování ve vlastním pohodlném prostředí a ušetří spoustu času s vybalováním a přenášením zavazadel. A po doplnění jízdními koly zamčenými na zadním nosiči představuje perfektní základnu pro poznávání cizích krajů.

Léto je rozebrané už na jaře

Odpovídá Kamil Svatek z Caravan Centra HYKRO, jedné z největších prodejen a půjčoven obytných vozů v ČR:

Kdy je nutné si rezervovat vůz na prázdniny?
Všem zákazníkům vždy doporučujeme, aby si obytný vůz nebo karavan na nejatraktivnější týdny prázdnin rezervovali již začátkem března. Na konci května už bývají dle našich zkušeností celé prázdniny plně rezervované a jen těžko se hledá volný delší termín půjčení.

O jaké typy vozů je největší zájem?
Největší zájem ze strany kupujících i pronajímatelů je o rodinné polointegrované vozy, které jsou určeny až pro pět osob jak na jízdu, tak na spaní. Také se hodně půjčují vozy s alkovnou, ve kterých může cestovat až šestičlenná rodina nebo skupina přátel. Tři hlavní typy obytných vozů zahrnují dodávky s klasickou karoserií s obytnou vestavbou, dále nástavby s alkovnou a nakonec speciální integrované vozy, ve kterých je kabina řidiče součástí obytné části.

Jak vypadá typická výpůjčka a kam klienti nejčastěji jezdí?
Klienti naší půjčovny si vozy nejčastěji půjčují na dva týdny a najedou s nimi průměrně 200 až 300 km denně. Jejich oblíbenými destinacemi jsou Itálie a Chorvatsko, časté jsou ale i výpravy do Skandinávie. Asi nejdelší výprava, na kterou se náš vůz podíval, byla až za severní polární kruh.

Kdo je typický zájemce o koupi obytňáku?
Typičtí zájemci o koupi obytného vozu bývají manželé středního věku, kteří mají již zkušenosti s obytným přívěsem a chtějí si užít pohodlí při cestování na divoko, mimo kempy a civilizaci.

Autoři:
  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

Přechytračil by Vševěd i Messnera? Ví o krutém přeměřování horských vrcholů

Premium Guinnessova kniha letos odebrala jeden ze známých rekordů Reinholdu Messnerovi. Slavný horolezec už není považován za...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

„Neostříhám vás, jste Židovka.“ Noví antisemité: migranti a jejich malý džihád

Premium Yaël v jedenatřiceti zjistila, že jít teď ke kadeřníkovi, kam chodila roky, není jen tak, protože je Židovka. Když se...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...