Nejde jen o odlišné maximální povolené rychlosti, ale každá země může požadovat něco, co je ve srovnání s ostatními, především s Českem, výjimečné. „Díky internetu je jednoduché si informace najít, i když ne všechny jsou pravdivé. Ale existují ověřené zdroje a velmi dobré informace má o každé zemi na svém webu ministerstvo zahraničí. Tam zjistím také to, jestli si do dané země můžu dovézt například čerstvé maso,“ poznamenal Moravec.
Karavaning pro začátečníky. Šikovnější je obytná dodávka |
Mezi netradiční odlišnosti patří například na jihu Itálie zákaz jezdit v létě na zimních pneumatikách. V některé zemi je povinnou součástí výbavy hasicí přístroj či testy na alkohol. „A zatímco v Česku stačí reflexní vesta pro řidiče, mnohde musí být v autě tolik vest, kolik má sedadel,“ řekl Moravec. Víc se na cestu musí připravit ti, jejichž obytné auto váží přes 3,5 tuny, protože takových už se týká řada omezení a výjimek.
V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů |
Pro ty, kteří cestují s karavanem, má i několik rad, které jsou na první pohled samozřejmé, ale řada řidičů se jimi neřídí a drží se nebezpečných zlozvyků. „Před jízdou je potřeba nahustit pneumatiky na správný tlak, protože ovlivňují ovladatelnost. Častý a nebezpečný je zlozvyk, že si jde někdo z posádky za jízdy lehnout a spát. I malá nehoda pak může mít velké následky. Stejně jako když si spolujezdec dá nohy na palubní desku. Obytné auto také svádí k tomu, že jsme doma a někteří řídí v pantoflích, což je taky nebezpečné,“ vyjmenoval Moravec.
Důležité je i správné rozmístění věci ve vozidle, které musí být zabezpečené proti pohybu v případě prudkého brzdění, či dokonce nárazu. „Člověk by se také divil, kolik lidí za jízdy vaří kafe. Taková letící konvice s horkou vodou může také udělat velké škody,“ řekl Moravec.
Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon |
Když už jsou lidé na místě, je potřeba jen auto důkladně zabrzdit. Přístup ke karavanistům je podle Moravce v Evropě víceméně přívětivý, i když doby, kdy se dalo kempovat „nadivoko“, jsou pryč.
Je to logické kvůli tomu, kolik lidí s obytným autem do přírody vyráží. „Země pak chtějí karavanisty někam dostat, ale ve většině z nich jsou alternativy a velké sítě míst, kde lze přespat. A tam, kde není kempování nadivoko zakázáno, tak když se člověk chová slušně a neprovokuje, dá se přespat leckde,“ řekl Moravec.
California je sen hippíků, Volkswagen ho vyladil k hogo fogo dokonalosti |
O cestování rád také přednáší, cestování formou karavaningu se věnuje 15 let a mezi jeho tři destinace, kam se rád vrací, patří Toskánsko, sever Norska a Skotsko. Na sever Itálie se vrací nejméně jednou ročně aspoň na týden. „Je to nádherná oblast, kde je malebná krajina, olivy, víno a historie a zároveň jsou zde přívětiví ke karavanistům. Sever Norska nabízí úžasnou divočinu a hory,“ popsal Moravec. Do Skotska jezdí rád i kvůli whisky. „Ale je tam tak hezky, že si to tam užije i abstinent,“ řekl Moravec.