Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Při dovolené v karavanu si dejte pozor na hmotnost, věci balte s rozvahou a váhou

aktualizováno 
Hmotnostní kategorie do 3,5 tuny je u obytných vozů s přehledem nejrozšířenější a nejoblíbenější. Jenže je také zároveň nejproblematičtější z hlediska tzv. doložnosti, která udává, kolik toho do auta mohu naložit. Leckdy je totiž doložnost nižší než třeba u octavie.

Karavany | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Každý, kdo jezdí s obytným autem trochu více, potvrdí, že jedním z největších strašáků každého karavanisty je policista s mobilní váhou, číhající na hlavních transitních evropských tazích. Pokud má takový policista německou nebo dokonce rakouskou uniformu, zrychlí se vám tep i v případě, že máte obyťnák úplně prázdný. Vím, o čem mluvím.

Před dvanácti lety jsme si poprvé půjčili obytný vůz a vyrazili s ním na dovolenou. Po prvním přespání v Německu jsme si to v pohodě šinuli dále na jih, když tu na nás poblíž Karlsruhe ukázal u krajnice stojící policista a hned po pár stech metrech si nás neomylně stáhl na odpočívadlo. Následoval rychlý proces – najet přední a pak zadní nápravou na mobilní váhu. Pak jsem si potrénoval německé číslovky, když mi policista ukázal, že naše auto, které má mít celkovou hmotnost do 3,5 tuny, ve skutečnosti váží skoro 3,8 tuny. Polilo mě horko, což asi policista viděl. Když se ujistil, že je auto z půjčovny, popřál nám šťastnou cestu dál do Francie a nechal nás bez pokuty odjet. Z diskuzí na nejen českých karavanistických fórech je však více než jasné, že ne každý narazil na „sympaťáka s pochopením“.

Jen pro dokreslení situace uvedu, že jsme tehdy nevezli ani kola, děti byly malé, auto nemělo markýzu, satelit ani klimatizaci a stodvacetilitrovou nádrž na naftu jsem měl vyjetou tak na čtvrtinu. Zkrátka, nebyl by problém atakovat čtyři tuny. Jak je to možné?

U obytných aut do 3,5 tuny totiž proti sobě stojí dva zcela protichůdné požadavky. Na jedné straně chtějí výrobci zákazníkům nabízet co možná největší vozy s dostatkem luxusu, což ale zcela logicky zvyšuje jejich pohotovostní hmotnost, na straně druhé chtějí zákazníci do těchto obytných aut naložit co nejvíce věcí na dovolenou, třeba i včetně skútru. 

Výrobcům je jasné, že obytný vůz, u kterého uvedou doložnost třeba jen pouhých 250 kg, by si nikdo nekoupil, takže se v homologačním procesu vymýšlí kde co, aby byl údaj o doložnosti (což je vlastně ekvivalent užitečného zatížení u osobních aut) co nevyšší. 

Pohotovostní hmotnost, respektive tzv. hmotnost vozu připraveného k jízdě, se u obytných aut počítá poměrně specificky (viz samostatný box) a spousta věcí, které jsou jinak víceméně nedílnou součástí každého obytňáku, se do ní nepočítají. Mám na mysli zejména nosič kol, markýzu, nástavbovou klimatizaci, větší ledničku či televizi a satelit. U ceníků příslušenství obytných aut tak většinou najdete i hmotnost daného prvku, což je často důležitější údaj než cena samotná.

Pokuty za překročení celkové hmotnosti 3,5 tuny jsou dost vysoké i proto, že se vám mohou nasčítat různé druhy prohřešků – přetížení vozu, nedostatečné řidičské oprávnění pro řízení vozu nad 3,5 tuny nebo třeba i případně nezaplacené mýto pro vozy nad 3,5 tuny. 

To, že pak s takovým autem nemůžete pokračovat v jízdě, přináší samozřejmě další starosti a finance navíc. Vůbec také nemluvím o případném dohadování se s pojišťovnou, pokud by se stala pojistná událost. Jak se tedy připravit na dovolenou, abyste se tomu všemu vyvarovali?

V první řadě je důležité mít výše uvedené stále na paměti ve chvílích, kdy si na dovolenou balíte. Zjistěte si, jakou doložnost má váš obytný automobil, a zkuste tomu přizpůsobit množství věcí, které berete s sebou. Zbytečnosti tedy pokud možno nebrat – koule na pentaque možná budou muset zůstat doma a když vyměníte čtyři knížky za čtečku, můžete ušetřit další kilo. Při pohledu na prostorovou kapacitu velkého obytného auta s velkou garáží to zní možná trochu divně, ale pokud chcete vyhovět legislativě, je balení na dovolenou opravdu boj o každé kilo. 

Kromě toho totiž existuje i řada věcí, které s sebou doporučuji vozit téměř neustále. Absolutní nutností jsou například plné plynové lahve, kabel k připojení na elektřinu, včetně základních redukcí, klíny na vyrovnání vozu, kempingový nábytek či malý hasicí přístroj. K tomu s sebou vždy vozíme ještě malou sekeru, menší základ sadu ručního nářadí, skládací vojenskou lopatku, baterku či čelovku, rukavice, plastové zdrhovací pásky, cca pětilitrový kanystr na pitnou vodu a pro všechny případy ještě 1,5 l PET lahev s pitnou vodou, hadici a konev pro doplňování vody na cestě, pás pro připevnění markýzy ve větrném počasí, plachtu pod markýzu, pár stanových kolíků…

Pak vezměte v potaz, že do auta určitě také naložíte nádobí, příbory, povlečení, gril, společenské hry, nabíječky na elektroniku, malou rychlovarnou konvici (doporučuji s nižším příkonem, abyste v kempu nevyhazovali slabé pojistky), zámek na kola, toaletní potřeby. 

Zkrátka, bude toho i nad rámec vyloženě osobních věcí a oblečení hodně, takže balte s rozvahou. Při dlouhých tranzitních přesunech také doporučuji mít v nádrži na čerstvou vodu jen nezbytně nutné množství vody a pravidelně vypouštět odpadní vodu a chemické WC – obojí jen na místech k tomu určených. Také zvažte, zdali je skutečně nutné vézt s sebou zásoby potravin, nebo lze většinu koupit až během cesty či na místě. Samozřejmě doporučuji nasadit v dostatečném předstihu před dovolenou radikální dietu pro všechny členy výpravy…

Pohotovostní hmotnost a doložnost

Pozor na obojí!

Definice pohotovostní hmotnosti u obytných aut je součástí normy EU1230/2012, podle které zahrnuje samotnou hmotnost vozu, a to včetně řidiče (75 kg). Palivová nádrž je kromě toho naplněna na 90 % jejího objemu a do nádrže na čerstvou vodu je napuštěno 20 litrů. K tomu je nutné ještě připočíst jednu hliníkovou lahve s plynem 11 kg a cívku s kabelem o hmotnosti 4 kg. Odpadní nádrž (cca 90 l) a nádrž chemického WC (cca 12 l) jsou prázdné. Takto spočtená hodnota pohotovostní hmotnosti se odečte od celkové přípustné hmotnosti 3 499 kg a získáte tzv. doložnost, jinými slovy užitečné zatížení. Výrobce kromě toho udává i hmotnostní odchylku v rámci výrobních tolerancí, která může být např. +/- 5 %.

Doložnost vám snižuje nejen hmotnost dalších členů posádky (bez větších problémů 150-200 kg), ale i také namontované příslušenství (v součtu klidně i přes 100 kg), kola na držáku (40 kg), kempingový nábytek (15 kg), druhá lahev s plynem (min. 12 kg) atp. Pro samotný náklad toho skutečně z hlediska hmotnosti moc nezbývá, takže se nenechte ošálit volným prostorem „bezedné“ garáže a balte s rozmyslem.

Autoři:
  • Nejčtenější

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrické SUV Škody už trénuje na českých cestách. Představí se v září

První škodovka postavená na modulární elektrifikované platformě MEB koncernu Volkswagen si vzala jméno z irského slova...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Minutové půjčovny mají být lékem na ucpaná města a drahý provoz auta

Počet uživatelů carsharingu, tedy sdílených aut, v Evropě letos překročí 15 milionů, což je o 70 procent více než před...

Osmdesátkám dalo zběsilé tempo turbo a titánské souboje opravdových rivalů

Premium Villeneuve proti Pironimu, Mansell kontra Piquet a navrch souboje Prosta se Sennou na neuvěřitelně výkonných monstrech....

Yaris 4x4 bude jen hybridní. Má nabídnout prostor i styl

Vozy SUV jsou fenoménem a na evropském trhu se mezi nimi v poslední době nejvíce daří malým SUV, která ani nemají...

Škoda Slavia je Scala bez střechy. Představí se za tři týdny

Jedenatřicet žáků strojírenského učiliště Škody postavilo Scalu spider. Odhalení finální podoby je otázkou týdnů, teď...

Advantage Consulting, s.r.o.
.NET PROGRAMÁTOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 60 000 Kč

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Můj boj s nemocí: Když jsem se probudila, neměla jsem nohy

Na začátku to vypadalo, jako bych něco špatného snědla nebo chytla virózu, píše čtenářka Renata svůj příběh do seriálu...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...