Pondělí 2. srpna 2021, svátek má Gustav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. srpna 2021 Gustav

Při dovolené v karavanu si dejte pozor na hmotnost, věci balte s rozvahou a váhou

Hmotnostní kategorie do 3,5 tuny je u obytných vozů s přehledem nejrozšířenější a nejoblíbenější. Jenže je také zároveň nejproblematičtější z hlediska tzv. doložnosti, která udává, kolik toho do auta mohu naložit. Leckdy je totiž doložnost nižší než třeba u octavie.

Karavany | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Každý, kdo jezdí s obytným autem trochu více, potvrdí, že jedním z největších strašáků každého karavanisty je policista s mobilní váhou, číhající na hlavních transitních evropských tazích. Pokud má takový policista německou nebo dokonce rakouskou uniformu, zrychlí se vám tep i v případě, že máte obyťnák úplně prázdný. Vím, o čem mluvím.

Před dvanácti lety jsme si poprvé půjčili obytný vůz a vyrazili s ním na dovolenou. Po prvním přespání v Německu jsme si to v pohodě šinuli dále na jih, když tu na nás poblíž Karlsruhe ukázal u krajnice stojící policista a hned po pár stech metrech si nás neomylně stáhl na odpočívadlo. Následoval rychlý proces – najet přední a pak zadní nápravou na mobilní váhu. Pak jsem si potrénoval německé číslovky, když mi policista ukázal, že naše auto, které má mít celkovou hmotnost do 3,5 tuny, ve skutečnosti váží skoro 3,8 tuny. Polilo mě horko, což asi policista viděl. Když se ujistil, že je auto z půjčovny, popřál nám šťastnou cestu dál do Francie a nechal nás bez pokuty odjet. Z diskuzí na nejen českých karavanistických fórech je však více než jasné, že ne každý narazil na „sympaťáka s pochopením“.

Jen pro dokreslení situace uvedu, že jsme tehdy nevezli ani kola, děti byly malé, auto nemělo markýzu, satelit ani klimatizaci a stodvacetilitrovou nádrž na naftu jsem měl vyjetou tak na čtvrtinu. Zkrátka, nebyl by problém atakovat čtyři tuny. Jak je to možné?

U obytných aut do 3,5 tuny totiž proti sobě stojí dva zcela protichůdné požadavky. Na jedné straně chtějí výrobci zákazníkům nabízet co možná největší vozy s dostatkem luxusu, což ale zcela logicky zvyšuje jejich pohotovostní hmotnost, na straně druhé chtějí zákazníci do těchto obytných aut naložit co nejvíce věcí na dovolenou, třeba i včetně skútru. 

Výrobcům je jasné, že obytný vůz, u kterého uvedou doložnost třeba jen pouhých 250 kg, by si nikdo nekoupil, takže se v homologačním procesu vymýšlí kde co, aby byl údaj o doložnosti (což je vlastně ekvivalent užitečného zatížení u osobních aut) co nevyšší. 

Pohotovostní hmotnost, respektive tzv. hmotnost vozu připraveného k jízdě, se u obytných aut počítá poměrně specificky (viz samostatný box) a spousta věcí, které jsou jinak víceméně nedílnou součástí každého obytňáku, se do ní nepočítají. Mám na mysli zejména nosič kol, markýzu, nástavbovou klimatizaci, větší ledničku či televizi a satelit. U ceníků příslušenství obytných aut tak většinou najdete i hmotnost daného prvku, což je často důležitější údaj než cena samotná.

Pokuty za překročení celkové hmotnosti 3,5 tuny jsou dost vysoké i proto, že se vám mohou nasčítat různé druhy prohřešků – přetížení vozu, nedostatečné řidičské oprávnění pro řízení vozu nad 3,5 tuny nebo třeba i případně nezaplacené mýto pro vozy nad 3,5 tuny. 

To, že pak s takovým autem nemůžete pokračovat v jízdě, přináší samozřejmě další starosti a finance navíc. Vůbec také nemluvím o případném dohadování se s pojišťovnou, pokud by se stala pojistná událost. Jak se tedy připravit na dovolenou, abyste se tomu všemu vyvarovali?

V první řadě je důležité mít výše uvedené stále na paměti ve chvílích, kdy si na dovolenou balíte. Zjistěte si, jakou doložnost má váš obytný automobil, a zkuste tomu přizpůsobit množství věcí, které berete s sebou. Zbytečnosti tedy pokud možno nebrat – koule na pentaque možná budou muset zůstat doma a když vyměníte čtyři knížky za čtečku, můžete ušetřit další kilo. Při pohledu na prostorovou kapacitu velkého obytného auta s velkou garáží to zní možná trochu divně, ale pokud chcete vyhovět legislativě, je balení na dovolenou opravdu boj o každé kilo. 

Kromě toho totiž existuje i řada věcí, které s sebou doporučuji vozit téměř neustále. Absolutní nutností jsou například plné plynové lahve, kabel k připojení na elektřinu, včetně základních redukcí, klíny na vyrovnání vozu, kempingový nábytek či malý hasicí přístroj. K tomu s sebou vždy vozíme ještě malou sekeru, menší základ sadu ručního nářadí, skládací vojenskou lopatku, baterku či čelovku, rukavice, plastové zdrhovací pásky, cca pětilitrový kanystr na pitnou vodu a pro všechny případy ještě 1,5 l PET lahev s pitnou vodou, hadici a konev pro doplňování vody na cestě, pás pro připevnění markýzy ve větrném počasí, plachtu pod markýzu, pár stanových kolíků…

Pak vezměte v potaz, že do auta určitě také naložíte nádobí, příbory, povlečení, gril, společenské hry, nabíječky na elektroniku, malou rychlovarnou konvici (doporučuji s nižším příkonem, abyste v kempu nevyhazovali slabé pojistky), zámek na kola, toaletní potřeby. 

Zkrátka, bude toho i nad rámec vyloženě osobních věcí a oblečení hodně, takže balte s rozvahou. Při dlouhých tranzitních přesunech také doporučuji mít v nádrži na čerstvou vodu jen nezbytně nutné množství vody a pravidelně vypouštět odpadní vodu a chemické WC – obojí jen na místech k tomu určených. Také zvažte, zdali je skutečně nutné vézt s sebou zásoby potravin, nebo lze většinu koupit až během cesty či na místě. Samozřejmě doporučuji nasadit v dostatečném předstihu před dovolenou radikální dietu pro všechny členy výpravy…

Pohotovostní hmotnost a doložnost

Pozor na obojí!

Definice pohotovostní hmotnosti u obytných aut je součástí normy EU1230/2012, podle které zahrnuje samotnou hmotnost vozu, a to včetně řidiče (75 kg). Palivová nádrž je kromě toho naplněna na 90 % jejího objemu a do nádrže na čerstvou vodu je napuštěno 20 litrů. K tomu je nutné ještě připočíst jednu hliníkovou lahve s plynem 11 kg a cívku s kabelem o hmotnosti 4 kg. Odpadní nádrž (cca 90 l) a nádrž chemického WC (cca 12 l) jsou prázdné. Takto spočtená hodnota pohotovostní hmotnosti se odečte od celkové přípustné hmotnosti 3 499 kg a získáte tzv. doložnost, jinými slovy užitečné zatížení. Výrobce kromě toho udává i hmotnostní odchylku v rámci výrobních tolerancí, která může být např. +/- 5 %.

Doložnost vám snižuje nejen hmotnost dalších členů posádky (bez větších problémů 150-200 kg), ale i také namontované příslušenství (v součtu klidně i přes 100 kg), kola na držáku (40 kg), kempingový nábytek (15 kg), druhá lahev s plynem (min. 12 kg) atp. Pro samotný náklad toho skutečně z hlediska hmotnosti moc nezbývá, takže se nenechte ošálit volným prostorem „bezedné“ garáže a balte s rozmyslem.

Autoři:
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetiny zdražily na průměrných 245 tisíc a silně rostou. Na slevy zapomeňte

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o téměř 16 procent na 245 000 Kč. Zatímco...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Autozápisník: ďábel nosí kabely, parfém s vůní benzinu a pivní klíště

Premium Do automobilky na módní přehlídku, nebo na koncert? Navíc třeba za doprovodu závanu benzinového parfému? V britském...

Profesionál z autobazaru: nejsme džungle, online prodej vše nespasí

Premium Stále častěji se i v byznysu s auty mluví o prodeji přes internet. Je to opravdu trend současnosti, nebo jen doplňková...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

GLOSA: Kouření za volantem škodí mému zdraví, bourá do mě pak kamion

Premium V mém případě, který neměl cigaretu nikdy v puse, škodí kouření taky – nechává následky na mém duševním zdraví. Tento...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...