Většina výrobců přestala časem upravovat dodávky a začala využívat pouze jejich podvozky, na které začala stavět speciální obytné „boudy“. Důvodů pro to bylo několik. Na míru vyrobená krabice je od počátku konstruovaná pro bydlení, takže jé lépe tepelně izolovaná.
Konstrukce je hranatá (nezaobluje se), obvykle je širší než původní dodávka, a hlavně stejně široká nahoře i dole, takže se do ní lépe staví nábytek a ve výsledku je tedy prostornější. Nejsou potřeba velké klasické dodávkové dveře, ale stačí jen jedny úzké z boku. Často jsou na autech výklenky nad kabinou, alkovny, díky kterým získáte například prostor pro další místo na spaní.
Jenže, aby to nebylo tak úplně jednoduché, tak trendem posledních let je paradoxně opět návrat k dodávkám. „Krabicové“ obytňáky sice stále převažují, ale opět se začíná zvyšovat poměr dodávkových obytných vozů. Právě proto, že jsou tyto vozy vestavěny do standardní dodávky, a odtud dostala kategorie těchto vozidel svůj název – „vestavba“. K cestě zpátky „na stromy“ jsou tři hlavní důvody.
Prvním důvodem je kompaktnost vozidla. S vestavbou zaparkujete s trochou zručnosti na běžném parkovacím místě pro osobák. Možná to na první pohled nevypadá jako velký rozdíl, ale zkuste zaparkovat s klasickým obytňákem ve městě mezi osobní auta. Rychle zjistíte, jak zásadní rozdíl způsobí třicet centimetrů v šíři vozidla navíc. Druhým podstatným důvodem je určitá nenápadnost takového obydlí na kolech.
„Víte, jaká je nejčastější škoda na obytném autě? Poškození zadního nárazníku. Není divu, obytňák měří až 7 metrů, a tak jeho řízení umí zaskočit i zkušené řidiče. Navíc zadní část přesahuje nápravu až o 2 metry a ráda vybočuje. Rizikové je hlavně couvání, najíždění na trajekt či do kempu a zatáčení,” doporučuje opatrnost na cestách Karel Rössl z platformy Vansafe, která se věnuje pojištění obytných aut. „Nespoléhejte jen na kamery, raději poproste spolujezdce, aby vám ukázal. Do zatáček najíždějte a udržujte si odstup. Nezapomínejte ani na ložnici nad hlavou a nosič kol ještě o metr přesahuje nárazník. A pokud se přeci jen manévr nepovede, myslete na havarijní pojištění. U Vansafe si můžete vybrat i krátkodobé a připojistit se výhodně třeba jen na týdenní dovolenou,” pokračuje Rössl z Vansafe. |
V mnoha zemích způsobil obrovský zájem o toto cestování celkem přirozenou reakci. V některých státech Evropy je problém s obytnými auty zaparkovat kdekoli jinde než v kempu nebo na stellplatzu. Stellplatz je speciální místo určené pro parkování obytných aut. Obvykle je zpoplatněné, ale nabízí speciální služby jako například dobití elektrické energie, doplnění vody nebo vypuštění odpadních vod, sprchy atd.
A tady je šedá zóna, kterou využívají přestavby. Ačkoli jsou to na první pohled obytná auta, jsou to však stále také dodávky a jejich parkování bývá tolerovanější než u klasických obytňáků. Třetím důvodem je prověřenější konstrukce a lepší jízdní vlastnosti. Je logické, že do vývoje a testování dodávkového vozidla, kterého se prodají miliony kusů, vrazí výrobce podstatně více energie a prostředků než do obytného vozu, kterého se prodají stovky až nižší tisíce kusů.
To se netýká jen jízdních vlastností, ale především pevnosti vozidla a tím pádem pasivní bezpečnosti. Tomu jsme se věnovali v článku zabývajícím se crashtesty obytných automobilů a výsledky jsou často alarmující! Čtěte zde.
Většina obytných vozidel, vestavby nevyjímaje, je postavena na základu Fiatu Ducato. Vychází to sice zřejmě jen z tradice, ale Fiaty si drží s obrovskou převahou dominanci a většinový podíl na trhu s obytnými vozy. A to i přesto, že se Ducato vyrábí na stejné výrobní lince s dodávkami značek Peugeot, Citroen nebo Opel a liší se od nich prakticky pouze motorem a logem na kapotě…
Dům na kolech
Tolik tedy obecně ke kategorii těchto vozů, ale pojďme se podívat na jednu konkrétní vestavbu.
Prozkoumali jsme zcela novou vestavbu Carado CV600. Tento šest metrů dlouhý vůz je ideální, disponuje typickými parametry a výbavou obvyklou pro kategorii vestaveb vozidel. Výrobce Carado patří k zavedeným, avšak cenově zajímavým stavitelům obytných vozů. Na palubě najdete koupelnu se sprchou a toaletou, kuchyňku, místo k sezení až pro čtyři lidi, a to i pro jízdu, a na spaní pro tři.
V zadní spací části vozu se nachází prostorné dvoulůžko (rozměry 197 × 150 až 157 cm) a jedno spací místo je možné vytvořit po spuštění stolu v přední sedací části. Mezi další užitečnou výbavu patří například držák na dvě kola nebo markýza. Už z výroby se myslelo na další rozšiřování, takže ve vozidle je příprava například pro solární panely nebo držák na TV.
O teplo v interiéru a ohřev teplé vody se stará nezávislé plynové topení. K ovládání slouží jednoduchý termostat a volič režimu topení – můžete pouze topit, pouze ohřívat vodu v 10litrovém bojleru na 40 až 60 stupňů, případně topit i ohřívat vodu současně. Do nádrže na čistou vodu natankujete 90 litrů + 10 litrů v bojleru a nádrž odpadních vod pobere 90 litrů.
Kuchyňka zahrnuje malý dřez, dvě plynové plotýnky, pracovní pult a lednici o objemu 90 litrů, která funguje tak dobře, že jsem musel stáhnout její výkon na polovinu, abych celý obsah nezmrazil. Koupelna nabízí malé umyvadlo, sprchový kout, pultík a překvapivě velké zrcadlo. Ve sprše můžete kolem sebe zatáhnout závěs a tím ochránit zbytek koupelny od stříkající vody. Z baterie na umyvadlu je možné snadno vytáhnout hadici do držáku u stropu, případně praktickým bočním okénkem vytáhnout sprchu ven z auta a například osprchovat psa, který se venku vyválel v bahně.
Praktické je i stropní okénko, kterým koupelnu po vysprchování snadno vyvětráte a vysušíte. Nad umyvadlem se nachází několik praktických poliček a uzavíratelná skříňka. Nejedna dáma by určitě dokázala tyto úložné prostory naplnit, mně se povedlo zaplnit možná desetinu úložných prostor v koupelně, a to jsem s sebou vezl spoustu zbytečných věcí.
Prostor k sezení je osazen bytelným stolem, který se dá v případě potřeby rozšířit. Další vychytávkou je otočení předních sedaček, jsou pohodlnější než zadní lavice. V interiéru se nachází několik svítidel. Lampičky v prostoru na spaní nebo nad stolem v jídelním koutě se dají posouvat ve stropní liště a umístit tam, kde vám to nejvíc vyhovuje. Jsou samozřejmě LEDkové, a tak mají velmi malou spotřebu a ani při dlouhém svícení nevysají palubní baterii.
Vedle bočních dveří do obytného prostoru se nachází kontrolní panel, na kterém si můžete zobrazit stav baterie nebo plnost nádrží čisté či špinavé vody.
Celý interiér je využitý různými technologiemi a množstvím odkládacích schránek. Ty jsou vybaveny kulatými madly, po jejichž zamáčknutí se zámek skřínky (nebo šuplíku) uzamkne a nehrozí vysunutí při jízdě. A že je to praktická vychytávka, o tom jsem se několikrát přesvědčil za jízdy, pokud jsem zapomněl tato tlačítka zamáčknout.
Množství úložných schránek mi připadalo velkorysé a na čtyřdenní cestu jsem je obsadil tak nanejvýš z dvaceti procent. Pod velkou postelí se nachází další velký úložný prostor. Jeho menší oddělenou část zabírají dvě plynové láhve. Topil jsem 4 dny převážně od večera do rána v průměru 14 hodin denně při venkovních teplotách lehce pod nulou, ale nevyčerpal jsem ani první plynovou láhev.
Zbytek úložného prostoru pod postelí jsem z půlky zaplnil dvěma skládacími křesly, elektrickou prodlužovačkou, batohem a elektrickou koloběžkou, která mi k obytce přišla praktickým doplňkem. Mimo čelního skla a bočních skel předních dveří je CV600 dovybaveno 10 okny. Všechna okna jsou dvojitá (kvůli tepelné izolaci), dají se zafixovat v různém úhlu otevření, a především všechna disponují moskytiérou i zatemňovací roletou.
Za volantem
Řízení vozu se od osobáku příliš neliší. Musíte sice respektovat rozměry a hmotnost vozidla, ale vyšší poloha za volantem dává řidiči nadhled nad osobáky a lepší přehled o provozu před vámi. Řízení jde krásně zlehka, brzdy jsou citlivé a dobře dávkovatelné a na rovinkách nemám problém předjíždět pomalejší auta. Testovaný vůz byl poháněn motorem o objemu 2,3 litru o výkonu 140 koní.
Dřív jsem si myslel, že výkon obytných automobilů se řeší kvůli rychlosti na dálnicích. Tam mi síla motoru překvapivě vůbec nechyběla, ale během výletu jsem pochopil, že výkon je potřeba hlavně v horách, kam jsem se vydal. Vzhledem k tomu, že jsem vůz vlastně zajížděl a s ohledem na dnešní ceny nafty, jsem nechtěl jezdit s plynem na podlaze, a tak mi 140 koní naprosto dostačovalo.
Carado je stejně jako naprostá většina obytňáků homologováno na 3,5 tuny, aby je mohl řídit řidič s oprávněním skupiny B, kategorie osobních automobilů. Pohotovostní hmotnost vozidla (s natankovanou čistou vodou, 90 procenty nafty, plynovou lahví a řidičem o váze 75 kg) je 2865 kg. Takže pro posádku a náklad zbývá váha 635 kg. V případě CV600 je to krásný parametr, ale u některých obytek vážících běžně přes 3 tuny vám zbývá necelých pět set kilo.
Pro čtyři lidi s výbavou na dvoutýdenní dovolenou to je pak často obtížně řešitelná záležitost. Proto jsou především v zahraničí obytná auta tak často kontrolována a vážena, a hlavně je to důvod, proč se tak často vlečou. Nezanedbatelné je totiž i to, že standardní Ducato je tím na limitu své konstrukční hmotnosti, a není radno ho příliš dráždit agresivnější jízdou.
Jedou rozvážně
Takže se usmívám, když si vzpomenu, jak jsem se mnohokrát na silnici rozčiloval za zdržujícími obytňáky a určitě mi i vy dáte za pravdu, že vás to někdy rozčílilo. A bylo to o to horší, že jsem se několikrát přistihl, jak se loudám a kochám krajinou – jako pan doktor z Vesničko má středisková. Výlet jsem si zkrátka užíval se vším všudy… Jen pro pořádek bych dodal, že mé loudání znamená dálniční rychlosti cca 110 km/h a okresky kolem 80 km/h. Ale odměnou a příjemným překvapením mi bylo tankování a spotřeba pod 8,5 l/100km.
K dispozici je obrovský seznam doplňků, jenž by vydal sám o sobě na knihu. Důležitý je fakt, že většina doplňků vás limituje třemi faktory: cenou, prostorem ve voze a v neposlední řadě hmotností.
Chcete-li si dopřát podobný zážitek, máte dvě možnosti. Ideálně si můžete vůz pořídit. Cena tohoto konkrétního modelu byla v době psaní článku 1 350 000 korun s DPH. Mějte však na paměti, že ceny stále rostou a dodací termíny se pohybují kolem jednoho roku. Druhou možností je zápůjčka vozu. V sezoně je potřeba rezervace s velkým předstihem. Cena je závislá na aktuální sezoně i na počtu dní zápůjčky a pohybuje se v rozmezí 1 780 až 3 870 korun na den.
Karavany jdou na dračkuFirma Hykro je největším prodejcem a zároveň půjčovnou v Čechách. Odpovídá ředitel firmy Petr Havlíček. V době covidu zažilo cestování obytnými vozy obrovský boom, prodeje raketově narostly a byly by zřejmě ještě mnohem vyšší nebýt limitů výroby. Prodávalo se skutečně téměř všechno, co bylo k dispozici. Stále tato situace trvá? A půjčovny? Na co si dát u půjčovny pozor? Jaké jsou trendy v prodejích. Zaznamenali jste v poslední době nějaké změny v preferencích zákazníků? Na co si dávat při koupi obytných vozů pozor? Osobní automobil ztratí během prvního roku používání běžně kolem 30 až 40 % ceny, obytné vozy si drží cenu lépe? Jak je to v Česku s kempováním „na divoko“? |
Partnerem rubriky je Vansafe, specialista na pojištění obytných aut i jejich posádek. Více čtěte ZDE.