Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

aktualizováno 
Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je lákavá, ale stejně tak je důležité seznámit se i s dalšími aspekty tohoto typu cestování. Pokud uvažujete o tom, že letní dovolenou strávíte s obytným autem, je nejvyšší čas začít shánět půjčovnu.

Karavany | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Zejména pro rodiny s dětmi je čas strávený cestováním v obytném voze nezapomenutelným zážitkem. Do značené míry platí, že se i samotná cesta do cílové destinace změní v pohodovou dovolenou. Člověk rychle zjistí, že nejde o to dojet do chorvatského kempu, tam auto na týden odstavit a jet zase zpátky, ale že naopak postupné přemisťování z místa na místo a objevování nových zákoutí dává největší smysl. 

Sám patřím k nadšeným kemperům a dovolenou trávíme již více než deset let víceméně výhradně pouze s „obytňákem“. Je to skvělý způsob trávení volného času, který však není úplně pro každého. Od chvíle, kdy opustíte domov, se musíte přehodit do režimu, ve kterém berete negativa spojená s cestováním obytným vozem jako fakt a nenecháte si tím kazit náladu. A když budu upřímný, najdeme těch nevýhod celou řadu.

Tou první je samozřejmě cena. Za středně velký a středně vybavený obytný vůz zaplatíte v půjčovně během sezony zhruba tři tisíce korun za den. Zjistěte si, jaký je v této částce zahrnutý denní nájezd kilometrů a kolik pak stojí jeho případné překročení. 

Fotogalerie

Jenže samotné půjčovné samozřejmě není všechno. Do auta budete také tankovat a počítejte, že spotřeba bude kolem 11 l/100 km (velmi se liší podle jízdního stylu a řady dalších faktorů) a na dálnicích s poplatky vás zase „podojí“ částkou vyšší o minimálně třicet procent ve srovnání s běžným osobním autem. A pokud pojedete do kempu, což je například u atraktivnějších míst u moře jediná možnost, kde můžete v klidu složit hlavu, ani zde nebudete stát zadarmo. V sezoně zaplatíte za auto, dva dospělé a dvě děti klidně i 50 eur na noc. Najdete samozřejmě i levnější varianty, ale stejně tak i dražší, zejména ve Francii. 

Sečteno a podtrženo, určitě neberte dovolenou s obytným autem primárně jako levnější alternativu klasického pobytu u moře v apartmánu. Naopak, v součtu může vyjít i výrazně dráž. Je to zkrátka typ zážitku, něco jiného, jiný životní styl, něco, na co budete příjemně vzpomínat.

Jak vybrat

Druhým zásadním vlivem, díky kterému si dovolenou v pohodě užijete, nebo naopak zažijete perné chvilky, je výběr vhodného vozu. Budu vycházet z toho, že hledáte v kategorii obytných aut do 3,5 tuny tak, aby vám na jejich řízení stačil běžný řidičský průkaz. Pozor! Některé půjčovny vyžadují vyšší věk či praxi. 

V půjčovnách tak narazíte většinou na čtyři kategorie a je dobré dobře zvážit, jaký typ vám na danou cestou a počet lidí bude nejlépe vyhovovat. Samozřejmě se liší i cenově, ale ne vždy bude zárukou pohodové dovolenou to nejlevnější řešení. První kategorií jsou tzv. Citycampery – většinou kompaktnější obytné dodávky s délkou pět až šest metrů, často i s výklopnou střechou, ve kterých může jet i přespat až čtveřice lidí. 

Prostor uvnitř je však zejména v případě nepříznivého počasí hodně stísněný, některé verze ani nemají WC a sprchu. Větší obytné vozy s délkou 6-7,5 metru se dělí na polointegrované (kabina běžné dodávky, nižší nástavba většinou se stahovací postelí uvnitř), integrované (nejdražší typ - kompletně přestavěný vůz včetně kabiny, opět většinou se stahovací postelí nad předními sedadly) a vozy s alkovnou (spaní pro dva napříč nad kabinou řidiče, ideální pro rodinu, ale s výškou cca 3,2 metru také nejvyšší a tudíž většinou s vyšší spotřebou paliva). Příště se podíváme na praktické tipy pro jízdu s obytným autem a povíme si, kde se v klidu vyspíte a odkud vás vyhodí.

Zimní camping? Romantika, ale i spousta starostí

Vzít obytné auto, naložit do něj lyžařskou výbavu a vyrazit si zalyžovat na hory zní pro spoustu lidí lákavě. Zimní cestování s obytňákem umí být hodně romantické, ale nese s sebou také celou řadu úskalí. 

V zimním období musíte mít samozřejmě auto s plnou zimní výbavou včetně pneumatik a řetězů a na pohon 4x4 u drtivé většiny velkých obytňáků zapomeňte. Problémem jsou samozřejmě také mrazy, na horách nezřídka i kolem -15 °C, kvůli kterým musíte v autě víceméně pořád topit plynovým topením (popř. elektrickým, pokud máte k dispozici proud), což ale znamená poměrně velkou spotřebu plynu a bez rezervních lahví se při delším pobytu neobejdete. 

Řešit také budete odpadní vodu, která teče do nádrže pod autem a samozřejmě by neměla zamrznout (na otevřenou výpusť jsou logicky zejména v zahraničí dost hákliví). V neposlední řadě budete řešit, kde můžete s autem stát.

Představa, že vás nechají jen tak na parkovišti u lanovky je až na výjimky zcela lichá. Naopak vás budou dost aktivně odevšad vyhazovat a směrovat do kempů, které si zase v zimě naúčtují i 40-60 eur za noc. Ano, je to zhruba o polovinu levnější než apartmán, ale komfort bydlení v zimním období je v neprospěch obytného vozu nesrovnatelný (teplo, sprcha, sušení věcí, prostor…). 

Pokud vás zimní kempink oslovil, určitě vybírejte obytňák s odpovídající zimní výbavou vč. vyhřívané odpadní nádrže či třeba vytápěné podlahy. A namísto malé lopatky si vezměte klidně velké hrablo – odklidit sníh kolem auta po alpské sněhové nadílce vám i tak bude trvat dost dlouho.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Továrna VW bude v Turecku či Bulharsku. Není jisté, že pod vedením Škody

První sériově vyrobené Škody Scala vyjely z hlavního závodu automobilky v Mladé...

Nový víceznačkový závod koncernu Volkswagen se postaví v Turecku nebo Bulharsku. Kromě vozů Škoda se zde budou vyrábět...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Najdete na iDNES.cz