Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

aktualizováno 
Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je lákavá, ale stejně tak je důležité seznámit se i s dalšími aspekty tohoto typu cestování. Pokud uvažujete o tom, že letní dovolenou strávíte s obytným autem, je nejvyšší čas začít shánět půjčovnu.

Karavany | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Zejména pro rodiny s dětmi je čas strávený cestováním v obytném voze nezapomenutelným zážitkem. Do značené míry platí, že se i samotná cesta do cílové destinace změní v pohodovou dovolenou. Člověk rychle zjistí, že nejde o to dojet do chorvatského kempu, tam auto na týden odstavit a jet zase zpátky, ale že naopak postupné přemisťování z místa na místo a objevování nových zákoutí dává největší smysl. 

Sám patřím k nadšeným kemperům a dovolenou trávíme již více než deset let víceméně výhradně pouze s „obytňákem“. Je to skvělý způsob trávení volného času, který však není úplně pro každého. Od chvíle, kdy opustíte domov, se musíte přehodit do režimu, ve kterém berete negativa spojená s cestováním obytným vozem jako fakt a nenecháte si tím kazit náladu. A když budu upřímný, najdeme těch nevýhod celou řadu.

Tou první je samozřejmě cena. Za středně velký a středně vybavený obytný vůz zaplatíte v půjčovně během sezony zhruba tři tisíce korun za den. Zjistěte si, jaký je v této částce zahrnutý denní nájezd kilometrů a kolik pak stojí jeho případné překročení. 

Fotogalerie

Jenže samotné půjčovné samozřejmě není všechno. Do auta budete také tankovat a počítejte, že spotřeba bude kolem 11 l/100 km (velmi se liší podle jízdního stylu a řady dalších faktorů) a na dálnicích s poplatky vás zase „podojí“ částkou vyšší o minimálně třicet procent ve srovnání s běžným osobním autem. A pokud pojedete do kempu, což je například u atraktivnějších míst u moře jediná možnost, kde můžete v klidu složit hlavu, ani zde nebudete stát zadarmo. V sezoně zaplatíte za auto, dva dospělé a dvě děti klidně i 50 eur na noc. Najdete samozřejmě i levnější varianty, ale stejně tak i dražší, zejména ve Francii. 

Sečteno a podtrženo, určitě neberte dovolenou s obytným autem primárně jako levnější alternativu klasického pobytu u moře v apartmánu. Naopak, v součtu může vyjít i výrazně dráž. Je to zkrátka typ zážitku, něco jiného, jiný životní styl, něco, na co budete příjemně vzpomínat.

Jak vybrat

Druhým zásadním vlivem, díky kterému si dovolenou v pohodě užijete, nebo naopak zažijete perné chvilky, je výběr vhodného vozu. Budu vycházet z toho, že hledáte v kategorii obytných aut do 3,5 tuny tak, aby vám na jejich řízení stačil běžný řidičský průkaz. Pozor! Některé půjčovny vyžadují vyšší věk či praxi. 

V půjčovnách tak narazíte většinou na čtyři kategorie a je dobré dobře zvážit, jaký typ vám na danou cestou a počet lidí bude nejlépe vyhovovat. Samozřejmě se liší i cenově, ale ne vždy bude zárukou pohodové dovolenou to nejlevnější řešení. První kategorií jsou tzv. Citycampery – většinou kompaktnější obytné dodávky s délkou pět až šest metrů, často i s výklopnou střechou, ve kterých může jet i přespat až čtveřice lidí. 

Prostor uvnitř je však zejména v případě nepříznivého počasí hodně stísněný, některé verze ani nemají WC a sprchu. Větší obytné vozy s délkou 6-7,5 metru se dělí na polointegrované (kabina běžné dodávky, nižší nástavba většinou se stahovací postelí uvnitř), integrované (nejdražší typ - kompletně přestavěný vůz včetně kabiny, opět většinou se stahovací postelí nad předními sedadly) a vozy s alkovnou (spaní pro dva napříč nad kabinou řidiče, ideální pro rodinu, ale s výškou cca 3,2 metru také nejvyšší a tudíž většinou s vyšší spotřebou paliva). Příště se podíváme na praktické tipy pro jízdu s obytným autem a povíme si, kde se v klidu vyspíte a odkud vás vyhodí.

Zimní camping? Romantika, ale i spousta starostí

Vzít obytné auto, naložit do něj lyžařskou výbavu a vyrazit si zalyžovat na hory zní pro spoustu lidí lákavě. Zimní cestování s obytňákem umí být hodně romantické, ale nese s sebou také celou řadu úskalí. 

V zimním období musíte mít samozřejmě auto s plnou zimní výbavou včetně pneumatik a řetězů a na pohon 4x4 u drtivé většiny velkých obytňáků zapomeňte. Problémem jsou samozřejmě také mrazy, na horách nezřídka i kolem -15 °C, kvůli kterým musíte v autě víceméně pořád topit plynovým topením (popř. elektrickým, pokud máte k dispozici proud), což ale znamená poměrně velkou spotřebu plynu a bez rezervních lahví se při delším pobytu neobejdete. 

Řešit také budete odpadní vodu, která teče do nádrže pod autem a samozřejmě by neměla zamrznout (na otevřenou výpusť jsou logicky zejména v zahraničí dost hákliví). V neposlední řadě budete řešit, kde můžete s autem stát.

Představa, že vás nechají jen tak na parkovišti u lanovky je až na výjimky zcela lichá. Naopak vás budou dost aktivně odevšad vyhazovat a směrovat do kempů, které si zase v zimě naúčtují i 40-60 eur za noc. Ano, je to zhruba o polovinu levnější než apartmán, ale komfort bydlení v zimním období je v neprospěch obytného vozu nesrovnatelný (teplo, sprcha, sušení věcí, prostor…). 

Pokud vás zimní kempink oslovil, určitě vybírejte obytňák s odpovídající zimní výbavou vč. vyhřívané odpadní nádrže či třeba vytápěné podlahy. A namísto malé lopatky si vezměte klidně velké hrablo – odklidit sníh kolem auta po alpské sněhové nadílce vám i tak bude trvat dost dlouho.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Vládní koalice smetla návrh zrušit povinnost ředit palivo biosložkou

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty zrušeno nebude. Sněmovna návrh čtyř desítek poslanců v čele s Piráty...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Najdete na iDNES.cz