Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

aktualizováno 
Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je lákavá, ale stejně tak je důležité seznámit se i s dalšími aspekty tohoto typu cestování. Pokud uvažujete o tom, že letní dovolenou strávíte s obytným autem, je nejvyšší čas začít shánět půjčovnu.

Karavany | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Zejména pro rodiny s dětmi je čas strávený cestováním v obytném voze nezapomenutelným zážitkem. Do značené míry platí, že se i samotná cesta do cílové destinace změní v pohodovou dovolenou. Člověk rychle zjistí, že nejde o to dojet do chorvatského kempu, tam auto na týden odstavit a jet zase zpátky, ale že naopak postupné přemisťování z místa na místo a objevování nových zákoutí dává největší smysl. 

Sám patřím k nadšeným kemperům a dovolenou trávíme již více než deset let víceméně výhradně pouze s „obytňákem“. Je to skvělý způsob trávení volného času, který však není úplně pro každého. Od chvíle, kdy opustíte domov, se musíte přehodit do režimu, ve kterém berete negativa spojená s cestováním obytným vozem jako fakt a nenecháte si tím kazit náladu. A když budu upřímný, najdeme těch nevýhod celou řadu.

Tou první je samozřejmě cena. Za středně velký a středně vybavený obytný vůz zaplatíte v půjčovně během sezony zhruba tři tisíce korun za den. Zjistěte si, jaký je v této částce zahrnutý denní nájezd kilometrů a kolik pak stojí jeho případné překročení. 

Fotogalerie

Jenže samotné půjčovné samozřejmě není všechno. Do auta budete také tankovat a počítejte, že spotřeba bude kolem 11 l/100 km (velmi se liší podle jízdního stylu a řady dalších faktorů) a na dálnicích s poplatky vás zase „podojí“ částkou vyšší o minimálně třicet procent ve srovnání s běžným osobním autem. A pokud pojedete do kempu, což je například u atraktivnějších míst u moře jediná možnost, kde můžete v klidu složit hlavu, ani zde nebudete stát zadarmo. V sezoně zaplatíte za auto, dva dospělé a dvě děti klidně i 50 eur na noc. Najdete samozřejmě i levnější varianty, ale stejně tak i dražší, zejména ve Francii. 

Sečteno a podtrženo, určitě neberte dovolenou s obytným autem primárně jako levnější alternativu klasického pobytu u moře v apartmánu. Naopak, v součtu může vyjít i výrazně dráž. Je to zkrátka typ zážitku, něco jiného, jiný životní styl, něco, na co budete příjemně vzpomínat.

Jak vybrat

Druhým zásadním vlivem, díky kterému si dovolenou v pohodě užijete, nebo naopak zažijete perné chvilky, je výběr vhodného vozu. Budu vycházet z toho, že hledáte v kategorii obytných aut do 3,5 tuny tak, aby vám na jejich řízení stačil běžný řidičský průkaz. Pozor! Některé půjčovny vyžadují vyšší věk či praxi. 

V půjčovnách tak narazíte většinou na čtyři kategorie a je dobré dobře zvážit, jaký typ vám na danou cestou a počet lidí bude nejlépe vyhovovat. Samozřejmě se liší i cenově, ale ne vždy bude zárukou pohodové dovolenou to nejlevnější řešení. První kategorií jsou tzv. Citycampery – většinou kompaktnější obytné dodávky s délkou pět až šest metrů, často i s výklopnou střechou, ve kterých může jet i přespat až čtveřice lidí. 

Prostor uvnitř je však zejména v případě nepříznivého počasí hodně stísněný, některé verze ani nemají WC a sprchu. Větší obytné vozy s délkou 6-7,5 metru se dělí na polointegrované (kabina běžné dodávky, nižší nástavba většinou se stahovací postelí uvnitř), integrované (nejdražší typ - kompletně přestavěný vůz včetně kabiny, opět většinou se stahovací postelí nad předními sedadly) a vozy s alkovnou (spaní pro dva napříč nad kabinou řidiče, ideální pro rodinu, ale s výškou cca 3,2 metru také nejvyšší a tudíž většinou s vyšší spotřebou paliva). Příště se podíváme na praktické tipy pro jízdu s obytným autem a povíme si, kde se v klidu vyspíte a odkud vás vyhodí.

Zimní camping? Romantika, ale i spousta starostí

Vzít obytné auto, naložit do něj lyžařskou výbavu a vyrazit si zalyžovat na hory zní pro spoustu lidí lákavě. Zimní cestování s obytňákem umí být hodně romantické, ale nese s sebou také celou řadu úskalí. 

V zimním období musíte mít samozřejmě auto s plnou zimní výbavou včetně pneumatik a řetězů a na pohon 4x4 u drtivé většiny velkých obytňáků zapomeňte. Problémem jsou samozřejmě také mrazy, na horách nezřídka i kolem -15 °C, kvůli kterým musíte v autě víceméně pořád topit plynovým topením (popř. elektrickým, pokud máte k dispozici proud), což ale znamená poměrně velkou spotřebu plynu a bez rezervních lahví se při delším pobytu neobejdete. 

Řešit také budete odpadní vodu, která teče do nádrže pod autem a samozřejmě by neměla zamrznout (na otevřenou výpusť jsou logicky zejména v zahraničí dost hákliví). V neposlední řadě budete řešit, kde můžete s autem stát.

Představa, že vás nechají jen tak na parkovišti u lanovky je až na výjimky zcela lichá. Naopak vás budou dost aktivně odevšad vyhazovat a směrovat do kempů, které si zase v zimě naúčtují i 40-60 eur za noc. Ano, je to zhruba o polovinu levnější než apartmán, ale komfort bydlení v zimním období je v neprospěch obytného vozu nesrovnatelný (teplo, sprcha, sušení věcí, prostor…). 

Pokud vás zimní kempink oslovil, určitě vybírejte obytňák s odpovídající zimní výbavou vč. vyhřívané odpadní nádrže či třeba vytápěné podlahy. A namísto malé lopatky si vezměte klidně velké hrablo – odklidit sníh kolem auta po alpské sněhové nadílce vám i tak bude trvat dost dlouho.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Najdete na iDNES.cz