Pandemie rozjela karavaning. Dům na kolech chtějí všichni, není pro každého

  • 33
Jaro odstartovalo myšlenky na letní dovolenou, ale letenky a pobyty v zahraničních hotelech jsou kvůli pandemii koronaviru stále s otazníkem. Po loňských zkušenostech se lidé začali zajímat o karavany. Prodej vzrostl o dvě stě procent. Přinášíme proto praktický manuál, který se může letos hodit.

Karavan Morelo Palace. Ilustrační foto

Zavřené hotely i penziony, nejistá letecká doprava i přejezdy hranic. Dovolená v zahraničí jen s podmínkou negativních testů na koronavirus a dvoutýdenní karantény. Celosvětová pandemie koronaviru zcela změnila cestování a dovolenkové zvyky už na začátku minulého roku. Naplánovat klasickou dovolenou u moře už není tak jednoduché, protože do poslední chvilky není jasné, jaká pravidla budou v létě platit. Mnoho Čechů se proto rozhodlo jít svou vlastní cestou a koupit si či pronajmout karavan.

Potvrzují to i statistiky, podle kterých vzrostl prodej karavanů o dvě stě procent. Nárůst zájmu o koupi obytných aut se začal projevovat už na jaře loňského roku, kdy se během první vlny pandemie projevil strach lidí cestovat letecky, ale i ubytovat se v hotelech a penzionech. 

„Máte dům na kolečkách a nic vás neomezuje. Zároveň je to ale bezpečné, protože se izolujete jen s rodinou,“ vysvětluje trend Klára Hájek Velínská z Asociace kempování a karavaningu. „Zájem o obytná auta nepolevil ani v zimních měsících, kdy meziročně vzrostl až o dvě stě procent,“ dodává.

Během letošní zimy tak měli prodejci nezvykle napilno a trend v tomto segmentu pokračuje i letos na jaře. „Dveře se u nás v zimním období nezavřely. Lidé mají nyní o vozy zájem celoročně. V zimě s nimi parkují u sjezdovek a v létě pak mohou vyjet prakticky kamkoliv,“ vysvětluje Jan Skolil ze společnosti FC Morelo CZ, která je předním českým prodejcem obytných vozů.

Které karavany jdou nejvíc na dračku? Většina zákazníků se spokojí s menšími obytňáky do 3,5 tuny. Je to logické – dají se snadněji řídit. Stále větší zájem je ale i o luxusnější obytné vozy nad tuto váhu. „Kdo jednou vyzkouší obytné vozy, které mají dostatek obytného a úložného prostoru, těžko se v budoucnu spokojí s malým vozem, kde se pak cítí stísněně a kde má problém na delších cestách uložit zavazadla a zejména vybavení pro volný čas,“ říká Pavla Skolil z FC Morelo CZ.

„Vedle většího prostoru s dostatečně velkým kuchyňským koutem a stolem s pohodlnými sedačkami vyžadují tito zákazníci i dostatek prostoru pro uložení zahradního nábytku, skútrů, lyží nebo kol. Do některých vozů se vejde dokonce i malý osobní automobil. Poptávka po vozech nad 3,5 tuny u nás meziročně vzrostla o dvě stě padesát procent,“ upozornila.

„Toto auto není jen pro starý“

Pandemie změnila ještě jednu skutečnost: už dávno neplatí, že na dovolenou v kempu v karavanu jedou jen starší turisté zvyklí na své pohodlíčko. Omezení možností cestování a restrikce přilákaly i zákazníky, kteří by doteď o karavanu neuvažovali. Z celkového počtu nových majitelů jich je, dle Asociace kempování a karavaningu, osmdesát procent.

Čtyři karavanové mýty

Karavan Morelo Loft. Ilustrační foto

Málo místa a jídlo z ešusů: když řeknete dovolená v karavanu, většině hned v hlavě naskočí stísněný prostor obytného auta, zatuchlý vzduch a nepohodlí. A také možná polévka ze sáčku, maso z konzervy a oběd z ešusu. Prostě lepší stan. Takový mýtus dnes už u nových karavanů neplatí. „Za poslední roky se výrazně rozšířila nabídka kvalitně vybavených a prostorných karavanů. Nabízejí komfortní zázemí, dostatečně velký obytný prostor, stejně tak dostatek místa pro pohodlný spánek, ale i televizi a wi-fi,“ upozornila Pavla Skolil ze společnosti FC Morelo CZ.

Kempy s otřesnými umývárnami: Zvykli jsme si na určitý standard a zvláště české kempy se špinavými záchody, otřesnými umývárnami a bufetem s přepáleným tukem jsou dovolenkovým peklem. Ani toto už nemusí být pravda, české kempy na sobě v posledních letech hodně zapracovaly a turisté jim jen tak něco nedarují. Na internetu je hodnotí a vy si můžete podle fotek a recenzí zvolit, kam vyrazíte. Přitom už dopředu tušíte, do čeho jedete.

A o zahraničních kempech nemluvě. Například v Rakousku, Itálii i Chorvatsku už může většina kempů směle konkurovat pětihvězdičkovému hotelu. Najdete v nich špičkové sociální zařízení s pračkou, sušičkou, přebalovacím koutkem, kvalitní restaurace různého zařízení, bazény, wellness a sportovní zařízení. Výjimkou už nejsou ani služby typu prádelna, venčení psů, servírování snídaně či grilování se šéfkuchařem u vašeho karavanu.

Karavan je jen na léto, zbytek roku překáží na zahradě: Karavany nejsou útočištěm jen na léto. Ty novější už jsou vyráběny z kvalitního materiálu a zatepleny důkladnou izolací, navíc nabídnou další vybavení pro celoroční vyžití. Většina karavanů má pak teplovzdušné vytápění, ty luxusnější i ústřední topení. „Některé modely mají podlahové topení, takže vaše bosé nohy se nebudou muset dotknout studené podlahy, když ráno vstanete. Stejně tak nabízejí vlastní zdroje energie, takže není problém strávit horké i chladné dny mimo kempy, někde hezky sami v přírodě,“ doplnila Pavla Skolil.

Karavan je životním stylem 50+: Není úplně jasné, odkud se tento nesmysl vzal, ale mnoho mladých předpokládá, že karavaning je výsadou seniorů nebo lidí nad padesát let. Doba se mění, dnes už existuje mnoho nadšených vyznavačů karavaningu ve věku od dvaceti do čtyřiceti let, kteří mají cestování obytnými auty za životní styl. Karavan využívají k cestování na surf či kola, v zimě na hory a celoročně k poznávání nových míst, kde díky zázemí karavanu mohou nomádit – cestovat a pracovat vlastně odkudkoli. A stále oblíbenější jsou i u rodin – poskytnou pohodlný prostor i nejmenším a přitom je možné užít si dostatek aktivit a zábavy v kempu.

Dovolená v karavanu není levná

Dovolená v obytném voze. Ilustrační foto

V kurzu je nejen prodej, ale i pronájem karavanu, což je rozhodně levnější, i když ne levná varianta dovolené na kolech. Je však nejvyšší čas obvolat půjčovny. Dovolená v karavanu vám učaruje, ale uvědomit si, že v tomto případě začíná už samotnou cestou a ne až v kempu u moře v Chorvatsku. Naopak, užijte si výhody postupného přemisťování z místa na místo a objevování nových zákoutí, protože v karavanu to dává největší smysl.

A druhá důležitá zásada: trpělivost především. Ve chvíli, kdy přesedáte do karavanu, přehoďte i režim v hlavě, ve kterém budete brát veškerá negativa související s cestováním obytným vozem jako fakt a nenecháte si tím zkazit náladu.

Počítejte, že samotná dovolená se vám prodraží o půjčovné karavanu (pokud jste si jej nekoupili), což je zhruba tři tisíce korun za den, a také o cenu za palivo, protože karavan má průměrnou spotřebu jedenáct litrů na sto kilometrů. Ta se samozřejmě liší podle vašeho nákladu a stylu jízdy. Zjistěte si také, jaký máte v půjčovném denní nájezd kilometrů a kolik stojí jeho případné překročení. A nezapomeňte na vyšší poplatky za mýtné, které oproti osobnímu auto narostou zhruba o třicet procent.

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Dovolená v obytném voze. Ilustrační foto

Přestože si vezete postel na kolech, je bláznovství si myslet, že přespat můžete, kdekoli vás napadne. Takové věci je pro klid řidiče dobré dopředu si naplánovat. Počítejte s tím, že především v sezoně vás může v kempech (především těch u moře) překvapit plná kapacita a nechytnete se ani na jednu noc. Dalším rizikem může být, zejména pro větší karavany, malá nebo nevyhovující „parcela“. Obytňák není stan a potřebuje ideálně zpevněnou rovnou plochu bez nízkých větví, kam se dá snadno vmanévrovat.

Další možností jsou stellplatzy – oficiální parkoviště pro karavany. Tradičně kladný vztah ke karavanům mají v zemích, jako je Německo, Francie, Portugalsko, Španělsko či Itálie, takže stellplatzy jsou zde často ve správě obce a mívají dobré zázemí včetně elektřiny nebo míst pro likvidaci chemického WC a odpadní vody. Častou jsou zcela zdarma, případně jen za pár eur. Pro přespání během transitu napříč Evropou je to ideální varianta. Tisíckrát lepší než spát mezi kamioňáky u pumpy.

Pokud se někde rozhodnete přespat nadivoko, měli byste mít z místa dobrý pocit a opouštět je ve stejném nebo lepším stavu, než když jste tam přijeli.

Řiďte obezřetně, jste mohutní

Karavan do 3,5 tuny lze řídit s běžným řidičským průkazem na osobní vůz. I tak je vzhledem k jeho hmotnosti a rozměrům potřeba jet obezřetně a uvědomit si aspoň ty největší odlišnosti. Obytný vůz je dlouhý kolem sedmi metrů, pokud má spaní nad kabinou, je vysoký až 3,2 metru a od zrcátka k zrcátku zabere kolem 2,7 metru – pozor tedy na tunely a podjezdy, v centrech měst na balkonky, ale i na stromy a větve podél silnice. V zástavbě byste se měli vyhnout užším pruhům, které mají mnohdy jen 2,5 metru.

Ve zúženích se samozřejmě řaďte mezi kamiony a pozorně sledujte dopravní značky s omezeními pro nákladní vozidla. Pokud máte auto půjčené a moc ho neznáte, klidně si rozměry vozu napište na lísteček na palubní desku. A ještě rady ohledně tankování. Nevyjíždějte nádrž až k rezervě, pumpu začněte hledat už když se blíží čtvrtina nádrže.

Rady zkušeného karavanisty. Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Pozor na hmotnost karavanu, balte s rozvahou

Karavan Morelo Empire. Ilustrační foto

Hmotnostní kategorie do 3,5 tuny je u obytných vozů nejrozšířenější a nejoblíbenější. Jenže je také zároveň nejproblematičtější z hlediska tzv. doložnosti, která udává, kolik toho do auta mohu naložit. Leckdy je totiž nižší než třeba u Octavie.

U malých karavanů je to s hmotností těžké – výrobci chtějí na jednu stranu zákazníkům dopřát co možná největší vozy s dostatkem luxusu, který holt něco váží, na druhou stranu pak přijdou zákazníci s dovolenkovou výbavou, která také něco váží. Výrobcům je jasné, že obytný vůz, u kterého uvedou doložnost třeba jen pouhých dvě stě padesát kilogramů, by si nikdo nekoupil, takže se v homologačním procesu vymýšlí kde co, aby byl údaj o doložnosti (což je vlastně ekvivalent užitečného zatížení u osobních aut) co nejvyšší.

Pokuty za překročení celkové hmotnosti 3,5 tuny jsou dost vysoké i proto, že se vám mohou nasčítat různé druhy prohřešků – přetížení vozu, nedostatečné řidičské oprávnění pro řízení vozu nad 3,5 tuny nebo třeba i nezaplacené mýto pro vozy nad 3,5 tuny. To, že pak s takovým autem nemůžete pokračovat v jízdě, přináší samozřejmě další starosti a finance navíc.

Ještě před odjezdem na dovolenou si proto zjistěte, jakou doložnost má váš karavan a zkuste tomu přizpůsobit množství zavazadel, která s sebou berete. Zbavte se zbytečností, spíš než o prostor v tomto případě bojujete o každé kilo, takže jsou ve hře třeba i koule na petanque.

Naopak naprosto nezbytnými věcmi, které by s vámi na dovolenou měly odjet, jsou plné plynové lahve, kabel k připojení na elektřinu včetně základních redukcí, klíny na vyrovnání vozu, kempingový nábytek nebo malý hasicí přístroj. Kromě toho se vám bude hodit malá sekera, menší sada ručního nářadí, skládací lopatka, čelovka, rukavice, kanystr s pitnou vodou, hadice… (více čtěte v odkazu níže). I nad rámec osobních věcí toho bude hodně, takže zvažte třeba i to, nakolik potřebujete s sebou vézt veškeré zásoby potravin.

Při dovolené v karavanu si dejte pozor na hmotnost, věci balte s rozvahou a váhou

Plánujte podle zkušenějších

Carado Vlow 600 Unlimited je zástupcem obytných vestaveb do dodávek.

Velkou výhodou dovolené v karavanu je, že nemusíte mít stoprocentní plány. V podstatě musíte vědět, kam chcete dojet a kolik kilometrů denně jste ochotni urazit. Do plánování zařaďte pár míst, která nechcete minout, a pak už si jen užívejte velkou výhodu obytňáku – jeho flexibilitu.

Jediný ošemetný moment v plánování je v podstatě návrat – pokud jste opravdu daleko, je nutné zavčas ukončit fázi dovolenkovou a vyrazit na cestu, docela snadno se totiž může stát, že cesta se protáhne na tři čtyři dny plné jízdy, což asi nikdo nechce.

Pokud jedete karavanem s přáteli či jiným párem, počítejte s tím, že ve stísněném prostoru to bude chtít velkou dávku tolerance a že snadno může přijít ponorka – obzvlášť ve dnech, kdy vám nebude přát počasí. Nezapomeňte tedy doma pár deskových her, filmy nebo tablet.

Praktické tipy

Rozjezd karavanu se od osobního auta liší – v první řadě je třeba ručně zavřít ventil plynové lahve (lednička se přepne na 12V provoz), také je potřeba zatáhnout schůdky a zajistit všechny skříňky a šuplíky proti otevření. Stejně zajistěte i ledničku, aby se vám nerozsypala v první zatáčce. Nakonec zkontrolujte zavřená okna a podívejte se na upevnění nákladu – zejména těžké věci a kempingový nábytek by měly být uchyceny.

A poslední tip: myslete na kvalitní cestovní pojištění včetně pojištění zavazadel a zvažte i nadstavbovou asistenční službu. Před odjezdem si zjistěte, ideálně vypište, servisní síť pro daný typ vozu…

Všecho zajistěte a pojistěte