Evropa si došlápne na kamiony. Ročně způsobí škody na zdraví za bilion

aktualizováno 
Evropská unie si chce došlápnout na další oblast automobilové dopravy. Evropská agentura pro životní prostředí připravuje směrnice, které umožní regulovat kamionovou dopravu v místech s vysokým znečištěním pomocí mýtného.

Nákladní automobily by měly pode EEA platit mýtné v závislosti na tom, jak znečišťují ovzduší. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Evropská agentura pro životní (EEA) prostředí navrhuje, aby mýtné pro nákladní automobily ve vysoce znečištěných oblastech bylo patřičně zvýšeno tak, aby dopravci měli motivaci používat ekologičtější vozy. Důvodem jsou vysoká zdravotní rizika plynoucí z nákladní automobilové dopravy. Ta podle EEA způsobí zdravotní komplikace s ročními náklady více než 45 miliard eur, tedy přes 1,1 bilionu korun.

V důsledku špatné kvality ovzduší zemře v EU předčasně asi 350 tisíc lidí ročně a znečištění má na svědomí i 100 milionů dní, kdy jsou lidé v jeho důsledku nemocní. 

Automobilová doprava je jedním z významných znečišťovatelů a pro dopravu nákladní to platí dvojnásob. Ačkoli je náklaďáků na silnicích výrazně méně než osobních aut, jsou nákladní vozy zodpovědné například za zhruba 40 až 50 procent emisí oxidů dusíku vznikajícího v důsledku automobilové dopravy.

Evropská agentura pro životní prostředí proto navrhuje, aby s tímto stavem státy něco udělaly. Poukazuje přitom na direktivu z roku 2011, která umožňuje individuální zavádění mýtného. Podle EEA by právě mýtné mělo být regulačním faktorem, který pomůže omezit znečištění ovzduší v kritických oblastech. Myšlenka je taková, že čím horší ovzduší v dané oblasti je, tím vyšší by mohlo být mýtné pro nákladní vozy. Pochopitelně by zůstaly i oblasti, kde by se toto "ekologické" mýtné neplatilo.

Výše mýtného by se navíc mohla odvíjet od více faktorů než od samotné úrovně místního znečištění. Nabízí se samozřejmě přepravní kapacita vozů a také emisní norma, kterou daný nákladní vůz plní.

Výše mýtného by se mohla v různých oblastech výrazně lišit. EEA vypočítala dodatečné náklady, které kamionová doprava v některých místech Evropy způsobuje, a rozdíly jsou opravdu výrazné. Například nákladní vůz o hmotnosti 12 až 14 tun, který plní normu Euro III, způsobí ve Švýcarsku škody na zdraví zhruba ve výši 12 eurocentů na kilometr jízdy. To je nejvyšší hodnota v celé Evropě. Náklady jsou vysoké i v Lucembursku, Německu, Rumunsku, Itálii nebo Rakousku, kde je to asi 8 eurocentů na kilometr.

Znečišťující látky způsobují větší škody tam, kde je vysoká koncentrace obyvatel, nebo v hornatém terénu, kde se nemohou škodliviny tak snadno rozptýlit. Extrémem mohou být případy, kdy náklady přesáhnou 30 eurocentů na kilometr. To platí pro nákladní vozy starší 20 let v těch nejvíce znečištěných oblastech.

V protikladu k těmto místům jsou například Finsko, Kypr a Malta, kde náklady dosahují zhruba půl eurocentu.

Aplikovat však lze i lokálnější měřítko. Například Curych, Bukurešť, Milán, Porůří nebo Barcelona patří k místům s nejvyššími zdravotními dopady, a tudíž nejvyššími náklady na dodatečnou zdravotní péči.

Představitelé EEA spočítali, že nákladní automobily plnící normy Euro IV a Euro V, tedy vozy, které jsou maximálně šest (Euri IV) nebo maximálně tři roky staré (Euro V), mají asi o 40 až 60 procent nižší negativní dopad na kvalitu ovzduší, a tedy i patřičně nižší náklady.

Tento rozdíl v případném mýtném by mohl dopravce motivovat k tomu, aby obnovili vozový park a začali používat k ovzduší šetrnější vozy. Ve Švýcarsku už vlastně podobný systém funguje. Na tamních dálnicích platí kamiony mýtné podle emisní třídy a podle EEA se tato praxe osvědčila.

Státy EU mají za povinnost do října letošního roku nahlásit, jak se s mýtným vypořádají. Ovšem povinnost zavádět tento druh mýtného (zatím) nemají.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz