Evropa si došlápne na kamiony. Ročně způsobí škody na zdraví za bilion

aktualizováno 
Evropská unie si chce došlápnout na další oblast automobilové dopravy. Evropská agentura pro životní prostředí připravuje směrnice, které umožní regulovat kamionovou dopravu v místech s vysokým znečištěním pomocí mýtného.

Nákladní automobily by měly pode EEA platit mýtné v závislosti na tom, jak znečišťují ovzduší. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Evropská agentura pro životní (EEA) prostředí navrhuje, aby mýtné pro nákladní automobily ve vysoce znečištěných oblastech bylo patřičně zvýšeno tak, aby dopravci měli motivaci používat ekologičtější vozy. Důvodem jsou vysoká zdravotní rizika plynoucí z nákladní automobilové dopravy. Ta podle EEA způsobí zdravotní komplikace s ročními náklady více než 45 miliard eur, tedy přes 1,1 bilionu korun.

V důsledku špatné kvality ovzduší zemře v EU předčasně asi 350 tisíc lidí ročně a znečištění má na svědomí i 100 milionů dní, kdy jsou lidé v jeho důsledku nemocní. 

Automobilová doprava je jedním z významných znečišťovatelů a pro dopravu nákladní to platí dvojnásob. Ačkoli je náklaďáků na silnicích výrazně méně než osobních aut, jsou nákladní vozy zodpovědné například za zhruba 40 až 50 procent emisí oxidů dusíku vznikajícího v důsledku automobilové dopravy.

Evropská agentura pro životní prostředí proto navrhuje, aby s tímto stavem státy něco udělaly. Poukazuje přitom na direktivu z roku 2011, která umožňuje individuální zavádění mýtného. Podle EEA by právě mýtné mělo být regulačním faktorem, který pomůže omezit znečištění ovzduší v kritických oblastech. Myšlenka je taková, že čím horší ovzduší v dané oblasti je, tím vyšší by mohlo být mýtné pro nákladní vozy. Pochopitelně by zůstaly i oblasti, kde by se toto "ekologické" mýtné neplatilo.

Výše mýtného by se navíc mohla odvíjet od více faktorů než od samotné úrovně místního znečištění. Nabízí se samozřejmě přepravní kapacita vozů a také emisní norma, kterou daný nákladní vůz plní.

Výše mýtného by se mohla v různých oblastech výrazně lišit. EEA vypočítala dodatečné náklady, které kamionová doprava v některých místech Evropy způsobuje, a rozdíly jsou opravdu výrazné. Například nákladní vůz o hmotnosti 12 až 14 tun, který plní normu Euro III, způsobí ve Švýcarsku škody na zdraví zhruba ve výši 12 eurocentů na kilometr jízdy. To je nejvyšší hodnota v celé Evropě. Náklady jsou vysoké i v Lucembursku, Německu, Rumunsku, Itálii nebo Rakousku, kde je to asi 8 eurocentů na kilometr.

Znečišťující látky způsobují větší škody tam, kde je vysoká koncentrace obyvatel, nebo v hornatém terénu, kde se nemohou škodliviny tak snadno rozptýlit. Extrémem mohou být případy, kdy náklady přesáhnou 30 eurocentů na kilometr. To platí pro nákladní vozy starší 20 let v těch nejvíce znečištěných oblastech.

V protikladu k těmto místům jsou například Finsko, Kypr a Malta, kde náklady dosahují zhruba půl eurocentu.

Aplikovat však lze i lokálnější měřítko. Například Curych, Bukurešť, Milán, Porůří nebo Barcelona patří k místům s nejvyššími zdravotními dopady, a tudíž nejvyššími náklady na dodatečnou zdravotní péči.

Představitelé EEA spočítali, že nákladní automobily plnící normy Euro IV a Euro V, tedy vozy, které jsou maximálně šest (Euri IV) nebo maximálně tři roky staré (Euro V), mají asi o 40 až 60 procent nižší negativní dopad na kvalitu ovzduší, a tedy i patřičně nižší náklady.

Tento rozdíl v případném mýtném by mohl dopravce motivovat k tomu, aby obnovili vozový park a začali používat k ovzduší šetrnější vozy. Ve Švýcarsku už vlastně podobný systém funguje. Na tamních dálnicích platí kamiony mýtné podle emisní třídy a podle EEA se tato praxe osvědčila.

Státy EU mají za povinnost do října letošního roku nahlásit, jak se s mýtným vypořádají. Ovšem povinnost zavádět tento druh mýtného (zatím) nemají.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Další z rubriky

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal svou největší emisi...

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

Autofotka týdne: Nový Defender vyrobí na Slovensku, tajný už je jen vzhled

Land Rover Defender

Odhalení nového Defenderu je na spadnutí. Na vzhled pokračovatele ikonického modelu Land Roveru jsou natěšení nejen...

Najdete na iDNES.cz