Volvem už jen 180 km/h a s kamerami hlídajícími řidiče

Exkluzivně aktualizováno 
Po překvapivém oznámení Volva, že od příštího roku omezí rychlost svých vozů na 180 km/h, odhalila firma další revoluční kroky, z nichž největší zájem vyvolal systém sledující řidiče kamerami. K tématu poskytl iDNES.cz exkluzivní rozhovor Jan Ivarsson, jeden z největších expertů automobilky.

Iniciativa EVA (Equal Vehicles for All) upozorňuje, že při nehodě se jinak chová tělo dospělého muže a jinak menší nebo starší ženy či dítěte. I proto Volvo zpřístupnilo databázi 40 000 nehod a následků na 70 000 cestujících. | foto: Volvo

Jan Ivarsson se jako technický poradce věnuje bezpečnosti u společnosti Volvo více než 35 let a je hlavní duší iniciativy Vize 2020. Jejím cílem je, aby od příštího roku v žádném novém Volvu nedošlo k nehodě s těžkým nebo smrtelným úrazem. Během konference, na níž automobilka osmi desítkám novinářů z celého světa představila odvážné kroky k dosažení tohoto cíle, nám poskytl exkluzivní rozhovor.

Řeč byla nejen o limitu nejvyšší rychlosti, ale také o klíčku od vozu Care Key, díky němuž může majitel vozu od roku 2021 nastavit své vlastní limity, třeba když půjčuje auto synovi s čerstvým řidičským průkazem. Velkou vlnu reakcí však vyvolal především systém pro sledování pozornosti řidiče. Jeho cílem je odhalit, že se šofér nevěnuje řízení, nebo že jede pod vlivem omamných látek, a zabránit v takové situaci vážné nehodě.

K tomu využívá infračervená čidla a také kamery namířené na obličej řidiče. „Za tři hlavní překážky k dosažení naší Vize 2020 považujeme nadměrnou rychlost, jízdu pod vlivem omamných látek a nedostatek pozornosti,“ říká Jan Ivarsson. „To jsou nejčastější důvody tragických nehod, proto chceme zajistit, aby při nejriskantnějším chování dostal řidič upozornění a v nebezpečné situaci jeho a ostatní účastníky vůz ochránil, jak je to jen možné.“

Jan Ivarsson zdůrazňuje, že vysoká rychlost je jednou z hlavních příčin...

Jan Ivarsson zdůrazňuje, že vysoká rychlost je jednou z hlavních příčin fatálních nehod. Budoucí Volva proto dostanou limit 180 km/h a také sníží automaticky rychlost podle dopravních značek.

Revoluční zařízení dostanou vozy Volvo nové generace, které automobilka během pár let uvede na modernizované platformě SPA2. Na riziko nehody z nepozornosti nebo omámení zareaguje ve třech krocích. Nejprve řidiče upozorní signálem a aktivací asistenčních systémů. Pokud nezareaguje, vůz sníží rychlost a následně vyšle nouzový signál do centrály Volvo on Call, která se pokusí s řidičem spojit. Pokud i tento způsob selže, vůz samočinně zastaví u krajnice. Spolu s omezením nejvyšší rychlosti na 180 km/h mají tyto prvky zásadně přispět k omezení vážných nehod.

Závěry Volva potvrzuje statistika z ČR

Také v České republice jsou za nejtragičtějšími nehodami příliš vysoká rychlost a nevěnování se řízení, alkohol a drogy vloni stály za 76 úmrtími na silnici (přes 13 % smrtelných nehod). V roce 2018 zaznamenala policie 4626 nehod pod vlivem alkoholu (z toho více než polovina viníků „nadýchala“ přes 1,5 promile) a při těchto střetech zemřelo 62 lidí. Drogy stály za 260 nehodami s 14 mrtvými.

Nejčastější příčinou nehod v ČR je nevěnování se řízení (každý pátý karambol), nejtragičtější příčinou jsou různá nepřizpůsobení rychlosti (dopravní situaci 95 úmrtí, stavu vozovky 37, vlastnostem vozidla 22, dohromady 27 % všech smrtelných nehod), nevěnování se řízení vedlo vloni k 70 zbytečným úmrtím (12 %).

V Česku každý rok umírá při nehodách v přepočtu na obyvatele dvakrát více lidí než například ve Švédsku nebo Velké Británii.

Prozradíte, proč jste stanovili limit zrovna na 180 km/h? Proč ne 200 nebo 170 km/h?
Myslíme si, že právě 180 km/h je ta správná hodnota. Je to pořád velmi vysoká rychlost, podle nás patří do oblasti, která je pro běžného řidiče považována za určitou psychologickou hranici, o níž ještě uvažuje. Podle našich zkušeností jen velmi málo řidičů zkusí jet přes 180 km/h. A pak je zde hledisko bezpečnosti: i když jste dostatečně pozorný šofér, v takovéto rychlosti musíte počítat s výrazně delší dráhou na bezpečné zastavení v případě, že se před vámi nečekaně objeví překážka. Brzdná dráha může v této rychlosti činit 200 metrů, pokud reagujete okamžitě. Ale v případě, že z nějakého důvodu šlápnete na brzdu se zpožděním, brzdná dráha výrazně naroste, podle našich měření až na 400 metrů.

Volvo se může pochlubit dlouhou tradicí sběru dat o reálných hodnotách, uvádíte přes 40 000 zdokumentovaných nehod a jejich následků na 70 000 účastnících. Jak podstatná je jízda v takto vysokých rychlostech?
Podle našich statistik u nehod s těžkými nebo smrtelnými zraněními hraje překročení rychlosti významnou roli, ať už jde o nezvládnutí průjezdu zatáčkou, přejezd do vedlejšího pruhu nebo protisměru a podobně. Významná je také nepozornost za volantem a bohužel i omámení po požití alkoholu nebo drog, takové situace vytvářejí nejnebezpečnější situace s těmi nejtěžšími následky.

Fotogalerie

Měl jsem spíše na mysli překročení rychlosti na dálnici, které by mohlo souviset s omezením na 180 km/h.
Jízda po běžné silnici je něco jiného než po dálnici, kde máte oddělené jízdní pásy. Na dálnici zpravidla nedochází k čelnímu střetu, při němž se energie nárazu sčítá, to jsou zcela odlišné situace. Již dnes máme ve vozech omezovač rychlosti a systém, který při překročení stanoveného limitu řidiče upozorní. Ale stanovením absolutního limitu jsme se zkrátka rozhodli udělat další, významnější krok v cestě k bezpečnější dopravě.

K tomu jsme přidali nový klíček Care Key, který majiteli vozu umožňuje nastavit maximální rychlost podle svého uvážení. Nechceme být za Velkého bratra, a tak dáváme uživatelům možnost upravit si rychlost třeba pro případy, kdy si vůz půjčí začínající řidič jako třeba syn nebo dcera. S nimi si může otec nebo matka domluvit, že pro začátek si nastaví nižší maximální rychlost, dokud si nebudou jistí, že je bezpečné rychlost zvýšit.

Jan Ivarsson představil klíček Care Key, umožňující majiteli omezit rychlost...

Jan Ivarsson představil klíček Care Key, umožňující majiteli omezit rychlost půjčeného vozu.

Tak to vezměme ještě jinak: i když svému synovi nastavíte klíčkem nejvyšší rychlost na 100 km/h, stejně může jet nebezpečně a dojde k vážné nehodě. Jakýkoli limit pak ztrácí smysl, nebo ne?
Domnívám se, že stanovením limitu, ať z naší strany jako výrobce, nebo ze strany majitele vozu, který svěřuje auto svému synovi, se dává jisté stanovisko. V obou případech se takto zdůrazňuje, že vysoká rychlost je obecně nebezpečná a zvyšuje riziko vážné nehody. Obzvláště k mladým mužům patří touha hledat limity a překonávat je a v případě ovládání dnešních moderních vozů si nemusí plně uvědomit, že už se pohybují za hranou svých řidičských schopností. A jde nejen o chuť jednotlivce riskovat, ale také o to, že se pohybuje na silnici mezi ostatními řidiči, které může svým nezodpovědným chováním ohrozit.

Je zde kromě bezpečnosti také nějaký další důvod pro omezování nejvyšší rychlosti, například technická omezení daná chystanou nezbytnou elektrifikací osobních vozů?
Umím si představit, že snížením nejvyšší rychlosti lze optimalizovat některé konstrukční prvky budoucích vozů, například brzdový systém, ale moje odbornost je bezpečnost, nemohu tedy komentovat tuto oblast.

Volvo vysílá od 70. let k nehodám tým specialistů, kteří zkoumají následky...

Volvo vysílá od 70. let k nehodám tým specialistů, kteří zkoumají následky střetů. Výsledky se promítají do konstrukce nových aut. Nyní tuto databázi 40 000 nehod zpřístupňují všem výrobcům.

Nejen kamery a chytrý klíček

Volvo zpřístupní svá data všem výrobcům

Dalším netradičním krokem, který Volvo oznámilo, je zpřístupnění unikátní databáze následků reálných nehod ostatním výrobcům. Archivy Volva obsahují data o 40 000 střetech a následcích na 70 000 cestujících, které švédská značka uchovává od 70. let. Nová iniciativa dostala označení EVA (Equal Vehicles for All, tedy Adekvátní vozidla pro všechny) a vedle otevření databází je jejím hlavním smyslem upozornit na skutečnost, že při nehodě se jinak chová tělo dospělého muže a jinak menší nebo starší ženy či dítěte. Křehčí cestující si zaslouží stejnou, ne-li větší pozornost konstruktérů.

Máte nějaký konkrétní cíl, čeho omezováním rychlosti dosáhnete z hlediska počtu nebo následků dopravních nehod?
Programem Vize 2020 jsme si stanovili, že od tohoto roku nedojde v novém voze Volvo k vážnému nebo smrtelnému zranění při dopravní nehodě. A naše výzkumy ukazují, že hlavními problémy jsou vysoká rychlost, intoxikace a odvádění pozornosti. Od naší iniciativy očekáváme, že se nám podaří tuto situaci významně zlepšit.

Již před více než deseti lety uvedl Lexus systém sledování oční aktivity u řidiče pomocí infračervených čidel na modelu LS460, tato technologie se však příliš nerozšířila. V čem bude váš systém lepší?
Snažíme se, aby palubní systém získal co nejlepší představu o tom, zda se řidič věnuje řízení a je ve stavu schopném řídit auto. Hlavním záměrem je omezit vážné nehody a zajistit řidiči maximální podporu. Jako příklad může posloužit právě hodnocení intoxikace: zaměřujeme se na extrémní situace, které mají nejhorší následky. Nejde tedy o sledování jako u Velkého bratra, je stále na řidiči, aby posoudil svou schopnost řídit, ale silné omámení řidiče nový systém odhalí a může předejít nebezpečné situaci. 

Stejně tak je naší snahou, aby systém byl co nejvíce nenápadný, aby řidič jeho funkci prakticky nezaznamenal. Nejen proto, aby ho nerušil, ale také proto, aby na něj bezhlavě nespoléhal. Nemohu komentovat přístup jiných výrobců, ale pokud je řeč o jízdě pod vlivem omamných látek, můžete zvolit různé cesty, ta naše je omezit nejextrémnější porušení pravidel. Nyní chceme zastavit nejvíce riskantní chování a stejné je to s rychlostí, začínáme s omezením té nejvyšší.

Systém sledující pozornost řidiče využívá infračervená čidla a kamery v...

Systém sledující pozornost řidiče využívá infračervená čidla a kamery v interiéru. Cílem je zajistit dobrou funkčnost a omezit falešné poplachy při různých typech osvětlení, včetně noci nebo přejezdu do tunelu.

Vyvolali jste tím velkou vlnu zájmu, ale jaké budou další kroky, kam se bude vývoj dále ubírat?
Budeme dále rozvíjet naši technologii tak, abychom zabránili co největšímu počtu nehod. Vývoj jde kupředu v asistenčních systémech a jejich efektivitě, ale také v oblasti autonomních reakcí vozu při kolizní situaci, už dnes například dokážeme individuálním brzděním kol na jedné straně zlepšit vyhýbací manévr před nečekanou překážkou v případě, že řidič nereaguje dostatečně pohotově.

Limit 180 až 200 km/h bude standardem

KOMENTÁŘ AUTORA

Podle některý reakcí se zdá, že limitem 180 km/h seveřané kopli do vosího hnízda. Copak to jde, takhle omezovat rychlost, svobodu a kdovíco ještě? Jenže situace to vyžaduje, a to nejen kvůli bezpečnosti. 

Nejspíš ještě podstatnějším důvodem je technika nových aut, která kvůli emisím dostávají menší či větší (a těžké či ještě těžší) akumulátory. Problémem se stává takové vozy ubrzdit, dalším motivem může být tepelný management elektrických soustav: baterie nesmí být ani horké, ani studené, a čím vyšší rychlost přichází v úvahu, tím větší mohou nastat teplotní extrémy. 

Ne náhodou k omezení rychlosti dávno před Volvem přistoupil hybridní specialista Lexus u svých SUV a nyní třeba Jaguar či Audi u jinak divokých elektrovozů – jejich maximum je navzdory opulentním výkonům stanoveno na 200 km/h. 

Volvo se však rozhodlo o limitu mluvit nahlas a spíše symbolicky jej ještě snížilo. Také ostatní kroky nejsou výstřelkem firmy, která si stanovila ambiciózní cíl zabránit vážným nehodám, ale krokem, který má smysl. 

Hlídání pozornosti řidiče zní možná troufale, ale podívejte se kolem sebe, kolik lidí v době dostupných handsfree souprav telefonuje za jízdy. Ruku na srdce: až za pár let pojedete s dětmi na hory a takový esemeskový střelec se proti vám zjeví v zatáčce, přáli byste si, aby měl v autě systém hlídající pozornost, nebo ne?

Autoři:

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Tesla má vlastní čip pro autonomní řízení. Umožní jí sdílené taxi

Tesla model 3.

Elon Musk oficiálně ukázal čip, který inženýři firmy Tesla speciálně navrhli tak, aby dokázal v automobilech této...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz