auto.iDNES.cz

Eldorádo s terénobijcem z Tatarstánu. Češi přestavěli kamaz na autobus

aktualizováno 
Kamazy opět jezdí na špici dakarské rallye, která už po jedenačtyřicáté odstartovala s novým rokem. Občas je potkáme i v Česku. Jeden unikátní, přestavený na terénní autobus, vozí horníky. Nastupujte, jedem!

Skupina Kamaz patří k největším producentům nákladních vozidel v Rusku. Z výrobních linek závodu v tatarstánském městě Naberežnyje Čelny sjíždí také spartánské náklaďáky s kódovým označením 43502. Jeden z nich posloužil české firmě sídlící nedaleko Hradce Králové k výrobě dvacetimístného offroadového autobusu, který v terénu dožene i Mercedes-Benz Unimog.

Jednoduchá kabina se standardně lakuje v bílé, modré, nebo žluté barvě. Výrobce cílí především na praktičnost, takže tu žádné designové výstřelky nehledejte. Kamaz uvedl na trh omlazenou modelovou řadu s přepracovanými světlomety, v hlavních lampách je teď integrované LED denní svícení a původní diody v nárazníku nahradily nevzhledné záslepky.

Fotogalerie

Třímístná kabina v prostém stylu nabídne dvouramenný stavitelný volant, přes který řidič hledí na jednoduchý přístrojový štít. Některé páčky, ovladače a ukazatele poznáváme ještě ze starších ruských modelů. Kromě vzduchově odpruženého sedadla řidiče má čtyřkolka Kamaz 43502 také zadní lůžko. Celkové zpracování interiéru klade důraz na praktičnost a nízké výrobní náklady, což se odráží v prosté ergonomii.

Zadní skříňová nástavba s rozměry 4530 mm x 2550 mm x 2160 mm je vyrobena z hliníku a opatřena jednokřídlými dveřmi. Dovnitř nastupují pasažéři pomocí dálkově ovládaných výsuvných schůdků, které za běžných okolností smí ovládat pouze řidič. Pro kontrolu jejich pohybu používá vestavěný monitor na palubní desce, který zrcadlí obraz z integrované zadní kamery.

Uvnitř salonu pro cestující najdete 17 plnohodnotných sedadel s ochrannými potahy, střešní okno a posuvná boční okna, která zároveň slouží jako nouzové východy. V rámci výbavy se dodává také tepelný výměník, nahrazující konvenční klimatizaci, a hasící přístroj.

Jako v autoškole

Kamazy v Mostě

Speciální terénní přepravník spadající do kategorie M3G dnes vozí zaměstnance v uhelných dolech na severu Čech. Nákladní autobus rozváží pracovníky ke strojům, kde tráví mnohdy celou směnu. Společnost vsadila na Kamaz i při výběru autojeřábů, valníků a sklápěčů. Kamazy v zakázkové fialové barvě jezdí také u soukromé firmy ve Slezsku.

Motory do ruského Kamazu dodává severoamerická společnost Cummins. Řadový vznětový šestiválec ISB6.7E6250 s objemem 6,7 litru nabízí podle technického listu importéra výkon necelých 250 koní a točivý moment 950 Nm už v 1100 otáčkách za minutu. Řazení zajišťuje devítirychlostní manuální převodovka ZF, která posílá sílu na všechna čtyři kola. Provoz v terénu usnadňuje přídavná redukční převodovka, mezinápravová uzávěrka a uzávěrka obou diferenciálů. Ve standardu přijíždí offroadový bus na 21palcových discích s hrubými pneumatikami 425/85 a systémem dálkové regulace tlaku.

Před vyjetím na silnici musíme čekat, než se natlakuje vzduchová brzdová soustava, poté uvolňujeme parkovací brzdu, řadíme trojku a jedeme, tedy spíš poskakujeme. Plynový pedál musí být sešlápnutý plynule, jinak rozjezd na třetí rychlostní stupeň připomíná začátky studenta autoškoly. Na silnici nás provází uhlazené chrochtání turbodieselového motoru a všudypřítomný hluk terénních pneumatik. Brzy dosahujeme cestovní rychlosti 80 kilometrů za hodinu a pokračujeme po silnici do pískovny. Podle zástupců importu však Kamaz umí uhánět bez elektronického omezovače i rychlostí 120 km/h.

Sedačky mají ochranné potahy.

Sedačky mají ochranné potahy

Vrháme se do víru pískového lomu a najíždíme na polní cestu vedoucí k obřím bagrům. Terén se postupně zhoršuje, a tak zpomalujeme. Velké gumy se pod náporem osmitunového autobusu boří do písku, proto raději upustíme tlak, zařadíme redukci, uzávěrky a pokračujeme ke strojům. Kamaz se najednou mění v térenobijce, který si razí vlastní cestu. Před námi stojí poměrně prudký kopec, který po vzoru tatrovek úspěšně zdoláváme.

Stuttgart pod útokem

Kamaz 4x4 43502 Bus přímo konkuruje legendárnímu Unimogu s nástavbou pro přepravu cestujících. Ačkoli ruský pracovní stroj sází výhradně na jednoduchost a příznivou cenu, v terénu je rovnocenným vyzyvatelem mnohem dražšího a sofistikovanějšího mercedesu. Navíc servis motoru řeší v rámci záruky mobilní dílny Cumminsu přímo v místě provozu auta. Spartánský náklaďák zřejmě neuchvátí samotné řidiče ani posádku, ale nabídne zajímavou alternativu ekonomickému oddělení velkých podniků.

Kamaz 4x4 43502 AMC Bus v číslech

  • motor: přeplňovaný vznětový řadový šestiválec
  • max. výkon: 182 kW / 247,5 k (v 2300 ot./min)
  • max. točivý moment: 950 Nm (1100 ot./min)
  • převodovka: devítistupňová manuální
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 7506 x 2549 x 3490 x 4180
  • Počet míst k sezení: 20 (včetně řidiče)
  • objem nádrže: 350 litrů
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 8164 / 2536 kg
  • 0-100 km/h: neudává se
  • max. rychlost: 90 km/h (elektronicky omezená)
  • základní cena: 2 294 490 Kč bez DPH
Autoři:
zpět na článek