Superstar designu slaví. Krejčímu škodovek, Bugatti a BMW je 45 let

aktualizováno 
Jozef Kabaň slaví pětačtyřicátiny. Jeden z nejvýraznějších autodesignéru dneška se narodil 4. ledna 1973 ve slovenském Námestove. Osm let dával tvář moderním škodovkám. Před necelým rokem, v únoru 2017, oznámil po dlouhých a velmi úspěšných letech odchod z Mladé Boleslavi. Teď velí designérům renomované značky BMW.

Jozef Kabaň | foto: Škoda Auto

Kabaňův přestup je v oboru automobilového designu považován za jednu z největších událostí loňského roku. Slovenský designér byl s koncernem Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda, svázán až do loňského roku celý svůj profesionální život (v německém koncernu působil 24 let). Po dostudování působil ve Volkswagenu a poté vedl oddělení exteriérového designu u Audi.

Během svého působení u koncernu mimo ráfků kol navrhl kompletní design superauta Bugatti Veyron, předchozí generace Audi A6 a Q5 jsou také z jeho hlavy.

Jozef Kabaň

Jozef Kabaň

Vedení ateliéru ve Škodě převzal v roce 2008, uvedl se studií VisionC, která dala značce aktuální designérský jazyk. 

Pod Kabaňovým vedením vznikla celá aktuální modelová řada české automobilky patřící do koncernu Volkswagen. Škodovkám dal novou výraznou tvář charakterizovanou jasnými čistými liniemi a vyváženými proporcemi.

Škoda Octavia vs. Hyundai i30 Kombi

Odvážná poslední modernizace Octavie, při které nejdůležitější model značky dostal kontroverzní přední dělená světla, se setkala s rozporuplnými reakcemi. 

Završením jeho práce u Škody je model segmentu SUV Karoq, který automobilka začala vyrábět v červenci 2017 jako nástupce oblíbeného modelu Yeti.

Vzhledem k tomu, že vývoj nového vozu trvá přibližně pět let a design se ladí hlavně v počáteční fázi, budeme se s Kabaňovým kubistickým čistým stylem u nových škodovek setkávat minimálně do roku 2020.

Těsně před odchodem Kabaň také dokončil studii elektromobilu Vision E, ze kterého bude v roce 2020 první plně elektrický model značky.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Šéfdesignérskou tužku u BMW převzal Kabaň 1. října, přestěhoval se kvůli tomu také do Mnichova, který je domovem prémiové německé automobilky. Kabaň se tam zodpovídá Adrianu van Hooydonkovi, který je šéfem designu celé skupiny BMW, pod níž spadá také Mini a Rolls-Royce. 

Fotogalerie

Podle informací iDNES.cz nebylo vedení BMW dlouhodobě spokojeno se směřováním designu značky, Kabaň, který je známý svou zarputilostí a pracovitostí, má největší předpoklady udělat potřebné změny.

Kabaň ve funkci nahradil Karima Habiba, který podal u BMW výpověď koncem roku 2016. Novým šéfdesignerem Škody je od září 2017 Němec Oliver Stefani, který dříve pracoval jako vedoucí designu exteriéru značky VW.

Slovenská designérská hvězda

Jozef Kabaň

Po studiu designu na střední umělecké škole pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Jako stipendista Volkswagenu, kam nastoupil jako obrovský talent ve dvaceti letech, začal studovat na londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších škol designu. I přesto, že neměl ukončeno bakalářské studium, mohl studovat na magisterském studiu - škola mu udělila výjimku, protože v té době měl už dostatek dosažených výsledků ze svého působení ve Volkswagenu (celkem dvě auta ve výrobě - Seat Arosa, VW Lupo). Školu ukončil v roce 1997 s titulem Master of Arts v oboru designu vozidel.

Jozef Kabaň
Jozef Kabaň

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz