Jules Verne by se divil: Fiat Sportiva Latina

  14:38aktualizováno  14:38
Jak to dopadne, když si auto postaví technici-hračičkové a designéři jsou bráni jako obtížný hmyz? Pojízdná laboratoř zabalená do agresivního kabátu nabroušeného supersportu vyjíždí z laboratoří Fiatu. Boubelaté cromy si na evropských silnicích odbývají poslední kilometry před uvedením do prodeje.
Fiat Sportiva Latina

Fiat Sportiva Latina | foto: Fiat

Inženýři Fiatu si ale potřebovali odpočinout u něčeho zábavnějšího.

Na pomoc k tomu přizvali techniky ze španělské společnosti Mazel a vznikla Sportiva Latina.

Sporťák hledí o několik generací aut dál než nafintěné studie s líbivým kabátem. Auto, které se představilo na autosalonu v Barceloně, nám budou mimozemšťané závidět.

Design jak z vědeckofantastických románů dnes už příliš nepřekvapuje, interiér hodný stíhačky také ne. Fiat proto musel vymyslet něco dalšího.  

Dvakrát měř...
Až se vyklopí vzhůru křídla dveří a auto si řidiče přeměří a zváží, interiér se celý nastaví přesně na míru. Automaticky se přenastaví pedály, volant (vlastně knipl plný ovladačů) a v neposlední řadě se nastaví poloha sedačky a její tuhost.

Nastavení sedadla řidiče je opravdu hodné mezigalaktického korábu. Vše se uzpůsobuje v zájmu maximálního výhledu. Řidič se zahledí na určené místo za přístrojovou deskou, auto změří všechny úhly, vzdálenosti... a vše ostatní už je na servomotorcích. Pokud pozice za volantem řidiči nevyhovuje, může ji samozřejmě také sám poupravit.

 

Více fotografií ZDE

Jako chameleón
Dva+dva místná Sportiva latina se může převlékat stejně jako její řidič. Za celým kouzlem stojí tzv. split-frame, na který je možné namontovat různé karoserie. Kabát auta spočívá na uhlíkovém rámu, který nese všechny funkční části auta. Na konstrukci rámu byl kromě uhlíkových vláken použit titan a hliník.

Zajímavé je také uchycení karoserie na rám s pomocí hydraulických elementů. Auto pak lépe filtruje vibrace a hluk a je také možné nastavit různé úrovně tuhosti.

Řídím po drátě
Sportiva Latina využívá technologii steer by wire (řízení po drátě). Všechno, co ze své podstaty nepotřebuje pevnou mechanickou vazbu, je ovládáno elektroimpulsy. To co řidič třímá v rukou na místo volantu se otáčí maximálně o 180 stupňů (pro řízení stačí 120). Systém dynamicky upravuje rychlost odezvy na otáčení volantu v závislosti na rychlosti a dalších parametrech. Za zmínku stojí, že systém řízení "steer by wire" je už namontován do jedné laboratorní Alfy Romeo 147. Podle všeho by se "elektrořízení" mohlo objevit v sériových autech kolem roku 2010.

Třístovka je na dohled
Za zády posádky je podélně uložený osmiválec V8 o objemu 4,2 litru, uplatňující svou sílu na kolech zadní nápravy. 440 koňový motor (324 kW) žene auto až 290 kilometrovou rychlostí. Z nuly na stovku auto vystřelí za 4 sekundy. S motorem spolupracuje šestistupňová převodovka Selespeed. Třešničkou na dortu jménem Sportiva Latina je pak elektronicky řízený diferenciál.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Mstivý Francouz ukradl sousedovu SPZ a projel rychle kolem radaru

Francouzská silnice

Ve městě Mont-de-Marsan na jihozápadě Francie se před soudem ocitl muž, který podle policie zneužil poznávací značku...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Najdete na iDNES.cz