Jules Verne by se divil: Fiat Sportiva Latina

  14:38aktualizováno  14:38
Jak to dopadne, když si auto postaví technici-hračičkové a designéři jsou bráni jako obtížný hmyz? Pojízdná laboratoř zabalená do agresivního kabátu nabroušeného supersportu vyjíždí z laboratoří Fiatu. Boubelaté cromy si na evropských silnicích odbývají poslední kilometry před uvedením do prodeje.
Fiat Sportiva Latina

Fiat Sportiva Latina | foto: Fiat

Inženýři Fiatu si ale potřebovali odpočinout u něčeho zábavnějšího.

Na pomoc k tomu přizvali techniky ze španělské společnosti Mazel a vznikla Sportiva Latina.

Sporťák hledí o několik generací aut dál než nafintěné studie s líbivým kabátem. Auto, které se představilo na autosalonu v Barceloně, nám budou mimozemšťané závidět.

Design jak z vědeckofantastických románů dnes už příliš nepřekvapuje, interiér hodný stíhačky také ne. Fiat proto musel vymyslet něco dalšího.  

Dvakrát měř...
Až se vyklopí vzhůru křídla dveří a auto si řidiče přeměří a zváží, interiér se celý nastaví přesně na míru. Automaticky se přenastaví pedály, volant (vlastně knipl plný ovladačů) a v neposlední řadě se nastaví poloha sedačky a její tuhost.

Nastavení sedadla řidiče je opravdu hodné mezigalaktického korábu. Vše se uzpůsobuje v zájmu maximálního výhledu. Řidič se zahledí na určené místo za přístrojovou deskou, auto změří všechny úhly, vzdálenosti... a vše ostatní už je na servomotorcích. Pokud pozice za volantem řidiči nevyhovuje, může ji samozřejmě také sám poupravit.

 

Více fotografií ZDE

Jako chameleón
Dva+dva místná Sportiva latina se může převlékat stejně jako její řidič. Za celým kouzlem stojí tzv. split-frame, na který je možné namontovat různé karoserie. Kabát auta spočívá na uhlíkovém rámu, který nese všechny funkční části auta. Na konstrukci rámu byl kromě uhlíkových vláken použit titan a hliník.

Zajímavé je také uchycení karoserie na rám s pomocí hydraulických elementů. Auto pak lépe filtruje vibrace a hluk a je také možné nastavit různé úrovně tuhosti.

Řídím po drátě
Sportiva Latina využívá technologii steer by wire (řízení po drátě). Všechno, co ze své podstaty nepotřebuje pevnou mechanickou vazbu, je ovládáno elektroimpulsy. To co řidič třímá v rukou na místo volantu se otáčí maximálně o 180 stupňů (pro řízení stačí 120). Systém dynamicky upravuje rychlost odezvy na otáčení volantu v závislosti na rychlosti a dalších parametrech. Za zmínku stojí, že systém řízení "steer by wire" je už namontován do jedné laboratorní Alfy Romeo 147. Podle všeho by se "elektrořízení" mohlo objevit v sériových autech kolem roku 2010.

Třístovka je na dohled
Za zády posádky je podélně uložený osmiválec V8 o objemu 4,2 litru, uplatňující svou sílu na kolech zadní nápravy. 440 koňový motor (324 kW) žene auto až 290 kilometrovou rychlostí. Z nuly na stovku auto vystřelí za 4 sekundy. S motorem spolupracuje šestistupňová převodovka Selespeed. Třešničkou na dortu jménem Sportiva Latina je pak elektronicky řízený diferenciál.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Ministr dopravy slíbil, že dálniční známka nezdraží před koncem oprav D1

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Cena roční dálniční známky by se z nynějších 1 500 korun neměla zvyšovat nejméně do roku 2021. Vyplývá to z vyjádření...

Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy, tvrdí Toyota

Toyota Mirai

Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská...

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Najdete na iDNES.cz