Jsme světová jednička, tvrdí GM. Nejste, oponuje Volkswagen

aktualizováno 
S automobilovým koncernem General Motors je to jako na pověstné houpačce. Ještě před třemi lety pomáhal americký prezident Barack Obama odvrátit jeho bankrot, dnes se označuje za světovou jedničku v počtu prodaných aut.

Do koncernu GM patří značky Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Opel, Vauxhall a Holden. | foto: Chevrolet

V roce 2011 si jeho výrobky po celém světě našly devět milionů zákazníků, což je o 800 000 víc, než kolik se jich podařilo ulovit německému Volkswagenu.

Jenže právě koncernu VW, který si na světové prvenství brousí zuby už delší dobu, se výpočet GM vůbec nelíbí. Agentura Dow Jones cituje mluvčího Volkswagenu, který prohlásil, že na rozdíl od GM si jeho firma do prodaných kusů nezapočítává prodeje dceřiných společností.

Volkswagen E-Bugster

Volkswagen E-Bugster

"Pokud bychom to udělali a ve statistice se objevily i výrobky firem jako je Scania nebo MAN, kde má Volkswagen většinový podíl, pak bychom byli jedničkou my," vysvětluje mluvčí. Volkswagenu nejde pod nos, že General Motors do svých prodejních čísel zahrnul i odbyt čínských firem Liuzhou Wuling Motors a Shanghai Automotive Industry.

Koncern General Motors kritiku Volkswagenu odmítá a ústy svého mluvčího Jima Caina vzkazuje, že cílem GM není být nutně tím největším, ale hlavně tím nejlepším.

Dost možná je tato reakce přípravou na blízkou budoucnost, kdy se role obou rivalů mohou obrátit. Zatímco GM rostly loni prodeje o 7,6 procenta, u Volkswagenu to byl téměř dvojnásobek, přesně 14,6 procenta.

Při sporu o světové prvenství je však tentokrát jasným poraženým japonská Toyota, která byla světovou jedničkou ještě v roce 2010. Tehdy prodala bezmála 8,5 milionu aut, zatímco loni o 600 000 méně.

Toyota celkem bez úhony přestála problémy se zaseknutými plynovými pedály a nebrzdícím priusem, výpadky dodávek dílů po loňském březnovém zemětřesení však už nedokázala dotáhnout. Bronzová příčka za rok 2011 nejspíš Toyotu čeká i letos, protože plány pro rok 2012 mluví o 8,5 milionech vyrobených aut.  

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Souboj o prvenství si Volkswagen a GM letos nejspíš zopakují. Hyundai, který společně se značkou Kia loni prodal 6,6 milionu aut a vysloužil si pomyslnou bramborovou medaili, si letos vytyčil sedmimilionový cíl.

Hyundai je však pro nejsilnější světovou trojku do budoucna nejnebezpečnějším soupeřem, protože jeho prodeje rostou bezkonkurenčně nejrychleji. Odbyt automobilů Hyundai loni stoupl o 12,3 procenta, zájem o modely Kia vzrostl dokonce o 19,2 procenta.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Vychytralí řidiči v Praze předbíhají a blokují tak provoz

Řidiči využívají k odbočení pruhy pro přímý směr

Každý den se na pražském Smíchově opakuje stejná situace. Aby nemuseli čekat v koloně, porušují někteří řidiči...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

V létě omezí dálniční provoz přes čtyřicet uzavírek, na D1 budou radary

Oprava D1 u Větrného Jeníkova na Vysočině. Ilustrační snímek

Více než čtyřicet uzavírek omezí během letních prázdnin provoz na českých dálnicích. Největší dávkou trpělivosti se...

Ford Puma je zpátky jako hybridní crossover. Sedačky hodíte do pračky

Ford Puma

Ford se pouští s ostatními na vlnu elektromobility. Na scénu vrací slavné jméno Puma. Tentokrát to není malé kupé jako...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Najdete na iDNES.cz