Lingvistická a právní bitva. Jak se vybírá jméno pro auto

První auta neměla žádná jména, případně se označovala číslem nebo písmenem (jako třeba první mladoboleslavský automobil Voituretta A). Dnes už ale platí, že co model, to více nebo méně originální pojmenování. Zvolit správné jméno pro nový model je velká alchymie.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Některé automobilky u čísel, písmen nebo kombinaci obou zůstaly. Koupit si tak můžete Mercedesy tříd A, B, C…, BMW řady 1, 3, 5… nebo Audi A3, A6, A8 apod. Možná to není příliš originální, ale zato celkem přehledné – čím vyšší číslo nebo pořadí v abecedě, tím větší auto.

Nula není otvor pro kliku

Specifickým způsobem si s čísly hraje Peugeot. Jeho osobní modely nesou tří- nebo čtyřčíselné označení s jednou nebo dvěma nulami uprostřed. „Čísla mají určitý význam a fungují jako klíč k snadné orientaci v naší modelové řadě,“ vysvětluje pro iDNES.cz Laurent Debure, specialista na pojmenovávání peugeotů z centrály francouzské značky.

„Tento způsob pojmenovávání našich modelů používáme už od roku 1929, kdy se poprvé objevil u modelu Peugeot 201, a znamená následující: První číslice určuje model a jeho zařazení v modelové řadě dle velikosti vozu. Druhá – vždy nula nebo dvojitá nula – je pojítkem mezi první a třetí číslicí. Dvojitá nula byla vytvořena pro nové tvary karoserie, zejména SUV. Říká se sice, že nula uprostřed sloužila kdysi jako otvor pro kliku, která se v počátcích automobilismu používala k nastartování vozu, ale není to pravda.“

Třetí číslice označovala generaci modelu. Ale už to neplatí. Peugeotům zůstane na konci osmička. „Rozhodli jsme se natrvalo zůstat u osmičky,“ říká Laurent Debure. „Upřednostnili jsme to před možností vynulovat počitadlo a začít znovu od jedničky.“

Nulu uprostřed si Peugeot nechal i patentovat a neváhal se kvůli tomu pustit do sporu se značkou Porsche. To v roce 1964 představilo model 901, ale na nátlak Francouzů muselo název změnit. „Peugeot uplatňoval svá práva vůči konkurentovi, jež použil název modelu evokující vůz značky Peugeot. Porsche tak muselo změnit název, respektive odstranit prostřední spojující nulu,“ potvrzuje Laurent Debure. Do prodeje tak šlo Porsche 911 (podrobnosti čtěte zde).

Když se jméno nepovede

Indická automobilka Tata kvůli virové nákaze změnila název vozu

Problémy se jménem s sebou přináší i globální trh, který umožňuje výrobcům expandovat po celém světě. Takže musí hledat jména, která jsou použitelná všude. Roli hraje také internet, kde zákazníci hledají modely značek na vyhledávačích, ale jejich názvy se na některých světadílech mění. I proto se snaží automobilky své modely a jejich jména globalizovat. Čtěte více zde

Na začátku nebo na konci?

Často se můžeme setkat s tím, že se automobilka snaží zachovat určitý řád tím, že modely začínají nebo končí stejným písmenem.

Třeba Fordy v určitém období začínaly na F – Focus, Fiesta, Fusion. SUV od Seatu zatím začínají vždy na A – Ateca, Arona. Naopak u Opelu pojmenování aut končilo na A: Meriva, Mokka, Vectra, Astra, Insignia.

SUV od Volkswagenu začínají na T: T-Roc, Tiguan, Touareg. Ty od Škodovky dokonce mají stejné písmeno na začátku a stejné na konci – Kodiaq, Karoq. Pro Čínu se chystá SUV s názvem Kamiq. Pro další SUV, které bude menší než dvojice Kodiaq/Karoq si Škoda zatím zaregistrovala jména Amiq, Anuq, Arviaq, Eliaq, Karuq a Yuroq.

Napříč automobilkami se objevuje v názvech modelů písmeno E nebo I pro vozy s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem: Audi e-tron, Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace, Volkswagen e-Golf atd. I tady si můžeme posloužit příkladem ze Škodovky – ta si koncem loňského roku registrovala jména eRS, e-TEC a CITIGOe.

Vítr, býci, dívky

Velká část automobilek používá jména, která něco znamenají. Inspiraci čerpají různě. Například Volkswagen několikrát sáhl po názvu větru - Scirocco, Passat, Jetta. Lamborghini používá jména spojená s koridou, například jména slavných býků - Reventón, Aventador. Seat pojmenovává tradičně modely podle měst ve Španělsku – Cordoba, Ibiza, Toledo.

Další cestou, kterou se automobilky vydávají, jsou složeniny dvou slov. Volkswagen Tiguan je tak spojením slov tygr a leguán. Škoda Karoq vznikla spojení slov kaaraq (indiánský výraz pro automobil) a qarruk (indiánský výraz pro šíp).

Škoda si také v historii často pomohla latinou a některé její současné modely tyto názvy převzaly. Octavia tak pochází z latinského slova „osm“, v době vzniku šlo totiž o osmý model automobilky. Rapid je zase z latinského „rychlý“, což tehdy mělo zákazníkům sdělit, že je rychlejší než dosavadní model Popular.

Název vozu také někdy znamená zkratku. Za všechny jmenujme třeba Citroën 2CV, což znamená zkratku francouzského „deux (2) chevaux“, neboli „dva koně“, případně Nissan GT-R – Gran Turismo Racer.

Jindy zase automobilky sáhly po hezkých (zejména dívčích) jménech. Tak vznikl třeba Lotus Elise (Eliška), Alfa Romeo Giulia (Julie), Renault Zoe (řecké dívčí jméno). Ovšem zrovna v případě jmen jsou automobilky občas opatrné. „Například jméno japonského Nissanu Cedric bychom nikdy nemohli použít v Evropě, neboť je to běžné chlapecké jméno ve Francii a mimo ni, ale pro automobil není příliš vhodné,“ řekl pro iDNES.cz Steve McLennan z Nissan Europe.

Lingvistická i právní analýza

Kdo jména pro nové vozy schvaluje, a jak si je automobilky chrání? „Vše začíná dlouho před začátkem sériové výroby modelu a jeho uvedením na trh,“ říká Pavel Jína ze společnosti Škoda Auto. „Výběr jména začíná prvními nápady zahrnujícími desítky názvů, jejichž součástí je samozřejmě i samotný příběh každého navrhovaného jména. Již na začátku musíme samozřejmě zohledňovat i stávající modelovou paletu. Potenciální jména se filtrují a u menšího počtu jmen se pak provádí lingvistická a právní analýza, kdy ověřujeme, zdali na některých místech světa neznamená slovo něco nevhodného a zdali jméno už někdo nepoužívá. Pro každé nové jméno je vytvořen tým skládající se nejen z marketingových a produktových odborníků a specialistů na kreativní komunikaci, ale i z příznivců a majitelů vozů značky Škoda v rámci testovacích skupin. Finální jméno podléhá schválení nejvyšším vedením firmy včetně předsedy představenstva.“

Jméno podle íránského kmene

I automobilky jsou ovšem omylné a občas šlápnou vedle, když si dostatečně neprověří, jestli zvolený název neznamená v některé řeči něco hanlivého. Tak se třeba spálila Mazda s modelem LaPuta, což znamená ve španělštině lehkou dívku.

Nissanu bylo před lety vyčítáno, že pro svůj crossover zvolil stěží vyslovitelné jméno - Qashqai (kaškaj). Pochází z názvu jednoho íránského kmene a i já jsem ve svém prvním testu vyjádřil pochybnost, jestli potenciální kupci nepřijdou do prodejny a neřeknou: „Dejte mi ten q, kv, kvaš…., nebo víte co, já přijdu jindy…“ Mýlil jsem se já i ostatní pochybovači.

„Úspěch Qashqaie, který v podstatě před 10 lety stvořil segment crossoverů a stal se historicky nejprodávanějším Nissanem v Evropě, dokazuje, že jsme pro něj nezvolili špatné jméno,“ tvrdí dnes Steve McLennan z Nissan Europe. „Všechny názvy vozů jsou jazykově ověřovány už v procesu jejich vývoje, abychom si byli jisti, že nejsou součástí duševního vlastnictví někoho jiného. Jde nám také o to, aby jména neměla při vyslovování negativní význam v žádném z jazyků na trzích, kde se vůz bude prodávat.“

Dobré jméno má širší ochranu

Jak přesně si automobilky svá jména chrání?

Na otázky týkající se právní ochrany automobilových jmen odpověděl Pavel Jína ze společnosti Škoda Auto.

Jak si Škoda chrání svá jména? V jakých registrech a pro jaké použití?
Názvy pro své výrobky a služby si Škoda Auto chrání jako ochranné známky. Ty se zapisují do rejstříků ochranných známek. Zapisují se vždy pro určité výrobky a služby. Škoda Auto si zapisuje svá jména jako ochranné známky pro výrobky a služby, které odpovídají účelům, pro které se daná jména užívají, což je standardní zásada platná pro všechny ochranné známky všech subjektů.

Na jak dlouho jsou současná jména chráněna?
Ochranné známky se zapisují na deset let, přičemž po uplynutí tohoto období je možné ochranu i opakovaně obnovovat vždy o deset let.

Co hrozí tomu, kdo by registrované jméno použil? Řešili jste už někdy takový případ?
Vlastník ochranné známky může ostatním zakázat, aby užívali stejné nebo zaměnitelně podobné označení. Škoda Auto řeší každoročně případy neoprávněného užití jejích ochranných známek, například na padělaných náhradních dílech.

Co se stane, když by někdo použil stejné jméno modelu, jak by Škoda postupovala?
Proti takovému užití by se bránila na základě práv z ochranné známky. Konkrétní strategie řešení takové záležitosti by byla stanovena dle okolností daného případu.

Jsou chráněny přesné tvary jména? Např. kdyby hypoteticky někdo použil třeba Caroq apod.?
Ochrana vyplývající z ochranné známky se vztahuje na všechny zaměnitelně podobné varianty daného jména.

Může někdo použít jméno pro vůz Škoda v jiném než automobilovém oboru? Například kdyby třeba výrobce sedacích souprav použil pro svůj výrobek jméno Karoq.
Ve známkovém právu platí pravidlo, že ochranná známka je ochráněna pro výrobky a služby, pro které je zapsána a pro ně a pro výrobky a služby zaměnitelně podobné ji nikdo nesmí bez souhlasu jejího vlastníka použít. Ochranné známky, které mají dobré jméno, nesmí nikdo použít ani pro výrobky a služby, které nejsou podobné těm, pro které je ochranná známka zapsána. Mnoho ochranných známek společností Škoda Auto má dobré jméno a vyplývá pro ně tedy výše uvedená širší ochrana.

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Automobilové novinky, na které se vyplatí zaměřit pozornost

Známá jména se vracejí v nové podobě a mnohá z nich i navíc ve zcela nových disciplínách. Opel oprášil Fronteru coby konkurenta Dacie, Nissan pustil elektřinu do Micry, Toyota přifoukla RAV4 a...

Levné tankování se může prodražit. Co zvažovat při výběru paliva?

Advertorial

Jistě jste takové dilema už zažili. Přijedete k čerpací stanici a na stojanu si můžete vybrat ze základních paliv a těch prémiových. Ta jsou logicky dražší, takže šetřílci je hned zavrhnou. Jenže v...

17. června 2025

Po čtyřiceti letech definitivní konec. Vyrobili poslední motor Fiat FIRE

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale...

17. června 2025

Test českých autoškol odhalil významné nedostatky, některé vás řídit nenaučí

Premium

Chtěli mít svobodu, a tak se pustili do boje o řidičák. Získali ho, i když třeba ne hned. „Ještě nás však čeká hodně pilování,“ přiznávají čerství řidiči, že se v autoškole nenaučili vše, co na...

17. června 2025

Vosy měly rojení. Spanilá jízda majitelů italských skútrů probzučela Prahou

V Praze se o víkendu konal již třináctý ročník srazu příznivců legendárních italských skútrů značky Vespa, přezdívaných vosy. Do akce PragoVespa se zapojilo na čtyři sta strojů z tuzemska i...

17. června 2025

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

17. června 2025

Potvrzeno: Šéf Renaultu opouští auta. Je to z frustrace z vývoje autoprůmyslu?

U Gucciho, Yves Saint Laurenta a superextravagantní značky Balenciaga se možná milovníci haute couture dočkají brzy retroéry. Vedení skupiny Kering sdružující luxusní módní značky má přebrat Luca de...

15. června 2025  22:39,  aktualizováno  16.6 19:39

Taigo v bazaru nemiňte. Prima volkswagen doputoval do Evropy z Brazílie

Premium

Móda „kupé-SUV“ začíná zaplavovat také evropský trh. Průkopník této kategorie BMW X6 se prodává už od roku 2008 a dnes snad žádný výrobce nemůže tento segment nechat bez povšimnutí. A to jak mezi...

16. června 2025

Projeli jsme nejrychlejší škodovku. Elektrický Elroq je na stovce za 5,4 sekundy

Škoda vypouští do prodeje sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na sto se Elroq RS rozjede za...

16. června 2025

I nová auta potřebují dolévat olej. Elektronika nedostatek neodhalí vždy včas

Současné takřka bezúdržbové vozy nevyžadují kromě pravidelného servisu téměř nic. Žádný řidič by však neměl zapomínat na základní úkony, mezi které patří také pravidelná kontrola oleje. I z nových...

16. června 2025

Výchova řidičů je tragická. Autoškoláci při výuce často ani nezařadí pětku

Absence jízdy po dálnici nebo za tmy. Žádná teorie v učebně, namísto toho hned s autem do provozu. Chybějící zdravověda. Ježdění stále ve stejné oblasti. Nedostatečný nácvik parkování. To zjistila...

16. června 2025

Dětský opalovací krém v tyčince? Přírodní, šetrný a super praktický
Dětský opalovací krém v tyčince? Přírodní, šetrný a super praktický

Když se děti chystají na sluníčko, potřebují víc než jen kšiltovku a dostatek vody. Kvalitní opalovací krém je zkrátka základ. Hledali jsme takový,...

KVÍZ: Kdy se představila Škoda 1203, a jak se jmenuje nový model Zetoru?

V květnu jsme pro vás přichystali opět pořádnou dávku článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v autoprůmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 16. června 2025

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.