náhledy
Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě a pracně vymýšlejí jména pro své nové modely. Přesto se najde celá řada aut, které bylo nutné přejmenovat, neboť někomu vlezly do „zelí“.
Autor: Ford
Legendární Ford Mustang měl původně nést jméno Torino. Šéf Ford Motor Company Henry Ford II. se zrovna rozváděl a zástupci propagace měli strach, že pojmenování auta italským jménem povede k nechtěné publicitě jeho vztahu s italskou milenkou. Tehdejší šéf značky Lee Iacocca si tedy nechal přinést dlouhý seznam zvířecích jmen, z nichž nakonec vybral Mustang.
Autor: Ford
Alfa Romeo nakonec přejmenovalo nové SUV Milano na Junior, aby nerozhněvalo italskou vládu. Ministr obchodu Adolfo Urso na zahájení akce, jejímž cílem je propagace italských výrobků, v Turíně řekl: „Automobil s názvem Milano nelze vyrábět v Polsku.“. A odvolal se při tom na zákon z roku 2003, který brání prodeji produktů s italsky znějícími jmény vyrobenými jinde než v Itálii.
Autor: Alfa Romeo
Označení Milano nesla Alfa Romeo 75 pro severoamerický trh a toto jméno se mělo vyjímat i na zádi kompaktního hatchbacku z roku 2010. Ve finální fázi, kdy se již připravovaly tiskové podklady a představení veřejnosti bylo na spadnutí, se proti němu ohradili zaměstnanci automobilky, kterým se nelíbilo, že se značka ze svého rodiště stále více stahuje. Tehdejší generální ředitel koncernu Fiat Sergio Marchionne nakonec posvětil změnu názvu na tradiční označení Giulietta.
Autor: Alfa Romeo
Také Alfa Romeo Mito se mohla jmenovat zcela jinak. Ve hře byla celá řada jmen, z nichž ve veřejném výběru padla volba na Furiosu. Vůz ale nakonec nese označení, které ve výběru vůbec nebylo. Ještě než se jméno Mi.to, které znamená italsky mýtus a je rovněž složeninou z prvních slabik jmen měst Milána a Turína, dostalo na záď vozu, tak z něj navíc vypadla tečka.
Autor: Alfa Romeo
V 60. letech Alfa Romeo hledala pro svůj otevřený model nějaké hezké jméno prostřednictvím širokého publika. Nakonec bylo vybráno označení Duetto, které ale vadilo cukrářské firmě Pavesi, neboť měla toto jméno zaregistrováno pro jeden ze svých nosných výrobků. Vůz se tak nakonec nabízel pod označeními Spider 1600, 1750 Spider Veloce a Spider 1300 Junior.
Autor: Alfa Romeo
Novodobá Škoda Favorit se představila v roce 1987, vůz s tímto označením ale původně měl vyjet na silnice již o 23 let dříve. Takto totiž byly nazvány prototypy modelu, který dnes známe jako Škodu 1000 MB. Možná nakonec ve Mladé Boleslavi svého rozhodnutí trochu litovali, neboť vůz díky tomu získal nelichotivou přezdívku „1000 malých bolestí“.
Autor: Škoda Auto
V souvislosti s nástupcem Škody Rapid se nejčastěji spekulovalo o jménech Felicia nebo Spaceback. Nakonec ale zejména kvůli tehdejšímu škodováckému šéfovi Bernhardu Maierovi, kterému velmi záleželo na tom, aby se tyto dva vozy od sebe co nejvíce oddělily, došlo k použití jména Scala. Kvůli tomu musela proběhnout jednání s Renaultem, který toto jméno používal v minulosti pro levné velké sedany v Indii, Egyptě a Jižní Americe.
Autor: Škoda Auto
Moc nechybělo a Ford Focus bychom znali pod označením Fusion. Toto jedno z uvažovaných jmen nástupce Escortu ale uniklo na veřejnost a údajně ještě den před oficiálním představením nebylo o definitivním označení jasno.
Autor: Ford
Vše nasvědčovalo tomu, že nový malý hatchback Fordu se bude stejně jako jeho vývojová verze jmenovat Bobcat. Tajemství pravého jména neodhalil 18. prosince 1975 nikdo jiný než Henry Ford II, když na tiskové konferenci v Detroitu oznámil, že nejmenší vůz Fordu se bude jmenovat Fiesta.
Autor: Ford
V minulosti mělo problémy i Porsche, jehož model 911 se měl původně jmenovat 901. Proti tomuto označení se ale ohradil francouzský Peugeot, který má nulu uprostřed patentovanou. Stuttgartští ji tedy v roce 1964 nahradili jedničkou, a byl klid. Exemplářů s původním označením 901 vzniklo jen 82.
Autor: Porsche
Kupé Fairlady Z od Datsunu dostalo označení tak trochu kuriózním způsobem. Prezidentu japonské automobilky Katsujimu Kawamatovi v roce 1958 při návštěvě New Yorku tak učaroval muzikál My Fair Lady, že se takto rozhodl pojmenovat i jeden z modelů značky.
Autor: Nissan
V roce 2003 představil Fiat na ženevském autosalonu nový malý model Gingo. Renaultu se ale zdálo, že až příliš připomíná označení Twingo. Italové tak pro svoji pojízdnou krabičku oprášili jméno Panda. Přesto malá série aut vyjela ještě se štítkem Gingo na zádi.
Autor: Fiat
U Fiatu si lámali hlavu s označením crossoveru, který vznikl ve spolupráci se Suzuki. Jméno Sedici bylo nakonec nápadem syna někdejšího šéfa značky Fiat Lucy de Mea: „Probírali jsme se synem násobilku a já se ho zeptal, kolik je 4×4. A on odpověděl: přece 16, tedy italsky sedici!“ A jméno malého vozu s pohonem všech kol bylo na světě!
Autor: Fiat
Označení legendárního Ferrari 250 GTO pomohla náhoda. Nepřímo k němu totiž přispěla italská pošta, respektive telegram. Závodní vozy musely být schváleny podle přísných regulí, a poté, co vůz dostal od FIA homologaci k závodům, zaslalo Ferrari všem majitelům telegrafickou zprávu „Carro 250 GTO“ – „model 250 byl homologován“. A to již tomuto slavnému závodnímu modelu zůstalo. Vůz původně představený v roce 1962 jako Ferrari 250 GT, tak ještě dostal O na konec.
Autor: Ferrari
Když závodní oddělení Ferrari představilo svůj nový monopost pro sezonu 2011 pod označením F150, Ford okamžitě pohrozil právními důsledky. Silně prý evokoval jeho pick-up F-150, který je v USA po dlouhá desetiletí tamním bestsellerem. Italové tak obratem svůj vůz formule 1 nově nazvali Ferrari 150° Italia.
Autor: Ferrari
Audi loni vyhrálo právní bitvu s čínskou značkou Nio kvůli podobným názvům jeho aut v Německu. Mnichovský soud rozhodl, že Nio ES6, ES7 a ES8 jsou příliš podobné S6, S7 a S8 od této ingolstadtské značky. A písmeno E k odlišení nestačí, protože by mohlo dojít k záměně s elektrickými modely Audi. Číňané tak pro pojmenování svých modelů nově používají označení ET, EL a EC.
Autor: Nio
Když v 60. letech hledala britská firma Rolls-Royce označení pro svůj luxusní sedan, rozhodlo se pro označení Silver Mist (Stříbrná mlha), ale jaké cizojazyčné faux pas si vynutilo přehodnocení. Automobilka byla včas upozorněna na fakt, že mist znamená v němčině exkrement. Místo toho se proto Britové rozhodli nazvat svůj nový vůz Silver Shadow (Stříbrný stín).
Autor: Rolls-Royce
Italská firma DR Automobiles byla letos nucena po prohraném soudu se slavným pilotem F1 Jacky Ickxem přejmenovat svoji stejnojmennou značku terénních vozidel na ICH-X. Ostatně, kdo by chtěl, aby jeho jméno nesla původem čínská auta…
Autor: DR Automobiles
Švédské Volvo bylo nuceno v devadesátých letech nucené přidat nulu do označení svého nového malého sedanu S4, které kolidovalo se sportovními verzemi značky Audi. NA silnice tak tento model vyjel již jako Volvo S40.
Autor: Volvo