Jízdní pruh pro pomalá vozidla neboli takzvaný stoupací pruh neumí čeští řidiči využívat. Přestože má podporovat plynulou jízdu, často zbytečně zeje prázdnotou a řidiči se v těchto místech vyblikávají v nejrychlejším pruhu.
Proč? Řada z řidičů neví, že pruh není určen jen pro kamiony a že stejně jako mohou do pruhu plynule vjet, z něj mohou zase v podstatě kdykoli vyjet. Výklad pravidel silničního provozu komplikuje v tomto případě silniční vyhláška č. 294/2015 Sb., která vstoupila v platnost v lednu 2016 a definuje jízdní pruh pro pomalá vozidla trochu komplikovaně.
„Mnozí se mylně domnívají, že je tento pruh určen jen pro nákladní vozidla, v dnešní době tedy především kamiony. Před rokem 2016 měl být využíván zejména motorovými vozidly, která v takto označeném úseku nedosáhla vyšší rychlosti než 60 kilometrů v hodině. Ale nová vyhláška rychlostní hranici zvýšila na 80 kilometrů v hodině a použití pruhu ještě rozšířila,“ upozornil odborník Martin Bednář ze společnosti DEKRA s tím, že jiná motorová vozidla mohou jet v jízdním pruhu i v případě, že je jejich rychlost mnohem nižší než rychlost ostatních aut.
Přídatný pruh tedy mají použít všechna pomaleji jedoucí auta. A ta, která jedou méně než 80 kilometrů v hodině, se do něj musí zařadit povinně. V praxi však mnozí řidiči s volbou tohoto jízdního pruhu tápou, nebo se jim do něj zkrátka nechce, protože mají pocit, že je taková jízda ještě více zpomalí.
„Dříve užívaná podélná čára souvislá byla v těchto úsecích dávno odstraněna. Jízdní pruhy pro pomalá vozidla tak odděluje pouze podélná čára přerušovaná, která řidičům umožňuje kdykoli do pruhu vjet a zase pruh opustit, například za účelem předjetí pomaleji jedoucího auta,“ doplnil Bednář.
Jízdní pruh pro pomalá vozidlaZnačka č. IP 18c
|
Realita je jiná: v úsecích silnic a dálnic, kde leží trojice jízdních pruhů, paradoxně vázne plynulost dopravy a narůstá riziko nehody. Je to například typicky české nedodržování bezpečné vzdálenosti. Dále pak omezování a ohrožování ostatních řidičů při střídání dvou zbylých jízdních pruhů a narušení plynulosti provozu. Rychleji jedoucí řidiči nemají možnost dostat se vpřed, pokud se pomalejší auta nedrží přirozeně při pravé straně vozovky a nervozní začnou předjíždět pomalejší auta zprava.
„Dnešní moderní kamiony navíc často drží tempo s pomalejšími osobáky. Na dálnici a nejen tam tak bývá téměř raritou natrefit na nákladní soupravu, která se pohybuje v zákonem požadovaném rychlostním limitu. Kamiony běžně jedou rychlostí o deset kilometrů vyšší, často i stovkou. Nelze se pak divit, že těmto řidičům se pruhu pro pomalá vozidla nechce zajíždět,“ dodává k tomu dopravní expert z Platformy Vize 0 Roman Budský.
Porušování pravidel ve vysoké rychlosti pak vede ke zvýšenému riziku vzniku dopravní nehody i větším následkům nehody. „Řešení, kdy přídatný jízdní pruh začíná na levé straně, přitom situaci výrazně usnadňuje,“ upozornil Bednář. Podle zákona musí řidiči mimo obec stejně jezdit v pravém pruhu. A v ostatních pruzích smí jet jen v případě, jestliže je to nutné pro objíždění nebo předjíždění.
„Řidiči pomalejších vozidel jedoucích v pravém jízdním pruhu tak pokračují stále v pravém krajním pruhu a pro rychleji jedoucí vozidla se nabízí další dva pruhy s možností předjetí pouze vlevo. Uvedená úprava jízdních pruhů není ničím novým, dávno se používá,“ uvedl Bednář s tím, že by tato úprava silnic měla zpomalovací pruh napravo zcela nahradit. „ Nepřehledná situace by se tak pro řidiče zjednodušila a zvýšila by se i plynulost dopravy,“ míní.
Na českých silnicích nyní najdeme i silnice, kdy se dvojí dopravní značení potkává a může řidiče zmást během několika kilometrů. Je to například na dálnici D5. „Mezi Rozvadovem a Plzní je na určitých úsecích dálnice rozšířena na tři jízdní pruhy s třetím na levé straně, kde je povinnost pro řidiče jasně vymezena. A v úseku z Plzně do Prahy jsou zase přídatné pruhy, kde nastávají situace popisované výše,“ doplnil odborník na bezpečný provoz Libor Budina z Autoklubu ČR.
Stačí značku zrušit...
„Popisovaná legislativní změna by znamenala dodatečné úpravy ve vodorovném značení, což podle mého názoru v současné chvíli nebude mít prioritu a není to reálné v dohledné době změnit,“ přiznává Budina, podle kterého by bylo nejsnazším řešením dopravní značku zcela zrušit. Řidiči by tak museli dodržovat základní zásady jízdy v jízdních pruzích a celá situace by se zpřehlednila.
Podle Romana Budského nastal čas, aby se „pomalé jízdní pruhy“ vyznačovaly jen v oprávněných případech, například v prudkých kopcích nebo v málo přehledném stoupání, ale ne jinde. „Při dodržování zákona o silničním provozu pak v pruhu nejvíce vpravo budou jezdit nejen kamiony, ale také další pomalejší vozidla – autobusy i pomalu jedoucí osobní či dodávkové vozy. Prostřední a levý pruh pak zůstanou k dispozici pro rychlejší řidiče,“ dodal s tím, že řešení zohlední reálné chování řidičů na dálnicích, napomůže propustnosti komunikace a zvýší bezpečnost provozu na ní.
Pokud dojde ve vytipovaných úsecích k postupnému rušení jízdních pruhů pro pomalá vozidla, náklady s tím spojené budou minimální. „To vše se navíc obejde bez nutnosti měnit zákon o silničním provozu,“ souhlasí expert z Vize 0 Roman Budský.