Vedle nedodržování bezpečné vzdálenosti je to další ze specifik českých řidičů: zbytečná jízda v prostředním nebo levém pruhu dálnice. A časté výmluvy typu rozbitá cesta nebo větší pocit bezpečí jsou tu zbytečné.
Policisté se na dálnice a levoproudaře opět zaměřili. Neodůvodněná jízda v levém pruhu totiž brzdí provoz, narušuje jeho plynulost a ohrožuje ostatní řidiče.
V půlce září se proto policie zaměřila na úsek rychlostní silnice I/11 na Opavsku. Jen za tři hodiny od desíti do jedné posbírala 86 přestupků. „Nasadili jsme dvacet policistů z opavského Dopravního inspektorátu v úzké spolupráci a v součinnosti s policejní Leteckou službou z Prahy. Policisté se primárně zaměřili na rychlostní silnici čísla I/11 spojující Opavu s Ostravou, a to v katastru obce Hrabyně,“ upřesnil René Černohorský.
Za pomoci speciální techniky opavských dopravních policistů, dokumentačního a záznamového zařízení letecké služby zjistili a prokázali policisté 86 dopravních přestupků. Policisté je s řidiči řešili buď na místě blokově, nebo je odeslali do správní komise Odboru dopravy příslušného Magistrátu města Opavy k dalšímu projednání a opatření.
Podobná akce se odehrála i 5. října, tentokrát na středočeských dálnicích. „Konkrétně se jednalo a dálnice D1, D4, D5, D7, D8, D10 a D11. Speciální kontrola byla zaměřená především na dodržování bezpečné vzdálenosti, jízdy v jízdních pruzích, zákazu předjíždění nebo předjíždění zprava. Policisté odhalili 97 případů přestupkového jednání a na pokutách vybrali 64 tisíc korun,“ shrnul akci policejní mluvčí Pavel Truxa s tím, že převážně se jednalo o překročení nejvyšší dovolené rychlosti.
„Celkem 11 řidičů nejelo mimo obec v pravém jízdním pruhu, tak jak jim to ukládá zákon o provozu na pozemních komunikacích,“ dodal mluvčí.
Vpravo, prosím
Řada českých řidičů si povinnost jezdit na víceproudých silnicích mimo obec vpravo často neuvědomuje. Jiní se vlevo či uprostřed drží ze zvyku či z pohodlnosti, aby nemuseli tak často manévrovat. Časté jsou výmluvy na to, že pravý pruh je rozbitý a ničí auta, že jízda v prostředním pruhu je bezpečnější, že v levém pruhu jezdí všichni.
Povinnost jízdy v pravém pruhu přitom motoristům ukládá zákon. Policie proto dálnice a rychlostní silnice pravidelně kontroluje. Často se zaměřuje i na dálniční úsek se třemi jízdními pruhy mezi Prahou a Mirošovicemi.
Kolik metrů musí řidič v prostředním nebo levém jízdním pruhu ujet, aby se jízda považovala za přestupek, zákon nestanovuje.
„Je to na individuálním posouzení policisty, aby opravdu prokázal, že jízda v prostředním či levém pruhu byla řekněme bezdůvodná, nezákonná, tak jak říkají pravidla silničního provozu. Musí být zřejmé, že řidič nikoho nepředjíždí, neobjíždí žádnou překážku a taktéž pruh nepoužívá pro odbočení,“ vysvětlil už před časem pro iDNES.cz tehdejší ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Připoj se, uhnu
V Česku je častým jevem také takzvaný galantní řidič, který uhýbá do prostředního či levého pruhu v místě připojovacího pruhu, aby se mohl jiný řidič plynule a bez zastavení zařadit. Takovou povinnost mu však zákon neukládá.
Zákon mluví jasnězákon 361/2000 Sb. Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“ Výjimkou je hustý provoz, kdy auta tvoří souvislé proudy vozidel, v tom případě smějí jet rozprostřeně ve všech pruzích. Více čtěte ZDE. |
„Řidič, který najíždí na komunikaci, tam má značku ‚dej přednost v jízdě‘ a musí dát vozidlu, které jede v pravém pruhu, přednost a plynule se zařadit mezi vozidla. Není to tak, že když jsem na tříproudé silnici, tak musím pouštět připojované vozidlo,“ vysvětlil pro iDNES.cz Petr Vomáčka z organizace BESIP, která se věnuje bezpečnosti provozu na silnicích.
Dodává, že takové chování je sice kolegiální, ovšem docela nebezpečné, protože narušuje plynulost dopravy a vytváří více rizikových situací. Například v Německu situaci řeší tak, že mezi dálničními pruhy v místě s připojovacím pruhem bývají plné čáry, aby se řidiči takovým způsobem pouštět nemohli.
U policistů neprojde ani výmluva, že řidič předjíždí více aut ve velké vzdálenosti za sebou, nechce neustále kličkovat z jednoho pruhu do druhého, a proto musí jet kilometry vlevo.
„Je to především o citu, zralé úvaze nad rychlostí a vzdáleností ostatních aut, a také o ohleduplnosti řidičů. Mnoho z nich přemýšlí tak, že on jede a jeho jízda má být plynulá. Zkusme ale přemýšlet, jak se jede ostatním kolem nás a zda skutečně někoho svým zbytečně dlouhým předjížděním nebezpečně nebrzdím,“ upozorňuje manažer projektu Bezpečné cesty Jan Jirmus s tím, že jízda v jiném než pravém jízdním pruhu dává prostor nebezpečnému podjíždění.
Jak to udělat správně
Zdroj: www.bezpecnecesty.cz |