Řidiči už vybírají letní obutí (Čerstvý test letních pneumatik čtěte ZDE), teploty se šplhají vysoko nad deset stupňů a ti nejaktivnější už na "letňáky " přezuli. Na dálnicích ale modré značky s vločkou ještě stále jsou. Podle zákona musí na takto vymezených úsecích řidiči jezdit na zimních pneumatikách od začátku listopadu do konce března.
V neděli lovili policisté na D1. "Odchytávali na výjezdu z dálniční benzinky na Vysočině," popisuje jeden z řidičů, kteří se začínajícím jarem už přezuli. "Ve tři odpoledne mě na zastavili uniformovaní policisté v modré octavii. Byli čtyři a odchytávali auta s letňáky," doplňuje motorista, který vyvázl s pětisetkorunovým napomenutím.
"Vyrazil jsem v tričku s krátkým rukávem a dálnice byla úplně suchá. Policista říkal, že to mají nařízené. Nad ránem prý bývá na některých místech námraza." A na závěr ještě policista přidal radu: "Lístek za pokutu si dobře schovejte, je nás tu na dálnici víc."
"Povinnost jezdit na zimních je do konce března, policisté se na to zaměřují v rámci běžných kontrol," vysvětluje Martin Zadražil z oddělení dálniční policie ve Velkém Beranově. "Za slunného dne řidič dostane pokutu také," varuje.
Zimní gumy jsou na D1 povinné od 66. kilometru u Lokte po 162. kilometr u Velké Bíteše. Celoplošný lov na řidiče na letních gumách podle mluvčí policie nebude: "Policisté by měli při kontrolách přihlížet k možným bezpečnostním rizikům," říká Veronika Benediktová z policejního prezidia. Celoplošné akce prezidium nevyhlašuje. "Záleží na jednotlivých odděleních, na co se při svých akcích zaměří."
Zimní gumy budou povinné všude
Ministerstvo dopravy navrhuje, aby zimní pneumatiky byly povinné od začátku listopadu do konce března na celém území republiky. Povinné zimní obutí by chtělo mít už od příští zimy. Podle návrhu by řidiči museli mít zimní gumy vždy, když je na silnici sníh nebo led nebo když bude před sněhovými přeháňkami nebo námrazou varovat předpověď počasí. Kdo vyjede na letních gumách, tomu hrozí jeden trestný bod a pokuta až dva tisíce korun.
Jak poznáte zimní pneumatiku
Zimní pneumatika má víc zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh. Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky.
"Zimní pneumatiky mají díky měkčí běhounové směsi mnohem větší stabilitu na vlhkém povrchu, lépe odolávají nežádoucímu aquaplaningu a i na suchém povrchu mají až o 30 % kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami, použitými za zimních podmínek," vysvětluje Robert Koutný, generální ředitel českého zastoupení pneumatikářské firmy Bridgestone. "Všechny výhody zimních pneumatik začínají platit při teplotách pod 7° C."
Zvýšený zájem o letní přezouvání hlásí s jarním počasím už i servisy. "Během posledního týdne jsme zaznamenali velký nárůst prodejů letních pneumatik i servisních objednávek po celé České republice. Hlavní nápor zákazníků čekáme do 14 dnů," říká Petr Cerovský, manažer sítě servisů Halfords.