Nová zbytečnost eurobyrokratů: elektromobilita má povinné jednotné samolepky

Konektory a zásuvky nabíjecích stanic i elektromobilů dostanou nové jednotné evropské identifikátory. Zda to elektromobilistům usnadní život, si nejsme jistí. Spíš by asi ocenili úplně jiné značení. Nařízení začíná na území Evropské unie platit 20. března. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechna nově registrovaná vozidla.

Ilustrační koláž: Takto by mohla vypadat nová identifikace u konektoru CCS2 vozidla Audi eTron Sportback. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Na jednotné evropské identifikační štítky na čerpacích stanicích si již řidiči zvykli. Benzinová paliva značí nápisy E5, E10 nebo E85 v kroužku, naftová paliva nápisy B7, B10 a XTL ve čtverečku a plnicí plynové stanice pak H2, CNG, LPG a LNG v kosočtvercích.

Nově se značení dostane i na nabíjecí stanice, konektory a zásuvky vozidel s elektrickým pohonem. Připravena je řada písmen značící různé konektory, nabíjecí napětí, rozlišují i střídavý a stejnosměrný proud. Písmena jsou umístěna uvnitř šestiúhelníku, na straně vozidla jde o bílé/stříbrné písmeno na černém pozadí s bílým/stříbrným obrysem, na straně nabíjecí stanice o černé písmeno na bílém/stříbrném pozadí s černým obrysem.

„Štítek je vizuální pomůckou pro spotřebitele, sloužící k ověření, že si pro svůj vůz zvolí vhodnou variantu dobíjení. Spotřebiteli postačí pouze zvolit štítek na dobíjecí stanici, který odpovídá štítku na jejich vozidle,“ uvádí se v oficiálním průvodním letáku a my jen doplňujeme: Pokud spotřebitel nevynaloží vysloveně chucknorrisovskou sílu či macgyverovskou dovednost, konektory stejně špatně zapojit nemůže.

Pomalejší AC nabíjení

Nabíjení střídavým proudem potkáte nejčastěji jako „destinační“ nabíjení v hotelech, firmách, na parkovištích supermarketů, na lampách veřejného osvětlení – a samozřejmě doma, ale tam si štítky lepit nemusíte. 

Nové značení AC nabíjení

Typ 1 je staré japonské Yazaki, najdete je zejména na starších Kia e-Soul, Nissan Leaf a Nissan e-NV200. Dnes jde o konektor spíše opuštěný, jak nový e-Soul, tak Leaf již mají Typ 2. Na nabíjecích stanicích jej nenajdete, k připojení se používá kabel s konektorem Typ 2 na straně nabíječky a Typ 1 na straně vozidla. Yazaki má vyhrazené písmeno B.

Typ 2 se nazývá Mennekes a dnes je prakticky výhradním standardem pro AC nabíjení elektromobilů. U některých stanic je konektor napevno na kabelu, u jiných je pro to připravena pouze zásuvka – každopádně čekejte písmeno C. 

S konektorem Typ 3 se v české nabíjecí síti nesetkáte, větší štěstí můžete mít na pomalých nabíječkách ve Francii nebo Itálii – mimo po dvou stranách zkoseného (3A) nebo oválného (3C) tvaru konektoru je nově poznáte podle písmena D a E. K nabíjení je potřeba kabel s Typ 3 na straně nabíječky a Typ 2 / Typ 1 na straně vozidla.

Rychlé DC nabíjení

U rychlého DC nabíjení je to ještě jednodušší. Proč tvůrci infografiky „pro spotřebitele“ zvolili označení „FF“ a „AA“ podle normy IEC 62195-3, které nikdo nezná, a nikoli „CCS2/Combo2“ a „Chademo“, která se běžně používá a je i uvedeno na nabíjecích stanicicích, to vědí asi jen oni. 

Nové značení DC nabíjení

Konektor CCS2 (též nazývaný Combo 2) je naprosto dominujícím evropským standardem pro DC nabíjení. „Combo“ se mu říká proto, že je tvořen konektorem Type 2 (AC nabíjení a komunikace) a dvojicí pinů pro DC nabíjení. Mimo starších vozidel Kia a Nissan s Yazaki a některých vozidel Tesla jej mají prakticky všechna vozidla s DC nabíjením. Písmeno K je pro systémy do 500 Voltů (drtivá většina dnešních elektromobilů) písmeno L pro systémy do 920 Voltů (dnes jen Porsche Taycan, v budoucnu třeba Ioniq 5, nebo Kia EV6). 

Značení může uživateli napovědět o rychlosti nabíjení. Příklad – nabiječka Hypercharger může po připojení vozidla se 400V systémem poskytnout s pasivně chlazeným kabelem jen cca 75 kW, zatímco s 900V systémem 150 kW (vyrostlo napětí, nikoli proud). S aktivně chlazeným kabelem ale umí 150 kW i do vozidla se 400V systémem, protože kabel zatížený vyšším proudem stihne uchladit. V jakékoli kombinaci se nemůže poškodit ani vozidlo ani nabíječka, ale zákazníkovi bude zřetelnější, jakou rychlost má očekávat. 

Tento případ je asi jediný, kde vidíme v novém značení smysl. U 800V nabíječek bez chlazeného kabelu uživatel snadněji pochopí, proč se jim vozidlo se 400V systémem nabíji pomaleji, než uvádí nabíječka na štítku.

Konektor „Typ 2“ neboli Mennekes je evropským standardem pro AC dobíjení elektromobilů. Vedle pětice notoricky známých vodičů – 3 fáze, nulák, zem má dva speciální piny, takzvaný control pilot a proximity pilot. První jmenovaný nese PWM signál z elektroniky kabelu, který palubní nabíječku informuje o tom, jaký proud může využít. Druhý pin slouží pro kontrolu, zda je konektor správně připojen a „dozasunut“ do konektoru. Pokud se nespojí s pinem ve vozidlu, nabíjení nezačne.

Ve stejné logice to platí i u konektoru Chademo, který využívají některé starší asijské elektromobily (tj. ty, které mají AC konektor Yazaki) a také řidiči některých elektromobilů Tesla (zejména S a X), kteří tak s pomocí redukce mohou vozidlo nabíjet i mimo síť firemních nabíječek Supercharger s proprietární variantou konektoru Typ 2 (Typ 2a, poslední položka v tabulce, písmeno O, nelze omylem zapojit do ostatních Type2 zásuvek).

Standard Chademo je postupně opouštěn, i evropská verze Tesla Model 3 již má konektor CCS2 (a ten je i na novějších nabíječkách Supercharger). Pro Chademo jsou rezervovány písmena M a N.  

U DC nabíjení je kabel vždy součástí nabíječky, proto identifikátory řeší jen zásuvku na straně vozidla a konektor na konci kabelu u nabíječky.

Lepení začíná

Označení začne na území EU platit 20. března 2021. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechny nově registrovaná vozidla. Týká se to všech vozidel nabíjených z rozvodné sítě (tedy bateriová a plug-in hybridní) ve všech kategoriích, tedy osobní, nákladní, motocykly, čtyřkolky a další. 

Starší vozidla ani domácí nabíjecí stanice být těmito identifikátory označeny nemusí.

Nakolik to může řidičům elektromobilů pomoci při nabíjení vozidel si nejsme jistí. Z jejich pohledu by určitě byla přínosnější standardizace vodorovného i svislého dopravního značení dobíjecích stanic a související osvěta veřejnosti. Největší komplikací při provozu elektromobilů jsou totiž řidiči zbytečně blokující nabíjecí stanice – ať již pouze odstaveným elektromobilem, nebo vozidlem se spalovacím motorem.  

Jaký vidíte uživatelský smysl nových identifikátorů?

celkem hlasů: 854
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 26. března 2021. Anketa je uzavřena.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...