Nová zbytečnost eurobyrokratů: elektromobilita má povinné jednotné samolepky

Konektory a zásuvky nabíjecích stanic i elektromobilů dostanou nové jednotné evropské identifikátory. Zda to elektromobilistům usnadní život, si nejsme jistí. Spíš by asi ocenili úplně jiné značení. Nařízení začíná na území Evropské unie platit 20. března. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechna nově registrovaná vozidla.
Fotogalerie4

Ilustrační koláž: Takto by mohla vypadat nová identifikace u konektoru CCS2 vozidla Audi eTron Sportback. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Na jednotné evropské identifikační štítky na čerpacích stanicích si již řidiči zvykli. Benzinová paliva značí nápisy E5, E10 nebo E85 v kroužku, naftová paliva nápisy B7, B10 a XTL ve čtverečku a plnicí plynové stanice pak H2, CNG, LPG a LNG v kosočtvercích.

Nově se značení dostane i na nabíjecí stanice, konektory a zásuvky vozidel s elektrickým pohonem. Připravena je řada písmen značící různé konektory, nabíjecí napětí, rozlišují i střídavý a stejnosměrný proud. Písmena jsou umístěna uvnitř šestiúhelníku, na straně vozidla jde o bílé/stříbrné písmeno na černém pozadí s bílým/stříbrným obrysem, na straně nabíjecí stanice o černé písmeno na bílém/stříbrném pozadí s černým obrysem.

„Štítek je vizuální pomůckou pro spotřebitele, sloužící k ověření, že si pro svůj vůz zvolí vhodnou variantu dobíjení. Spotřebiteli postačí pouze zvolit štítek na dobíjecí stanici, který odpovídá štítku na jejich vozidle,“ uvádí se v oficiálním průvodním letáku a my jen doplňujeme: Pokud spotřebitel nevynaloží vysloveně chucknorrisovskou sílu či macgyverovskou dovednost, konektory stejně špatně zapojit nemůže.

Pomalejší AC nabíjení

Nabíjení střídavým proudem potkáte nejčastěji jako „destinační“ nabíjení v hotelech, firmách, na parkovištích supermarketů, na lampách veřejného osvětlení – a samozřejmě doma, ale tam si štítky lepit nemusíte. 

Nové značení AC nabíjení

Typ 1 je staré japonské Yazaki, najdete je zejména na starších Kia e-Soul, Nissan Leaf a Nissan e-NV200. Dnes jde o konektor spíše opuštěný, jak nový e-Soul, tak Leaf již mají Typ 2. Na nabíjecích stanicích jej nenajdete, k připojení se používá kabel s konektorem Typ 2 na straně nabíječky a Typ 1 na straně vozidla. Yazaki má vyhrazené písmeno B.

Typ 2 se nazývá Mennekes a dnes je prakticky výhradním standardem pro AC nabíjení elektromobilů. U některých stanic je konektor napevno na kabelu, u jiných je pro to připravena pouze zásuvka – každopádně čekejte písmeno C. 

S konektorem Typ 3 se v české nabíjecí síti nesetkáte, větší štěstí můžete mít na pomalých nabíječkách ve Francii nebo Itálii – mimo po dvou stranách zkoseného (3A) nebo oválného (3C) tvaru konektoru je nově poznáte podle písmena D a E. K nabíjení je potřeba kabel s Typ 3 na straně nabíječky a Typ 2 / Typ 1 na straně vozidla.

Rychlé DC nabíjení

U rychlého DC nabíjení je to ještě jednodušší. Proč tvůrci infografiky „pro spotřebitele“ zvolili označení „FF“ a „AA“ podle normy IEC 62195-3, které nikdo nezná, a nikoli „CCS2/Combo2“ a „Chademo“, která se běžně používá a je i uvedeno na nabíjecích stanicicích, to vědí asi jen oni. 

Nové značení DC nabíjení

Konektor CCS2 (též nazývaný Combo 2) je naprosto dominujícím evropským standardem pro DC nabíjení. „Combo“ se mu říká proto, že je tvořen konektorem Type 2 (AC nabíjení a komunikace) a dvojicí pinů pro DC nabíjení. Mimo starších vozidel Kia a Nissan s Yazaki a některých vozidel Tesla jej mají prakticky všechna vozidla s DC nabíjením. Písmeno K je pro systémy do 500 Voltů (drtivá většina dnešních elektromobilů) písmeno L pro systémy do 920 Voltů (dnes jen Porsche Taycan, v budoucnu třeba Ioniq 5, nebo Kia EV6). 

Značení může uživateli napovědět o rychlosti nabíjení. Příklad – nabiječka Hypercharger může po připojení vozidla se 400V systémem poskytnout s pasivně chlazeným kabelem jen cca 75 kW, zatímco s 900V systémem 150 kW (vyrostlo napětí, nikoli proud). S aktivně chlazeným kabelem ale umí 150 kW i do vozidla se 400V systémem, protože kabel zatížený vyšším proudem stihne uchladit. V jakékoli kombinaci se nemůže poškodit ani vozidlo ani nabíječka, ale zákazníkovi bude zřetelnější, jakou rychlost má očekávat. 

Tento případ je asi jediný, kde vidíme v novém značení smysl. U 800V nabíječek bez chlazeného kabelu uživatel snadněji pochopí, proč se jim vozidlo se 400V systémem nabíji pomaleji, než uvádí nabíječka na štítku.

Konektor „Typ 2“ neboli Mennekes je evropským standardem pro AC dobíjení elektromobilů. Vedle pětice notoricky známých vodičů – 3 fáze, nulák, zem má dva speciální piny, takzvaný control pilot a proximity pilot. První jmenovaný nese PWM signál z elektroniky kabelu, který palubní nabíječku informuje o tom, jaký proud může využít. Druhý pin slouží pro kontrolu, zda je konektor správně připojen a „dozasunut“ do konektoru. Pokud se nespojí s pinem ve vozidlu, nabíjení nezačne.

Ve stejné logice to platí i u konektoru Chademo, který využívají některé starší asijské elektromobily (tj. ty, které mají AC konektor Yazaki) a také řidiči některých elektromobilů Tesla (zejména S a X), kteří tak s pomocí redukce mohou vozidlo nabíjet i mimo síť firemních nabíječek Supercharger s proprietární variantou konektoru Typ 2 (Typ 2a, poslední položka v tabulce, písmeno O, nelze omylem zapojit do ostatních Type2 zásuvek).

Standard Chademo je postupně opouštěn, i evropská verze Tesla Model 3 již má konektor CCS2 (a ten je i na novějších nabíječkách Supercharger). Pro Chademo jsou rezervovány písmena M a N.  

U DC nabíjení je kabel vždy součástí nabíječky, proto identifikátory řeší jen zásuvku na straně vozidla a konektor na konci kabelu u nabíječky.

Lepení začíná

Označení začne na území EU platit 20. března 2021. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechny nově registrovaná vozidla. Týká se to všech vozidel nabíjených z rozvodné sítě (tedy bateriová a plug-in hybridní) ve všech kategoriích, tedy osobní, nákladní, motocykly, čtyřkolky a další. 

Starší vozidla ani domácí nabíjecí stanice být těmito identifikátory označeny nemusí.

Nakolik to může řidičům elektromobilů pomoci při nabíjení vozidel si nejsme jistí. Z jejich pohledu by určitě byla přínosnější standardizace vodorovného i svislého dopravního značení dobíjecích stanic a související osvěta veřejnosti. Největší komplikací při provozu elektromobilů jsou totiž řidiči zbytečně blokující nabíjecí stanice – ať již pouze odstaveným elektromobilem, nebo vozidlem se spalovacím motorem.  

Jaký vidíte uživatelský smysl nových identifikátorů?

celkem hlasů: 854
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 26. března 2021. Anketa je uzavřena.
Vstoupit do diskuse (167 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Slabý zájem o elektromobily nutí Volkswagen omezit výrobu ve dvou továrnách

Dieselgate je jednoznačně spojována s automobilkou Volkswagen, ale v celém...

Německý automobilový koncern Volkswagen omezuje produkci ve dvou německých továrnách na výrobu...

Lexus RZ je nový, na pohled to nepoznáte. Volant vyměnil za řidítka

LEXUS RZ

VIDEO Jakkoli se zdálo, že vývoj nových aut se už teď bude točit jen kolem toho, o kolik minut rychleji...

Porsche zpomalí s výrobou elektromobilů. Volkswagen to přijde velmi draho

Porsche Macan

Výrobce automobilů Porsche AG zpomalí kvůli slabé poptávce přechod na elektromobilitu. Mateřský...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Nová pojistka proti blackoutu. Elektroauto půjde využít jako záložní zdroj energie

Tok energie může řidič sledovat prostřednictvím panelu uvnitř svého...

Baterie elektromobilu by mohla díky speciální nabíječce sloužit i jako záložní zdroj energie pro...

Elektromobilita k nevydýchání. U nabíječek je vzduch horší než u dálnic

Dobrá rada zdarma? Když dobíjíte, běžte se raději projít někam na čerstvý...

VIDEO Jaký je dopad provozu elektromobilů na veřejné zdraví? Ta otázka dosud platila za spolehlivě...

Nejčtenější

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Soutěžit o voucher na Chytrý Kvíz...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

První jízda novým kupé Honda Prelude. Jiné takové auto není, je to kluzák

Honda Prelude

Malé gran turismo pro každý den znovuobjevuje zapomenutou kategorii, Honda Prelude je zpět, legenda se vrací po čtvrtstoletí. Jízda s ním je zážitkem. Vysokooktanové emoce nečekejte, tady si rychlost...

Elektrická blecha v akci. Citroën Ami je malý velký zázrak základní mobility

Citroën Buggy Ami

Pokud se někdy mobilita měla zredukovat na naprosté minimum, jmenuje se Citroën Ami. Toto vozítko, které by snadno zvládlo i roli rekvizity ve sci-fi z 80. let, je ve skutečnosti reálný dopravní...

10. listopadu 2025

Nepřipoutaný spolujezdec zranil dalšího cestujícího, hrozí mu soud

Nehoda s nepřipoutaným spolujezdcem na zadní sedačce

Nepřipoutaný spolujezdec zranil při bouračce dalšího pasažéra ve voze, nehoda může mít nečekanou dohru, na případ upozornily CNN Prima News.

10. listopadu 2025

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025

Český pilot závodí v kopcích už 27. sezonu. Jeho lambo servisují na dálku

Martin Jerman je legendou českých závodů do vrchu. Už více jak pět a dvacet let...

„Tak toto je Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo 2, tovární auto,“ začíná s úsměvem Martin, zkušený jezdec s více než sedmadvacetiletou kariérou. „Evo 2 značí nejnovější a nejvyspělejší specifikaci...

8. listopadu 2025

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

7. listopadu 2025

Autozápisník: Benzinový osvěžovač pro „Jágrovo auto“ a černá ovce VW vydělala nejvíc

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač...

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač vzduchu pro elektromobily s vůní benzinu, ale i informace, že tvůrce zkázy koncernu VW byl donedávna jeho nejlépe placeným...

7. listopadu 2025

Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba
Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba

Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba

„Splašené lešení“ Čechie-Böhmerland. Technické muzeum ukazuje nejdelší motorky světa

Výstava Böhmerland nebo Čechie o nejdelších motocyklech na světě. (6. listopadu...

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších vyráběných motorek nabídne první ucelený...

6. listopadu 2025  16:04

Festival domů na kolech roste. Přivítá expediční speciály i Škodu Obytnaq

Campella je český obytný přívěs pro dva dospělé a jedno dítě

Brněnské výstaviště hostí veletrh Caravaning, největší výstavu svého druhu v Česku. Jaké novinky ve výstavních pavilonech neminout?

6. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.